پنجشنبه ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۳  |  Thursday, 25 April 2024

دیباچه

کد خبر: ۱۴۷۸۹
تاریخ انتشار : ۱۰ : ۱۰ - ۱۴ تير ۱۳۹۵
در مراسم رونمایی از پوستر نمایش «سفر به نهایت دور» مطرح شد:
دیباچه: روزبه حسینی و محمد میرعلی‌اکبری از عشق اعضای گروه «و ناگهان» به تئاتر و مشکلات مالی ئاتر ایران سخن گفتند

دیباچه- سفر به نهایت دور (1)

به گزارش خبرنگار تئاتر دیباچه؛ نشست رسانه‌ای و جلسه رونمایی از پوستر نمایش «سفر به نهایت دور» با حضور محمد میرعلی‌اکبری؛ نویسنده و کارگردان نمایش، روزبه حسینی؛ سرپرست، دراماتورژ، مشاور کارگردان و سرپرست گروه تئاتر «و ناگهان»، رضا شیرمرز؛ نمایشنامه‌نویس، مترجم ، نقاش، موزیسین و نظریه‌پرداز و زینب لک؛ مشاور رسانه‌ای این نمایش روز یک‌شنبه؛ 13 تیرماه در سالن مشاهیر مجموعه تئاتر شهر برگزار شد.

دیباچه- سفر به نهایت دور (2)

پس از 16 سال به تئاتر شهر بازگشتم

در ابتدای این نشست، محمد میرعلی‌اکبری در مورد پروسه نگارش و به اجرا رسیدن نمایشنامه «سفر به نهایت دور» گفت: سال 1386 نمایشنامه را نوشتم و نگارش آن، حدود یک‌سال به طول انجامید. حدود هشت سال نتوانستم تئاتر کار کنم  حتی این نمایشنامه نیز بارها مجوز اجرا نگرفت. در این مدت یا نمایشنامه‌هایم مجوز اجرا نمی‌گرفتند و یا در سالن خوبی به اجرا نمی‌رسیدند.

وی در ادامه افزود:. آخرین تجربه من در مجموعه تئاتر شهر، به نمایش تک‌پرسوناژ «آیاس» در سالن شماره 2 تئاتر شهر و با بازی هومن حاجي‌عبدالهي بود. این نمایش یکی از نخستین تجربه‌های من در مقام نویسنده و کارگردان بود و به دلیل حضور حسین پاکدل در مقام مدیر مجموعه تئاتر شهر، توانستم در مجموعه تئاتر شهر نمایش اجرا کنم و الان پس از 16 سال، از 22 تیرماه دوباره به مجموعه تئاتر شهر بازمی‌گردم.

میرعلی‌اکبری ضمن اعلام این مطلب که در این هشت سال به دلیل تئاتر کار نکردن حال خوبی نداشته است، گفت: برای حضور دوباره‌ام در تئاتر، باید از دو نفر تشکر کنم؛ نخست، روزبه حسینی، یکی از دوستان قدیمی‌ام تشکر می‌کنم که به من کمک کرد با نمایش «زرتشت» به تئاتر بازگردم و با گروه «و ناگهان» فعالیت‌هایم در تئاتر را ادامه دهم. دومین کسی که باید از او تشکر کنم، احسان فلاحت‌پیشه است چون به من تاکید کرد نمایشنامه «سفر به نهایت دور» را برای حضور در جشنواره تئاتر فجر ارائه دهم. من این کار را با نا امیدی انجام دادم چون فکر نمی‌کردم متن مورد قبول واقع شود اما این اتفاق افتاد و من با این نمایشنامه به تئاتر شهر می‌آیم.

دیکتاتور هستم اما «سفر به نهایت دور» دموکراتیک پیش رفت

این نمایشنامه‌نویس و کارگردان درمورد پروسه آماده‌سازی نمایش «سفر به نهایت دور» گفت: شش الی هفت ماه برای به اجرا رسیدن این اثر تمرین کرده‌ایم؛ چهار ماه پیش از جشنواره و سه ماه برای اجرای عمومی نمایش، سختی کشیده‌ایم. از گروه بازیگرانم تشکر می‌کنم که تمرینات سنگینی را تحمل کردند. از یک سو اجرای یک نمایش سوررئالیستی دشوار است، از سویی دیگر اجرای تئاتر با امکانات تئاتر ما و با توجه به این‌که تهیه‌کننده نداشتیم، بسیار دشوار بود. همچنین می‌دانم کار کردن با کارگردانی چون من که بسیار سخت‌گیر است، کاری به مراتب دشوار است. تمام بازیگران و عوامل این نمایش بدون هیچ پیش‌پرداختی جلو آمدند و عاشقانه برای آماده‌سازی این نمایش زحمت کشیدند.

