چهارشنبه ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۳  |  Wednesday, 24 April 2024

دیباچه

کد خبر: ۱۶۴۸۶
تاریخ انتشار : ۱۵ : ۱۷ - ۲۱ تير ۱۳۹۵
دیباچه: موسسه کنش معاصر که به تازگی به سالن‌های تهران افزوده شده، ساختمانی سه طبقه را به آموزش، پژوهش و تولید تئاتر اختصاص داده است.

دیباچه- کنش معاصر (2)01

به گزارش خبرنگار دیباچه؛ وقتی به میدان فلسطین، خیابان طالقانی، بین خیابان سرپرست و فریمان، پلاک 542  موسسه فرهنگی و هنری «کنش معاصر» می‌رسید، با دو در مواجه می‌شودی، یک در بزرگ و یک در کوچک.

ابتدا از در بزرگ وارد شدیم و در برخورد اول، با سالن انتظاری متفاوت با تمام سالن‌‎های انتظاری که تا کنون دیده‌ایم مواجه می‌شویم؛ بخشی از این محوطه، جدا شده است و به صورت بوفه‌ای درآمده است که در آن قهوه و ... سرو می‌شود. در این مکان، تعدادی نیمکت و میز قرار داده شده است که مخاطبان می‌توانند در زمانی که منتظر آغاز اجراها هستند، لحظات خوبی را بگذرانند.

از اینجا وارد سالن تئاتر شدیم. سالن اجرا 140 نفر ظرفیت اولیه دارد و با تعداد صندلی‌هایی که به آن اضافه می‌شوند، می‌توان ظرفیت آن را به 200 نفر نیز رساند. این صندلی‌ها تلسکوپی هستند و سالن قابلیت تبدیل شدن از یک‌سویه به سه‌سویه را داراست. بر اساس صحبت‌هایی که با فارس باقری؛ مدیرعامل موسسه «کنش معاصر» داشتیم، سالن اجرا و اصولا کل مجموعه زیر نظر موسسه کنش معاصر، با نظارت مستقیم فرشید مصدق، یکی از مطرح‌ترین طراحان صحنه و نور و ناظر کیفی تعمیرات تئاتر شهر انجام گرفته است.

دیباچه- کنش معاصر (1)01

برای این سالن، دو اتاق گریم مجزا تعبیه شده است و اتاق فرمان نور و صدای آن نیز بسیار مجهز به نظر می‌آمد. بر اساس گفته‌های فارس باقری، 90 کانال نوری برای سالن در نظر گرفته‌اند و همچنین این سالن به سیستم صوتی چهار بانده مجهز است. همزمان با بازدید ما، آخرین مراحل آکوستیک سازی سالن نیز در حال انجام بود.

از سالن تئاتر خارج شدیم و از در کوچکی که کنار ورودی سالن قرار داشت، به ساختمان اصلی «کنش معاصر» وارد شدیم. در طبقه دوم و سوم، امکانات آموزشی و پژوهشی این موسسه وجود دارند.

دیباچه- کنش معاصر (5)

طبقه دوم این موسسه به پلاتوها اختصاص دارند. این پلاتوها، در سه سایز، بزرگ، متوسط و کوچک هستند. دو پلاتو چهل متری، دو پلاتو سی متری و یک پلاتو 27 متری، پنج پلاتوی این موسسه را تشکیل می‌دهند.

این پلاتوها نیز با توجه به تمام نکاتی که فرشید مصدق در نظر داشته است و کاملا آکوستیک ساخته شده‌اند. کف یکی از پلاتوها نیز تاتامی شده است و در اختیار گروه‌های تئاتر قرار دارد.

دیباچه- کنش معاصر (2)

طبقه سوم این ساختمان باز هم به مسائل آموزشی تعلق دارد. در این طبقه کلاس‌ها قرار دارند. در این طبقه نیز چهار کلاس وجود دارد که به منظور آموزش مسائل نظری به شرکت‌کنندگان در دوره‌های آموزشی موسسه کنش معاصر تشکیل می‌شوند.

درواقع این دو طبقه در اختیار بخش پژوهش و آموزش هستند. هنرجویان در طبقه سوم مسائل نظری را می‌آموزند، در طبقه دوم، آتنها را تمرین می‌کنند و در طبقه نخست و در سالن اجرا، آنها را به مخاطبان ارائه می‌دهند.

دیباچه- کنش معاصر (4)

«کنش معاصر» از 25 اردیبهشت‌ماه فعالیت خود را آغاز کرده است و از شهریور، برنامه‌های خود را جدی‌تر ادامه می‌دهد.
نام:
ایمیل:
* نظر:
مطالب برگزیده
به بهانه پخش سریال "نون خ"، دیباچه بررسی کرد

آیا احیای طنز‌های تلویزیونی، تضمینی بر بازگشت مخاطب به سمت صداوسیماست؟

۱۷:۲۰  -  ۰۴ ارديبهشت ۱۴۰۳
مسئول کمیته رتبه‌بندی مرشدان فدراسیون ورزش‌های زورخانه‌ای و کشتی پهلوانی در گفتگو با دیباچه:

ورزش زورخانه ای باید به المپیک راه پیدا کند/ هزاران سال است ورزش باستانی از موسیقی و آوای حماسی بهره می‌برد

۱۷:۵۴  -  ۲۹ فروردين ۱۴۰۳
سرمربی تیم ملی هندبال جوانان دختر ایران در گفت‌وگو با«دیباچه» مطرح کرد؛

تیم ملی در گروه مرگ قرار دارد/ بازی با تیم‌های اروپایی محک خوبی است

۱۸:۱۷  -  ۲۹ فروردين ۱۴۰۳
یک کارشناس فوتسال در گفت ‌و‌ گو با «دیباچه» مطرح کرد؛

ایران تیم بهتری نسبت به رقبای آسیایی دارد/باید به تصمیم شمسایی احترام بگذاریم

۱۱:۲۹  -  ۲۵ فروردين ۱۴۰۳
ادبیات عجیب ژیلا صادقی!

جنجال خانم مجری بعد از درگذشت رضا داوودنژاد چه بود؟

۱۲:۲۹  -  ۱۵ فروردين ۱۴۰۳