پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳  |  Thursday, 28 March 2024

دیباچه

کد خبر: ۱۵۵۴۹
تاریخ انتشار : ۲۸ : ۱۲ - ۱۷ تير ۱۳۹۵
دیباچه: نمایش بلند بی‌کلام «مهربانی هست، سیب هست» تلفیق باله‌ای کلاسیک و مدرن است که به کارگردانی سعیده خوش‌نژاد مخصوص بانوان به روی صحنه می‌رود.

به گزارش دیباچه به نقل از ایلنا، سعیده خوش‌نژاد (کارگردان این نمایش) ، «مهربانی هست، سیب هست» را نمایشی بی‌کلام از حرکت و موسیقی دانست که با ۱۸ بازیگر اجرا می‌شود.

او با بیان اینکه این نمایش موضوعی اجتماعی دارد، گفت: این نمایش در مورد کودکان کار و خیابان است و به این معضل و بحران امروز جامعه می‌پردازد.

خوش‌نژاد با اشاره به اینکه چرا سراغ یک سوژه اجتماعی رفته است، یادآور شد: هر روز وقتی این بچه‌ها را در خیابان می‌دیدم نمی‌توانستم از کنارشان بی‌تفاوت بگذرم، ایده را با گروه هنری فانوس که با آن‌ها همیشه کار می‌کنم مطرح کردم، مشورت کردیم و وقتی همه آمادگی‌شان را برای انجام دادن این کار سخت اعلام کردند، شروع کردیم.

این کارگردان تئا‌تر، با تاکید بر اینکه مساله کودکان کار و خیابانی یک معضل و بحران اجتماعی است، گفت: با دیدن صحنه دستفروشی کودکان در خیابان باید نگران شد؛ چون امروز می‌بینیم که حتی بعضی از بچه‌هایی که به شکل عادی در خانواده بزرگ می‌شوند هم دچار اتفاقاتی می‌شوند چه برسد به بچه‌هایی که الان در خیابان هستند.

دیباچه-مهربانی هست


خوش‌نژاد با اشاره به دغدغه کودکان کار که او را به سوی اجرای نمایشی با این موضوع سوق داده است، گفت: جایی خوانده بودم ۵ میلیون از بچه‌هایی که الان دارند کودکی می‌کنند آینده ندارند، یعنی وضعیت مسکن و زندگی‌شان مشخص نیست. به جز این قضایای مالی، از نظر روانی هم بچه‌هایی هستند که تحت فشارند و شاید با هزار جور عقده بزرگ شوند.

او ادامه داد: خوشبختانه این سال‌ها خیلی از موسسات، مردم و قسمتی از دولت هم سعی‌شان بر این است که این معضل از بین برود اما باز جای آگاهی دهی بیشتر عمومی و حساس‌تر کردن مردم نسبت به این موضوع وجود دارد.

کارگردان نمایش «مهربانی هست، سیب هست» با اشاره به اینکه قرار است دختر بچه‌های کار که مشغول سوادآموزی و حرفه آموزی هستند به تماشای این نمایش بیایند، گفت: وقتی همه ما یادمان باشد که آینده این بچه‌ها در خطر است امکان دارد که تعداد این کودکان هم به تدریج کم شود یا حداقل راهی فراهم شود که جذب موسسات خیریه شوند.

خوش‌نژاد با بیان اینکه دو سال است برای این نمایش تمرین می‌کنند، یادآور شد: گروه ۲۸ نفره ما متشکل از ۱۸ بازیگر و ۱۰ نفر عوامل پشت صحنه، همگی از روزی که تصمیم به کار گرفتیم داریم جور دیگری به این بچه‌ها نگاه می‌کنیم. چون می‌دانیم که واقعا این بچه‌ها مشکل دارند.

او اسم نمایش «مهربانی هست، سیب هست» را برگرفته از یکی از شعرهای زیبای سهراب سپهری خواند و گفت: امیدوارم تا وقتی که مردمی انقدر مهربان در کشورمان داریم، فرصتی فراهم شود تا آگاهی بیشتری به دست بیاورند زیرا با آگاهی بیشتر و اطلاع رسانی بهتر، مردم جور دیگری به جامعه نگاه می‌کنند و صد در صد روی نگاه‌شان به کودکان کار اثر می‌گذارد.

خوش‌نژاد در پاسخ به این سوال که نمایش با اینکه بی‌کلام است آیا می‌تواند مفهوم اجتماعی خود را به مخاطب منتقل کند یا نه، گفت: فکر می‌کنم موسیقی و حرکت خیلی تخیل انسان را فعال می‌کند و به دنیای دیگری می‌برد. با طراحی حرکتی که خانم «ژینا اخترخاوری» انجام داده است خیلی خوب مفاهیم را می‌رساند.

