جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳  |  Friday, 19 April 2024

دیباچه

کد خبر: ۱۵۶۹۲
تاریخ انتشار : ۴۳ : ۱۰ - ۱۹ تير ۱۳۹۵
دیباچه:سیدجواد روشن،کارگردان نمایش «شیش و بش» از دشواری‌های اجرای تئاتر در تماشاخانه سنگلج می‌گوید.

دیباچه- سیدجواد روشن (1)

به گزارش خبرنگار تئاتر دیباچه؛ سیدجواد روشن؛ این روزها با نمایش «شیش و بش» در تماشاخانه سنگلج حضور دارد، این اثر در قالب هفدهمین جشنواره تئاتر آیینی‌سنتی روی صحنه رفته بود. روشن درمورد این اثر، گفت: نمایش «شیش و بش» نوشته محمد چرمشیر و برگرفته از فضای نمایش‌های ایرانی است که با موقعیت‌های کمدی بر اساس سوء تفاهم‌های کمدی اشتباهات شکل گرفته است.

وی در ادامه افزود: «شیش و بش» در تهران قدیم و زمان قاجار می‌گذرد و قصه دو خانواده را روایت می‌کند که بر سر دکانی با هم اختلاف نظر دارند که باعث شده است کدورت‌هایی میان آنها پیش آید. اما از سویی دیگر علاقه‌ای میان دختر و پسر این دو خانواده پیش آمده است که دارد در کنار سوءتفاهم‌ها و اشتباهات که مدم به وجود می‌آید، سمت و سوی این اختلافات را تغییر می‌دهد و به این ترتیب موقعیت‌های کمدی خلق می‌شوند.

روشن در مورد میزان حمایت ستاد برگزاری جشنواره آیینی سنتی از اجرای عمومی آثار ارائه شده در این جشنواره، گفت: متاسفانه چه جشنواره آیینی‌سنتی و چه جشنواره‌های دیگر، بحث حمایت از اجرای عمومی نمایش‌ها ندارند. یعنی نه به شکل اداری پیگیری اجرای عمومی نمایش‌ها را برای خود به عنوان وظیفه تعریف می‌کنند که برای اجرای عمومی نمایش‌ها برنامه‌ریزی و تلاشی می‌کنند و نه به لحاظ ریالی بودجه‌ای در این زمینه دارند. هر آنچه پول در اختیار دارند به عنوان کمک هزینه در زمان برگزاری جشنواره خرج می‌شود.

وی در ادامه افزود: در واقع اجرای عمومی نمایش‌ها بر عهده گروه تئاتر، سالن‌های مربوطه و مرکز هنرهای نمایشی است. به عنوان منثال من پیش از آنکه در جشنواره آیینی‌سنتی شرکت کنم، تقاضای اجرای عمومی نمایشم را به تماشاخانه سنگلج داده بودم و پیگیر اجرای عمومی آن بودم اما مقرر شد در جشنواره تئاتر آیینی‌سنتی حضور داشته باشیم و بعد از آن، درمورد اجرای عمومی اثر برنامه‌ریزی شود. تماشاخانه سنگلج از میان آثار حاضر در هفدهمین جشنواره تئاتر آیینی‌سنتی، چند نمایش من جمله «شیش و بش» را برای اجرای عمومی انتخاب کرد. من ندیدم از سوی دبیرخانه جشنواره نامه‌ای مبنی بر معرفی نمایش‌ها ارسال شده باشد. شاید لفظا صحبت کنند و تمایل داشته باشند که این اتفاق بیفتد اما تا کنون به صورت ساختاری وارد عمل نشده‌اند.

این هنرمند عرصه تئاتر آیینی‌سنتی درمورد حمایت‌های مالی جشنواره آیینی‌سنتی از آثار نیز گفت: ما درخواست حمایت را به مرکز هنرهای نمایشی داده‌ایم اما هنوز جلسه برآورد هزینه برگزار نشده و مبلغ این کمک هزینه به ما ابلاغ نشده است. البته همه می‌دانیم که سقف این کمک هزینه‌ها بسیار ناچیز است و کفاف یک گروه نمایش پنج یا شش نفری را نمی‌دهد.

