جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳  |  Friday, 29 March 2024

دیباچه

کد خبر: ۱۹۰۸۰
تاریخ انتشار : ۲۳ : ۱۲ - ۰۱ مرداد ۱۳۹۵
دیباچه: اصغر خلیلی اعلام کرد که پرونده نمایش «راپورت‌های شبانه دکتر مصدق» در وحدت بسته نمی‌شود.

دیباچه- راپورت های شبانه دکتر مصدق (1)

به گزارش خبرنگار تئاتر دیباچه؛ اصغر خلیلی که به عنوان نویسنده، کارگردان و طراح صحنه نمایش «راپورت‌های شبانه دکتر مصدق» را در تالار وحدت روی صحنه برده است، درباره طراحی صحنه این نمایش گفت: به‌غیر از آثار خودم که کار طراحی صحنه آنها را انجام می‌دهم، طراح صحنه آثار بسیاری از کارگردان‌های مطرح نیز بوده‌ام و در نتیجه با مواجهه مخاطب با طراحی صحنه آشنا هستم. «راپورت‌های شبانه دکتر مصدق»، نمایشی پر پرسوناژ است درنتیجه نگاهی ویژه‌تر در طراحی صحنه نیاز دارد.

وی در ادامه افزود: چون در این نمایش داستان در چند لوکیشن اتفاق می‌افتد، چند مکان همچون میدان بهارستان، میدان توپ‌خانه، خانه نخست‌وزیر و ... را با یکدیگر ترکیب کردیم و به این طراحی صحنه رسیدیم. حتی استفاده از نوع مصالح و آکسسوآر صحنه همچون میز و صندلی‌ها و ... را نیز بر اساس همان نگرش در طراحی صحنه ساختیم. به عنوان مثال مخاطب در بدو ورودش به تالار وحدت، با یک لوکیشن خارج از صحنه اجرا مواجه می‌شود. نمایشنامه می‌طلبید که ما خط فرضی میان صحنه و تماشاگر را بشکنیم.

دیباچه- راپورت های شبانه دکتر مصدق (3)

خلیل ضمن اعلام اینکه آماده‌سازی نمایش «راپورت‌های شبانه دکتر مصدق» هزینه بسیار بالایی داشته است، گفت: دکور این نمایش بسیار سنگین است  و بار مالی زیادی را به گروه وارد کرد اما نمی‌شد از آن چشم‌پوشی کرد. همچنین طراحی لباس نمایش، گریم نیز بسیار سنگین بود و هزینه بالایی داشت.

کارگردان نمایش «اولیور توئیست» استقبال مخاطبان از نمایش «راپورت‌های شبانه ...» را خوب توصیف کرد و گفت: روز به روز استقبال مخاطبان از نمایش بیشتر می‌شود اما طبیعتا فروش گیشه نمایش، هزینه‌های گزاف آن را باز پس نمی‌دهد و ما امیدی به بازگشت سرمایه نداریم البته به دنبال بازگشت سرمایه نیز نبوده‌ایم چون سرمایه‌گذار نیز به مقاصد مالی نسبت به تولید نمایش اقدام نکرده بود.

دیباچه- راپورت های شبانه دکتر مصدق (2)

این نمایشنامه‌نویس و کارگردان در پایان اعلام کرد که پرونده نمایش «راپورت‌های شبانه دکتر مصدق» در تالار وحدت بسته نمی‌شود و گفت: برنامه‌های بلند مدتی برای این نمایش داریم و از ابتدای این نکته را مدنظر داشته‌ایم. به همین دلیل دکور را قابل حمل ساختیم و تمام قطعات دکور، از یکدیگر جدا می‌شوند. در برنامه‌مان اجرای نمایش در شهرستان‌ها را نیز مد نظر گرفته‌ایم. با توجه به تعداد بازیگران و دکور سنگین این نمایش، اگر سالن مناسبی برای اجرای نمایش‌مان پیدا شود، این اثر را به شهرستان‌ها می‌بریم.

 
نام:
ایمیل:
* نظر:
مطالب برگزیده
صحبت‌های احساسی مارال بنی آدم، در گفتگو با ویژه برنامه «مدیا»

پروین اعتصامی، قبل از اینکه یک شاعر و ادیب باشد، یک انسان بوده است!

۱۵:۱۸  -  ۲۳ اسفند ۱۴۰۲
گفتگو ویژه برنامه مدیا با سعید الهی تهیه کننده فیلم‌های سینمایی میرو و قویدل

مطمئنم شهید آوینی اگر زنده بود، به مستند «قویدل» جایزه می‌داد / باید باور کنیم که در اتاق شیشه‌ای زندگی می‌کنیم

۱۳:۱۱  -  ۲۳ اسفند ۱۴۰۲
گلر تیم ملی هندبال در گفت‌وگو با «دیباچه» مطرح کرد؛

مربیان خارجی تاثیر مثبتی بر روی تیم ملی داشتند/ وقتی توپ گل نمی‌شود، مقصر مربی نیست

۱۱:۳۸  -  ۲۰ اسفند ۱۴۰۲
مدیرکل اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی استان تهران در گفتگو با دیباچه:

انجمن موسیقی فعالی در استان تهران نداریم/ موسیقی نسبت به تئاتر و هنرهای تجسمی مظلوم‌تر است

۱۱:۱۷  -  ۱۴ اسفند ۱۴۰۲
گفتگو ویژه برنامه مدیا با «خسرو احمدی» که دهه شصتی‌ها او را به نام «دولنگ» می‌شناسند

متاسفانه تلویزیون برای کودکان امروزی هیچ برنامه خوبی ندارد!

۱۳:۰۷  -  ۱۷ اسفند ۱۴۰۲
صحبت‌های انتقادی حسین عابدینی بازیگر سریال « بچه های مدرسه همت » علیه «مهران رجبی»

«مهران رجبی» کنترات برداشته، نباید فقط پولو ببینه و با کله شیرجه بزنه؛ بازیگری را با بیزینس اشتباه گرفته!

۱۶:۵۳  -  ۱۴ اسفند ۱۴۰۲
رئیس مرکز مطالعات راهبردی و آموزش وزارت کشور با دیباچه مطرح کرد؛

هدف اصلی جشنواره ی « رای ملت » تببین گری و جهاد تبیین است/ پای جشنواره "رای ملت" به انتخابات ریاست جمهوری کشیده می‌شود!

۱۳:۰۸  -  ۱۰ اسفند ۱۴۰۲