شنبه ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳  |  Saturday, 20 April 2024

دیباچه

کد خبر: ۱۸۶۷۶
تاریخ انتشار : ۲۴ : ۱۶ - ۲۹ تير ۱۳۹۵
در نشست خبری نمایش سه خواهر و دیگران اثر حمید امجد مطرح شد
دیباچه: بهنوش بختیاری ضمن تایید این خبر که با حمید امجد در کلاس‌ فلسفه بابک احمدی  آشنا شده است،گفت که پیش از آن، نمایشنامه‌های حمید امجد را خوانده و نمایش‌های او را دیده است و فن بیان را نزد افشین هاشمی آموخته است



287A7043 copy

به گزارش خبرنگار تئاتر دیباچه؛ نشست خبری نمایش «سه خواهر و دیگران» اثر حمید امجد، صبح امروز سه‌‌‌شنبه، 29 تیرماه، با حضور حمید امجد، نویسنده و کارگردان این اثر، سعیده آبشناسان؛ تهیه‌‌‌کننده این نمایش، امیر اثباتی؛ طراح صحنه، رضا مرتضوی؛ آهنگ‌‌‌ساز و بازیگران «سه خواهر و دیگران» برگزار شد.

 287A7077 copy

امجد: بازی بهنوش بختیاری را ندیده بودم

حمید امجد درباره نگارش متن «سه خواهر و دیگران» گفت: به دلیل اینکه از یک‌‌‌سو نمی‌‌‌دانستم این نمایشنامه به اجرا می‌‌‌رسد یا خیر و همچنین تجربه تاریخی و زیبایی‌‌‌شناسانه توامانی که در این نمایشنامه حضور دارد، برخلاف روال نمایشنامه‌‌‌ها در زمان انتشار، مقدمه‌‌‌ای را برای آن نوشتم و درمورد نوع تجربه‌‌‌ام توضیح دادم. این نمایشنامه نیز همچون سایر فعالیت‌‌‌های من در حوزه تئاتر، گرایش به تاریخ و ادبیات دارد. در این نمایشنامه به «باغ آلبالو»، «سه خواهر» و زندگی خود چخوف و زیست او در زمنانت نگارش این متون پرداخته می‌‌‌شود.

امجد در ادامه افزود: زمانی که نگارش متنی را آغاز می‌‌‌کنم، فارغ از این که قصد داشته باشم آن را  اجرا کنم یا نه، به اطرافیانم فکر می‌‌‌کنم و با توجه به مختصات، شرایط و توانایی‌‌‌های آنها متن‌‌‌هایم را می‌‌‌نویسم. خوشبختانه همواره افرادی را یافته‌‌‌ام که مرا مطمئن کنند هر آنقدر کار آنها را دشوارتر کنم، به خوبی از پس آن برمی‌‌‌آیند. یکی از این افراد، امیر اثباتی است که اصولا برایم قابل تصور نسیت اثری را بسازم و اوطراح آن نباشد. مچنین بازیگران، زمان نگارش متن، بازیگران جلوی چشمانم و در ذهنم هستند و بدون این که به اجرای نمایش فکر کنم، بر اساس آنها نقش‌‌‌ها را می‌‌‌نویسم.

حمید امجد در مورد سام قریبیان و جدا شدن او از گروه بازیگران «سه خواهر و دیگران»،گفت: در این پروژه‌ بازیگران بسیاری آمدند و از گروه خداحافظی کردند که شاید تعداد آنها به بیش از 10 نفر برسد. برخی درگیر پروژه‌‌‌هایی شدند و برخی دیگر از نظر سلیقه با ما هماهنگ نبودند. با سام قریبیان هم به دلیل درگیری او برای صداگذاری فیلمش با دوستی و خوبی، قطع همکاری کردیم اما این اتفاق تنها برای این نمایش افتاده است و از تمام دوستانی که با ما همراه بودند اما از گروه جدا شدند، در آثاری دیگر همکاری خواهیم کرد.

امجد ضمن شوخی با مجری جلسه و بحث بر سر اینکه دوری او از تئاتر 12 سال به طول انجامیده است یا 13 سال، در این مورد گفت: من به دلیل سلطه اقتصاد، ابتذال، سانسور و ... از تئاتر دور شدم چون نمی‌‌‌خواستم تماشاگر، اجراکننده و یا کارگردان تئاتر تجاری و ابتذالر سلطه‌‌‌جو بر تئاتر باشم. سلطه اقتصاد، ابتذال اقتصاد، ابتذال سیاست و ابتذال تبلیغات است که من امیدوارم هرگز در زندگی‌ام چنین اثری را تولید نکنم که هدفش تبلیغات باشد و چون من از آن چیزی که روی صحنه به نام خودم به اجرا رفت، راضی نبودم تلاش کردم تا از آن دور بمانم. متأسفانه ذهنیت‌های سودجو و ذهنیت‌های موجود در سانسور، من را بسیار اذیت می‌کرد بنابراین از جایی فکر کردم که باید صحنه را ترک کنم. حالا هم اگر به صحنه بازگشته‌ام به خاطر این موضوع است که فکر می‌کنم می‌توانم درصدی را ادامه دهم. به هر ترتیب من همچنان در مرحله آزمایش شرایط قرار دارم که اگر ببینم شرایط مانند قبل است، باز هم از تئاتر دور می‌‌‌شوم.

