شنبه ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳  |  Saturday, 20 April 2024

دیباچه

کد خبر: ۱۹۶۵۳
تاریخ انتشار : ۱۲ : ۱۴ - ۰۳ مرداد ۱۳۹۵
دیباچه: نشست سینما تک نیاوران شنبه دوم مرداد ماه با حضور محمد رضا اصلانی منتقد سینما و با نمایش و بررسی چهار فیلم مستند برگزار شد.



دیباچه-اصلانی4

به گزارش دیباچه به نقل از روابط عمومی بنیاد آفرینش های هنری نیاوران روز شنبه دوم مرداد ماه چهار فیلم مستند سبز کله غازی ساخته آرمان خوانساریان ،مستند سونات ایروان ساخته آرامان رازقندی ،مستند ازدواج ساخته کیوان کریمی و اعتصاب ساخته اردوان تراکمه در سینما تک فرهنگسرای نیاوران برای علاقمندان به نمایش گذاشته شد.

محمد رضا اصلانی در این نشست با اشاره به مشکلات سینمای مستند در ایران گفت:فیلمسازان مستند ایران به دلیل ترس از عدم نمایش فیلم شان دست به خود سانسوری میزنند که این باعث شده جایگاه نقد را درسینمای مستند ایران به معنی واقعی از دست بدهیم.

اصلانی در خصوص این چهار فیلم مستند عنوان داشت:متأسفانه شایع شده که فیلم های کوتاه مستند ایرانی در مورد مسائل یک زن و یا مرد و یا درمورد ازدواج وطلاق و یا درخصوص عدم تفاهم ساخته شود.

این منتقد سینما درخصوص فیلم مستند اعتصاب اظهار داشت:بازسازی همین مسئله دراین فیلم نیز دیده می شود ولی در نحوه روایت تشابه و تفاوت هایی وجود دارد. دراین فیلم تفکر ماقبل صنعتی غالب است.اشتیاقی برای برده گرفتن وجود دارد ، ولی برده هیچ وقت وفادار نیست. این نوع گرفتن نوعی خود فریبی است.

وی افزود: بحث هایی که در ایران پیرامون ساخت فیلم مستند صورت می گیرد کهنه و قدیمی است. بحث این است که آیا در مستند حق بازسازی موضوع را داریم؟ وقتی موضوعی را می گیریم نقشی  به آن می دهیم که در فیلم دیده می شود. در واقع این واقعیت دیدگاه ماست نه واقعیت مستند موجود و حقیقی. باید پرسید این نقشی که بر پرده سینما می گذاریم کدام بعد واقعیت است؟درواقع هیچ بعُد واقعی درآن نیست بلکه واقعیتی است که ما به پرده سینما می دهیم.

درادامه فیلم سونات ایروان  ، اثر آرمان رازقندی و فیلم سبز کله غازی آرمان خوانساری نیز پخش شد و سازندگان این دو اثر در سخنانی به موضوع فیلم خود پرداختند.در این جلسه گیتی خامنه مجری شناخته شده صدا و سیما نیز حضور داشت.

گفتنی است سینما تک نیاوران برنامه ‏ای است با هدف معرفی فیلم‏های مهم اما کمتردیده‏ شده تاریخ سینما، فیلم‏های هنری ایران و جهان که توسط بنیاد آفرینش های هنری نیاوران  سه جلسه در هر ماه  با حضور مخاطبان و علاقمندان به حوزه فیلم و سینما برگزار می شود.
نام:
ایمیل:
* نظر:
مطالب برگزیده
سرمربی تیم ملی هندبال جوانان دختر ایران در گفت‌وگو با«دیباچه» مطرح کرد؛

تیم ملی در گروه مرگ قرار دارد/ بازی با تیم‌های اروپایی محک خوبی است

۱۸:۱۷  -  ۲۹ فروردين ۱۴۰۳
یک کارشناس فوتسال در گفت ‌و‌ گو با «دیباچه» مطرح کرد؛

ایران تیم بهتری نسبت به رقبای آسیایی دارد/باید به تصمیم شمسایی احترام بگذاریم

۱۱:۲۹  -  ۲۵ فروردين ۱۴۰۳
ادبیات عجیب ژیلا صادقی!

جنجال خانم مجری بعد از درگذشت رضا داوودنژاد چه بود؟

۱۲:۲۹  -  ۱۵ فروردين ۱۴۰۳
مربی تیم والیبال بانوان سایپا در گفت و گو با«دیباچه» مطرح کرد؛

تجربه بالای بازیکنان باعث قهرمانی تیم شد/ تیم قوی و جنگنده‌ای داشتیم

۱۲:۲۲  -  ۲۳ اسفند ۱۴۰۲
گفتگوی کمتر دیده شده دیباچه با زنده یاد رضا داوودنژاد و همسرش

غزل بدیعی همسر زنده یاد رضا داوودنژاد: به خاطر عشق، همیشه در کنار رضا بودم

۱۲:۲۰  -  ۱۵ فروردين ۱۴۰۳
گفتگو دیباچه با کارگردان سریال «از سرنوشت»

« رضا داوودنژاد » در رفاقت، مرام و غافلگیری، دست به نقد بود!

۱۶:۳۲  -  ۱۴ فروردين ۱۴۰۳
پربازدیدها
آخرین اخبار