شنبه ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳  |  Saturday, 20 April 2024

دیباچه

کد خبر: ۱۸۸۰۳
تاریخ انتشار : ۵۵ : ۱۱ - ۳۰ تير ۱۳۹۵
دیباچه: سرپرست پردیس تئاتر تهران و مرکز هنرهای نمایشی صبا گفت:سالن‌ها از نظر ساخت و ساز تکمیل شده‌اند اما به جهت امکانات زیرساختی همچون امتیاز آب، برق و گاز آماده نیست برای این پردیس، امکانات صنعتی مورد نیاز است. زمان بسیار زیادی از به پایان رسیدن ساخت و ساز گذشته است و در آن زمان گفته شد که قرار است در یک برنامه‌ریزی کوتاه‌مدت این پردیس افتتاح شود اما این مشکلاتی که در زمینه دریافت امتیازات آب، برق و گاز وجود دارد، جلوی این اتفاق را گرفته است و امیدوارم به زودی مرتفع شوند.

شهرام کرمی؛ سرپرست پردیس تئاتر تهران و مرکز هنرهای نمایشی صبا، در گفت‌وگو با خبرنگار تئاتر دیباچه درباره مکان جغرافیایی پردیس تئاتر خاوران و دور بودن آن از بسیاری از مخاطبان، اظهار داشت: ساخت پردیس تئاتر خاوران در یکی از جنوبی‌ترین نقاط تهران با این هدف آغاز شد که تمرکز مراکز فرهنگی را از مناطق مرکزی شمالی، به سمت جنوب تهران سوق دهد. در زندگی معاصر و شهری، شراییط به گونه‌ای پیش رفته‌اند که دیگر اهمیت ندارد کدام مرکز در کجا قرار دارند. شیوه حمل و نقل تغییر کرده است؛ هم از طریق اتوبوس‌های تندروی شهری و هم از طریق مترو دسترسی به نقاط مختلف شهر تهران، آسان شده است.

دیباچه- شهرام کرمی (3)

 

وی در ادامه افزود: اینکه فقط مراکز فرهنگی را در محدود‌ای خاص احداث کنیم و تنها در مرکز شهر این امکانات را داشته باشیم، بسیاری از ساکنان نقاط دیگر شهر تهران امکان استفاده از این تمکانات را نخواهند داشت. اصولا شهرداری در چند سال اخیر بر مبنای این سیاست عمل کرده است که مراکز فرهنگی را در نقاط مختلف تهران گسترش دهد؛ مثلا پردیس کوروش که یکی از بهترین پردیس‌های تئاتر تهران است، در غرب تهران واقع شده است اما تبدیل به یک پایگاه هنری بسیار خوب شده است. همچنین پردیس سینمایی دیگری قرار است در شرق تهران افتتاح شود که با افتتاح آن، اتفاق خوبی خواهد افتاد. با این هدف پردیس خاوران ساخته شد.

دیباچه- خاوران (3)

کرمی درمورد امکانات پردیس خاوران گفت: این پردیس با امکانات و تجهیزات حرفه‌ای، به عنوان یک مجتمع با سالن‌های متفاوت برنامه‌ریزی شده است. دسترسی آسان این پردیس به اتوبان‌های تهران و فضای مناسب و پارکینگ مناسب آن، درکنار 10 سالن بسیار حرفه‌ای تئاتر، کاملا این امکان را به وجود می‌آورد که خاوران به یک مرکز تئاتری تبدیل شود. این پردیس می‌تواند به گسترش تئاتر در تمام سطح تهران، کمک کند.

دیباچه- خاوران (2)

نویسنده و کارگردان نمایش «خانه خورشید» در ادامه درمورد مشکلاتی که بر سر راه افتتاح پردیس خاوران به وجود آمده است، گفت: اگر قرار باشد مراکزی همچون پردیس خاوران به مرکز تئاتر و یا پایگاهی برای هنرمندان تبدیل شوند، باید مورد حمایت مالی قرار گیرند. صرف ساختن مکان نمی‌تواند نین اتفاقی را رقم بزند. بای این منظور باید گروه‌ها در پردیس خاوران استقرار پیدا کنند و برای تولید اثر، حمایت مالی و اعتباری شوند سپس برنامه‌ریزی کوتاه مدت و دراز مدت برای تولید تئاتر داشته باشند تا اجراهای روتین در این سالن‌ها شکل گیرد. در این صورت بدون شک اتفاق‌های موثری در این سالن‌ها اتفاق خواهد افتاد.

