پنجشنبه ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۳  |  Thursday, 25 April 2024

دیباچه

کد خبر: ۱۶۵۵۵
تاریخ انتشار : ۴۸ : ۲۲ - ۲۱ تير ۱۳۹۵
در نشست نقد و بررسی سریال «برادر» عنوان شد:

نشست نقد و بررسی مجموعه تلویزیونی «برادر» عصر امروز در فرهنگسرای رسانه برگزار شد.



دیباچه-برادر1به گزارش خبرنگار رادیو و تلویزیون دیباچه؛نشست نقد و بررسی سریال برادر با حضور  غلامعباس فاضلی به عنوان منتقد، جواد افشار (کارگردان)، نعمت چگینی (تهیه کننده)، آرش قادری (فیلمنامه نویس)، سوگل طهماسبی (بازیگر) عصر روز دوشنبه ۲۱ تیرماه در فرهنگسرای رسانه برگزار شد.


در ابتدای این نشست غلامعباس فاضلی اظهار داشت: همیشه در سریال های ماه رمضان الگوهایی وجود دارد که در اکثر سریال ها رایج شده اند. به عنوان مثال وجود یک موجود ماورایی چون شیطان در غالب انسان، الگوی پیدا کردن گنج توسط کاراکتر اصلی فیلم، انتقاد از خانواده های مذهبی و کمدی سازی از جمله آنها است.

این منتقد ادامه داد: خوشبختانه مجموعه «برادر» از این قاعده ها جدا است و با نوآوری این قاعده های کهنه و کلیشه ای را کنار زده و قصه ای جدید را برای مخاطبش تعریف کرده است.

وی خاطرنشان کرد: این سریال از معدود آثاری است که از مفاهیم اخلاقی و انسانی صحبت می کند، غیرت و عزیز دانستن خانواده از جمله مفاهیم ارزشمندی است که در «برادر» مطرح شده است در حالیکه متأسفانه در جامعه امروز ما غیرتی شدن را به سخره گرفته و به شخصی که غیرتی می شود طعنه می زنند.

در ادامه این نشست غلامعباس فاضلی از عوامل سازنده این مجموعه دعوت کرد تا درباره سریال «برادر» صحبت کنند.

جواد افشار در ابتدای گفته های خود اظهار داشت: جا دارد درگذشت دو سینماگر ارزشمند کشورمان مرحوم عباس کیارستمی و بهمن زرین پور را تسلیت عرض کنم.

وی افزود: فیلمنامه این اثر را آقای چگینی برای من فرستادند و من آن را مطالعه کردم و از آنجایی که به سلیقه و دغدغه های شخصی من نزدیک بود تصمیم گرفتم که برای ساخت این اثر اقدام کنم. با نشست های پی در پی که با آقای چگینی داشتم به توافق رسیدیم و برای ساخت این مجموعه وارد کار شدیم.

در ادامه این نشست آرش قادری اظهار داشت: قصه «برادر» یک قصه خیلی قدیمی است که از گذشته در ذهن من باقی مانده بود و من با به روز رسانی آن قصه را نوشتم و حتی زمانیکه «هوش سیاه» ساخته می شد برای ساخت این مجموعه صحبت هایی صورت گرفت که این قصه ساخته شود که به دلایلی این اتفاق نیفتد و بالاخره در سال جاری با به روز کردن فیلمنامه این اثر آن را به مرحله تولید رساندیم.

دیباچه-برادر2

نعمت چگینی تهیه کننده این مجموعه اظهار داشت: از ابتدا شبکه ۲ سیما پیشنهاد ساخت سریالی برای ماه رمضان را به من داده بود و من به دنبال قصه ای جذاب با محوریت مسائل روز جامعه بودم.

وی افزود: زمانیکه که با آرش قادری صحبت کردم با فیلمنامه خوب وی روبرو شدم و زمانیکه برای ساخت «برادر» به نتیجه رسیدیم مسئله برنج غیر قانونی و آلوده مطرح شد و از آنجا که برنج یکی از اصلی ترین خوراک های مردم ایران پس از گندم است تصمیم گرفتیم این مجموعه را تولید کنیم.

سوگل طهماسبی در ادامه این نشست اظهار داشت: «بازیگر» سومین همکاری من با آقای افشار بود و من وقتی با نقشی که ایفای آن را برای من در نظر گرفته بودند آشنا شدم آن را خیلی دوست داشتم و تمام تلاش خود را به کار گرفتم تا این نقش را قابل باور بازی کنم. همه بازیگرانی که با آقای افشار همکاری کرده اند می دانند که ایشان به خوبی بازیگرش را هدایت می کند و من نیز سعی کردم از هدایت های وی کمک گرفته و نقش خود را به خوبی ایفا کنم.