وی در ادامه افزود: اصولا من کارگردانی دیکتاتور هستم اما برای این نمایش، با دموکراسی جلو رفتم و می‌توانم به جرات بگویم نمایش «سفر به نهایت دور» حاصل تلاش‌های یک گروه است.

دیباچه- سفر به نهایت دور (3)

تغییر 60 درصدی در اجرای عمومی نمایش «سفر به نهایت دور»

در ادامه این مراسم، روزبه حسینی؛ دراماتورژ و سرپرست نمایش «سفر به نهایت دور» ضمن اعلام این خبر که نمایش در اجرای عمومی نسبت به اجرا جشنواره‌ای 60 درصد تغییر کرده است، گفت: این تغییرات در زمینه‌های نمایشنامه، تیم بازیگران، شیوه اجرا، خوانش متن، طراحی صحنه و نور و فضا سازی‌ها و صدای این نمایش صورت گرفته است و این تغییرات تا زمان اجرا ادامه خواهد یافت. آهنگسازی و اجرای موسیقی این نمایش در دوران جشنواره بر عهده حامد حسینی بوده است اما به دلیل گرفتاری‌های موازی این موزیسین، این بخش، بر عهده سجاد کیانی و امیرارسلان کشانی قرار داده شده است که با تغییراتی بسیار گسترده در ساخت و مهندسی صدا و موسیقی همراه شده است.

ایده‌های احسان فلاحت‌پیشه فدای شرایط بد اقتصاد تئاتر شد

سرپرست گروه فیلم و تئاتر «و ناگهان» در مورد طراحی صحنه، لباس و نور نمایش «سفر به نهایت دور» که توسط احسان فلاحت‌پیشه انجام شده و برای او جایزه نخست طراحی لباس را به ارمغان آورده است، گفت: در زمان اجرای این نمایش در جشنواره تئاتر فجر، به دلیل شرایط خاصی که بر جشنواره‌ها حاکم است، احسان فلاحت‌پیشه نتوانست ایده‌هایش را به‌صورت کامل پیاده کند و آن ایده‌ها به زمان اجرای عمومی «سفر به نهایت دور» موکول شد. در زمان اجرای عمومی نمایش نیز به دلیل اقتصاد رنجور تئاتر، باز هم احسان فلاحت‌پیشه ناچار شد از بخش بزرگی از ایده‌هایش در زمینه طراحی صحنه و لباس بگذرد. درنتیجه تکیه فضاسازی نمایش بر طراحی نور و فضاسازی از این طریق است.

سال شلوغ «و ناگهان»

حسینی در پایان صحبت‌هایش، درباره برنامه‌های آینده گروه تئاتر «و ناگهان» خبر داد: بعد از پایان یافتن اجراهای نمایش «سفر به نهایت دور»، رضا شیرمرز برای گروه «و ناگهان»، بازیگران جوان و بازیگران نمایش‌هایی که قرار است روی صحنه روند، چند کارگاه تخصصی با موضوع قطعه‌خوانی اپراتیک و بیان و صدا برگزار می‌شود. همچنین کارگاه «نفس، ایده و یوگا» برای اعضا گروه «و ناگهان» برگزار می‌شود. دی‌ماه سال جاری نمایشی موزیکال را بر اساس نمایشنامه «دیوان تئاترال» اما با شیوه اجرایی متفاوت، روی صحنه می‌بریم. سپس رپرتوآر «و ناگهان» آغاز می‌شود.

وی در ادامه افزود: از آنجا که شرایط برای اجرا در مجموعه تئاتر شهر هماهنگ نشد، در سالنی خصوصی این رپرتوآر را برگزار می‌کنیم. ابتدا به مدت دو هفته نمایش «آرتیگوشه» نوشته محمد میر‌علی‌اکبری، با کارگردانی گروه وناگهان روی صحنه می‌رود. سپس به مدت یک هفته نمایش «سولاریس» نوشته محمد میر‌علی‌اکبری و با کارگردانی صبا آزادی اجرا می‌شود. یک هفته نمایش عروسکی بی‌کلام «همچون واپسین نفس بره معصوم» نوشته خودم و  با کارگردانی زینب لک اجرا می‌شود. آخرین نمایش، «مزاحم» است که بر اساس داستانی به همین نام نوشته بورخس و با کارگردنی مرتضی حقیقت‌بیان، یک هفته اجرا می‌شود.