این نویسنده و کارگردان در رابطه با حضور بهنوش بختیاری در «سه خواهر و دیگران» و ابهاماتی که درباره حضور او و ارتباطش با فروش بیشتر نمایش، وجود دارد، گفت: تمامی بازیگران نمایش از جمله بهنوش بختیاری قابلیت حضور جدی در عرصه تئاتر را دارند. آشنایی من با بهنوش بختیاری به سال‌‌‌ها قبل؛ کلاس‌های فلسفه مدرن بابک احمدی بازمی‌گردد. من نه چندان سینما می‌‌‌روم، نه تلویزیون دارم و درنتیجه برنامه‌‌‌های تلویزیون و شبکه خانگی را دنبال نمی ‌‌‌کنم و در نتیجه کار او را ندیده‌‌‌ام. این نیست که من به جهت حضور ایشان در عرصه سینما، بخواهم از وی برای نمایش «سه خواهر و دیگران» دعوت کنم. او به من گفت که می‌خواهد در عرصه بازیگری تجربه‌های تازه کسب کرده و تلخ بازی کند بنابراین اشتباه محض است که فرض کنید من به خاطر گیشه به این هنرمند پیشنهاد همکاری داده‌ام.

287A7094 copy

امکانات مجموعه تئاتر شهر اندک یا صفر است

امیر اثباتی؛ طراح صحنه «سه خواهر و دیگران» ضمن اعلام این نکته که نورپردازی صحنه نمایش هنوز ادامه دارد، گفت: من از سال‌‌‌ها پیش در جریان این نمایشنامه بودم و بسیار خوشحالم که پس از سال‌‌‌ها حمید امجد روی صحنه می‌‌‌رود. یکی از نکات اصلی طراحی صحنه، در نظر گرفتن ارجاع نمایش به نمایشنامه‌‌‌هایی که «سه خواهر و دیگران» ترکیبی از آنهاست. البته درکنار این مساله، سعی کرده‌‌‌ایم که رویکرد تولید متون در زمان و شرایط نگاشته شدن آنها توسط چخوف را نیز در زمینه طراحی صحنه لحاظ کنیم.

وی در ادامه افزود: تمام تلاشمان را به کار بسته‌‌‌ایم در محدوده بضاعت و امکانات ناچیزی صحنه و نورپردازی مجموعه تئاتر شهر و امکانات ماشینری‌‌‌ای که وجود ندارد، طراحی صحنه درستی را انجام دهیم.

ارکستر «سه خواهر و دیگران» و موسیقی‌‌‌های متفاوت

رضا مرتضوی؛ آهنگساز «سه خواهر و دیگران» ضمن اعلام خرسندی از حضور در نمایشی به کارگردانی حمید امجد؛ گفت: در این نمایش موسیقی زنده وجود دارد. یک ارکستر در حال تمرین کردن آن است. در این نمایش، ارکستر با توجه به اتفاقاتی که در نمایش رخ می‌‌‌دهد و با توجه به جنس و بافت صحنه‌‌‌ها و اتفاق‌‌‌ها موسیقی را اجرا می‌‌‌کند و این موسیقی تغییر می‌‌‌کند.

وی در ادامه افزود: موسیقی نمایش در صحنه‌‌‌هایی به روسیه سال 1900 می‌‌‌رود و در صحنه‌‌‌هایی کلاسیک می‌‌‌شود و به سمت موسیقی باخ  رفته‌‌‌ایم. در برخی از صحنه‌‌‌ها نیز به موسیقی ایرانی نزدیک شده‌‌‌ایم

287A7088 copy

انجمن پیشنهاد تهیه‌‌‌کنندگی کار امجد را داد

سعیده آبشناسان؛ تهیه‌‌‌کننده نمایش «سه خواهر و دیگران» درمورد نخستین تجربه خود در حوزه تئاتر گفت: من از مدت‌‌‌ها پیش حمید امجد و آثار او را می‌‌‌شناسم اما فکر نمی‌‌‌کردم که بتوانم با او همکاری کنم. از سوی انجمن هنرهای نمایش به من پیشنهاد شد که تهیه‌‌‌کننده این نمایش شوم و باز هم فکر می‌‌‌کردم حمید امجد مرا نپذیرد. که پذیرفت. کار با امجد هم استرس بالایی داررد و ترسناک و دشوار است  هم شیرین و لدت‌‌‌بخش

