جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳  |  Friday, 29 March 2024

دیباچه

کد خبر: ۱۶۱۲
تاریخ انتشار : ۰۳ : ۱۰ - ۱۳ مهر ۱۳۹۴
حسین مسافرآستانه گفت: از روز اول منتظر استقبال باشکوه تماشاگران «رامسر» از جشنواره فیلم «یاس» نبودیم.

دیباچه گزارش می دهد :

سومین جشنواره فیلم «یاس» به میزبانی استان مازندران و شهرستان رامسر از روز شنبه ۱۱ مهر ماه آغاز و تا پنجشنبه ۱۶ مهر ماه ادامه دارد و آثار حاضر در جشنواره در سه سینمای رامسر، تنکابن و چالوس نمایش داده می شوند.

آثار حاضر در سومین جشنواره فیلم «یاس» علاوه بر سینماها، در پارک ها، مجتمع های فرهنگی هنری و دانشگاه های منطقه نیز نمایش داده می شود.

تبلیغات عمومی، بیلبوردها و پیامک های تلفنی از جمله مواردی است که برای اطلاع رسانی عموم مردم برای حضور در این جشنواره در نظر گرفته شده است. همچنین تهیه بلیت برای عموم مردم برای حضور در این جشنواره کاملا رایگان است.

در همین حال مدیرعامل موسسه رسانه‌های تصویری و دبیر سومین جشنواره فیلم‌های ویدئویی «یاس» که در رامسر برگزار می‌شود، گفت: شهر رامسر به مدت هشت سال سینما نداشته است بنابراین عادت سینما رفتن برای مردم این شهر از بین رفته است و ما هم از آغاز انتظار نداشتیم تماشاگران این شهر استقبال باشکوهی از آثار این جشنواره داشته باشند.

وی اضافه کرد: ما جشنواره را بیشتر برای دانشجویان رامسر برگزار کردیم و تا به حال هر نوبت از نمایش فیلم‌ها بین 40 تا 80 تماشاگر داشته (!) که همین میزان هم دور از انتظار ما بود.

مسافرآستانه که روز دوشنبه 13 مهرماه در نشست خبری جشنواره یاس همزمان با برگزاری این جشنواره سخن می‌گفت، افزود: هر چند در شهر رامسر استقبال چندانی نشد اما در دو شهر تنکابن و چالوس آثار جشنواره به خوبی مورد استقبال قرار گرفت، زیرا این شهرها سالن‌های سینمای فعال داشتند.

وی در ادامه با ابراز خرسندی از تجهیز سینماهای رامسر برای برگزاری این جشنواره خاطرنشان کرد: متاسفانه در هیچ کدام از شهرهای ما، زیرساخت‌های آماده برای برگزاری جشنواره‌ها نداریم و اگر بخواهیم منتظر فراهم شدن زیرساخت‌ها بشویم، باید سال‌ها صبر کنیم در حالیکه به هر حال باید از جایی شروع کنیم.

مدیرعامل موسسه رسانه‌های تصویری گفت: همین جشنواره یاس از سال گذشته تاکنون باعث شد، مسئولان استان به تکاپو بیفتد و امکاناتی را تامین کنند بنابراین چون نیاز برگزاری جشنواره‌ها احساس نشود، برای تامین امکانات هم اقدامی انجام نخواهد شد.

او اظهار امیدواری کرد که جشنواره فیلم یاس در رامسر برگزار شود و به نام این شهر نامگذاری شود.

مسافرآستانه در پاسخ به این پرسش که آیا شما به عنوان دبیر دوره بعدی خواهید بود؟ با لحنی طنزآمیز گفت: من حتی نمی‌دانم به اختتامیه این دوره هم می‌رسم یا نه، چه برسد به سال دیگر!

مسافرآستانه در این نشست که در لابی هتل رامسر برگزار شد، توضیحاتی درباره بخش‌های مختلف جشنواره ارائه کرد و افزود: در این دوره 60 اثر در بخش‌های این جشنواره در شهرهای رامسر، تنکابن و چالوس به نمایش در می‌آید. علاوه بر این تعداد بیشتری سالن در استان به عنوان فوق برنامه برای نمایش فیلم‌ها هم برنامه‌ریزی شده است، ضمن اینکه در صورت مساعد بودن هوا نمایش ساحلی فیلم‌ها را خواهیم داشت.