دیباچه- رضا شیرمز

پوستر نمایش به اندیشه نویسنده عینیت می‌بخشد

در ادامه این مراسم از پوستر نمایش «سفر به نهایت دور» رونمایی شد و رضا شیرمرز درمورد پوسترهای تئاتر و فیلم، گفت: پوستر تئاتر از پوستر فیلم، هنری‌تر است. در پوستر تئاتر، رگه‌هایی از نمایش از پروسه نگارش نمایشنامه تا وقتی‌که به اجرا برسد را در خود نهفته دارد. پوستر یک نمایش، اندیشه نویسنده را به تصویر می‌کشد و به آن ذهنیت‌ها عینیت می‌بخشد. پوستر نمایش «سفر به نهایت دور» نیز از این قائده مستثنی نیست.

وی در ادامه افزود: وجوه اصلی نمایش به شکلی هنرمندانه در پوستر تبلور پیدا کرده است. در «سفر به نهایت دور»، نوعی سیر و سلوک اتفاق می‌افتد و کاراکتر نمایش به بالندگی می‌رسد؛ کلاه و لباس فضانوردی که در پوستر دیده می‌شود، سمبل این بخش است.روی کلاه و لباس فضانوردی، لباس رزم دیده می‌شود که می‌تواند نشانه جنگ باشد. جمجمه‌ای که در پوستر نمایش وجود دارد، به پدیدار مرگ بازمی‌گردد که در سراسر نمایش موج می‌زند و در نیمه دوم نمایش، ما مرگ را تجربه می‌کنیم. نام صاحب اثر؛ طراح پوستر مازیار تهرانی به همراه اثری که به نظر می‌رسد اثر انگشت او باشد، بر روی پیشانی جمجمه نقش بسته است که این نوع امضای اثر، اتفاقی بسیار جذاب و خلاقلانه محسوب می‌شود.

پایان‌بخش این مراسم، امضا شدن پوستر نمایش «سفر به نهایت دور» توسط رضا شیرمرز و پریسا مقتدی بود.

نمایش «سفر به نهایت دور» از روز 23 تیرماه، ساعت 20 و به مدت 90 دقیقه اجراهای خود را در سالن چهارسوی مجموعه تئاتر شهر آغاز می‌کند.

خسرو شهراز، مجید آقاکریمی، آرش فلاحت‌پیشه، محمدرضا مالکی، مسیح کاظمی، مهدی نصرتی، بهناز نادری، کامبیز منصف، لادن نازی، حمید خوش‌نویس و سحر حق‌شناس در این نمایش بازی می‌کنند.

 
نام:
ایمیل:
* نظر:
مطالب برگزیده
به بهانه پخش سریال "نون خ"، دیباچه بررسی کرد

آیا احیای طنز‌های تلویزیونی، تضمینی بر بازگشت مخاطب به سمت صداوسیماست؟

۱۷:۲۰  -  ۰۴ ارديبهشت ۱۴۰۳
مسئول کمیته رتبه‌بندی مرشدان فدراسیون ورزش‌های زورخانه‌ای و کشتی پهلوانی در گفتگو با دیباچه:

ورزش زورخانه ای باید به المپیک راه پیدا کند/ هزاران سال است ورزش باستانی از موسیقی و آوای حماسی بهره می‌برد

۱۷:۵۴  -  ۲۹ فروردين ۱۴۰۳
سرمربی تیم ملی هندبال جوانان دختر ایران در گفت‌وگو با«دیباچه» مطرح کرد؛

تیم ملی در گروه مرگ قرار دارد/ بازی با تیم‌های اروپایی محک خوبی است

۱۸:۱۷  -  ۲۹ فروردين ۱۴۰۳
یک کارشناس فوتسال در گفت ‌و‌ گو با «دیباچه» مطرح کرد؛

ایران تیم بهتری نسبت به رقبای آسیایی دارد/باید به تصمیم شمسایی احترام بگذاریم

۱۱:۲۹  -  ۲۵ فروردين ۱۴۰۳
ادبیات عجیب ژیلا صادقی!

جنجال خانم مجری بعد از درگذشت رضا داوودنژاد چه بود؟

۱۲:۲۹  -  ۱۵ فروردين ۱۴۰۳