جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳  |  Friday, 19 April 2024

دیباچه

کد خبر: ۱۶۶۰۸
تاریخ انتشار : ۴۰ : ۱۰ - ۲۲ تير ۱۳۹۵
دیباچه:درحالی اعضای جدید شورای پروانه نمایش پس از هفته‌ها بحث و گمانه‌زنی از سوی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی معرفی شدند که بازگشت محمدرضا جعفری جلوه معاون اسبق سینمایی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از نکات قابل توجه این فهرست جدید است.

به گزارش خبرنگار سینمایی دیباچه، سرانجام پس از هفته‌ها و بخصوص پس از اظهاراتی که دو عضو شورای پروانه نمایش در خصوص دلایل عدم ارائه مجوز اکران به «ارادتمند نازنین،بهاره،تینا» از سوی دو عضو سینماگر این شورا در رسانه‌ها اعلام شد و حتی قبل‌تر از آن وزیر ارشاد در خصوص اکران «50 کیلو آلبالو» صراحتا از عملکرد سازمان سینمایی و شورای پروانه نمایش انتقاد کرده بود؛ شاهد یک خانه تکانی اساسی در مهمترین شورای سینمایی وزارت ارشاد بودیم.

شب گذشته و در حاشیه نشست تخصصی بررسی و آسیب شناسی جشنواره فیلم فجر در مدرسه ملی سینما حجت‌الله ایوبی رئیس سازمان سینمایی به صراحت از تغییرات گسترده در بدنه این شورا خبر داد و البته عنوان کرد تغییر محمدحسین لطیفی و ضیاءالدین دری هیچ ارتباطی به مصاحبه‌های این افراد در خصوص محتوا و مضمون فیلم جدید ابوالفضل کاهانی ندارد. اما آنهایی که در مدت اخیر از نزدیک پیگیر تحولات سازمان سینمایی بودند به خوبی از این نکته آگاهی داشتند که قرار است با تغییر در ترکیب اعضا ظاهرا سازمان سینمایی از این همه فشار و انتقاد خلاص شود.

photo_2016-07-13_11-52-01


 

در لیست جدید اعلام شده برای اعضاء جدید شورای پروانه نمایش نکته قابل تامل بازگشت دوباره محمدرضا جعفری‌جلوه است. مدیری که برخی بدلیل ناملایمات و اختلاف‌نظرها با حجت‌الله ایوبی و برخی مدیران ستادی سازمان سینمایی از مدیرعاملی بنیاد سینمای فارابی استعفا داد حالا به دلیل تجربه‌‍‌ای به در مدیریت فرهنگی بخصوص به عنوان معاون سینمایی دولت نهم دارد به بدنه این شورا اضافه شده تا بتواند وزنه تجربه مدیریت سینمایی را در این شورای حساس بالاتر ببرد.

از سوی دیگر پس از خروج ضیاءالدین دری و محمدحسین لطیفی دو سینماگر دیگر به نام‌های درسول صدرعاملی و فرشته طائرپور(از سینماگران نزدیک به حلقه مدیریت سینما) به تریکب اعضاء اضافه شدند تا همچنان شاهد حضور دو سینماگر متخصص در بدنه شورای پروانه نمایش سینمایی باشیم.

همچنین اضافه شدن دو تئوریسین فرهنگی به نام‌های عماد افزوع و شهاب اسفندیاری که اولی نزدیک به جناح اعتدال‌گرا و دومی نزدیک به جانح اصولگرا هستند نیز تلاش دیگری از سوی سازمان سینمایی است تا طیف منتقد خود را نیز جلب کند و حداقل به واسطه حضور این دو تئوریسین فرهنگی کمتر شاهد انتقادهای جناح سیاسی رقیب باشیم.

