شنبه ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳  |  Saturday, 20 April 2024

دیباچه

کد خبر: ۱۷۸۸۵
تاریخ انتشار : ۴۹ : ۱۳ - ۲۷ تير ۱۳۹۵
دیباچه: رامتین خداپناهی گفت: پرداختن به موضوع ایدز در سریال «پریا» از سیاست های تلویزیون است که می تواند اتفاق خوبی باشد اما باید به فیلمسازان اجازه داد تا به سیاهی های جامعه پرداخته شود.

دیباچه - رامتین خداپناهی

رامتین خداپناهی بازیگر سینما و تلویزیون در گفتگو با خبرنگار رادیو و تلویزیون دیباچه اظهار داشت: به تازگی برای بازی در یک اثر سینمایی و یک اثر تلویزیونی قرارداد بستم که متأسفانه به دلیل مشکلات مالی ساخت این دو اثر منتفی شد. در روزهای اخیر بازی در مجموعه تلویزیونی «پریا» را به پایان رسانده ام.

خداپناهی خاطرنشان کرد: متأسفانه هنوز دستمزد حضورم در این سریال را نگرفته ام و با وجود اینکه حدود دو ماه و نیم از اتمام ساخت این اثر می گذرد برای گرفتن پولم با پاسخی نامناسب روبرو می شوم و بی اخلاقی هایی می بینم که اصلاً در شأن فردی که ادعای کار فرهنگی می کند نیست.

این بازیگر در ادامه اظهار داشت: شاید دوستان تصورشان بر این است که ما برای تفریح کار می کنیم و نیازی به پول نداریم. 14 سال است که در دانشگاه رشته بازیگری را تدریس می کنم و مدرک فوق لیسانس بازیگری دارم و برای حضور در این عرصه زحمت کشیده ام اما کار به جایی رسیده ام که باعث پشیمانی من شده است.

خداپناهی خاطرنشان کرد: بهتر است پخش سریال «پریا» به اتمام برسد و سپس درباره نقشم و به طور کلی درباره این سریال صحبت کنم اما در این سریال به موضوع ایدز پرداخته می شود که می تواند موضوع مهمی باشد اما این مسئله را نمی توان جسارت فیلمساز دانست چرا که مطمئناً ساخت سریالی با این موضوع در سیاست های تلویزیون بوده و اگر غیر از این بود اجازه ساخت سریالی با این موضوع به کسی داده نمی شد.

وی در ادامه این بحث اظهار داشت: حسین سهیلی زاده کارگردانی است که کار خود را بلد است و دغدغه های خود را دارد. مطمئناً اگر مسئولان برخی موضوعات را از حیطه خط قرمزها بیرون آورند کارگردان های بسیاری هستند که دغدغه های خود را در آثارشان می توانند ابراز کنند.

این بازیگر ادامه داد: پرداختن به موضوعی مانند ایدز می تواند مهم باشد چرا که این بیماری در کشور بیداد می کند و با اطلاع رسانی می شود جلوی بسیاری از فجایع را گرفت اما باید نگاهی که نسبت به این موضوعات وجود دارد را کنار گذاشت و باید سیاهی های جامعه دیده شوند تا بتوان آنها را درمان کرد. با چشم پوشی روی این مسائل اتفاق خوبی در جامعه ما رخ نمی دهد. ساخت یک اثر نمایشی و دراماتیک و بیان یک معضل در غالب این اثر بسیار تأثیرگذارتر از سخنرانی است.

وی افزود: نمی دانم چرا هیچکس به وضعیت موجود در تلویزیون اعتراضی نمی کند. اگر ما در کشور دیگری زندگی و کار می کردیم امروز وضعیت بهتری داشتیم، بسیاری از مسئولان از نبود بودجه صحبت می کنند و اگر شبکه ها پول ندارند چرا بدون تصویه کردن پول عوامل، به سراغ ساخت آثار دیگر می روند.

بازیگر مجموعه تلویزیونی «برای آخرین بار» در ادامه اظهار داشت: اگر من به عنوان بازیگر یک ساعت دیر سر صحنه برسم از من خسارت می گیرند ولی برای اینکه دستمزد ما را دیر می دهند هیچ خسارتی برای ما در نظر گرفته نمی شود. در طبقه ای که قرار گرفته ایم عملاً یک عمله فرهنگی هستیم و بازنشستگی و بیمه ای برای ما وجود ندارد. عنوانی که برای بازیگرانی امثال خودم گذاشته ام شهدای زنده است گویا ما شهدایی هستیم که فقط باید بدون هیچ انتظاری کار کنیم.

خداپناهی در ادامه افزود: وجدان کاری دیگر از بین رفته و اتفاقات دیگری در حال رخ دادن است. بسیاری از کسانی که در گذشته در تلویزیون فعالیت می کردند امروز بیکار شده اند و پاسخ این بیکاری را هیچکس نمی دهد. یک بازیگر نمی تواند مسافرکشی کرده و از این طریق امرارمعاش کند چرا که همه او را می شناسند.

