پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳  |  Thursday, 18 April 2024

دیباچه

کد خبر: ۱۶۸۹۸
تاریخ انتشار : ۱۰ : ۰۵ - ۲۳ تير ۱۳۹۵
گلایه های مدیر سینمایی سابق کانون پرورش فکری کودک و نوجوان در گفت‌وگو با دیباچه
دیباچه: حسن آقاکریمی مدیر کل بازنشسته شده امور سینمایی و تئاتر کانون پرورش فکری کودک و نوجوان از وضعیت حاکم بر کانون انتقاد کرد و شرایط را نگران‌کننده دانست .



agha karimi

به گزارش خبرنگار سینمایی دیباچه او تصمیمات سیاسی را بلای جان کانونی خواند که زمانی در حوزه سیما جریان‌ساز بود و با کارگردان‌های بزرگی مثل عباس کیارستمی، جعفر پناهی و کیانوش عیاری همکاری‌های زیادی داشت. همکاری‌هایی که موجب خلق آثار مهمی در سینمای ایران شد. گفت‌وگوی اختصاصی دیباچه با حسن آقاکریمی را در ادامه می‌خوانید.

سیاست‌های مقامات بالادستی به هیچ‌وجه در راستای احیای کانون نبود
حسن آقاکریمی در ابدا با اشاره به دلیل کناره‌گیری از شغل مدیریت امور سینمایی و تئاتر کانون پرورش فکری کودک و نوجوان گفت: «ابتدا باید بگویم که بازنشسته شدم. البته قرار نبود به این سرعت بازنشستگی من کلید بخورد اما خودم تصمیم گرفتم این کار را بکنم و زیرا تصمیماتی که گرفته بودیم عملی نمی‌شد و کارها به درستی پیش نمی‌رفت. تصمیم گرفته بودیم با کیانوش عیاری فیلم سینمایی «چاله‌چوله» را بسازیم که مشکلاتی پیش آمد و متاسفانه بعد از یک سال که عیاری زمان گذاشت و وقتش را صرف این پروژه کرد، عملا هیچ اتفاقی نیافتاد. علاوه بر این‌ها سیاست‌هایی که از جانب مقامات بالادستی اعمال می‌شد به هیچ‌وجه در راستای احیای کانون نبود.
متاسفانه برنامه‌هایی که برای ساخت فیلم‌های موثر داشتیم عملی نشد و باعث شد تا من از 9 ماه پیش از کانون جدا شوم و در این مدت امور سینمایی کانون پرورش فکری کودک و نوجوان، بدون مدیر، معاون و حتی بدون سرپرست اداره می‌شد.»
کانون دچار نگاه سیاسی مقامات شده است
حسن آقاکریمی در ارتباط با ناراحتی فیلمسازان کانون و اکران نشدن فیلم‌هاشان و جریان سازی کانون و پیشرو بودنش در سال‌های دورتر گفت: «تغییر مدیریت‌ها در کانون دلیل تمام این پسرفت‌ها است. انتخاب مدیران بر اساس نگاه کاملا سیاسی و بدون در نظر گرفتن توانمندی آن مدیر باعث شده است که کانون که زمانی در تمام زمینه‌‌ها پیش‌رو بود، دچار وضعیت بدی بشود. کانون دچار نگاه سیاسی مقامات شده و وابسته به جریان سیاسی شده و کسانی را در کانون به کار می‌گیرند که علاقه‌ای به کانون و گذشته آن ندارند و به چشم یک کار اداری به فعالیت در کانون نگاه می‌کنند. این اتفاق تلخ در یک دهه گذشته رخ داده است و تمام مدیران و افراد زحمت‌کش و دلسوز یا بازنشسته شدند و یا رفتند و جایگزینی برای آن‌ها در نظر گرفته نشد. در حال حاضر کسانی که قدرت تصمیم‌گیری دارند هیچ‌گونه علاقه‌ای به گذشته کانون ندارند و دوست ندارند تاثیرگذاری کانون در سینمای کودک و نوجوان در سال‌های گذشته، دوباره تکرار بشود. »
مبادا کانون جزئی از آموزش‌وپرورش شود
مدیر اسبق امور سینمایی و تئاتر کانون درباره افرادی که به تازگی در کانون مشغول به کار شده‌اند، گفت: «اخیرا تمام مدیران و مسئولین کانون از آموزش‌وپرورش آمده‌اند و مدیران اداری هستند. از جهتی این اتفاق نگرانی‌هایی را به وجود آورده است: مبادا کانون جزئی از آموزش‌وپرورش شود و استقلال خود را که در تمام این سال‌ها حفظ کرده بود از دست بدهد. در این صورت همین فعالیت‌های محدودی هم که کانون انجام می‌دهد از بین خواهد رفت.
تولیدات سینمایی کم‌تر و کم‌تر شده است
آقاکریمی با اشاره به این موضوع که با ورود مدیران آموزش‌وپرورشی تولیدات کانون سمت آثار ادبی رفته است گفت: «بخش تولید آثار ادبی به دلیل تولیدات بیشتر، دستخوش تغییرات زیادی نشده و همچنان راه خود را ادامه می‌دهد، اما در بخش سینما و به دلیل هزینه‌های بالا و شرایط سخت تولید و البته بودجه کم کانون، خود به خود تولیدات کم‌تر و کم‌تر شده است.»
انگیزه‌ای برای کانون وجود ندارد
آقاکریمی در مواجهه با این سوال که چرا با وجود شرایط سخت تولید، مدیران کانون جلوی اکران برخی از آثار تولیدشده را می‌گیرند، گفت: «انگیزه‌ای برای کانون وجود ندارد. از آن‌جایی که کانون تشکیلاتی به نام پخش ندارد و از بودجه ناچیز دولتی بهره می‌برد، ضرورتی هم برای بازدهی آثار هم بین مدیرن کانون وجود ندارد. البته در بخش تولی کتاب این تشکیلات وجود دارد اما در بحث آثار سینمایی این امکان پیش‌بینی نشده و باعث دلسردی مدیران شده است. انگیزه‌ای هم برای درآمدزایی از تولیدات سینمایی کانون وجود ندارد و به همین دلیل اکران آثار جدی گرفته نمی‌شود.»
کانون مانند فارابی و حوزه هنری قدرتمند نیست
وی درمورد علاقه کارگردان‌های شناخته شده برای همکاری با کانون گفت: «قطعا کارگردان‌های خوب سینمای کشورمان علاقه دارند مثل سال‌های دور با کانون همکاری کنند، اما آزادی عملی که کانون به سینماگران می‌داد و باعث می‌شد تا آثار ماندگاری خلق شوند، دیگر در اختیار فیلمسازها قرار نمی‌گیرد و کانون از آن‌ها حمایت نمی‌کند. به نظرم سیاست‌ها کمی تنگ‌نظرانه شده و البته مشکلات مالی هم بی‌تاثیر نیست و کانون مانند فارابی و حوزه هنری و حتی بخش‌های خصوصی، قدرتمند نیست. بنابراین باید انگیزه‌های دیگری باشد و فیلمسازها لااقل فیلم‌هایی که دوست دارند بسازند که این بخش هم کم‌رنگ شده است.»
سیاست‌گذاری فرهنگی در اختیار دولت‌ نیست
آقاکریمی درباره تغییر فضای فرهنگی در دولت تدبیر و تاثیر آن بر کانون پرورش فکری کودک و نوجوان گفت: «فکر می‌کنم با تغییر دولت‌ها اتفاق خاصی در بخش فرهنگی نمی‌افتد، چرا که فرهنگ در اختیار دولت‌ها نیست. سیاست‌گذاری فرهنگی در اختیار دولت‌ها نیست و دولت آقای روحانی هم شامل همین وضعیت می‌شود. نباید انتظار زیادی از دولت‌ها داشت و در هر دولت، نهایتا تغییرات کوچکی در بخش فرهنگی رخ می‌دهد اما تغییرات کلی در اختیار دولت نیست و سازمان‌های دیگری در این امر تصمیم‌گیرنده هستند. برای همین است که نمی‌توان امید زیادی به دولت آقای روحانی بست.»
«تعدیل»م کردند!
جدایی شما از کانون خود‌خواسته بود: «زمان بازنشستگی من فرا رسیده بود و دوستان با اتفاقی یک‌شبه مرا «تعدیل» کردند. مدیران کانون ترجیح می‌دهند تصمیمات سینمایی را نیز خودشان بگیرند و همه‌چیز را در اختیار خودشان بگیرند و به همین خاطر حوزه سینما برای‌شان اهمیتی ندارد.»
امیدوارم کریمی‌صارمی استقلال بخش سینمایی را برگردانند
وی در آخر با آروزی موفقیت برای مدیر جدید امور سینمایی کانون پرورش فکری کودک و نوجوان، گفت: «امیدوارم آقای کریمی‌صارمی با ورودشان به کانون استقلال بخش سینمایی را برگردانند چرا که تجربه‌گرایی در کانون نقش باخته است و خواسته مدیران کانون، رعایت اصول و چهارچوب توسط فیلمساز است که باعث دل‌زدگی کارگردان‌ها و هنرمندان می‌شود. آرزو می‌کنم این مدیر سابقه‌دار موفق باشد و بتواند برنامه‌هایی در راستای بازگشت کانون به روزهای باشکوه و تولیدات متعالی را عملی کند.»
نام:
ایمیل:
* نظر:
مطالب برگزیده
یک کارشناس فوتسال در گفت ‌و‌ گو با «دیباچه» مطرح کرد؛