وی در ادامه از برگزاری مراسم نکوداشت زنده‌یاد انوشیران ارجمند در اختتامیه جشنواره خبر داد و گفت: از آنجا که ایشان حضور پررنگی در آثار نمایش خانگی داشته‌اند در برنامه اختتامیه تجلیلی از ایشان خواهیم داشت و خانواده‌اش در برنامه حضور دارند. البته آقای ارجمند جزو کاندیداهای بازیگری هم هستند که نمی‌دانم جایزه می‌گیرند یا نه.

مسافرآستانه اضافه کرد: قرار بود در افتتاحیه از خانم احترام‌السادات حبیبیان نیز تقدیر کنیم اما از آنجا که برنامه در بام رامسر برگزار شد، شرایط جسمانی ایشان اجازه حضور در برنامه را نمی‌داد به همین دلیل این تقدیر در اختتامیه انجام می‌شود.

مدیرعامل موسسه رسانه‌های تصویری در بخش دیگری از صحبت‌های خود با اشاره به جایگاه نمایش خانگی در دنیای حاضر، گفت: عموما آثار نمایش خانگی با وجود نقش مهمی که در جذب مخاطب دارند، در جشنواره‌های هنری دیده نمی‌شوند در حالیکه بسیاری از مردم شهرهای دور و نزدیک ما به دلیل کمبود سالن‌های سینما، مخاطبان این آثار هستند.

دیباچه - یاس

وی اضافه کرد: متاسفانه برای این حوزه بزرگ، تولید نداریم و جشنواره یاس موهبتی شد برای اینکه فیلم‌های باکیفیت ساخته شود و امیدوارم تولیدات ما چند برابر افزایش پیدا بکند، زیرا بخش عمده‌ای از نیاز فیلم دیدن مردم از طریق فیلم‌های خارجی تامین می‌شود، در حالیکه اگر به اندازه کافی تولید باکیفیت داخلی داشته باشیم مردم کمتر سراغ فیلم‌های خارجی می‌روند.

او با تاکید بر اینکه برگزاری جشنواره یاس فقط یک دور همی نیست، خاطرنشان کرد: اهداف بزرگی پشت برگزاری این جشنواره وجود دارد.

وی توضیح داد: از زمانی که این جشنواره برگزار می‌شود نوعی بازدارندگی نسبت به تولید فیلم‌های کم‌ارزش ایجاد کرده است و تولیدکنندگان خود را در بوته آزمونی می‌بینند که نباید آثار بی‌کیفیت تولید کنند.

مدیرعامل موسسه رسانه‌های تصویری یکی از مشکلات بزرگ نمایش خانگی را بازار آن دانست و گفت: فیلم‌های بی‌کیفیتی که از راه‌های گوناگون و به ویژه پخش غیرمجاز در دسترس مردم قرار می‌گیرد، مشکلات بزرگی را برای فیلم‌های ما ایجاد کرده است که امیدوارم در کنار تلاش برای تولید فیلم، بحث بازار هم مورد توجه قرار گیرد.

وی در پاسخ به پرسش دیگری درباره وجود اتحادیه فیلم‌های ویدئویی که فعالیت‌های آن نوعی موازی‌کاری با موسسه رسانه‌های تصویری قلمداد می‌شود، توضیح داد: ما تلاش می‌کنیم وحدت رویه ایجاد کنیم، وجود چند تشکیلات ایرادی ندارد چون رقابت سالم باعث رشد کیفیت می‌شود.

او افزود: امیدوارم با راه‌اندازی بحث VOD به عنوان یکی از فعالیت‌های مهم موسسه رقابت‌های ناسالم در بازار از بین برود.

مسافرآستانه در پاسخ به پرسش دیگر درباره حمایت از آثار برگزیده جشنواره فیلم یاس، گفت: یکی از مشکلات بزرگ ما کیفیت فیلمنامه است، به همین دلیل برای تقویت بنیان فیلمنامه‌نویسی، مسابقه طرح و ایده را پایه‌ریزی کردیم و برگزیدگان این بخش برای تبدیل طرح‌هایشان به فیلمنامه کامل، قرارداد مشخصی می‌بندند که پیش از تولید دستمزد خود را می‌گیرند و آثارشان تا مرحله ساخت مورد حمایت خواهد بود.

