پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳  |  Thursday, 28 March 2024

دیباچه

کد خبر: ۱۶۴۷۱
تاریخ انتشار : ۰۶ : ۱۶ - ۲۱ تير ۱۳۹۵
دیباچه: در ادامه نشست های معاون توسعه فناوری و مطالعات سینمایی با صنوف سینمایی، جمعی از اعضای هیات مدیره انجمن صدای سینمای ایران به طرح دیدگاه ها و مسائل مختلف صنف خود پرداختند.

به گزارش دیباچه به نقل از روابط عمومی سازمان سینمایی ،حیدری خلیلی دیدار و گفتگو  با دست اندرکاران سینمای کشور را فرصتی برای درک هر چه بهتر مسائل آنها و برنامه ریزی واقع بینانه تر در سطح کلان دانست.

وی اظهار امیدواری کرد با ادامه تشریک مساعی با مدیران صنوف سینمایی و دست اندرکاران این بخش، وضعیت بخش فنی و زیرساختی سینما به روشنی تبیین گردد و مدیران ارشد کشور در جریان ریز مسائل و نیازهای زیر ساختی سینمای ایران قرار گیرند. وی همچنین به استفاده از توانمندی تخصصی دست اندرکاران صدا برای برگزاری ورک شاپ های آموزشی در کنار جشنواره های سینمایی و نیز کنترل کیفیت صدای فیلم ها و سالن های سینما تاکید کرد و گفت با انتخاب و مجهز کردن یک سالن به ابزار و تجهیزات لازم ، کیفیت فنی صدا و تصویر آثارسینمایی در قالب یک طرح با حضور هیاتی منتخب از متخصصین فنی سینمای ایران بررسی می شود.

معاون توسعه فناوری و مطالعات سینمایی با اشاره به اینکه بیکاری و به عبارت دقیق تر، کم کاری در بین اعضای صنوف سینمایی ناشی از توقف تولید «تله فیلم» و کاهش ساخت سریال های تلویزیونی در سالیان اخیر است، تصریح کرد سرریز نیروهای آزاد شده از پروژه های تلویزیونی، امنیت شغلی اعضای خانه سینما در رشته های مختلف را دستخوش تهدید کرده است و برای مدیریت این وضعیت «طرح ارتقای منزلت اجتماعی»  با برنامه عملیاتی «صندوق کمک هزینه بیکاری سینماگران» تهیه شده است  و اخیراً این درخوست در ضیافت افطاری رییس جمهور محترم با هنرمندان، از سوی سینماگران مطرح شده است.

دیباچه-انجمن صدای سینمای ایران


وی تاکید کرد با این وجود تنظیم روابط و مناسبات بین صنفی، ضامن اصلی پیشبرد هر گونه طرح و برنامه برای رونق کسب و کارهای سینمایی و امنیت شغلی اهالی سینماست و مادام که دغدغه ای برای استفاده از اعضای اصلی ودارای شماره نظام سینمایی در پروژه های سینمایی نباشد و نیروی انسانی مورد نظر از بین نیروهای نیمه ماهر ارزان قیمت و خاج از صنف انتخاب گردند، پیشرفتی در این زمینه حاصل نخواهد شد. وی در پایان حمایت سازمان سینمایی را از  طرح تامین نیازهای آموزشی و تحقیقاتی پیشنهادی انجمن صدا ابراز نمود.

این گزارش می افزاید در ادامه «محسن روشن» از پیشکسوتان صداگذار سینما از توزیع ناعادانه فرصت های کاری گلایه کرد و گفت به دلایل مختلفی عده ای با کثرت کار و جمع دیگری با کم کاری و بیکاری مواجه هستند. مضافاً که استهلاک تجهیزات موجود سبب شده است که به محض خرید وسایل نو توسط یک صدابردار ولو نیمه حرفه ای، تقاضاها از سوی بازار کار بیشتر متوجه او شود و پیشکسوتان ناتوان از خرید تجهیزات، خانه نشین شوند. وی خواستار تجدید نظر در نوع پرداخت تسهیلات و حمایتهای دولت شد و بر نقش محوری انجمن صنفی صدا در این رابطه تاکید نمود.

«بهمن اردلان» عضو هیات مدیره انجمن صدای خانه سینما نیز با اشاره به اینکه در حال حاضر 253 نفر عضو انجمن صدابرداران هستند، افزود به دلیل مشکل پیش آمده در برقراری بیمه اعضای جدید خانه سینما، در سالیان اخیر متاسفانه انجمن نتوانسته است به اعضای جدید حداقل امکانات رفاهی را ارائه دهد. ایشان در ادامه به ناتمام ماندن طرح همزمان کنترل و استاندارد سازی ضبط صدا در استودیوها و نیز پخش صدا در  سینماها، اجرایی نشدن طرح دوره های آموزشی انجمن به دلیل عدم همکاری واحدهای مسئول ، پرداخت و گفت: در سینمای ایران تجهیزات مورد استفاده در صدابرداری عموماً توسط صدابرداران تهیه و خریداری می شود و این اقدام جدا از محاسن و معایبی که دارد، به دلیل اقتصاد ضعیف سینما به روز نشده و اغلب مستعمل گردیده اند و مضافاً که در کشور بیمه تجهیزات سینمایی تعریف نشده است تا انگیزه سرمایه گذاری در این زمینه تقویت گردد. وی پیشنهاد داد به منظور آگاهی متخصصصان صدا از تازه ترین پدیده های فناوری ، یک سالن استاندارد به همین منظور تجهیز گردد.

