سه‌شنبه ۰۴ ارديبهشت ۱۴۰۳  |  Tuesday, 23 April 2024

دیباچه

کد خبر: ۱۶۸۸۴
تاریخ انتشار : ۴۷ : ۱۶ - ۲۲ تير ۱۳۹۵
دیباچه: مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی از سازمان زیباسازی شهر تهران به خاطر مشارکت در مرمت و بهسازی عمارت تاریخی ساختمان بنیاد (خانه قوام السلطنه) تقدیر کرد.

به گزارش دیباچه ،در جلسه‌ای که صبح دیروز، دوشنبه ۲۱ تیر، در محل بنیاد سینمایی فارابی و با حضور دکتر عیسی علیزاده؛ مدیرعامل سازمان زیباسازی شهرداری تهران، دکتر اسکندر مختاری؛ ناظر سازمان میراث فرهنگی و مهندس حمیدرضا نیلی، معاون فنی و طرح‌های شهری سازمان زیباسازی شهر تهران و معاونان و مدیران بنیاد سینمایی فارابی برگزار شد «علیرضا تابش» گفت: «از بدو مسئولیتم در بنیاد سینمایی فارابی، در کنار فعالیت‌های اصلی و راهبردی بنیاد و رسیدگی به امور سینماگران، دغدغه توجه به بنای تاریخی که بنیاد در آن فعالیت می‌کند را داشتم، اواخر سال ۹۳ در جلسه‌ای با آقای خسروآبادی- مدیرکل میراث فرهنگی تهران- از وی خواستم در مرمت و بهسازی ساختمان بنیاد سینمایی فارابی - که هم یک مجموعه فرهنگی است و هم یک اثر ثبت ملی- به بنیاد کمک کنند.»

دیباچه-بنیاد فارابی


خانه قوام‌السلطنه برند فرهنگی بنیاد فارابی

مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی افزود: خانه قوام‌السلطنه به‌عنوان برند فرهنگی بنیاد سینمایی فارابی شناخته می‌شود و حضور بنیاد فارابی در این ساختمان تاریخی خود نیاز به ثبت فرهنگی دارد جایی که بیش از سی سال خاطره جمعی مجموعه سینمای نوین ایران و هنرمندانش در آن ساختمان رقم خورده است و چه افتخاری برای یک ساختمان تاریخی مهمتر و چه میراث فرهنگی بالاتر از این که عمارت تاریخی قوام السلطنه پس از پیروزی انقلاب محل رفت و آمد بزرگان سینمای ایران و محلی برای آموزش، پرورش و حمایت از فیلمسازان افتخار آفرین ایران بوده است.

علیرضا تابش افزود: «این بنا از دوره قبل از انقلاب اسلامی کاربری فرهنگی تحت عنوان فرهنگسرای نوبهار داشته و بعد از انقلاب بنیاد سینمایی فارابی که یک نهاد فرهنگی و هنری است در اینجا مستقر شده است. گرچه در سال‎های گذشته توجه چندانی به ارزش‌های تاریخی و معماری بنا نشده بود، اما حالا به واسطه مشارکت سازمان زیباسازی شهر تهران در امر مرمت و بهسازی این بنای ارزشمند، قدردان حمایت‌های دکتر علیزاده هستیم.»

وی تأکید کرد: «در سال گذشته پس از مذاکرات کارشناسی، تفاهم‌نامه همکاری با سازمان زیباسازی شهرداری تهران به امضاء رسید.»

 

وظیفه بنیاد احترام به بنای تاریخی است

مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی در ادامه گفت: «خدمات ارزشمندی از سوی زیباسازی شهر تهران در سطح شهر تهران انجام شده که ماهیت فرهنگی و هنری دارد، خوشبختانه در دوره مدیریت اخیر این سازمان توجه بسیار خوبی به حفظ و مرمت میراث فرهنگی در مناطق تاریخی شهر تهران شده است. چرا که هویت و ارزش‌های اصلی شهر تهران همین فضاها و بناهای تاریخی است. بنابراین وظیفه ما به عنوان متولیان بنیاد فارابی احترام به این بنای تاریخی است و از کمک و مشارکت سازمان زیباسازی در این مورد استقبال شد. البته مدیرعامل سازمان زیباسازی نیز از این طرح استقبال کرد که این حمایت جای تقدیر و تشکر دارد. با توجه به اینکه این عمارت در سه دهه گذشته به طور اصولی مرمت نشده و اگر هم اقداماتی شده غیراصولی بوده است، به عنوان یکی از متولیان فرهنگی خرسندیم که در حال حاضر این مرمت به صورت علمی و اصولی و با نظارت کارشناسان امر انجام شده است.»

مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی افزود:«علیرغم بحران مالی بنیاد در سال گذشته، با همکاری و مشارکت سازمان زیباسازی شهر تهران به مسائل اساسی این ساختمان تاریخی توجه شد و البته ما نیز تعهداتی در قبال سازمان زیباسازی خواهیم داشت که شامل همکاری در حوزه‌های حمایت از تولیدات سینمایی مرتبط با شهر تهران، انتشارات، تألیف و ترجمه در حوزه تهران شناسی و... است. همچنین در جهت اهداف سازمان زیباسازی تهران، برای ثبت و ارائه خاطرات تصویری شهر تهران در آثار سینمایی، اعلام آمادگی می‌کنیم.

دیباچه-بنیاد فارابی


مرمت بنای قوام‌السلطنه به نحو احسنت انجام شده است

در ادامه، اسکندر مختاری کارشناس میراث فرهنگی نیز با توجه به ارائه گزارش مصور از مرمت و بهسازی بنیاد فارابی در این نشست، گفت: «امروز مشاهده گزارش تصویری مرمت و بهسازی این بنا، پس از چند ماه تلاش تیم مرمت و بهسازی، برایم بسیار لذت بخش بود و خرسندیم که کار به نحو احسن انجام شده و ضروریات میراث فرهنگی در انجام کار رعایت شده است.»

این کارشناس میراث فرهنگی افزود: «فرایند مرمت و بهسازی ساختمان بنیاد فارابی با اصول علمی مرمت انجام شده و برخورد خوبی با این ساختمان تاریخی صورت گرفت. اساس و شالوده بنا حفظ شده و مهمتر این که از هدر دادن منابع مالی و انسانی جلوگیری شد و این یک کار ماندگار است.»

مختاری از حمایت‌ها و اعتماد سازمان زیباسازی شهر تهران و اداره کل میراث فرهنگی استان تهران در پیشبرد این طرح تشکر و قدردانی کرد.

 

ضرورت تدوین دستورالعمل برای نگهداری بناهای تاریخی

مدیرعامل سازمان زیباسازی شهرداری تهران نیز در ادامه گفت: «سازمان زیباسازی شهر تهران نقش مهمی را تاکنون و خصوصاً در موضوع میراث فرهنگی در شهرداری تهران انجام داده است. امروز در مناطق تاریخی شهر تهران شاهد هستید که مرمت و بهسازی بناهای تاریخی در حال انجام است از جمله خانه اتحادیه، میدان بهارستان، میدان انقلاب، ناصر خسرو و... دیدگاه ما این است که مرمت و احیای این اماکن سرمایه‌گذاری در حفظ چهره شهر تهران است چرا که بناهای تاریخی آثاری فرهنگی و ماندگار برای همه مردم یک شهر و کشور است. بنابراین تا آنجا که بتوانیم سازمان میراث فرهنگی و نهادهای بهره‌بردار از بناهای تاریخی را در این امر یاری می‌دهیم.»

عیسی علیزاده در ادامه افزود: «انتظار است که بهره برداران هر بنای تاریخی بعد از مرمت و بهسازی، در حفظ و نگهداری آن بنا کوشا بوده و در صورت نیاز به مرمت، در اسرع وقت این کار را انجام دهند تا ساختمان مستهلک نشود. پیشنهاد می‌شود برای این مهم، دستورالعمل و مصوبه‌ای تدوین شود که در طی سال‌های آینده نگهداری مناسب از بناها صورت پذیرد.»

در این جلسه مهندس حمیدرضا نیلی، معاون فنی و طرح‌های شهری سازمان زیباسازی شهر تهران نیز گفت: «رویکرد سازمان زیباسازی شهر تهران حفاظت از میراث فرهنگی است و از دیدگاهی که مدیریت فعلی بنیاد فارابی در حفظ، مرمت و بهسازی بنا داشتند، قدردانی می‌کنم.»