287A7107 copy

فیروز سیاه بازی نمی‌‌‌کند

پس از این صحبت‌‌‌ها، بازیگران به ترتیب نقشی که در «سه خواهر و دیگران» بازی می‌‌‌کنند، صحبت کردند؛ افشین هاشمی، در مورد نقش خود گفت: من نقش فیروز؛ باغبان «باغ آلبالو» را بازی می‌‌‌کنم اما نام واقعی من فیروز است و از ایران آمده‌‌‌ام. فیروز باغبان، سیاه است و بازی او در این نمایش، به آثار تخت حوضی تنه می‌‌‌زند. البته در این نمایش تمام المان‌‌‌های سیاه کلاسیک را انجام نداده‌‌‌ام بلکه تنها از برخی از آها بهره برده‌‌‌ام.

اولگا و ماشا تشکر می‌‌‌کنند

ریحانه سلامت که نقش اولگا، بزرگترین خواهر نمایشنامه «سه خواهر» را بازی می‌‌‌کند، گفت: نمایشنامه به قدری زیبا است که من به عنوان بازیگر با آن چالش فراوانی داشته باشم چرا که همه عناصر موجود در نمایشنامه به زیباترین شکل ممکن توسط نویسنده نوشته شده و کار را برای بازیگر آسان می‌کند.

معصومه رحمانی، که نقش ماشا، دختر وسطی نمایشنامه «سه خواهر» را بازی می‌‌‌کند، گفت: بازی در یکی از نمایش‌های حمید امجد یکی از آرزوهای من بود و امروز بسیار خوشحالم که در کنار او و کسانی هستم که تجربه بسیار بزرگی در تئاتر دارند. به اعتقاد من اتفاقات موجود در نمایشنامه «سه خواهر و دیگران» تفاوت‌هایی با اصل نمایشنامه‌های ترکیبی که آقای امجد به آنها اشاره کرد، دارد که همین موضوع به خودی خود می‌تواند برای بازیگر قابل توجه باشد.

287A7182 copy

امجد شریف‌‌‌ترین نویسنده و کارگردان ایران است

رامین سیاردشتی ، بازیگر نقش ستوان لئون داویدوویچ توزنباخ، گفت: من با بسیاری از کارگردان‌‌‌ها بازی کرده‌‌‌ام اما تا کنون با یک کارگردان پیشکسوت کار نکرده بودم و برای نخستین بار این اتفاق برای من افتاده است. حمید امجد یکی از شریف‌ترین و کاربلدترین نویسندگان و کارگردانان تئاتر ایران است که چه در متن و چه در حوزه اجرا فعالیت‌های بسیار ارزشمندی را انجام داده است.

287A7196 copy

«سه خواهر و دیگران» اندیشه را به تئاتر ایران برمی‌‌‌گرداند

علیرضا ناصحی که نقش آندری؛ پسر ژنرال را بازی می‌‌‌کرد، گفت: از دهه ۷۰ که تئاتر را یاد گرفتم و به این فضا وارد شدم، به این نکته رسیدم که اندیشمند بودن و خردورزی یکی از ویژگی‌های مهم تئاتر آن سال‌ها بود اما متأسفانه از سال ۹۰ ماجرای گیشه وارد تئاتر شد و این هنر ارزشمند را به سمت هیجان و اغواگری برد. نمایش «سه خواهر و دیگران» می‌تواند معیار جدیدی برای تئاتر اندیشمند است که در دهه ۷۰ شاهد تاثیرگذاری آن بودیم.

این صحبت ناصحی، بحثی را در زمینه تئاتر گیشه به وجود آورد

تئاتر ایران تزئینی شده است

داریوش موفق یکی دیگر از بازیگران نمایش «سه خواهر و دیگران» در مورد حضورش در این نمایش، گفت: خیلی خوشحالم که با یک گروه حرفه‌ای روبرو هستم. همه چیز تا به امروز خوب پیش رفته است و خیلی خوشحالم که این اثر نمایشی، فضایی را به وجود آورده که اندیشه و فکر در درجه اول اهمیت قرار دارد. به هر حال تئاتر ایران در این سال‌ها به جنبه‌های تزئینی‌اش نزدیک شده و کاری که ما می‌کنیم نیز برگرفته از یک دغدغه هنری است که امیدوارم به تماشاگر در بهترین شکل خود نمایش داده شود.

287A7198 copy

در جامعه ما 80 میلیون استاد وجود دارد!