غلامعباس فاضلی در ادامه خطاب به نعمت چگینی اظهار داشت: درونمایه سریال دارای موضوعی است که ممکن است برخی فیلمسازان را دچار واهمه کند. آیا شما این واهمه را داشتید؟

چگینی در پاسخ به این پرسش اظهار داشت: وقتی ایده برنج و قاچاق آن مطرح شد این احساس را داشتیم که از سوی برخی نهادها به ما فشار وارد شود. من و آرش قادری خیلی از دیالوگ هایمان را بر اساس تحقیقات انجام دادیم. قوه مجریه به ما تذکر داد که این موضوع حساسیت بالایی دارد و باید مراقب باشیم.

وی افزود: به همین منظور و با توجه به اینکه همه برنج های وارداتی آلوده نیستند ممکن بود با اشتباهی کوچک جامعه را تشویش کنیم به همین دلیل با بسیاری از سازمانها جلسه گذاشتیم و با تمام واردکنندگان برنج صحبت کردیم که محتوای این مجموعه به ضرر مردم نباشد.

این تهیه کننده درباره اسپانسر مجموعه «برادر» گفت: اسپانسر این سریال از قسمت ۵ یا ۶ اضافه شد و موضوع سریال در وهله اول حمایت از تولیدات ملی و رزق و روزی حلال بود و ما در «برادر» از برنج های خارجی که بدون هیچ مشکلی وارد کشور می شوند نیز حمایت کردیم.

در ادامه منتقد این نشست خطاب به آرش قادری اظهار داشت: در سریال های ماه رمضان از قسمت ۱۵ تا ۲۲ معمولاْ فضا به گونه ای می شود که مخاطب با دیدن فیلم اعصابش بهم می ریزد و فضا بسیار تلخ می شود. در این مجموعه این اتفاق نیفتاد. چه برنامه ای برای این مسأله در نظر گرفته بودید؟

آرش قادری اظهار داشت: بازی کردن با اعصاب مخاطب کار آسانی است اما اگر بخواهی اعصاب مخاطب را بهم نزنی نیاز به انرژی بیشتری دارید. هدف ما این بود که قصه ای را روایت کنیم.

وی افزود: همیشه انسان های بد از پدران بد یا انسان های خوب از پدران خوب نیستند. زمانی احترام گذاشتن به خانواده بسیار مرسوم و مهم بود اما متأسفانه این مسأله این روزها کنار رفته است. هیچ گاه در این مجموعه نخواستم با احساسات مخاطب بازی کنم. در «برادر» مثل دنیای واقعی همه انسان های بد به سزای اعمالشان نمی رسند و تنبیه نمی شوند. تمام تلاش من این بود که واقعیت های جامعه را در این مجموعه ارائه دهم.

سوگل طهماسبی در ادامه اظهار داشت: من شخصیت مریم را خیلی دوست داشتم. همه ما دو بعد شخصیت داریم و بعدهایمان با هم متفاوت است به این معنی که در خانه شاید فردی دیگری باشیم و در بیرون از منزل فرد دیگری. بسیاری از افراد به من می گفتند که رابطه بین مریم و مسعود خیلی خوب درآمده چرا که ما دیگر کمتر شاهد اینگونه رابطه ها در خانواده ها هستیم.

وی در پایان افزود: به نظر من «برادر» گوشزدی به همه خانواده ها بود که بتوانند رابطه های شان را مورد توجه قرار دهند و قشنگ تر گذشته با هم زندگی کنند.

این نشست با پرسش و پاسخ حاضران پایان یافت.

 
نام:
ایمیل:
* نظر:
مطالب برگزیده
به بهانه پخش سریال "نون خ"، دیباچه بررسی کرد

آیا احیای طنز‌های تلویزیونی، تضمینی بر بازگشت مخاطب به سمت صداوسیماست؟

۱۷:۲۰  -  ۰۴ ارديبهشت ۱۴۰۳
مسئول کمیته رتبه‌بندی مرشدان فدراسیون ورزش‌های زورخانه‌ای و کشتی پهلوانی در گفتگو با دیباچه:

ورزش زورخانه ای باید به المپیک راه پیدا کند/ هزاران سال است ورزش باستانی از موسیقی و آوای حماسی بهره می‌برد

۱۷:۵۴  -  ۲۹ فروردين ۱۴۰۳
سرمربی تیم ملی هندبال جوانان دختر ایران در گفت‌وگو با«دیباچه» مطرح کرد؛

تیم ملی در گروه مرگ قرار دارد/ بازی با تیم‌های اروپایی محک خوبی است

۱۸:۱۷  -  ۲۹ فروردين ۱۴۰۳
یک کارشناس فوتسال در گفت ‌و‌ گو با «دیباچه» مطرح کرد؛

ایران تیم بهتری نسبت به رقبای آسیایی دارد/باید به تصمیم شمسایی احترام بگذاریم

۱۱:۲۹  -  ۲۵ فروردين ۱۴۰۳
ادبیات عجیب ژیلا صادقی!

جنجال خانم مجری بعد از درگذشت رضا داوودنژاد چه بود؟

۱۲:۲۹  -  ۱۵ فروردين ۱۴۰۳