کارگردان نمایش «مهربانی هست، سیب هست» ادامه داد: موضوعی مثل پریشانی بچه‌ها در خیابان و زندگیشان در دنیایی که عادی نیست، یا مساله فروشندگی آن‌ها در مترو و خیابان، بلاهایی که به سرشان می‌آید یا حتی جاهایی به‌شان خوش می‌گذرد و شیطنت‌هایی که می‌کنند، ارتباطاتی که با بقیه آدم‌ها برقرار می‌کنند همه این‌ها با حرکت و موسیقی به تصویر کشیده می‌شود.

خوش‌نژاد با بیان اینکه ما در این نمایش تخیل کودکان را هم نشان داده‌ایم که در رویا‌هایشان به کجا‌ها می‌روند، گفت: در نبود دیالوگ، همه این موضوعات و مفاهیم در حرکت و تلفیق آن با موسیقی مشخص است؛ البته علاوه بر این، ما بروشوری تهیه کرده‌ایم که در آن حال و هوای هر صحنه نوشته شده است.

او با بیان اینکه نمایش «مهربانی هست، سیب هست» یک داستان است، گفت: یعنی نمایش یک موضوع، آغاز و پایان دارد اما چون دیالوگ ندارد شما از هر صحنه نمایش یک حسی می‌گیرید، در واقع همه این‌ها در ذهن مخاطب چیده می‌شود.

نمایش «مهربانی هست، سیب هست» یک نمایش اجتماعی از تلفیق حرکت و موسیقی به کارگردانی سعیده خوش‌نژاد و مخصوص بانوان است که ۲۵ تیرماه ساعت ۱۹ در تالار شهید نژادفلاح کرج روی صحنه می‌رود.

ژینا اخترخاوری طراح حرکات این نمایش است و بازیگرانی چون ژینا اخترخاوری، کرانه دولتی، افروز وحدت، نازنین ارباسى، غزاله کافی، محدثه عموزاد، پگاه نجفی، مینا نایب، غزل زلقی، تارا لک، آروشا چنگیزی، پرنیان قادری، یاسمین اکبری، درسا طارمی، آیلی اکبری، آمیتیس هوشنگی، دنیا قره باغی، پارمین قلم بر در آن نقش آفرینی می‌کنند.

 
نام:
ایمیل:
* نظر:
مطالب برگزیده
صحبت‌های احساسی مارال بنی آدم، در گفتگو با ویژه برنامه «مدیا»

پروین اعتصامی، قبل از اینکه یک شاعر و ادیب باشد، یک انسان بوده است!

۱۵:۱۸  -  ۲۳ اسفند ۱۴۰۲
گفتگو ویژه برنامه مدیا با سعید الهی تهیه کننده فیلم‌های سینمایی میرو و قویدل

مطمئنم شهید آوینی اگر زنده بود، به مستند «قویدل» جایزه می‌داد / باید باور کنیم که در اتاق شیشه‌ای زندگی می‌کنیم

۱۳:۱۱  -  ۲۳ اسفند ۱۴۰۲
گلر تیم ملی هندبال در گفت‌وگو با «دیباچه» مطرح کرد؛

مربیان خارجی تاثیر مثبتی بر روی تیم ملی داشتند/ وقتی توپ گل نمی‌شود، مقصر مربی نیست

۱۱:۳۸  -  ۲۰ اسفند ۱۴۰۲
مدیرکل اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی استان تهران در گفتگو با دیباچه:

انجمن موسیقی فعالی در استان تهران نداریم/ موسیقی نسبت به تئاتر و هنرهای تجسمی مظلوم‌تر است

۱۱:۱۷  -  ۱۴ اسفند ۱۴۰۲
گفتگو ویژه برنامه مدیا با «خسرو احمدی» که دهه شصتی‌ها او را به نام «دولنگ» می‌شناسند

متاسفانه تلویزیون برای کودکان امروزی هیچ برنامه خوبی ندارد!

۱۳:۰۷  -  ۱۷ اسفند ۱۴۰۲
صحبت‌های انتقادی حسین عابدینی بازیگر سریال « بچه های مدرسه همت » علیه «مهران رجبی»

«مهران رجبی» کنترات برداشته، نباید فقط پولو ببینه و با کله شیرجه بزنه؛ بازیگری را با بیزینس اشتباه گرفته!

۱۶:۵۳  -  ۱۴ اسفند ۱۴۰۲
رئیس مرکز مطالعات راهبردی و آموزش وزارت کشور با دیباچه مطرح کرد؛

هدف اصلی جشنواره ی « رای ملت » تببین گری و جهاد تبیین است/ پای جشنواره "رای ملت" به انتخابات ریاست جمهوری کشیده می‌شود!

۱۳:۰۸  -  ۱۰ اسفند ۱۴۰۲