محسن حسینی نویسنده و کارگردان تئاتر و بازیگر دو نقش «ژنرال پززرف» و «سایه» در مورد نمایش «سه خواهر و دیگران»، گفت: این نمایش یک دراماتورژی بسیار قدرتمند و ارزشمند از آثار چخوف و شکسپیر است که به محض اینکه آن را خواندم، مسحور اثر شدم چرا که نگاه نویسنده و کارگردان به اثر نگاه زیبایی است که برای بازیگر می‌تواند تجربه سختی به حساب آید به ویژه اینکه کارگردان اثر، نویسنده هم باشد. به هر ترتیب در نمایش «سه خواهر و دیگران» شرایط به گونه‌ای طراحی شده که در داستان شاهد یک روایت صمیمی هستیم؛ موضوعی که باید روی صحنه نیز به درستی برای مخاطب اجرا شود.

وی در ادامه افزود: به کار برده شدن لفظ پیشکسوت از سوی رامین سیار دشتی را بسیار پسندیدم چون به ذات از لفظ استاد خوشم نمی‌‌‌آید چون در جامعه حدود 80 میلیون استاد وجود دارد. در این نمایش، دو نقش نابخرد را بازی می‌‌‌کنم.

ما به ازاهای بیرونی «سه خواهر و دیگران»

پیام امیرعبداللهیان دیگر بازیگر این نمایش، گفت: از بازی در نمایش حمید امجد بسیار خرسندم. یکی از مهمترین ویژگی‌‌‌های نمایشنامه «سه خواهر و دیگران» این است که تمامی شخصیت‌های نمایش می‌توانند مابه‌ازای بیرونی داشته باشند.

حضور شانسی ناتاشا در نمایش امجد

بهنوش بختیاری بازیگر نقش ناتاشا؛ در مورد حضورش در این نمایش، توضیح داد: تمام بازیگرانی که در این اثر نمایشی حضور دارند، هیچ نگاه بدی به من نداشتند. کما اینکه من از طرفداران امجد و هنرجوی کلاس فن بیان افشین هاشمی بودم که طی سال‌های گذشته تمام تئاترهای او را دیده‌ام

وی افزود: برای من بازی در تئاتر بسیار سخت بود اما خوشحالم که در این عرصه مشغول فراگیری هستم و خیلی از چیزها را یاد می‌گیرم. شانس به من رو کرده و در یک اثر حرفه‌ای حضور دارم که در عرصه بازیگری مطالب بسیاری را به من یاد می‌دهد.

هدف و برنامه دارم

جمشید جهان‌‌‌زاده درمورد «سه خواهر و دیگران» گفت: شخصیت من در این نمایش بر اساس یک شخصیت عمل‌گراست که پر از ایده، هدف و برنامه است و من بسیار خوشحالم که در این اثر نمایشی حضور دارم.
نام:
ایمیل:
* نظر:
مطالب برگزیده
سرمربی تیم ملی هندبال جوانان دختر ایران در گفت‌وگو با«دیباچه» مطرح کرد؛

تیم ملی در گروه مرگ قرار دارد/ بازی با تیم‌های اروپایی محک خوبی است

۱۸:۱۷  -  ۲۹ فروردين ۱۴۰۳
یک کارشناس فوتسال در گفت ‌و‌ گو با «دیباچه» مطرح کرد؛

ایران تیم بهتری نسبت به رقبای آسیایی دارد/باید به تصمیم شمسایی احترام بگذاریم

۱۱:۲۹  -  ۲۵ فروردين ۱۴۰۳
ادبیات عجیب ژیلا صادقی!

جنجال خانم مجری بعد از درگذشت رضا داوودنژاد چه بود؟

۱۲:۲۹  -  ۱۵ فروردين ۱۴۰۳
مربی تیم والیبال بانوان سایپا در گفت و گو با«دیباچه» مطرح کرد؛

تجربه بالای بازیکنان باعث قهرمانی تیم شد/ تیم قوی و جنگنده‌ای داشتیم

۱۲:۲۲  -  ۲۳ اسفند ۱۴۰۲
گفتگوی کمتر دیده شده دیباچه با زنده یاد رضا داوودنژاد و همسرش

غزل بدیعی همسر زنده یاد رضا داوودنژاد: به خاطر عشق، همیشه در کنار رضا بودم

۱۲:۲۰  -  ۱۵ فروردين ۱۴۰۳
گفتگو دیباچه با کارگردان سریال «از سرنوشت»

« رضا داوودنژاد » در رفاقت، مرام و غافلگیری، دست به نقد بود!

۱۶:۳۲  -  ۱۴ فروردين ۱۴۰۳
پربازدیدها
آخرین اخبار