سه‌شنبه ۲۸ فروردين ۱۴۰۳  |  Tuesday, 16 April 2024

دیباچه

کد خبر: ۱۸۲۵۲
تاریخ انتشار : ۴۱ : ۱۳ - ۲۸ تير ۱۳۹۵
گفت‌وگوی اختصاصی دیباچه با خالق «هامون» به بهانه هشتمین سالمرگ خسرو شکیبایی
دیباچه: داریوش مهرجویی در سالروز مرگ خسرو شکیبایی گفت:«شکیبایی بازیگر محبوب من بود. او از معدود کسانی بود که به‌ آنها اصطلاحا بازیگر زیرپوستی می‌گویند. بازیگری که به طور غریزی حس می‌کند، در هر صحنه چطور باید بازی کند و صحنه چگونه باید پیش برود. در حالی که به گفته‌های کارگردان اهمیت می‌داد اما از خودش هم مایه می‌گذاشت و مثل موم در دست کارگردان بود.»


دیباچه_ سعید طاهری: امروز بیست‌وهشت تیرماه، سال‌مرگ بازیگری‌ست که خیلی‌ها او را اگر نه بهترین بازیگر که جزو پنج بازیگر برتر تمام تاریخ سینمای ایران می‌دانند. خسرو شکیبایی یکی از خاک‌خورده‌های تئاتر در کلا‌س‌های عباس جوانمرد و در کارگاه نمایش بود، خیلی زود به چنان جایگاهی در سینما رسید که بین بازیگران فقید سینمای ایران شاید تنها زنده‌یاد پرویز فنی‌زاده بتواند با او برابری کند. او برای خیلی‌ها یادآور بسیاری از نقش‌های برتر تاریخ سینما و حتی ایفاگر برترین پرسوناژ تاریخ سینمای ایران (حمید هامون) است.
عمو خسروی سینمای ایران که با «خط قرمزِ» کیمیایی وارد سینما شد، با «هامونِ» مهرجویی شمایلی را در سینما خلق کرد که کمتر کسی می‌تواند نادیده‌اش بگیرد.
حالا در هشتمین سال درگذشتش با داریوش مهرجویی گفت‌وگو کرده‌ایم که بیش از همه کارگردان‌های سینمای ایران در تثبیت شمایل سینمایی خسرو شکیبایی نقش داشت.

دیباچه+خسرو شکیبایی

شکیبایی استعدادی ذاتی داشت
داریوش مهرجویی که در فیلم‌های «هامون»، «بانو»، «سارا»، «دختر دایی گم‌شده»، «میکس» و «پری» با خسرو شکیبایی همکاری کرده بوده در مورد این بازیگر محبوب به دیباچه می‌گوید: «هر سال در این روز، مرگ ایشان را به خانواده‌اش و تمام مردم شکیبایی‌دوست که تعداشان خیلی زیاد است، تسلیت می‌گویم. شکیبایی بازیگری بسیار حرفه‌ای و از نظر اخلاق بسیار درجه یک بود. شکیبایی استعداد ذاتی عجیبی در بازیگری داشت و حرف‌های کارگردان را خیلی خوب درک می‌کرد.»
شکیبایی مثل موم در دست کارگردان بود
داریوش مهرجویی در مورد علاقه‌اش به خسرو شکیبایی می‌گوید: «شکیبایی بازیگر محبوب من بود. او از معدود کسانی بود که به‌ آنها اصطلاحا بازیگر زیرپوستی می‌گویند. بازیگری که به طور غریزی حس می‌کند، در هر صحنه چطور باید بازی کند و صحنه چگونه باید پیش برود. در حالی که به گفته‌های کارگردان اهمیت می‌داد اما از خودش هم مایه می‌گذاشت و مثل موم در دست کارگردان بود.»

بازی شکیبایی در «سارا» فوق‌العاده بود
مهرجویی در واکنش به این تحلیل: درخشان‌ترین بازی‌های شکیبایی در فیلم‌های مهرجویی بوده است، گفت: «من تمام فیلم‌های شکیبایی را ندیده‌ام و نمی‌توانم بگویم که بهترین نقش‌آفرینی‌اش را در فیلم‌های من داشته است، اما او در فیلم «سارا» فوق‌العاده بود و درخشید. همچنین در فیلم «دختر دایی گم‌شده» و «میکس» خیلی خوب بود. واقعا حیف شد که خسرو شکیبایی ما را زود ترک کرد.»
نام:
ایمیل:
* نظر:
مطالب برگزیده
ادبیات عجیب ژیلا صادقی!

جنجال خانم مجری بعد از درگذشت رضا داوودنژاد چه بود؟

۱۲:۲۹  -  ۱۵ فروردين ۱۴۰۳
مربی تیم والیبال بانوان سایپا در گفت و گو با«دیباچه» مطرح کرد؛

تجربه بالای بازیکنان باعث قهرمانی تیم شد/ تیم قوی و جنگنده‌ای داشتیم

۱۲:۲۲  -  ۲۳ اسفند ۱۴۰۲
گفتگوی کمتر دیده شده دیباچه با زنده یاد رضا داوودنژاد و همسرش

غزل بدیعی همسر زنده یاد رضا داوودنژاد: به خاطر عشق، همیشه در کنار رضا بودم

۱۲:۲۰  -  ۱۵ فروردين ۱۴۰۳
گفتگو دیباچه با کارگردان سریال «از سرنوشت»

« رضا داوودنژاد » در رفاقت، مرام و غافلگیری، دست به نقد بود!

۱۶:۳۲  -  ۱۴ فروردين ۱۴۰۳
سرمربی تیم ملی ووشو در گفت‌وگو با «دیباچه» مطرح کرد؛

هدف کسب بهترین نتیجه در آسیاست/ بدون تغییر ترکیب، راهی انتخابی جام جهانی خواهیم شد

۱۲:۰۸  -  ۲۲ اسفند ۱۴۰۲
صحبت‌های احساسی مارال بنی آدم، در گفتگو با ویژه برنامه «مدیا»

پروین اعتصامی، قبل از اینکه یک شاعر و ادیب باشد، یک انسان بوده است!

۱۵:۱۸  -  ۲۳ اسفند ۱۴۰۲
گفتگو ویژه برنامه مدیا با سعید الهی تهیه کننده فیلم‌های سینمایی میرو و قویدل

مطمئنم شهید آوینی اگر زنده بود، به مستند «قویدل» جایزه می‌داد / باید باور کنیم که در اتاق شیشه‌ای زندگی می‌کنیم

۱۳:۱۱  -  ۲۳ اسفند ۱۴۰۲