جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳  |  Friday, 29 March 2024

دیباچه

کد خبر: ۱۴۷۸۵
تاریخ انتشار : ۱۰ : ۱۶ - ۱۳ تير ۱۳۹۵
دیباچه: هفته گذشته آلبوم‌های «امیر بی‌گزند» محسن چاوشی، «گذر اردیبهشت» گروه دال، «دور» ماکان اشگواری، «ردیف دوره ابتدایی سنتور 4» فرامرز پایور، «پس از باران» فریدون پوررضا و سعید انصاری و «دلشدگان» حسین علیزاده و محمدرضا شجریان به صدر جدول شش آلبوم پرفروش موسیقی راه یافتند.



به گزارش خبرنگار موسیقی دیباچه، هفته گذشته آلبوم «امیر بی‌گزند» محسن چاوشی همچنان حکومت خود را بر فهرست فروش آلبوم‌های موسیقی حفظ کرد و جالب آنکه همه تک‌آهنگ‌های این آلبوم هم به صدر جدول پرفروش‌ترین تک‌آهنگ‌های هفته  راه یافتند که این اتفاق پرتکراری نیست و معمولا تنها یکی دو قطعه از آلبوم‌های تازه منتشر شده وارد فهرست پرفروش‌ترین تک‌آهنگ‌ها می‌شوند.

دیباچه - امیر بی گزند

از سوی دیگر ثبات و دوام  فروش این آلبوم هم در میان آلبوم‌های موسیقی در سبک پاپ، تبدیل به یک استثنا شده است. به طور معمول آلبوم‌های پاپ بعد از یک یا نهایتا دو هفته صدرنشینی در فهرست‌های فروش، بلافاصله جای خود را به آلبوم تازه ‌منتشر شده بعدی می‌دهند چرا که اساسا موسیقی پاپ تبدیل به موسیقی مصرفی شده است اما چاوشی یک مورد ویژه است و به نوعی یک پدیده محسوب می‌شود پس باید هم همه آهنگ‌های آلبومش به صدر فهرست‌های فروش بیایند.

شجریان و پس از باران!

اما فروش دو آلبوم در این هفته بسیار غافل‌گیر کننده بود و تعجب‌برانگیز. آلبوم‌های موسیقی سریال «پس از باران» با صدای فریدون پوررضا و آهنگسازی سعید انصاری که در سال 1380 تولید و منتشر شده بود و همچنین آلبوم موسیقی فیلم «دلشدگان» به کارگردانی زنده‌یاد علی حاتمی، صدای محمدرضا شجریان و آهنگسازی حسین علیزاده که در سال 1382 منتشر و در عرصه موسیقی ارائه شده بودند توانستند به ترتیب مکان‌های پنجم و ششم فهرست فروش آثار موسیقی در سایت بیپ‌تونز را به خودشان اختصاص دهند و این موضوع برای اهالی موسیقی می‌تواند بسیار جالب توجه باشد.

 

دیباچه- شجریان و پس از باران (1)

پایور صعود کرد

آلبوم آموزشی «ردیف دوره ابتدایی سنتور 4» اثری از فرامرز پایور این هفته به عنوان چهارمین آلبوم پرفروش به فهرست شش آلبوم راه یافت و باز هم یکی دیگر از موارد عجیب جدول فروش را رقم زد.

استحکام جایگاه «گذر اردیبهشت» و دال

« گذر اردیبهشت» اولین آلبوم رسمی گروه «دال» است و فضای کلی این آلبوم به موسیقی تلفیقی نزدیک است. در حالیکه این آلبوم در هفته گذشته با یک پله صعود به رتبه دوم رسیده بود باز هم در جایگاه دوم خود ماند تا استحکام و ماندگاری‌اش را در فروش نشان بدهد. در حالی که این آلبوم در اردیبهشت‌ماه منتشر شده، بعد از اردیبهشت‌ماه نیز همچنان به فروش خود ادامه داده است و همچون آلبوم «دور» به فروش با ثبات خود ادامه می‌دهد.

دیباچه - دال - Copy

از پیانو شوپن در آهنگ بی کلام «شکوفه های زیتون» تا گام مینور هارمونیک و فضای شرقی در «هفت شهر»، از نوای ویولنسل تا ناله دودوک، همه در این آلبوم به گوش می‌رسند. موسیقی خود را پایبند سبکی خاص نمی‌داند و آزادانه به هر سو که می‌خواهد می‌رود و مخاطب را گاه در شادی اردیبهشت، گاه در غم انتظار لحظه‌ها و گاه در رقص آواز خود می‌کشاند.