وی همچنین خاطرنشان کرد: فیلم‌های ویدئویی نباید پله‌ای برای رسیدن افراد برای ساخت فیلم داستانی قلمداد شود، چرا که این حوزه‌ها در تمام دنیا واجد ارزش‌های خاصی هستند و از نظر بسیاری کارشناسان، فیلم ویدئویی به دلیل گردش مالی بسیار مهم‌تر از فیلم سینمایی است بنابراین ما هم باید تعریف مستقلی از نمایش خانگی داشته باشیم.

او درباره انتخاب هنرمندانی که مورد تقدیر قرار می‌گیرند، گفت: تمام تصمیم‌گیری‌ها در شورای عالی جشنواره انجام می‌شود و من تلاش می‌کنم مجری خوبی برای سیاستگذاری‌های این شورا باشم، بنابراین یک خرد جمعی در انتخاب افراد دخیل است و انتخاب‌ها بر مبنای نظرات شخصی صورت نگرفته است.

وی درباره نبود بخش «خاطره یاس‌ها» در این دوره از جشنواره، تصریح کرد: پیش از این به دلیل وقفه‌ای که در برگزاری جشنواره اتفاق افتاده بود، بسیاری از فیلم‌های ویدئویی جمع شده بودند که هرگز داوری نشده‌اند بنابراین بخش خاطره یاس‌ها به این فیلم‌ها اختصاص پیدا کرد و بخش رویش یاس‌ها هم برای نمایش فیلم‌های جدید در نظر گرفته شد اما از آنجا که در این دوره وقفه‌ای نداشته‌ایم، فیلمی باقی نمانده است و تعریف چنین بخشی لازم نبود.

به گزارش ایسنا، سومین جشنواره‌ی فیلم‌های ویدئویی «یاس» تا روز پنج‌شنبه 16 مهرماه در رامسر ادامه دارد.
نام:
ایمیل:
* نظر:
مطالب برگزیده
صحبت‌های احساسی مارال بنی آدم، در گفتگو با ویژه برنامه «مدیا»

پروین اعتصامی، قبل از اینکه یک شاعر و ادیب باشد، یک انسان بوده است!

۱۵:۱۸  -  ۲۳ اسفند ۱۴۰۲
گفتگو ویژه برنامه مدیا با سعید الهی تهیه کننده فیلم‌های سینمایی میرو و قویدل

مطمئنم شهید آوینی اگر زنده بود، به مستند «قویدل» جایزه می‌داد / باید باور کنیم که در اتاق شیشه‌ای زندگی می‌کنیم

۱۳:۱۱  -  ۲۳ اسفند ۱۴۰۲
گلر تیم ملی هندبال در گفت‌وگو با «دیباچه» مطرح کرد؛

مربیان خارجی تاثیر مثبتی بر روی تیم ملی داشتند/ وقتی توپ گل نمی‌شود، مقصر مربی نیست

۱۱:۳۸  -  ۲۰ اسفند ۱۴۰۲
مدیرکل اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی استان تهران در گفتگو با دیباچه:

انجمن موسیقی فعالی در استان تهران نداریم/ موسیقی نسبت به تئاتر و هنرهای تجسمی مظلوم‌تر است

۱۱:۱۷  -  ۱۴ اسفند ۱۴۰۲
گفتگو ویژه برنامه مدیا با «خسرو احمدی» که دهه شصتی‌ها او را به نام «دولنگ» می‌شناسند

متاسفانه تلویزیون برای کودکان امروزی هیچ برنامه خوبی ندارد!

۱۳:۰۷  -  ۱۷ اسفند ۱۴۰۲
صحبت‌های انتقادی حسین عابدینی بازیگر سریال « بچه های مدرسه همت » علیه «مهران رجبی»

«مهران رجبی» کنترات برداشته، نباید فقط پولو ببینه و با کله شیرجه بزنه؛ بازیگری را با بیزینس اشتباه گرفته!

۱۶:۵۳  -  ۱۴ اسفند ۱۴۰۲
رئیس مرکز مطالعات راهبردی و آموزش وزارت کشور با دیباچه مطرح کرد؛

هدف اصلی جشنواره ی « رای ملت » تببین گری و جهاد تبیین است/ پای جشنواره "رای ملت" به انتخابات ریاست جمهوری کشیده می‌شود!

۱۳:۰۸  -  ۱۰ اسفند ۱۴۰۲