دیباچه: مشاور اجرایی بنیاد رودکی در حوزه هنرهای نمایشی با اشاره به دلایل خود برای پایین آوردن مبلغ کف فروش تالار حافظ گفت:در دو یا سه سال گذشته دیدهایم که بسیاری از بچههای تئاتر، جایزههای اصلی جشنواره فیلم فجر را گرفتهاند. مثلا نوید محمدزاده که از بچههای تئاتر است، سال گذشته جایزه بازیگری جشنواره فیلم فجر را گرفت. این مساله نشان میدهد که در سینما چنین موانعی وجود ندارد و یا کمتر به آنها پرداخته شده است. نمیدانم چرا این حساسیتها در بخش تئاتر وجود دارد.
به گزارش خبرنگار تئاتر
دیباچه؛ رضا دادویی؛ مشاور اجرایی بنیاد رودکی در حوزه هنرهای نمایشی، از کاهش 50 درصدی کف فروش تالار حافظ، خبر داد و گفت: کف فروش این تالار به 600 هزار تومان رسیده است. این مبلغ، تنها پولی است که تالار حافظ از گروهها طلب میکند و مبلغ گیشه به گروههای نمایشی میرسد.
نگاه درآمدزا به تالار هنر نداریم
رضا دادویی درباره دلیل کاهش کف فروش تالار حافظ، گفت: در سالهای گذشته، کف فروش تالار حافظ، سالانه 20 درصد افزایش مییافت تا در نهایت به یکمیلیون و دویست هزار تومان رسید. البته در شرایطی که گروهها با ضرر و زیان مواجه میشدند، تخفیفهایی به آنها داده میشد و در میلغ کف فروش، روزان 200 الی 300 هزار تومان تخفیف قائل میشدند تا گروهها متر ضرر کنند. سال گذشته که به بنیاد رودکی آمدم، هزینههای مجموعه را بررسی کردم. از آنجا که نگاه درآمدزایی به تالار حافظ به عنوان مکانی صرفا تئاتری نداشتهایم و تصمیم گرفتیم درآمدزایی را از شیوههای دیگری تامین کنیم تا به گروههای تئاتر فشار وارد نیاید.
وی در ادامه افزود: از همین رو به نفع گروههای تئاتر عمل کردیم؛ تنها هزینههای جاری سالن را محاسبه کردیم و تصمیم گرفتیم تنها همین را مبنای کارمان قرار دهیم. این مبلغ را سالیانه حساب کردیم که حدود 640 الی 650 هزار تومان برای اجرا شد. ما در اسرع وقت مبلغ کف فروش را کاهش دادیم و به جای اینکه مبلغ کف فروش سال گذشته را باز هم 20 درصد افزایش دهیم، آن را 50 درصد کاهش دادیم. طبق محاسبات ما بر اساس تعداد صندلیها و بهای بلیت، این مبلغ حدود 18 درصد از حداکثر فروش تالار حافظ را در بر میگیرد. این کف فروش، سوبسید و یارانهای است که به همه بچههای تئاتر تعلق یافته است چون این مبلغ واقعا برای یک سالن تئاتر 200 نفری، ناچیز است. سالنهایی که 100 نفر ظرفیت دارند، این مبلغ یا حتی بیشتر را از گروههای تئاتر دریافت میکنند؛ به همین دلیل اقبال گروههای تئاتر به این سالن زیاد است
«درنگ» هزینههای بالایی داشت
مشاور اجرایی بنیاد رودکی در پاسخ به این سوال که آیا همین کف فروش 600 هزار تومانی دلیل اعمال فشار به گروه اجرایی نمایش «درنگ» و توقف اجرای آن نشده است، گفت: تعطیل شدن این نمایش، هیچ ربطی به تالار حافظ نداشت، تهیهکننده و کارگردان آن نمایش با یکدیگر دچار مشکل شدند. در اتفاقی که برای این گروه افتاد، بیشترین ضرر متوجه تالار حافظ شد چون ما فقط به تعداد همان چهار یا پنج اجرای انجام شده این نمایش، هزینه سالن را دریافت کردیم. طبق قرارداد میتوانستیم کل مبلغ قرارداد را از آنها دریافت کنیم اما تالار حافظ نهایت همکاری را با گروه اجرایی انجام داد و از حق خودش گذشت. نوع اجرای نمایش، ضرر مالی را برای آنها به وجود میآورد؛ «درنگ» یک تئاتر تجربی و پرفورمنس بود که شرایطش ایجاب میکرد در هر اجرا، هزینههایی را در بر داشت و این مساله بیشتر به گروه فشار آورد تا کف فروش.
وی در ادامه افزود: به دلیل عدم آگاهی و شناخت گروه نمایش «درنگ» از شرایط تئاتر، مشکلاتی که کارگردان و تهیهکننده با یکدیگر داشتند و اشتباهات محاسباتی آنها، بیشترین ضرر متوجه تالار حافظ شد. ما از ابتدا به آنها اعلام کرده بودیم که شرایط کارشان به گونهای نیست که بتواند مخاطب را به سالن تئاتر بیاورد؛ اما آنها اصرار داشتند که میتوانند از پس کار برآیند. خوشبختانه بسیار زود فهمیدند که این نوع اجرا در تالار حافظ جواب نمیدهد و از ادامه اجراها انصراف دادند
اصراری بر حضور داشتن سینماییها در تئاتر نداریم
کارگردان فیلم «تعبیر خواب» ضمن اعلام این مطلب که تالار حافظ کوچکترین اصراری بر حضور چهرهها در نمایشهای حاضر در تالار حافظ ندارد، گفت: الان چهار ماه از سال 95 گذشته است و در این مدت، تنها یک نمایش (دوباره اون آهنگ رو بزن سم) در تالار حافظ اجرا شده است که بازیگر چهره دارد و آن نمایش در اوایل پروسه اجرای خود قرار دارد. اصلا ما در این مساله دخالت نمیکنیم. این مساله خواست گروههای نمایشی است و ما به خواست آنها احترام میگذاریم. البته این حضور چهرهها حد و حدودی دارد و باید مراقب باشیم اصل تئاتر آسیب نبیند چون برای ما اولویت، خود هنر تئاتر است که اگر تئاتر آسیب نبیند، ما با جنبههای دیگر آن کاری نداریم.
حساسیت تئاتریها بر حضور نداشتن سینماییها در تئاتر بیمورد است
دادویی ضمن اعلام این مطلب که بحث حضور بازیگر چهره یا غیرچهره در تئاتر را قبول ندارد، گفت: این بحث بی مورد و اشتباه است چون در این صورت بچههای خانه سینما هم باید بیانیه تنظیم بکنند و از حضور بچههای تئاتر در حوزه سینما و تلویزیون ابراز نارضایتی کنند. در دو یا سه سال گذشته دیدهایم که بسیاری از بچههای تئاتر، جایزههای اصلی جشنواره فیلم فجر را گرفتهاند. مثلا نوید محمدزاده که از بچههای تئاتر است، سال گذشته جایزه بازیگری جشنواره فیلم فجر را گرفت. این مساله نشان میدهد که در سینما چنین موانعی وجود ندارد و یا کمتر به آنها پرداخته شده است. نمیدانم چرا این حساسیتها در بخش تئاتر وجود دارد.