پنجشنبه ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۳  |  Thursday, 25 April 2024

دیباچه

کد خبر: ۱۸۷۸۷
تاریخ انتشار : ۵۳ : ۱۰ - ۳۰ تير ۱۳۹۵
دیباچه: عصر روز گذشته نشست نقد و بررسی مجموعه تلویزیونی «پادری» که در ایام ماه رمضان از شبکه یک سیما پخش شد در فرهنگسرای رسانه برگزار شد.

به گزارش خبرنگار رادیو و تلویزیون دیباچه، در  این نشست که با حضور سحر عصرآزاد (منتقد)، کورش نریمانی (فیلمنامه نویس)، سید محمود رضوی (تهیه کننده)، محمدحسین لطیفی (کارگردان) و بهنام تشکر (بازیگر) برپا شد، سحر عصرآزاد ضمن عذرخواهی از عوامل رسانه اظهار داشت: مجموعه «پادری» که با تکیه بر سریال موفق «دودکش» در اسفند ماه سال گذشته برای نوروز امسال آماده می شد به دلایلی به پخش نوروز نرسید و در نهایت با تصمیم مدیران برای پخش در ماه رمضان در نظر گرفته شد.

دیباچه-نشست نقد و بررسی سریال پادری

عصرآزاد در ادامه افزود: «پادری» به شبکه یک اختصاص داشت و این سریال دو کاراکتر محوری دارد که این زوج خوب که در قصه به خوبی جواب داد. در مجموع این مسائل باعث شد که محور سریال را دو شخصیت که هومن برق نورد و بهنام تشکر ایفای نقش آن ها را بر عهده داشتند تشکیل دهند.

وی خاطرنشان کرد: دنباله سازی روی سریال های موفق در کشورهای دیگر بسیار مرسوم است و در کشور ما نیز برخی مواقع توانسته با استقبال خوبی روبرو باشد اما متأسفانه در تلویزیون ما این مسأله به خوبی باب نشده است و مجموعه «پادری» از معدود مجموعه هایی است که توانسته با ساخته شدن سری دومش نیز با وجود اینکه عواملی چون فیلمنامه نویس تغییر کرده اند با استقبال خوبی روبرو شود.

در ادامه این نشست سید محمود رضوی تهیه کننده مجموعه تلویزیونی «پادری» اظهار داشت: قرار بود که مجموعه «پادری» به شکل دیگری ساخته شود و به پیشنهاد آقای لطیفی اصلاً در نظر نداشتیم که در ادامه مجموعه «دودکش» این سریال را بسازیم اما با مشورت هایی که با آقایان لطیفی و سیفی آزاد داشتیم قرار شد از طرحی پیچیده استفاده نکنیم و در نهایت از فضای سریال «دودکش 1» استفاده شد و ما تصمیم به ساخت «دودکش 2» گرفتیم.

وی افزود: در نهایت محمدحسین لطیفی برای نوشتن فیلمنامه این اثر کورش نریمانی را پیشنهاد داد و قرار بر این شد که ما مجموعه ای برای ایام نوروز تولید کنیم که در مقطعی بعد سازمان صدا و سیما تصمیم گرفت این سریال در ایام نوروز پخش نشود و ما با اضافه کردن خرده داستان ها و اتفاقات زمان سریال را طولانی تر کردیم و پایانبندی آن دچار تغییر شد که در نهایت برای پخش در ایام ماه مبارک رمضان در نظر گرفته شد.

این تهیه کننده خاطرنشان کرد: ما نمی خواستیم به هر قیمتی مخاطب را بخندانیم و هدف اصلی ما ارائه مضمون هایی ارزشمند چون کسب رزق حلال بود که سعی داشتیم این مسئله را مطرح کنیم.

دیباچه-نشست نقد و بررسی سریال پادری

در ادامه این نشست محمدحسین لطیفی کارگردان مجموعه «پادری» اظهار داشت: در ابتدا قرار ما بر این بود که سریالی دیگر بسازیم و در ساخت آن از همه عوامل «پادری» استفاده کنیم. جمع کردن دوباره این دوستان در کنار هم کار بسیار سختی بود و این اتفاق با زحمات سید محمود رضوی رخ داد و خوشبختانه تقریباً همه عوامل مورد نظر برگشتند.

این کارگردان در ادامه افزود: من معتقدم که وقتی مجموعه ای از افراد برای ساخت اثری در کنار هم باشند در ادامه ممکن است ماجراهای دیگری به وجود آید که نیاز به اتحاد در بین عوامل دارد. هدف اصلی ما در ساخت «پادری» صرفاً خنداندن مخاطب به هر دلیلی نبود ما سعی داشتیم روابط سالم خانواده را به تصویر بکشیم.

لطیفی خاطرنشان کرد: در این نشست سعی من بر این است که بیشتر شنونده باشم ولی لازم است به این نکته اشاره کنم که وقتی قسمت دوم یک مجموعه با کارگردان یا نویسنده ای دیگر ساخته می شود شرایط لازم برای ساخت اثری قابل قبول فراهم می شود یا خیر. بار دیگر می گویم که تلاش ما بر این بوده که بیننده در فضایی مناسب با فضای این کار قرار گیرد. مخاطب باید بداند که قرار نیست من با مخاطب در فضایی همانند فضای «روز سوم» ارتباط برقرار کنم.

وی افزود: بحث من این است تا زمانی که ندانیم و نپذیریم که سرطان وجود دارد نمی توانیم به درمان آن امید داشته باشیم. باید به ضعف ها و همچنین قدرتهای اجتماعی خود در جامعه توجه داشته باشیم و به بیان آنها واکنش نشان ندهیم.