اعضای گروه «دال»، امین هدایتی خواننده، شایان شکرآبی پیانیست، آهنگساز و همخوان، غزل مهدوی شاعر و ترانه سرا، میلاد سعدی و یزدان بهمنی نوازنده سازهای کوبه ای، هستند. در این آلبوم سالار غفار بجویی، داریوش آذر، مهدی کلانتری، آرش کامور، آرش آذر، مهرداد عالمی و آرین کشیشی نیز در نقش نوازنده همکاری داشته‌اند.

«دور» باز می‌گردد

آلبوم «دور» کار جدیدی است از ماکان اشگواری و امیر صارمی و سبک موسیقی در این آلبوم را جایی بین موسیقی جز و پاپ باید دانست. حدودا همه آهنگ‌ها با صدای خواننده و یک گیتار کلاسیک اجرا شده‌اند. البته ریتم‌ها و هارمونی آثار بعضی قسمت‌ها به سمت موسیقی جز تمایل پیدا می‌کند. پرفروش شدن این آلبوم بسیار غیر منتظره بود چرا که به نظر نمی‌رسید عموم مخاطبان را با خود همراه کند اما مخاطبان سایت بییپ‌تونز با سلیقه عمل کردند و آنقدر این آلبوم را به صورت مجاز تهیه کردند که تا دو هفته پیش این آلبوم چند هفته در مقام دوم پرفروش‌های هفته بود که دو هفته پیش با جابجایی‌های صورت گرفته و اخبار تمدید کنسرت‌های علیرضا قربانی، «دور» ماکان اشگواری به رتبه پنجم فهرست سقوط کرد اما در هفته گذشته «دور» دوباره به مقام سوم رسید تا نشان دهد در ماندگاری در فروش دست کمی از آلبوم گروه دال ندارد.

دیباچه - دور - Copy

فضای آلبوم مخاطب را به یاد آثار سهیل نفیسی و فراتر از آن ابراهیم منصفی می‌اندازد. فضایی بدون تزئینات اضافی، تنها صدای خواننده با همراهی گیتار است که به گوش می‌رسند.

در این آلبوم ماکان اشگواری می‌خواند، امیر صارمی گیتار می‌نوازد، سردار سرمست نوازنده پیانو الکتریک است، سهیل پیغمبری کلارینت نواز و بردیا کیارس نوازنده ویولن آلتو و ویولن است. همچنین کریستف رضاعی تنظیم سازهای زهی را در این آلبوم به عهده داشته است.
نام:
ایمیل:
* نظر:
مطالب برگزیده
صحبت‌های احساسی مارال بنی آدم، در گفتگو با ویژه برنامه «مدیا»

پروین اعتصامی، قبل از اینکه یک شاعر و ادیب باشد، یک انسان بوده است!

۱۵:۱۸  -  ۲۳ اسفند ۱۴۰۲
گفتگو ویژه برنامه مدیا با سعید الهی تهیه کننده فیلم‌های سینمایی میرو و قویدل

مطمئنم شهید آوینی اگر زنده بود، به مستند «قویدل» جایزه می‌داد / باید باور کنیم که در اتاق شیشه‌ای زندگی می‌کنیم

۱۳:۱۱  -  ۲۳ اسفند ۱۴۰۲
گلر تیم ملی هندبال در گفت‌وگو با «دیباچه» مطرح کرد؛

مربیان خارجی تاثیر مثبتی بر روی تیم ملی داشتند/ وقتی توپ گل نمی‌شود، مقصر مربی نیست

۱۱:۳۸  -  ۲۰ اسفند ۱۴۰۲
مدیرکل اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی استان تهران در گفتگو با دیباچه:

انجمن موسیقی فعالی در استان تهران نداریم/ موسیقی نسبت به تئاتر و هنرهای تجسمی مظلوم‌تر است

۱۱:۱۷  -  ۱۴ اسفند ۱۴۰۲
گفتگو ویژه برنامه مدیا با «خسرو احمدی» که دهه شصتی‌ها او را به نام «دولنگ» می‌شناسند

متاسفانه تلویزیون برای کودکان امروزی هیچ برنامه خوبی ندارد!

۱۳:۰۷  -  ۱۷ اسفند ۱۴۰۲
صحبت‌های انتقادی حسین عابدینی بازیگر سریال « بچه های مدرسه همت » علیه «مهران رجبی»

«مهران رجبی» کنترات برداشته، نباید فقط پولو ببینه و با کله شیرجه بزنه؛ بازیگری را با بیزینس اشتباه گرفته!

۱۶:۵۳  -  ۱۴ اسفند ۱۴۰۲
رئیس مرکز مطالعات راهبردی و آموزش وزارت کشور با دیباچه مطرح کرد؛

هدف اصلی جشنواره ی « رای ملت » تببین گری و جهاد تبیین است/ پای جشنواره "رای ملت" به انتخابات ریاست جمهوری کشیده می‌شود!

۱۳:۰۸  -  ۱۰ اسفند ۱۴۰۲