در ادامه «محمد رضا دلپاک» دیگر عضو هیات مدیره انجمن صدا از نحوه اعطای وام به استودیوهای صدا در گذشته انتقاد کرد و گفت: چنین تسهیلاتی به استودیوهایی پرداخت می شود که بخش هایی نظیر لابرتوار دیجیتال را نیز راه اندازی کرده باشند.! به عبارتی استودیوهایی که مستقلا و انحصاراً بخواهند به کار صداگذاری بپردازند، در اولویت دریافت وام نیستند. وی از رویکرد صرفاً تکنیکی به صدا در سینما و غفلت از جنبه های هنری و زیبایی شناسی آن اظهار تاسف کرد و به فراموشی سپردن تجارب پیشکسوتان را ضایعه ای بزرگ برشمرد.

همچنین در این نشست «آرش قاسمی» پیشنهاد داد به دلیل اینکه اغلب استودیوها فاقد سالن نمایش هستند، مکانی خاص برای تست میکس اولیه فیلمهای سینمایی در نظر گرفته شود. وی احیا و تقویت رشته صدا در مراکز دانشگاهی علمی- کاربردی را زمینه گرایش بیشتر افراد مستعد به این شاخه مهم دانست. «ناصر انتظاری» نیز ارزشیابی کیفی فیلم های تولید شده را از حیث برخورداری از استانداردهای فنی گامی در راستای هدایت سرمایه ها به سمت تولید فیلم های استاندارد و استفاده از متخصصان دارای کارنامه قابل دفاع فنی دانست.

در پایان این نشست « محمد حسین فرج» مدیر کل توسعه فناوری سینمایی کلیات طرح « کنترل کیفیت فنی تولیدات سینمایی» را با حاضران در میان گذاشت و از هیات مدیره انجمن صدا برای تدوین معیارها و اجرای طرح استمداد طلبید. وی آمادگی دفتر مذکور را برای حمایت از طرح های آموزشی و ترجمه کتاب های تخصصی اعلام نمود.
نام:
ایمیل:
* نظر:
مطالب برگزیده
صحبت‌های احساسی مارال بنی آدم، در گفتگو با ویژه برنامه «مدیا»

پروین اعتصامی، قبل از اینکه یک شاعر و ادیب باشد، یک انسان بوده است!

۱۵:۱۸  -  ۲۳ اسفند ۱۴۰۲
گفتگو ویژه برنامه مدیا با سعید الهی تهیه کننده فیلم‌های سینمایی میرو و قویدل

مطمئنم شهید آوینی اگر زنده بود، به مستند «قویدل» جایزه می‌داد / باید باور کنیم که در اتاق شیشه‌ای زندگی می‌کنیم

۱۳:۱۱  -  ۲۳ اسفند ۱۴۰۲
گلر تیم ملی هندبال در گفت‌وگو با «دیباچه» مطرح کرد؛

مربیان خارجی تاثیر مثبتی بر روی تیم ملی داشتند/ وقتی توپ گل نمی‌شود، مقصر مربی نیست

۱۱:۳۸  -  ۲۰ اسفند ۱۴۰۲
مدیرکل اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی استان تهران در گفتگو با دیباچه:

انجمن موسیقی فعالی در استان تهران نداریم/ موسیقی نسبت به تئاتر و هنرهای تجسمی مظلوم‌تر است

۱۱:۱۷  -  ۱۴ اسفند ۱۴۰۲
گفتگو ویژه برنامه مدیا با «خسرو احمدی» که دهه شصتی‌ها او را به نام «دولنگ» می‌شناسند

متاسفانه تلویزیون برای کودکان امروزی هیچ برنامه خوبی ندارد!

۱۳:۰۷  -  ۱۷ اسفند ۱۴۰۲
صحبت‌های انتقادی حسین عابدینی بازیگر سریال « بچه های مدرسه همت » علیه «مهران رجبی»

«مهران رجبی» کنترات برداشته، نباید فقط پولو ببینه و با کله شیرجه بزنه؛ بازیگری را با بیزینس اشتباه گرفته!

۱۶:۵۳  -  ۱۴ اسفند ۱۴۰۲
رئیس مرکز مطالعات راهبردی و آموزش وزارت کشور با دیباچه مطرح کرد؛

هدف اصلی جشنواره ی « رای ملت » تببین گری و جهاد تبیین است/ پای جشنواره "رای ملت" به انتخابات ریاست جمهوری کشیده می‌شود!

۱۳:۰۸  -  ۱۰ اسفند ۱۴۰۲