جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳  |  Friday, 19 April 2024

دیباچه

کد خبر: ۱۶۱۹۱
تاریخ انتشار : ۰۴ : ۱۶ - ۲۰ تير ۱۳۹۵
دیباچه: در حالی که هفته گذشته در صدر فهرست پرفروش‌ترین آلبوم‌ها تغییری ایجاد نشد و «امیر بی‌گزند» همچنان به فروش بالای خود ادامه می‌دهد، دو آلبوم نسبتا قدیمی‌تر در رتبه‌های پنجم و ششم فهرست جای گرفتند.



به گزارش خبرنگار موسیقی دیباچه، هفته گذشته دو آلبوم «ماه و ماهی» حجت اشرف‌زاده و «در شب گیسوان تو» پرواز همای به فهرست پرفروش‌ترین آلبوم‌های منتشر شده راه یافتند و جایگاه‌های پنج و ششم این جدول را به خود اختصاص دادند.

دیباچه - امیر بی گزند

بی‌گزند بی‌گزند بی‌تعجب!

آلبوم «امیر بی‌گزند» محسن چاوشی همچنان حکومت خود را بر فهرست فروش آلبوم‌های موسیقی حفظ کرد. چاوشی یک مورد ویژه است و به نوعی، یک پدیده محسوب می‌شود پس باید هم همه آهنگ‌های آلبومش به صدر فهرست‌های فروش بیایند و در نهایت تعجبی هم بر نمی‌انگیزد.

ماه و ماهی و کنسرت آنلاینش

آلبوم «ماه و ماهی» اثر حجت اشرف‌زاده سال گذشته منتشر شده است و آلبوم جدیدی نیست اما از همان زمان تاکنون معمولا یا کل آلبوم در صدر جدول پرفروش‌ها قرار داشته و یا تک‌آهنگ «ماه و ماهی» پرفروش‌ترین تک‌آهنگ هفته یا ماه شده است. تنها نزدیک به یک ماه بود که از میزان فروش این آلبوم کاسته شده بود و در فهرست‌های فروش وارد نمی‌شد اما هفته گذشته به دلیل برگزاری کنسرت آنلاین حجت اشرف‌زاده، آلبوم «ماه و ماهی» دوباره به جدول پرفروش‌ها راه یافت و در این فهرست پنجم شد.

در شب گیسوان همای!

آلبوم «در شب گیسوان تو» اثر پرواز همای، هم ششمین آلبوم پرفروش هفته لقب گرفت که دومین مورد عجیب پرفروش‌های هفته با این خواننده پرحاشیه  رقم بخورد.  «در شب گیسوان تو» عنوان اولین آلبوم رسمی همای است.

پرواز همای درباره این آلبوم می‌گوید: همه قطعات این اثر در ایران تهیه و ضبط شده‌اند. از اشعار شاعرانی چون مهدی اخوان ثالث، فاضل نظری و هوشنگ ابتهاج در این کار استفاده شده است. شعر پنج قطعه از آلبوم و همچنین آهنگسازی و تنظیم قطعات بر عهده خودم بوده و البته کار ضبط را آرش عادل پور انجام داده است.

این اثر هشت قطعه به نام‌های «در شب گیسوان تو»، «شبان آهسته می گریم»، «غم کهنه»، «زبان نگاه»، «آب طلب نکرده»، «بی کس» و «باز هوایی شده ای» را در برمی گیرد و سال گذشته منتشر شده بود.

 

دخت پریوار همچنان دوم!

آلبوم «دخت پریوار» علیرضا قربانی و مهیار علیزاده هفته گذشته نیز همچون هفته‌های قبل جایگاه دوم پرفروش‌ترین آلبوم‌های موسیقی را به خودش اختصاص داد.

آهنگسازی آلبوم «دخت پریوار» را مهیار علیزاده به عهده داشته. فضای موسیقی در این آلبوم بسیار متنوع است. از موسیقی آوازی ایرانی با همراهی تعداد محدودی ساز تا موسیقی ارکسترال غربی، تک خوانی تا کرال عظیم، همه و همه در این آلبوم شنیده می‌شوند. «دخت پریوار» ایران است. آهنگسازی و خوانندگی در خدمت فضاسازی برای رسیدن به موضوع آلبوم هستند.

در این آلبوم که شامل نه قطعه باکلام و سه قطعه سازی می‌باشد، اشعاری از سعدی، عراقی، عطار نیشابوری، هوشنگ ابتهاج، فریدون مشیری، قیصر امین‌پور، محمدعلی بهمنی و علیرضا کلیایی استفاده شده است.

مهیار علیزاده در مورد این آلبوم گفته است: «ضبط وکال با دقت و وسواس بسیار بالایی انجام شده و من علیرضا قربانی همانند آلبوم «حریق خزان»، انرژی زیادی را برای ضبط هرچه بهتر این مجموعه صرف کرده‌ایم.»

 

دیباچه - دال - Copy

«گذر اردیبهشت» یک پله صقوط کرد

«گذر اردیبهشت» اولین آلبوم رسمی گروه «دال» است و فضای کلی این آلبوم به موسیقی تلفیقی نزدیک است. در حالیکه این آلبوم در هفته گذشته به رتبه دوم رسیده بود یک پله سقوط کرد و به جایگاه سوم بسنده کرد. در حالی که این آلبوم در اردیبهشت‌ماه منتشر شده، بعد از اردیبهشت‌ماه نیز همچنان به فروش خود ادامه داده است و همچون آلبوم «دور» به فروش با ثبات خود ادامه می‌دهد.

