شنبه ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳  |  Saturday, 20 April 2024

دیباچه

کد خبر: ۱۷۵۹۲
تاریخ انتشار : ۲۰ : ۱۲ - ۲۶ تير ۱۳۹۵
دیباچه: کارگردان فیلم سینمایی«آبجی» درباره دلایل ساخت فیلم های متعدد درباره بیماری های مختلف و به تصویرکشیدن زندگی بیماران سخن گفت.

به گزارش دیباچه به نقل از روابط عمومی جشنواره فیلم سلامت، مرجان اشرفی زاده درباره جشنواره فیلم سلامت گفت: برخلاف برخی ها که می گویند در کشورما جشنواره زیاد برگزار می شود و دلیلی برای برگزاری این همه جشنواره وجود ندارد و می گویند این هزینه باید صرف تولید شود، من معتقدم که نسبت به کشورهای دیگر تعداد جشنواره های ما کم است زیرا برگزاری تعداد زیاد جشنواره در یک کشور نشانه پویایی فرهنگی است.

وی ادامه داد: برگزاری جشنواره های متعدد به دلیل رقابتی که در آنها وجود دارد موجب شادابی فیلمساز می شود و موضوع سلامت از آن جمله موضوعاتی است که باید به صورت جدی به آن توجه شود و فرهنگ سازی در آن می تواند موجب پیشرفت شود.

کارگردان فیلم «آبجی» با بیان اینکه راه های کوچکی برای فرهنگ تغذیه وجود دارد، گفت: اگر این راه ها نهادینه شود بسیاری از مشکلات و بیماری ها مرتفع می شود. مانند سایر حوزه ها که اگر زیرساخت ها درست صورت گیرد مسیر هموار می شود.

اشرفی زاده ادامه داد: برای ساخت دو اثر با وزارت بهداشت همکاری داشتم و متوجه شدم که نگاه بسیار خوب و مثبتی دارند و سطح توقعاتشان در حدی نیست که در تولید آثار به صورت مستقیم به موضوع خاصی پرداخته شود و جنبه سفارشی بگیرد.

دیباچه-مرجان اشرفی زاده


وی خاطرنشان کرد: نقطه نظرات آنها برایم بسیار جالب بود. به عنوان مثال، می گفتند در سفره هایی که در آثار پهن می شود به جای نوشابه از دوغ و آب استفاده کنید و یا سبزی خوردن در این سفره ها حتما باشد. این نوع دیدگاه به نظرم در فرهنگ سازی می تواند بسیار موثر باشد.

کارگردان «سه روز و دو شب»همچنین گفت: به نظرم در این نوع جشنواره های موضوعی بهتر است تا هزینه صرف تولید آثاری متناسب با جشنواره شود البته منظورم آثار سفارشی و شعاری نیست بلکه آثاری است که بتواند ماهیت صحیح سلامت را به تصویر بکشد.

اشرفی زاده درباره تاثیرگذاری جشنواره سلامت نیز گفت: برای اثرگذاری چنین جشنواره هایی نیاز به یک زنجیره است و باید توجه داشته باشیم که تنها تولید فیلم کمک نمی کند اما یکی ازراه های اثرگذاری می تواند تولید آثار فرهنگی باشد زیرا  توسط آن می توان در جامعه فرهنگسازی کرد. بسیاری از بیمارها به خاطر نگاه جامعه مریض تر می شوند به همین دلیل باید برای بیمار فضایی ایجاد کرد که امکان بهبود در آن وجود داشته باشد.

وی با بیان اینکه تقریبا همه آثاری که ساخته است مرتبط با حوزه سلامت است خاطرنشان کرد: در فیلم سینمایی «آبجی» داستانی را به تصویر کشیدم که مادر بیمار و دختر بیماری ذهنی دارد و همچنین در فیلم ویدئویی «سه روز و دوشب» و «نامه های خیس» نیز بیماری های ذهنی را به تصویر کشیدم.

کارگردان «نامه های خیس» در پاسخ به این سوال که چرا در اغلب آثارتان به یک بیماری  خاصی توجه داشتید؟ پاسخ داد: شاید به این دلیل که وقتی می‌خواهیم قصه را طراحی کنیم نیاز به برهم خوردن تعادل داریم و بیماری نوعی از برهم خوردن تعادل است و به دلیل پیچیدگی های ذهنی و جسمی و تاثیراتی که در زندگی اجتماعی و بهداشتی می گذارد، برای من بسیار جذاب است ضمن اینکه زیرشاخه های متفاوتی هم دارد.

نخستین جشنواره فیلم سلامت از یکم تا پنجم شهریور ماه به دبیری ابراهیم داروغه زاده برگزار خواهد شد.

علاقه مندان میتوانند با مراجعه به وب سایت WWW.honarsalamat.com و یا کانال تلگرام  telegram.me/honarsalamat  اطلاعات بیشتری دریافت کنند.
نام:
ایمیل:
* نظر:
مطالب برگزیده
سرمربی تیم ملی هندبال جوانان دختر ایران در گفت‌وگو با«دیباچه» مطرح کرد؛

تیم ملی در گروه مرگ قرار دارد/ بازی با تیم‌های اروپایی محک خوبی است

۱۸:۱۷  -  ۲۹ فروردين ۱۴۰۳
یک کارشناس فوتسال در گفت ‌و‌ گو با «دیباچه» مطرح کرد؛

ایران تیم بهتری نسبت به رقبای آسیایی دارد/باید به تصمیم شمسایی احترام بگذاریم

۱۱:۲۹  -  ۲۵ فروردين ۱۴۰۳
ادبیات عجیب ژیلا صادقی!

جنجال خانم مجری بعد از درگذشت رضا داوودنژاد چه بود؟

۱۲:۲۹  -  ۱۵ فروردين ۱۴۰۳
مربی تیم والیبال بانوان سایپا در گفت و گو با«دیباچه» مطرح کرد؛

تجربه بالای بازیکنان باعث قهرمانی تیم شد/ تیم قوی و جنگنده‌ای داشتیم

۱۲:۲۲  -  ۲۳ اسفند ۱۴۰۲
گفتگوی کمتر دیده شده دیباچه با زنده یاد رضا داوودنژاد و همسرش

غزل بدیعی همسر زنده یاد رضا داوودنژاد: به خاطر عشق، همیشه در کنار رضا بودم

۱۲:۲۰  -  ۱۵ فروردين ۱۴۰۳
گفتگو دیباچه با کارگردان سریال «از سرنوشت»

« رضا داوودنژاد » در رفاقت، مرام و غافلگیری، دست به نقد بود!

۱۶:۳۲  -  ۱۴ فروردين ۱۴۰۳
پربازدیدها
آخرین اخبار