دیباچه- سیدجواد روشن (0)

روشن ضمن اعلام این مطلب که تماشاخانه سنگلج هنوز درگیر تعمیرات است، گفت: پشت صحنه تالار سنگلج هنوز تحویل نشده است. اصل تعمیرات بر اساس بازسازی اتاق گریم، بازیگران و ... بوده است. با توجه به اینکه در اغلب مواقع سنگلج دو اجرائه است و تعداد بیشتری گروه تئاتر در این سالن هستند، وضعیت اتاق‌ها مناسب نبود. همچنین وضعیت تهویه باید تغییر می‌کرد که الان اتاق‌های پشت صحنه هنوز آماده نشده‌اند و ما نمی‌توانیم از این اتاق‌ها استفاده کنیم.

وی در  ادامه افزود: سیستم تهویه هنوز کاملا آماده نشده است و .. البته این شرایط برای خود تماشاخانه نیز مشکلاتی را ایجاد می‌کند. مدیر تماشاخانه سنگلج لطف کرده است و اتاق‌های اداری را در اختیار گروه قرار داده‌اند. الان مدیریت شرایط مناسبی ندارد چون اتاق‌های آنها در اختیار گروه ما است. هم برای مدیریت اسباب زحمت است و هم برای گروه‌ها.

کارگردان «شیش و بش» ضمن اعلام این نکته که اجرای تئاتر در این شرایط دشوار است، گفت: این شرایط باعث شد ما اجرایمان را دیرتر آغاز کنیم. از یک‌سو قرار بود چند روز مانده به اجرای عمومی به سنگلج بیاییم و در این سالن تمرین کنیم اما به دلیل آماده نبودن سالن، این امکان را نیافتیم و به نوعی اجرای نخست نمایشمان، همان اجرای جنرال بود!
نام:
ایمیل:
* نظر:
مطالب برگزیده
یک کارشناس فوتسال در گفت ‌و‌ گو با «دیباچه» مطرح کرد؛

ایران تیم بهتری نسبت به رقبای آسیایی دارد/باید به تصمیم شمسایی احترام بگذاریم

۱۱:۲۹  -  ۲۵ فروردين ۱۴۰۳
ادبیات عجیب ژیلا صادقی!

جنجال خانم مجری بعد از درگذشت رضا داوودنژاد چه بود؟

۱۲:۲۹  -  ۱۵ فروردين ۱۴۰۳
مربی تیم والیبال بانوان سایپا در گفت و گو با«دیباچه» مطرح کرد؛

تجربه بالای بازیکنان باعث قهرمانی تیم شد/ تیم قوی و جنگنده‌ای داشتیم

۱۲:۲۲  -  ۲۳ اسفند ۱۴۰۲
گفتگوی کمتر دیده شده دیباچه با زنده یاد رضا داوودنژاد و همسرش

غزل بدیعی همسر زنده یاد رضا داوودنژاد: به خاطر عشق، همیشه در کنار رضا بودم

۱۲:۲۰  -  ۱۵ فروردين ۱۴۰۳
گفتگو دیباچه با کارگردان سریال «از سرنوشت»

« رضا داوودنژاد » در رفاقت، مرام و غافلگیری، دست به نقد بود!

۱۶:۳۲  -  ۱۴ فروردين ۱۴۰۳
سرمربی تیم ملی ووشو در گفت‌وگو با «دیباچه» مطرح کرد؛

هدف کسب بهترین نتیجه در آسیاست/ بدون تغییر ترکیب، راهی انتخابی جام جهانی خواهیم شد

۱۲:۰۸  -  ۲۲ اسفند ۱۴۰۲
پربازدیدها
آخرین اخبار