شنبه ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳  |  Saturday, 20 April 2024

دیباچه

کد خبر: ۱۸۶۵۷
تاریخ انتشار : ۴۵ : ۱۴ - ۲۹ تير ۱۳۹۵
داریوش مهرجویی فیلمساز بزرگ سینمای ایران در مراسم ختم مرحوم عباس کیارستمی حرف هایی زد و همانطور که خودش هم تاکید کرده بود عصبانی بود.



دیباچه-یادداشت

احسان هوشیارگر

داریوش مهرجویی فیلمساز بزرگ سینمای ایران در مراسم ختم مرحوم عباس کیارستمی حرف هایی زد و همانطور که خودش هم تاکید کرده بود عصبانی بود. عصبانیت مهرجویی نه به دلیل یک اتفاق ساده که به دلیل سهل‌انگاری بزرگی بود که منجر به از دست رفتن یک میراث فرهنگی زنده برای کشورمان شد. خطایی پزشکی که منجر به مرگ تلخ جهانی‌ترین فیلمساز سینمای ایران شد. کسی‌که مردم فرانسه در فراقش رودخانه سن را نورباران کردند، اسکورسیزی و فرانسیس فوردکاپولای بزرگ به او ادای احترام کردند اما در کمال تعجب پزشک بیمارستانی که کیارستمی در آن بستری بود، حتی او را نمی‌شناخت و این یعنی فقر فرهنگی!

بدون شک عصبانیت مهرجویی را می‌توان ریشه در همین فقر فرهنگی دانست. فقری که باعث می‌شود یکی از فرهیخته‌ترین اعضای جامعه پزشکی یکی از جهانی‌ترین افراد سرزمینش را نشناسد و این موضوع همانقدر عجیب است که مثلا یک ایرانی پروفسور سمیعی بزرگ را نشناسد. مهرجویی برای همین عصبانی بود و از روی عصبانیت جملاتی را با فعل جمع بکار برد که امروز پس از گذشت دو هفته هنوز محل مناقشه است به دلیل همین فعل جمع بکاررفته در جملات مهرجویی هم پزشکی که اساسا کیارستمی ربطی به او و تخصص او نداشت در قامت یک مدعی‎‌العموم واژه «احمق» را به خودش گرفت و در مقابل توهین‌هایی به مهرجویی کرد که حتی در مواردی از شرم نمی‌توان به ادامه شعری که او در یکی از پلاکاردهایش علیه مهرجویی استفاده کرده بود، اشاره کرد.

اما حالا دیگر ماجرا ابعاد بزرگ‌تری پیدا کرده و دیگر دعوای مهرجویی-پزشک عباسی نیست. مهرجویی همان فردای سخنان پراحساسش از جامعه پزشکی در مصاحبه‌ای عذرخواهی کرد و گفت منظور او تنها کسانی بودند که باعث مرگ دردناک کیارستمی شدند اما از آن سو حتی عذرخواهی مهرجویی هم فایده نداشت و این بار یکی دیگر از فیلمسازان بزرگ سینمای ایران در مقابل یک صنف قرار گرفت. حالا یک صنف از جراحان به عنوان مدعی در مقابل یک فرد قرار گرفته‌اند و در مقابل نیز این رویارویی منجر به مقابله به مثل سینماگران شد. یک فراخوان اینستاگرامی باعث شد تا تعدادی محدودی سینماگر(شامل حامد بهداد،رضا درمیشیان و نوید محمدزاده) مقابل بیمارستان جم تجمع و از استاد خود در برابر حجم توهین‌‌های جامعه پزشکی دفاع کنند و عجیب این بود که در تمام این مدت بارها و بارها مرجویی ضمن عذرخواهی از بکار کردن فعل جمع در پسوند کلمه «احمق» تاکید کرده بود که تنها هدف او روشن شدن مقصران احتمالی و علت واقعی درگذشت کیارستمی بوده است.

اتفاق تلخ‌تر در ظهر همان روز تجمع نا موفق سینماگران رخ داد. ناگهان تمام فضای مجازی از عکس‌های عجیب پزشک عباسی پر شده بود. ابتدا گفتند فتوشاپ است اما بعد در مصاحبه‌‌ای که خبرگزاری ایسنا با پزشک عباسی منتشر کرد به صراحت از واقعی بودن این پلاکاردها سخن گفت. پلاکاردهایی که یکی از دیگری عجیب‌تر بود. فردای آن روز مصاحبه دیگری منتشر شد و این پزشک در اظهار نظری عجیب و قابل تامل عنوان کرد:«اگر مهرجویی واژه احمق را پس بگیرد، من هم آن پلاکاردها را پس می‌گیرم». دو باره سیل واکنش‌ها شروع شد.

موج دوم واکنش‌ها اما یک تفاوت عمده داشت جامعه پزشکی که حرف‌های مهرجویی را به معنای توهین به تمام پزشکان دانسته بود با پشتیبانی صنف خود(نظام پزشکی) وارد این معرکه شد و در مقابل واکنش‌های خودجوش سینماگران تلاشی بود تا مهرجویی در مقابل سکوت و انفعال عجیب خانه سنیما تنها نماند.

حالا همه منتظر نظر کمیسیون پزشکی هستند و در کنار این انتظار همچنان دعوای حیدری-نعتمی سینماگران و پزشکان جریان دارد. و ما امیدواریم در دعوایی که به خاطر انتخاب یک واژه اشتباه آغاز و با برداشت غلط یک پزشک شعله‌ور شد، کیارستمی خودش مسول مرگ تلخش معرفی نشود!.
نام:
ایمیل:
* نظر:
مطالب برگزیده
یک کارشناس فوتسال در گفت ‌و‌ گو با «دیباچه» مطرح کرد؛

ایران تیم بهتری نسبت به رقبای آسیایی دارد/باید به تصمیم شمسایی احترام بگذاریم

۱۱:۲۹  -  ۲۵ فروردين ۱۴۰۳
ادبیات عجیب ژیلا صادقی!

جنجال خانم مجری بعد از درگذشت رضا داوودنژاد چه بود؟

۱۲:۲۹  -  ۱۵ فروردين ۱۴۰۳
مربی تیم والیبال بانوان سایپا در گفت و گو با«دیباچه» مطرح کرد؛

تجربه بالای بازیکنان باعث قهرمانی تیم شد/ تیم قوی و جنگنده‌ای داشتیم

۱۲:۲۲  -  ۲۳ اسفند ۱۴۰۲
گفتگوی کمتر دیده شده دیباچه با زنده یاد رضا داوودنژاد و همسرش

غزل بدیعی همسر زنده یاد رضا داوودنژاد: به خاطر عشق، همیشه در کنار رضا بودم

۱۲:۲۰  -  ۱۵ فروردين ۱۴۰۳
گفتگو دیباچه با کارگردان سریال «از سرنوشت»

« رضا داوودنژاد » در رفاقت، مرام و غافلگیری، دست به نقد بود!

۱۶:۳۲  -  ۱۴ فروردين ۱۴۰۳
سرمربی تیم ملی ووشو در گفت‌وگو با «دیباچه» مطرح کرد؛

هدف کسب بهترین نتیجه در آسیاست/ بدون تغییر ترکیب، راهی انتخابی جام جهانی خواهیم شد

۱۲:۰۸  -  ۲۲ اسفند ۱۴۰۲
پربازدیدها
آخرین اخبار