پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳  |  Thursday, 28 March 2024

دیباچه

کد خبر: ۱۷۸۱۶
تاریخ انتشار : ۳۴ : ۱۰ - ۲۷ تير ۱۳۹۵
خط شکسته طلایی بر روی بوم جولان می دهد
دیباچه: این روزها گالری مژده میزبان تازه ترین نقاشی خط های بهرام حنفی است؛ آثاری که  با خط شکسته در اندازه هایی که در شکسته نویسی کمتر سابقه دارند ارائه شده و توجه مخاطب را تا اندازه زیادی  به خود جلب کرده  زیرا هنرمند پتانسیل و انرژی موجود در خط شکسته را به شکلی مستقل برروی بوم انعکاس داده است.



دیباچه-حنفی2

به گزارش دیباچه بهرام حنفی در این نمایشگاه تعداد 10 اثر نقاشی خط بدون عنوان با تکنیک اکریلیک بر روی بوم را در معرض تماشای عموم قرار داده است. او که شانزدهمین نمایشگاه انفرادیش را با فاصله ای چهار ساله از نمایشگاه قبلی اش برپا کرده معتقد است هر هنرمند باید حرف تازه ای برای گفتن داشته باشد تا نمایشگاه جدیدی بگذارد.

بهرام حنفی درباره آثار تازه اش در این نمایشگاه گفت:« کارهای تازه ام مشخصه های  خاص خود را دارد که از جمله آن می توان به نوع خطی که در آن ها بکار گرفته ام اشاره کرد، این آثار با قلم شکسته یا خط شکسته کار شده و سعی کرده ام پتانسیل  خط شکسته را بصورت بداهه نشان دهم.»

او افزود:« در این نمایشگاه خط را جدا از ادبیات و بدون وابستگی و با زبان شخصی خود با ایجاد بافت ها و فرم های مدنظرم تصویر کرده ام. کارهای تازه ام نسبت به نمایشگاه قبلی ام رنگی تر شده اند ضمن این که یکی از ویژگی های این آثار بکارگیری رنگ طلا در آن هاست. رنگ طلا با حجم زیادی در تابلوها کار شده اما مخاطب تنها تلالویی از این رنگ را بصورت سه بعدی در کار می بیند و در هر زاویه که به اثر نگاه می کند قسمتی از آن راتماشا می کند.»

نقاشی خط های وی شامل اشعار کلاسیک و نو می باشند، او ریتم مورد نظرش را با شعری که انتخاب می کند در ذهن می سازد و آن را بر روی بوم منعکس می کند. حنفی با حروف آهنگ ساخته و مخاطبان را دعوت می کند تا موسیقی که ساخته را به تماشا بنشینند. نیازی نیست که افراد اشعار و ابیاتی که وی در آثار بکار گرفته را در هر اثر دنبال کنند تنها کافی است که ریتم مورد نظر وی را در آثارش نظاره گر باشند.

او در این آثار بصورت بداهه کار کرده و  برای هیچ یک از قبل اتود نزده است، حنفی در این رابطه گفت:«همه تلاش من در آثارم این است که  خط به ادبیات وابستگی نداشته باشد تا پتانسیل و انرژی خود خط در کارها دیده شود. چیزی که شما در این آثار می بینید خط کلاسیکی است که  پر از انرژی و بسیار جاندار بصورت بداهه و با هیجاناتی آنی کار شده است.»

وی در آثارش از رنگ های مینیاتوری بویژه مینیاتورهای مکتب هرات که شامل رنگ های اصیل و خاص ایرانی است بهره گرفته است. رنگ هایی که به نام رنگ های ایرانی شناخته شده است مانند شنگرف، اخرا، لاجورد بیس رنگی کارهایش می باشد.