دیباچه-بنیاد فارابی


آشپزخانه بنیاد تعطیل و ورود خودرو ممنوع شد/ مرمت اصولی تأسیسات خانه قوام‌السلطنه

همچنین سید محمدحسن مهدویان؛ مدیر امور اداری بنیاد فارابی طی گزارشی از روند همکاری‌های فی‌مابین بنیاد فارابی و سازمان زیباسازی، تأکید کرد: «در سال گذشته تفاهم‌نامه مرمت و بهسازی عمارت تاریخی بنیاد سینمایی فارابی با همت و پیگیری‌های آقای تابش مدیرعامل بنیاد و همکاری و اعتماد آقای علیزاده مدیرعامل سازمان زیباسازی به امضاء رسید و "کارگروهی متشکل از نمایندگان دو نهاد" برای پیشبرد برنامه‌ها تعیین و تشکیل شد. خوشبختانه از سال گذشته تاکنون اقدامات اصلاحی و مرمتی در این بنا آغاز شده و برای حفظ ساختمان و زیبایی بنا، نسبت به جمع آوری اسپلیت‌ها و سایر اقلام تاسیساتی غیر استاندارد اقدام شد.»

وی افزود: از سوی دیگر به دلیل فرسوده شدن سیستم تأسیسات طی چهار دهه گذشته، تأسیسات بنیاد به طور اصولی تعمیر شد که این اقدام در جهت کنترل و زدودن رطوبت بالارونده در عمارت تاریخی بسیار تعیین کننده بود.

 

مهدویان تاکید کرد: بنیاد سینمایی فارابی در دوره جدید مدیریت، خود را ملزم به احترام و حفظ ساختمان تاریخی می‌داند و مجموعه اقداماتی را در راستای مرمت و بهسازی ساختمان انجام داده است که می‌توان به مرمت سر در ورودی، تعمیرات تأسیسات ساختمان، جابجایی و مرمت آجرهای فرسوده،ساب زدن، بندکشی و شستشوی دیوارها و کف محوطه، مرمت آجرهای کف حیاط بنیاد و... اشاره کرد.

 

وی همچنین اعلام کرد: در جهت احترام به بنای تاریخی با تصویب هیات عامل بنیاد، ضمن تعطیلی آشپزخانه ساختمان، از ابتدای سال ۹۵ از ورود خودرو به محوطه این بنای تاریخی جلوگیری شده است
نام:
ایمیل:
* نظر:
مطالب برگزیده
مسئول کمیته رتبه‌بندی مرشدان فدراسیون ورزش‌های زورخانه‌ای و کشتی پهلوانی در گفتگو با دیباچه:

ورزش زورخانه ای باید به المپیک راه پیدا کند/ هزاران سال است ورزش باستانی از موسیقی و آوای حماسی بهره می‌برد

۱۷:۵۴  -  ۲۹ فروردين ۱۴۰۳
سرمربی تیم ملی هندبال جوانان دختر ایران در گفت‌وگو با«دیباچه» مطرح کرد؛

تیم ملی در گروه مرگ قرار دارد/ بازی با تیم‌های اروپایی محک خوبی است

۱۸:۱۷  -  ۲۹ فروردين ۱۴۰۳
یک کارشناس فوتسال در گفت ‌و‌ گو با «دیباچه» مطرح کرد؛

ایران تیم بهتری نسبت به رقبای آسیایی دارد/باید به تصمیم شمسایی احترام بگذاریم

۱۱:۲۹  -  ۲۵ فروردين ۱۴۰۳
ادبیات عجیب ژیلا صادقی!

جنجال خانم مجری بعد از درگذشت رضا داوودنژاد چه بود؟

۱۲:۲۹  -  ۱۵ فروردين ۱۴۰۳
مربی تیم والیبال بانوان سایپا در گفت و گو با«دیباچه» مطرح کرد؛

تجربه بالای بازیکنان باعث قهرمانی تیم شد/ تیم قوی و جنگنده‌ای داشتیم

۱۲:۲۲  -  ۲۳ اسفند ۱۴۰۲
گفتگوی کمتر دیده شده دیباچه با زنده یاد رضا داوودنژاد و همسرش

غزل بدیعی همسر زنده یاد رضا داوودنژاد: به خاطر عشق، همیشه در کنار رضا بودم

۱۲:۲۰  -  ۱۵ فروردين ۱۴۰۳
پربازدیدها
آخرین اخبار