کورش نریمانی نویسنده مجموعه «پادری» اظهار داشت: اینکه فیلمنامه‌ای در ادامه فیلمنامه‌ای دیگر که نویسنده‌اش شخص دیگری است بخواهیم بنویسیم کار بسیار سختی است. به عنوان نویسنده همیشه ایده‌ها، آدم‌ها و سلیقه‌هایی برای نوشتن در نظر داریم.

وی افزود: پیش از این چنین تجربه‌ای را در نگارش فیلمنامه سریالی دیگر با عنوان «پایتخت 2» داشتم که با همین چالش‌ها هم روبرو بودم و البته این چالش ها هم بخشی از شیرینی کار بود. کار سخت بد نیست و می تواند انسان را در کارش ورزیده کند. کار کردن در این شرایط دارای ریسک است که شاید فرقها و نقدهایی را بشنوید که سهمی در ایجاد آنها نداشته اید.

نریمانی اظهار داشت: من سعی داشتم شکل کاری خود را به لحاظ فنی و محتوایی حفظ کنم. اهل شعار نیستم و می دانم که تلویزیون دامنه مخاطب گسترده ای دارد و قشرهای مختلف جامعه این مجموعه را می بینند. دلمان نمی خواست که به هر قیمت مخاطب را بخندانیم، آنهایی که در تئاتر آثار من را دنبال کرده اند می دانند که فقط برای خنداندن تلاش نکرده ام.

این نویسنده اظهار داشت: تهیه کننده و کارگردان در مجموعه «پادری» دلگرمی من بودند و جوانمردانه تا انتها پای کار ایستادند. با گروه به خوبی کنار آمدند. همکاری با این دوستان تجربه ای خوب بود و بدون تردید نقاظ ضعفی هم می توان پیدا کرد. بسیار خوشحالم که مردم به این مسئله اذعان می کنند که «پادری» خانواده محور بوده و آدم ها در آن سالم بودند، شخصیت شریری دیده نمی شد و قرار بود آدم هایی را نشان دهیم که دچار اشتباه می شوند چرا که آدم های این مجموعه معصوم نبودند و در معرض خطاها قرار داشتند. نقطه قوت این مجموعه پایانبندی آن است به گونه ای که سریال را برای ادامه آن در بخشی دیگر باز گذاشته است.

در ادامه این نشست بهنام تشکر بازیگر مجموعه «پادری» اظهار داشت: «پادری» و یا «دودکش 2» دو شاخصه مهم داشت. یکی از آنها ریسک بالای نریمانی بابت پذیرفتن نگارش این مجموعه و دوم اینکه تهیه کننده و کارگردان تصمیم به جمع آوری گروه ساخت «دودکش» بودند که کار سهل و آسانی نبود.

تشکر اظهار داشت: خوشبختانه دوباره دور هم جمع شدیم و مطمئناً اگر قرار بود تهیه کننده قبلی برای ساخت «پادری» اقدام کند این اتفاق نمی افتاد.

ولی این روزمرگی خیلی خوب در داستان جواب داد به گونه ای که باید بدانیم نوشتن روزمرگی یک کاراکتر بسیار سخت تر از نوشتن داستانی است که در آن کاراکتر در شرایط مختلفی وجود دارد.

وی در ادامه این بحث اظهار داشت: در «پادری» وقتی نصرت وارد داستانی برای جولان دادن شد این اتفاق در بازی به من کمک کرد و همانطور که مشاهده کردید در این سریال دو شخصیت که من و هومن برق نورد ایفای آنها را بر عهده داشتیم دو قصه موازی بین فیروز و نصرت وجود داشت که برای مخاطب خیلی مهم بود که این دو داستان چه سرانجامی خواهد داشت.

این نشست در ادامه با پرسش حاضران از عوامل ساخت مجموعه «پادری» به پایان رسید.
نام:
ایمیل:
* نظر:
مطالب برگزیده
به بهانه پخش سریال "نون خ"، دیباچه بررسی کرد

آیا احیای طنز‌های تلویزیونی، تضمینی بر بازگشت مخاطب به سمت صداوسیماست؟

۱۷:۲۰  -  ۰۴ ارديبهشت ۱۴۰۳
مسئول کمیته رتبه‌بندی مرشدان فدراسیون ورزش‌های زورخانه‌ای و کشتی پهلوانی در گفتگو با دیباچه:

ورزش زورخانه ای باید به المپیک راه پیدا کند/ هزاران سال است ورزش باستانی از موسیقی و آوای حماسی بهره می‌برد

۱۷:۵۴  -  ۲۹ فروردين ۱۴۰۳
سرمربی تیم ملی هندبال جوانان دختر ایران در گفت‌وگو با«دیباچه» مطرح کرد؛

تیم ملی در گروه مرگ قرار دارد/ بازی با تیم‌های اروپایی محک خوبی است

۱۸:۱۷  -  ۲۹ فروردين ۱۴۰۳
یک کارشناس فوتسال در گفت ‌و‌ گو با «دیباچه» مطرح کرد؛

ایران تیم بهتری نسبت به رقبای آسیایی دارد/باید به تصمیم شمسایی احترام بگذاریم

۱۱:۲۹  -  ۲۵ فروردين ۱۴۰۳
ادبیات عجیب ژیلا صادقی!

جنجال خانم مجری بعد از درگذشت رضا داوودنژاد چه بود؟

۱۲:۲۹  -  ۱۵ فروردين ۱۴۰۳