حنفی در مورد تکنیک آثارش که شبیه به تکنیک چاپ سیلک در عکاسی است گفت:« این تکنیک ابداع خودم است، ابتدا رنگ را بصورت کامل برروی بوم می گذارم به گونه ای که تمام سطح بوم پوشیده می شود و خطی که می خواهم را می نویسم و می شورم  جاهایی که نوشته شده زود خشک شده و مابقی فضاها خیس است و آب آن را می شوید و می برد.  این آثار شبیه به چاپ می ماند و بعد گرافیکی هم دارد. رنگ ها  شبیه به  چاپ افست بر روی هم قرار می گیرند و رنگ دیگری را بوجود می آورند.»

بهرام حنفی متولد 1345 است. او فوق لیسانس پژوهش هنر دارد و مدرس دانشگاه است. حنفی کارشناس نسخه های خطی کاخ گلستان است و برگزاری 16 نمایشگاه انفرادی و شرکت در بیش از پنجاه نمایشگاه گروهی را در کارنامه هنری خود دارد.آثار وی از حراج بونامز لندن تا همایش های جهانی در خوشنویسی شرکت داده شده است.

نمایشگاه نقاشی خط های بهرام حنفی تا هشتم مرداد ماه در گالری مژده برپا است و علاقه‌مندان می‌توانند از این نمایشگاه یکشنبه تا پنج شنبه ساعات 11 تا 19  و جمعه‌ها ساعات 16 تا ۲0 در گالری مژده دیدن کنند.
نام:
ایمیل:
* نظر:
مطالب برگزیده
صحبت‌های احساسی مارال بنی آدم، در گفتگو با ویژه برنامه «مدیا»

پروین اعتصامی، قبل از اینکه یک شاعر و ادیب باشد، یک انسان بوده است!

۱۵:۱۸  -  ۲۳ اسفند ۱۴۰۲
گفتگو ویژه برنامه مدیا با سعید الهی تهیه کننده فیلم‌های سینمایی میرو و قویدل

مطمئنم شهید آوینی اگر زنده بود، به مستند «قویدل» جایزه می‌داد / باید باور کنیم که در اتاق شیشه‌ای زندگی می‌کنیم

۱۳:۱۱  -  ۲۳ اسفند ۱۴۰۲
گلر تیم ملی هندبال در گفت‌وگو با «دیباچه» مطرح کرد؛

مربیان خارجی تاثیر مثبتی بر روی تیم ملی داشتند/ وقتی توپ گل نمی‌شود، مقصر مربی نیست

۱۱:۳۸  -  ۲۰ اسفند ۱۴۰۲
مدیرکل اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی استان تهران در گفتگو با دیباچه:

انجمن موسیقی فعالی در استان تهران نداریم/ موسیقی نسبت به تئاتر و هنرهای تجسمی مظلوم‌تر است

۱۱:۱۷  -  ۱۴ اسفند ۱۴۰۲
گفتگو ویژه برنامه مدیا با «خسرو احمدی» که دهه شصتی‌ها او را به نام «دولنگ» می‌شناسند

متاسفانه تلویزیون برای کودکان امروزی هیچ برنامه خوبی ندارد!

۱۳:۰۷  -  ۱۷ اسفند ۱۴۰۲
صحبت‌های انتقادی حسین عابدینی بازیگر سریال « بچه های مدرسه همت » علیه «مهران رجبی»

«مهران رجبی» کنترات برداشته، نباید فقط پولو ببینه و با کله شیرجه بزنه؛ بازیگری را با بیزینس اشتباه گرفته!

۱۶:۵۳  -  ۱۴ اسفند ۱۴۰۲
رئیس مرکز مطالعات راهبردی و آموزش وزارت کشور با دیباچه مطرح کرد؛

هدف اصلی جشنواره ی « رای ملت » تببین گری و جهاد تبیین است/ پای جشنواره "رای ملت" به انتخابات ریاست جمهوری کشیده می‌شود!

۱۳:۰۸  -  ۱۰ اسفند ۱۴۰۲