به هرحال با توجه به فضای بوجود آمده و انتقادهایی در مدت اخیر متوجه عملکرد سازمان سینمایی بوده است، به نظر می‌رسد این تغییرات و حضور یک مدر باسابقه و با تجربه همچون جعفری‌جلوه از یک سو و از سوی دیگر صدرعاملی و طائرپور که دارای مقبولیت در بدنه سینما و بخصوص طیف خانه سینما هستند، تلاشی است تا سازمان سینمایی بتواند نظر همه طیف‌ها را جلب کند.

سید حسن خامنه‌ای،محمد باقر قهرمانی، محمد حسین لطیفی، ضیاءالدین دری، حجت السلام و المسلمین طه مرقاتی،حجت الاسلام والمسلمین سید مهدی خاموشی،مجید رضابالا،حسین کریمی و سید احمدرضا دستغیب اعضای پیشین شورای پروانه نمایش هستند که از این جمع 5 نفر در شورای جدید پروانه نمایش حضور ندارند.

براساس این گزارش، طبق حکم علی جنتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و به استناد تبصره ماده شش ایین نامه نظارت بر نمایش فیلم،اسلاید و ویدیو و صدور پروانه نمایش انها،مصوب جلسه ۱۹/۵/۸۲هیات وزیران و بنا به پیشنهاد رئیس سازمان سینمایی به موجب این احکام :
حجت الاسلام والمسلمین سید مهدی خاموشی (رئیس سازمان تبلیغات اسلامی)، رسول صدرعاملی (نویسنده، کارگردان و تهیه کننده سینما)، محمد رضا جعفری جلوه (مدیر شبکه دوم سیما و معاون سابق سینمایی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی)،حجت السلام و المسلمین طه مرقاتی (استاد دانشگاه و کارشناس فرهنگی)، عماد افروغ (استاد دانشگاه)، شهاب اسفندیاری (استاد دانشگاه و رئیس دانشکده سینما تئاتر)، مجید رضابالا (فیلمنامه نویس و کارشناس فرهنگی و سینمایی)، حسین کرمی (کارشناس فرهنگی و سینمایی و مدیر شبکه نمایش،نسیم و رئیس مرکز نمایشی سیما) و سرکار خانم فرشته طایر پور (تهیه کننده سینما) به عنوان اعضای جدید شورای بازبینی فیلم های سینمایی منصوب شدند.

 
نام:
ایمیل:
* نظر:
مطالب برگزیده
یک کارشناس فوتسال در گفت ‌و‌ گو با «دیباچه» مطرح کرد؛

ایران تیم بهتری نسبت به رقبای آسیایی دارد/باید به تصمیم شمسایی احترام بگذاریم

۱۱:۲۹  -  ۲۵ فروردين ۱۴۰۳
ادبیات عجیب ژیلا صادقی!

جنجال خانم مجری بعد از درگذشت رضا داوودنژاد چه بود؟

۱۲:۲۹  -  ۱۵ فروردين ۱۴۰۳
مربی تیم والیبال بانوان سایپا در گفت و گو با«دیباچه» مطرح کرد؛

تجربه بالای بازیکنان باعث قهرمانی تیم شد/ تیم قوی و جنگنده‌ای داشتیم

۱۲:۲۲  -  ۲۳ اسفند ۱۴۰۲
گفتگوی کمتر دیده شده دیباچه با زنده یاد رضا داوودنژاد و همسرش

غزل بدیعی همسر زنده یاد رضا داوودنژاد: به خاطر عشق، همیشه در کنار رضا بودم

۱۲:۲۰  -  ۱۵ فروردين ۱۴۰۳
گفتگو دیباچه با کارگردان سریال «از سرنوشت»

« رضا داوودنژاد » در رفاقت، مرام و غافلگیری، دست به نقد بود!

۱۶:۳۲  -  ۱۴ فروردين ۱۴۰۳
سرمربی تیم ملی ووشو در گفت‌وگو با «دیباچه» مطرح کرد؛

هدف کسب بهترین نتیجه در آسیاست/ بدون تغییر ترکیب، راهی انتخابی جام جهانی خواهیم شد

۱۲:۰۸  -  ۲۲ اسفند ۱۴۰۲
پربازدیدها
آخرین اخبار