از پیانو شوپن در آهنگ بی کلام «شکوفه های زیتون» تا گام مینور هارمونیک و فضای شرقی در «هفت شهر»، از نوای ویولنسل تا ناله دودوک، همه در این آلبوم به گوش می‌رسند. موسیقی خود را پایبند سبکی خاص نمی‌داند و آزادانه به هر سو که می‌خواهد می‌رود و مخاطب را گاه در شادی اردیبهشت، گاه در غم انتظار لحظه‌ها و گاه در رقص آواز خود می‌کشاند.

اعضای گروه «دال»، امین هدایتی خواننده، شایان شکرآبی پیانیست، آهنگساز و همخوان، غزل مهدوی شاعر و ترانه سرا، میلاد سعدی و یزدان بهمنی نوازنده سازهای کوبه ای، هستند. در این آلبوم سالار غفار بجویی، داریوش آذر، مهدی کلانتری، آرش کامور، آرش آذر، مهرداد عالمی و آرین کشیشی نیز در نقش نوازنده همکاری داشته‌اند.

دیباچه - دور - Copy

 

«دور» و جایگاه چهارم پرفروش‌ها

آلبوم «دور» کار جدیدی است از ماکان اشگواری و امیر صارمی و سبک موسیقی در این آلبوم را جایی بین موسیقی جز و پاپ باید دانست. حدودا همه آهنگ‌ها با صدای خواننده و یک گیتار کلاسیک اجرا شده‌اند. البته ریتم‌ها و هارمونی آثار بعضی قسمت‌ها به سمت موسیقی جز تمایل پیدا می‌کند. پرفروش شدن این آلبوم بسیار غیر منتظره بود چرا که به نظر نمی‌رسید عموم مخاطبان را با خود همراه کند اما مخاطبان سایت بیپ‌تونز با سلیقه عمل کردند و آنقدر این آلبوم را به صورت مجاز تهیه کردند که تا دو هفته پیش این آلبوم چند هفته در مقام دوم پرفروش‌های هفته بود که دو هفته پیش با جابجایی‌های صورت گرفته و اخبار تمدید کنسرت‌های علیرضا قربانی، «دور» ماکان اشگواری به رتبه پنجم فهرست سقوط کرد اما دو هفته پیش «دور» دوباره به مقام سوم رسید تا نشان دهد در ماندگاری در فروش دست کمی از آلبوم گروه دال ندارد اما در هفته گذشته این آلبوم با یک پله سقوط به مقام چهارم پرفروش‌ها رسید.

فضای آلبوم مخاطب را به یاد آثار سهیل نفیسی و فراتر از آن ابراهیم منصفی می‌اندازد. فضایی بدون تزئینات اضافی، تنها صدای خواننده با همراهی گیتار است که به گوش می‌رسند.

در این آلبوم ماکان اشگواری می‌خواند، امیر صارمی گیتار می‌نوازد، سردار سرمست نوازنده پیانو الکتریک است، سهیل پیغمبری کلارینت نواز و بردیا کیارس نوازنده ویولن آلتو و ویولن است. همچنین کریستف رضاعی تنظیم سازهای زهی را در این آلبوم به عهده داشته است.
نام:
ایمیل:
* نظر:
مطالب برگزیده
یک کارشناس فوتسال در گفت ‌و‌ گو با «دیباچه» مطرح کرد؛

ایران تیم بهتری نسبت به رقبای آسیایی دارد/باید به تصمیم شمسایی احترام بگذاریم

۱۱:۲۹  -  ۲۵ فروردين ۱۴۰۳
ادبیات عجیب ژیلا صادقی!

جنجال خانم مجری بعد از درگذشت رضا داوودنژاد چه بود؟

۱۲:۲۹  -  ۱۵ فروردين ۱۴۰۳
مربی تیم والیبال بانوان سایپا در گفت و گو با«دیباچه» مطرح کرد؛

تجربه بالای بازیکنان باعث قهرمانی تیم شد/ تیم قوی و جنگنده‌ای داشتیم

۱۲:۲۲  -  ۲۳ اسفند ۱۴۰۲
گفتگوی کمتر دیده شده دیباچه با زنده یاد رضا داوودنژاد و همسرش

غزل بدیعی همسر زنده یاد رضا داوودنژاد: به خاطر عشق، همیشه در کنار رضا بودم

۱۲:۲۰  -  ۱۵ فروردين ۱۴۰۳
گفتگو دیباچه با کارگردان سریال «از سرنوشت»

« رضا داوودنژاد » در رفاقت، مرام و غافلگیری، دست به نقد بود!

۱۶:۳۲  -  ۱۴ فروردين ۱۴۰۳
سرمربی تیم ملی ووشو در گفت‌وگو با «دیباچه» مطرح کرد؛

هدف کسب بهترین نتیجه در آسیاست/ بدون تغییر ترکیب، راهی انتخابی جام جهانی خواهیم شد

۱۲:۰۸  -  ۲۲ اسفند ۱۴۰۲
پربازدیدها
آخرین اخبار