جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳  |  Friday, 29 March 2024

دیباچه

کد خبر: ۱۶۴۴۳
تاریخ انتشار : ۴۶ : ۱۵ - ۲۱ تير ۱۳۹۵
دیباچه: ایوان الیف در نشست خبری کنسرت ارمیا گفت که نوازندگان ایرانی جوانان بسیار با استعدادی هستند و زمینه رشد زیادی دارند و باید خیلی بیشتر تمرین کنند.



به گزارش خبرنگار موسیقی دیباچه، صبح روز دوشنبه 21 تیرماه نشست خبری اجرای ارکستر ارمیا با همراهی ارکستر سمفونیک تهران با مدیریت هنری محمد سعید شریفیان و رهبری مهمان ایوان الیف برگزار شد.

محمد سعید شریفیان، آهنگساز این کنسرت در پاسخ به پرسش خبرنگار ما درباره رنگ‌آمیزی سازها و همچنین مشکل هارمونی موسیقی ایرانی از قرار گرفتن کنار ارکستر سمفونیک خاطرنشان کرد: به عنوان آهنگساز باید انگیزه‌ای برای کار کردن داشته باشم و در من این انگیزه با وجود داشتن یک چالش به وجود می‌آید. نکته درستی است اینکه مشکل بزرگی و چالشی میان سازهای محلی و سازهای کلاسیک وجود دارد و بافتشان فرق می‌کند. اینکه گفته می‌شود با ربع پرده نمی‌شود هارمونی ساخت مشکل حادی نیست و در برنامه‌های قبلی‌ام این کار را کرده‌ام و حتی پرده را به پنج قسمت هم تقسیم کرده‌ام و ترکیب ربع پرده با سیستم‌های هارمونی موضوع چندان بغرنج و دشواری هم نیست که تصور می‌شود.

وی در ادامه افزود: آنچه که  به مراتب دشوارتر از ترکیب ربع پرده با هارمونی کلاسیک است و برای من چالش به وجود آورد تمبر صوتی اصوات است. یک بخش مهم در شخصیت سازهای محلی تمبرشان است و همانطور که می‌دانید سازهای محلی از نظر نت نابسامانی زیاد دارند و چالش اینجاست که چگونه می‌شود به بافتی صوتی رسید که برای گوش ما غریبه نباشند؟ ما علاوه بر سازهای ارکستر سمفونیک، در این برنامه سازهایی همچون دودوکف کمانچه، باغلاما و تار در کار گنجانده‌ایم.

شریفیان افزود: در پیدا کردن نوازندگان این سازها مشکلات زیادی داشتیم چون نوازندگان محلی معمولا بر اساس نت موسیقی را آموزش نمی‌بینند .

ایوان الیف، رهبر بلغارستانی مهمان ارکستر سمفونیک تهران که قرار است این برنامه را رهبری کند نیز در این نشست خبری درباره سازهای محلی ایرانی، ترکی و ارمنی خاطرنشان کرد: من زمانی که در آکادمی موسیقی بلغارستان تحصیل می‌کردم، سازهایی آنجا بود که شباهت‌های زیادی با سازهای محلی این منطقه داشت بنا بر این نخستین بار که پارتیتورها را دیدم بسیار متعجب شدم و برایم جالب بود که چگونه این سازهای محلی و ملودی‌های محلی وحدت سمفونیک پیدا کرده‌اند. به نظرم این نوآوریذ بزرگی بوده و شریفیان کار سترگی انجام داده است.

این رهبر ارکستر بلغارستانی تاکید کرد: من فقط به عنوان مجری این کار می‌توانم سخن بگویم اما باید تاکید کنم اجرای اثری که خوب نوشته شده باشد ساده است و بالعکسش هم مصداق دارد. این کار چون خوب نوشته شده است طبیعتا اجرای سختی هم ندارم. کل کار در 4 موومان است و یک پوئم سمفونیک است چون حول محور دریاچه ارومیه و نزدیکی اقوام ساکن در اطاف آن است است و وحدت مضمونی دارد. به نظرم این کار از آهنگسازی بسیار مدرنی برخوردار است.

