شنبه ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳  |  Saturday, 20 April 2024

دیباچه

کد خبر: ۱۹۰۶۸
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۴۲ : ۱۱ - ۰۱ مرداد ۱۳۹۵
احسان بیرق‌دار، آهنگساز فیلم «زاپاس» در گفت‌و‌گو با دیباچه
دیباچه: احسان بیرق‌دار آهنگساز فیلم «زاپاس» از شکل و شمایل کارش و دشواری‌های کار در شرایط اضطراری می‌گوید.



احسان بیرق‌دار، آهنگساز فیلم سینمایی زاپاس که این روزها روی پرده سینمای کشور است در گفت‌و‌گو با خبرنگار موسیقی دیباچه درباره همکاری با برزو نیک‌نژاد در این پروژه اظهار کرد: مثل خیلی از پروژه‌ها من آشنایی نسبی با آقای نیک نژاد داشتم که همین آشنایی سبب همکاری مشترک ما شد. دوستان در بخش تولید نیز سعی کردند فیلم به جشنواره سال گذشته فیلم فجر برسد و تقریبا 10 روز قبل از شروع جشنواره فیلم به دست من رسید که پس از دیدن آن به صورت فشرده کار آهنگسازی را آغاز کردم که خدا را شکر توانستیم فیلم را به جشنواره برسانیم. البته با وجود زمان اندکی که در اختیار داشتم این اتفاق افتاد و امیدوارم مورد رضایت واقع شده باشد.

بیرق‌دار درباره تفاوت آهنگسازی برای فیلم و دیگر شاخه‌های آهنگسازی توضیح داد: موسیقی متن فیلم سینمایی «زاپاس» با بقیه موسیقی‌هایی که شنیده می‌شود، تفاوت بسیار دارد. موسیقی متن فیلم باید در خدمت و در راستای روند فیلم باشد و به همین دلیل دست آهنگساز در ساخت موسیقی متن چندان باز نیست چون موظف است در راستای مضامین فیلم حرکت کند و آهنگ را کاملا در خدمت اهداف و سمت‌و‌سوی تاثیرگذاری فیلم بسازد.

این آهنگساز درباره ویژگی‌های یک موسیقی متن خوب برای یک فیلم نیز گفت: موسیقی متنی برای یک فیلم خوب و مناسب است که مخاطب در حال دیدن فیلم متوجه آهنگ متن نباشد و در حقیقت آن موسیقی سبب دور شدن مخاطب از داستان فیلم نشود. موسیقی متن در یک فیلم، گاهی خیلی زیبا و دارای استاندردهای موجود است، حتی احساسات شما را در برخی از موارد بر انگیخته می‌کند اما متاسفانه گاهی ربطی به روند ماجرا ندارد یا در فیلم  بیشتر از خود فیلم خودنمایی می‌کند. این موسیقی متن را نمی‌توان موسیقی متنی خوب و در خدمت سینما دانست.

او در ادامه افزود: به طور کلی سینما، تئاتر و اپرا هنرهایی هستند که از یک مجموعه کامل هنری تشکیل شده‌اند. یعنی سینما، تئاتر و اپرا بدون موسیقی  فعالیت‌شان معنایی ندارد، این موضوع دقیقا مثل رنگ در تصویر است که روی مخاطب تاثیر مستقیم می‌گذارد. موسیقی متن باید در خدمت ژانر فیلم باشد، مثلا فیلمی در ژانر اکشن موسیقی متنش نمی‌تواند کمیک باشد و برعکس!

آهنگساز فیلم «زاپاس» درخصوص سبک آهنگسازی فیلم «زاپاس» خاطرنشان کرد: به نظر من فیلم «زاپاس» برخلاف چیزی که از دور دیده می‌شود، یک فیلم اجتماعی متفکرانه است شخص برزو نیک‌نژاد هم همین طرز فکر را دارد و هنگامی که پیش من آمد گفت که من نمی‌خواهم فیلم را یک فیلم کمدی یا محلی ببینیم.  یعنی نمی‌خواهیم بگوییم این‌جا یک منطقه از شمال کشور است که من بروم سراغ موسیقی‌های محلی آن منطقه و از سازهای محلی استفاده کنم.