ایران تیم بهتری نسبت به رقبای آسیایی دارد/باید به تصمیم شمسایی احترام بگذاریم

۱۱:۲۹  -  ۲۵ فروردين ۱۴۰۳
ادبیات عجیب ژیلا صادقی!

جنجال خانم مجری بعد از درگذشت رضا داوودنژاد چه بود؟

۱۲:۲۹  -  ۱۵ فروردين ۱۴۰۳
مربی تیم والیبال بانوان سایپا در گفت و گو با«دیباچه» مطرح کرد؛

تجربه بالای بازیکنان باعث قهرمانی تیم شد/ تیم قوی و جنگنده‌ای داشتیم

۱۲:۲۲  -  ۲۳ اسفند ۱۴۰۲
گفتگوی کمتر دیده شده دیباچه با زنده یاد رضا داوودنژاد و همسرش

غزل بدیعی همسر زنده یاد رضا داوودنژاد: به خاطر عشق، همیشه در کنار رضا بودم

۱۲:۲۰  -  ۱۵ فروردين ۱۴۰۳
گفتگو دیباچه با کارگردان سریال «از سرنوشت»

« رضا داوودنژاد » در رفاقت، مرام و غافلگیری، دست به نقد بود!

۱۶:۳۲  -  ۱۴ فروردين ۱۴۰۳
سرمربی تیم ملی ووشو در گفت‌وگو با «دیباچه» مطرح کرد؛

هدف کسب بهترین نتیجه در آسیاست/ بدون تغییر ترکیب، راهی انتخابی جام جهانی خواهیم شد

۱۲:۰۸  -  ۲۲ اسفند ۱۴۰۲
پربازدیدها
آخرین اخبار