وی خاطرنشان کرد: بسیاری از بازیگران بیکار شده اند و تولیدات کم شده است، اگر تولیدی هم انجام شود گروه خاصی در ساخت آن اثر همکاری می کنند چرا که ما مجیزگوی خان این سفره ها نیستیم. ما می خواهیم نان کارمان را بخوریم و برای چاپلوسی نمی خواهم کاری را در دست بگیرم و در صورتی که توانمندی دارم باید در اثری ظاهر شوم.

خداپناهی تصریح کرد: اگر تلویزیون بودجه ندارد بهتر است اعلام ورشکستگی کند تا ما تکلیف خود را بدانیم. چرا بدون اینکه بتواند پول عوامل را دهد دست به ساخت سریال می زند و وقت عده ای را می گیرد. من اگر در سریالی که قرار است پول من را ندهد بازی نکنم مطمئناً چندین پیشنهاد را برای بازی رد نمی کنم و می توانم در اثری حضور داشته باشم که خیالم از بابت دستمزدم راحت است. چک های وصول نشده بسیاری دارم که از تهیه کننده های مختلف است و مربوط به سالهای گذشته می شود. این وضعیت بسیار اصف بار است.

وی افزود: مطمئناً من و همه کسانی که امروز بیکار هستند با فیلمنامه و گروهی خوب حاضر به همکاری هستند که متأسفانه جریاناتی وجود دارد که مانع حضور پر رنگ هنرمندان لایق شده است. نبود فیلم ها و سریال های مناسب به تلویزیون ضربه ای شدید زده و تعداد مخاطبان آن را کاهش داده است. باید به این مسأله توجه کرد که چرا سریالهایی که در تلویزیون ساخته می شوند در دست عده خاصی از کارگردان ها است.

بازیگر مجموعه تلویزیونی «معصومیت از دست رفته» اظهار داشت: باید برای راه اندازی شبکه های خصوصی اقدام شود. همه ما در این کشور زندگی می کنیم و متعهد به قوانین آن هستیم پس باید اعتمادی به وجود آید تا راه اندازی شبکه های خصوصی در تلویزیون رخ دهد. متأسفانه شلختگی در عرصه سیاست و اقتصاد دامن فرهنگ را هم گرفته و هر چیزی که می گوییم را سیاسی می دانند.

این بازیگر با اشاره به حضور بازیگران ایرانی در شبکه های ماهواره ای تصریح کرد: در روزهای اخیر شاهد حضور هنرمندان بسیاری از تلویزیون در شبکه های ماهواره ای مثل شبکه «جم» هستیم که اتفاقی بسیار دردناک و فاجعه ای بزرگ است. ما تاوان این اتفاقات را در سالهای آینده خواهیم داد چرا که از استعدادهای مان که مثل چاه های نفت برای ما ارزشمند هستند محافظت نمی کنیم.

این بازیگر در پایان با اشاره به درگذشت عباس کیارستمی تصریح کرد: چند وقت پیش که عباس کیارستمی زنده بود کسی از او خبری نمی گرفت و دشمنان زیادی داشت اما امروز که فوت کرده همه سینه چاک او شده اند. چرا کسی امروز نمی پرسد که ابوالفضل جلیلی چه می کند، اصغر فرهادی زنده است و امروز باید قدر وی را دانست، چرا حتماً باید افراد بمیرند تا ما یادشان بیفتیم؟
نام:
ایمیل:
* نظر:
مطالب برگزیده
یک کارشناس فوتسال در گفت ‌و‌ گو با «دیباچه» مطرح کرد؛

ایران تیم بهتری نسبت به رقبای آسیایی دارد/باید به تصمیم شمسایی احترام بگذاریم

۱۱:۲۹  -  ۲۵ فروردين ۱۴۰۳
ادبیات عجیب ژیلا صادقی!

جنجال خانم مجری بعد از درگذشت رضا داوودنژاد چه بود؟

۱۲:۲۹  -  ۱۵ فروردين ۱۴۰۳
مربی تیم والیبال بانوان سایپا در گفت و گو با«دیباچه» مطرح کرد؛

تجربه بالای بازیکنان باعث قهرمانی تیم شد/ تیم قوی و جنگنده‌ای داشتیم

۱۲:۲۲  -  ۲۳ اسفند ۱۴۰۲
گفتگوی کمتر دیده شده دیباچه با زنده یاد رضا داوودنژاد و همسرش

غزل بدیعی همسر زنده یاد رضا داوودنژاد: به خاطر عشق، همیشه در کنار رضا بودم

۱۲:۲۰  -  ۱۵ فروردين ۱۴۰۳
گفتگو دیباچه با کارگردان سریال «از سرنوشت»

« رضا داوودنژاد » در رفاقت، مرام و غافلگیری، دست به نقد بود!

۱۶:۳۲  -  ۱۴ فروردين ۱۴۰۳
سرمربی تیم ملی ووشو در گفت‌وگو با «دیباچه» مطرح کرد؛

هدف کسب بهترین نتیجه در آسیاست/ بدون تغییر ترکیب، راهی انتخابی جام جهانی خواهیم شد

۱۲:۰۸  -  ۲۲ اسفند ۱۴۰۲
پربازدیدها
آخرین اخبار