موسیقی فیلم زاپاس در گمتر از 10 رذوز ساخته شد

او اضافه کرد: ما از آن ابتدا نگاهمان به فیلم نگاهی جهان شمول‌تر بوده است، یعنی سکانس آخر را یک مدینه فاضله می‌دیدیم. به همین دلیل سراغ یک موسیقی بین‌الملی رفتم و از سازهای محلی استفاده نکردم تا جغرافیا در موسیقی متن معنایی نداشته باشد. و چون نخواستیم طنزموسیقی از بین برود، سعی کردیم از آواهای انسانی که در این فیلم نقش ساز را برعهده گرفته‌اند، کمک بگیریم.

احسان بیرق‌دار با اشاره به دشواری‌های آهنگسازی در شرایط فوری و اضطراری تاکید کرد: همه شغل‌ها سختی‌های خاص خودشان را دارند، اما وقتی با عشق انجام شوند سختی تبدیل به لذت می‌شوند. ساخت موسیقی متن برای من بسیار لذت‌بخش است چون عاشق کارم هستم. ممکن است ما 24 ساعت مداوم سر کار باشیم یا شب‌ها نخوابیم و... اما من اسم اینها را سختی نمی‌گذارم و از تک تک این ثانیه‌ها نهایت لذت را می‌برم.

به گزارش دیباچه، احسان بیرق‌دار تاکنون همکاری‌هایی با کارن همایون‌فر داشته است و همچنین سال‌ها به عنوان آهنگساز در صدا و سیما فعالیت می‌کرده است و برای سریال‌های زیادی آهنگسازی کرده است. او همچنین آهنگسازی یک سریال ترکیه‌ای را با عنوان «شیش و بش» در کارنامه دارد.

گفت‌و‌گو: محدثه برهانی

 
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۴:۱۴ - ۱۳۹۸/۰۳/۱۷
0
0
علی عسکری هم ی جاکشی هست
مثل بقیه اقایون دزد
نام:
ایمیل:
* نظر:
مطالب برگزیده
یک کارشناس فوتسال در گفت ‌و‌ گو با «دیباچه» مطرح کرد؛

ایران تیم بهتری نسبت به رقبای آسیایی دارد/باید به تصمیم شمسایی احترام بگذاریم

۱۱:۲۹  -  ۲۵ فروردين ۱۴۰۳
ادبیات عجیب ژیلا صادقی!

جنجال خانم مجری بعد از درگذشت رضا داوودنژاد چه بود؟

۱۲:۲۹  -  ۱۵ فروردين ۱۴۰۳
مربی تیم والیبال بانوان سایپا در گفت و گو با«دیباچه» مطرح کرد؛

تجربه بالای بازیکنان باعث قهرمانی تیم شد/ تیم قوی و جنگنده‌ای داشتیم

۱۲:۲۲  -  ۲۳ اسفند ۱۴۰۲
گفتگوی کمتر دیده شده دیباچه با زنده یاد رضا داوودنژاد و همسرش

غزل بدیعی همسر زنده یاد رضا داوودنژاد: به خاطر عشق، همیشه در کنار رضا بودم

۱۲:۲۰  -  ۱۵ فروردين ۱۴۰۳
گفتگو دیباچه با کارگردان سریال «از سرنوشت»

« رضا داوودنژاد » در رفاقت، مرام و غافلگیری، دست به نقد بود!

۱۶:۳۲  -  ۱۴ فروردين ۱۴۰۳
سرمربی تیم ملی ووشو در گفت‌وگو با «دیباچه» مطرح کرد؛

هدف کسب بهترین نتیجه در آسیاست/ بدون تغییر ترکیب، راهی انتخابی جام جهانی خواهیم شد

۱۲:۰۸  -  ۲۲ اسفند ۱۴۰۲
پربازدیدها
آخرین اخبار