این هنرمند عرصه تئاتر درمورد شرایط حاضر این پردیس، گفت: سالن‌ها از نظر ساخت و ساز تکمیل شده‌اند اما به جهت امکانات زیرساختی همچون امتیاز آب، برق و گاز آماده نیست برای این پردیس، امکانات صنعتی مورد نیاز است. زمان بسیار زیادی از به پایان رسیدن ساخت و ساز گذشته است و در آن زمان گفته شد که قرار است در یک برنامه‌ریزی کوتاه‌مدت این پردیس افتتاح شود اما این مشکلاتی که در زمینه دریافت امتیازات آب، برق و گاز وجود دارد، جلوی این اتفاق را گرفته است و امیدوارم به زودی مرتفع شوند.

او در پاسخ به این سوال که پردیس خاوران زیر نظر شهرداری ارائه می‌شود، چرا مسائل مربوط ه امتیازهای آب، برق و گار حل نمی‌شود، گفت: بخشی از این مشکل، به تامین اعتبار بازمی‌گردد و بخش دیگر آن، مشکلات اداری و نامه‌نگاری‌های مرتبط با آن است. این پردیس در جایی قرار گرفته است که نیاز دارد شبکه برق مجزایی برای آن ساخته شود. الان مراحل اداری این بخش طییی می‌شود.

دیباچه- خاوران (1)

در پایان، شهرام کرمی ضمن ابراز امیدواری برای آماده شدن این پردیس تا زمان برگزاری سی‌وپنجمین جشتنواره تئاتر فجر، گفت: در آخرین جلسه‌ای که داشتیم، قرار شد پردیس تا پایان سال جاری آماده شود. امیدوارم به زودی این مکان راه افتد و در دوران برگزاری جشنواره بتوانیم این پردیس را در اختیار داشته باشیم چون جشنواره تئاتر فجر، بهترین زمان برای شناساندن مراکز تئاتر به اهالی تئاتر و مخاطبان است.

پردیس تئاتر تهران که با نام تئاتر خاوران نیز شناخته می‌شود، بزرگ‌ترین مرکز تئاتر حرفه‌ای است که در جنوب شرقی تهران و در نزدیکی فرهنگسرای خاوران ساخته شده است. این پردیس در زمینی به مساحت ۲۵ هزار و ۲۰۰ مترمربع و با زیربنای ۱۶ هزار و ۳۳۰ مترمربع جنب فرهنگسرای خاوران قرار گرفته است. مجموعه‌ای که تاریخ شروع آن به سال ۱۳۸۶ توسط شرکت شاخه تجربی معماری کلانشهر بازمی‌گردد.
نام:
ایمیل:
* نظر:
مطالب برگزیده
یک کارشناس فوتسال در گفت ‌و‌ گو با «دیباچه» مطرح کرد؛

ایران تیم بهتری نسبت به رقبای آسیایی دارد/باید به تصمیم شمسایی احترام بگذاریم

۱۱:۲۹  -  ۲۵ فروردين ۱۴۰۳
ادبیات عجیب ژیلا صادقی!

جنجال خانم مجری بعد از درگذشت رضا داوودنژاد چه بود؟

۱۲:۲۹  -  ۱۵ فروردين ۱۴۰۳
مربی تیم والیبال بانوان سایپا در گفت و گو با«دیباچه» مطرح کرد؛

تجربه بالای بازیکنان باعث قهرمانی تیم شد/ تیم قوی و جنگنده‌ای داشتیم

۱۲:۲۲  -  ۲۳ اسفند ۱۴۰۲
گفتگوی کمتر دیده شده دیباچه با زنده یاد رضا داوودنژاد و همسرش

غزل بدیعی همسر زنده یاد رضا داوودنژاد: به خاطر عشق، همیشه در کنار رضا بودم

۱۲:۲۰  -  ۱۵ فروردين ۱۴۰۳
گفتگو دیباچه با کارگردان سریال «از سرنوشت»

« رضا داوودنژاد » در رفاقت، مرام و غافلگیری، دست به نقد بود!

۱۶:۳۲  -  ۱۴ فروردين ۱۴۰۳
سرمربی تیم ملی ووشو در گفت‌وگو با «دیباچه» مطرح کرد؛

هدف کسب بهترین نتیجه در آسیاست/ بدون تغییر ترکیب، راهی انتخابی جام جهانی خواهیم شد

۱۲:۰۸  -  ۲۲ اسفند ۱۴۰۲
پربازدیدها
آخرین اخبار