وی در ادامه درباره نوازندگان ایرانی ارکستر هم گفت: نوازندگان ایرانی جوانان بسیار با استعدادی هستند و زمینه رشد زیادی دارند و باید خیلی بیشتر از اینها تمرین کنند.

حجت‌الاسلام والمسلمین کریمی؛ مدیرکل اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی استان آذربایجان غربی نیز در این نشست گفت: آذربایجان غربی از نظر تنوع قومی و جمعیتی استان بسیار خاصی است و اقوام مختلفی از قبیل کرد، ترک، ارمنی و فارس در این استان در کنار یکدیگر زندگی می‌کنند و از طرف دیگر هم تنها استانی است که با چهار کشور ترکیه، آذربایجان، ارمنستان و عراق هم‌مرز است. موسیقی‌های این اقوام هم ذخیره بسیار غنی و بزرگی دارد که هرکدام برای خودشان تاریخ و پیشینه‌ای دارند و من تشکر می‌کنم از شریفیان که اینها را کنار هم جمع می‌کند.

کنسرت «ارمیا» با مشارکت بنیاد رودکی و اداره کل ارشاد آذربایجان غربی 26 تیرماه ساعت 21:30 در تالار وحدت برگزار می‌شود.287A4791
نام:
ایمیل:
* نظر:
مطالب برگزیده
صحبت‌های احساسی مارال بنی آدم، در گفتگو با ویژه برنامه «مدیا»

پروین اعتصامی، قبل از اینکه یک شاعر و ادیب باشد، یک انسان بوده است!

۱۵:۱۸  -  ۲۳ اسفند ۱۴۰۲
گفتگو ویژه برنامه مدیا با سعید الهی تهیه کننده فیلم‌های سینمایی میرو و قویدل

مطمئنم شهید آوینی اگر زنده بود، به مستند «قویدل» جایزه می‌داد / باید باور کنیم که در اتاق شیشه‌ای زندگی می‌کنیم

۱۳:۱۱  -  ۲۳ اسفند ۱۴۰۲
گلر تیم ملی هندبال در گفت‌وگو با «دیباچه» مطرح کرد؛

مربیان خارجی تاثیر مثبتی بر روی تیم ملی داشتند/ وقتی توپ گل نمی‌شود، مقصر مربی نیست

۱۱:۳۸  -  ۲۰ اسفند ۱۴۰۲
مدیرکل اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی استان تهران در گفتگو با دیباچه:

انجمن موسیقی فعالی در استان تهران نداریم/ موسیقی نسبت به تئاتر و هنرهای تجسمی مظلوم‌تر است

۱۱:۱۷  -  ۱۴ اسفند ۱۴۰۲
گفتگو ویژه برنامه مدیا با «خسرو احمدی» که دهه شصتی‌ها او را به نام «دولنگ» می‌شناسند

متاسفانه تلویزیون برای کودکان امروزی هیچ برنامه خوبی ندارد!

۱۳:۰۷  -  ۱۷ اسفند ۱۴۰۲
صحبت‌های انتقادی حسین عابدینی بازیگر سریال « بچه های مدرسه همت » علیه «مهران رجبی»

«مهران رجبی» کنترات برداشته، نباید فقط پولو ببینه و با کله شیرجه بزنه؛ بازیگری را با بیزینس اشتباه گرفته!

۱۶:۵۳  -  ۱۴ اسفند ۱۴۰۲
رئیس مرکز مطالعات راهبردی و آموزش وزارت کشور با دیباچه مطرح کرد؛

هدف اصلی جشنواره ی « رای ملت » تببین گری و جهاد تبیین است/ پای جشنواره "رای ملت" به انتخابات ریاست جمهوری کشیده می‌شود!

۱۳:۰۸  -  ۱۰ اسفند ۱۴۰۲