جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳  |  Friday, 19 April 2024

دیباچه

کد خبر: ۱۴۵۲۹
تاریخ انتشار : ۵۴ : ۱۵ - ۱۲ تير ۱۳۹۵
دیباچه: چاپ دوم كتاب «راهنماي ژانر؛ معرفي و بررسي ده گونه‌ي سينمايي» نوشته‌ي يحيي نطنزي از سوي نشر چشمه روانه‌ي كتابفروشي‌ها شد. در اين كتاب كه حسين معززي‌نيا هم پيشگفتاري برايش نوشته مجموعه مطالبي با محوريت آشنايي و تحليل ده ژانر علمي‌خيالي، وحشت، فانتزي، انيمشن، كمدي، تاريخي، نوآر، جنگي، وسترن و ملودرام منتشر شده است.

به گزارش دیباچه، تعريف، خاستگاه، روندِ تحول، مرور زيرژانرها، نقاط عطف و مؤلفه‌هاي هر ژانر برخي از سرفصل‌هاي اصلي بخش‌هاي كتاب است. خواننده با مطالعه‌ي كتاب علاوه بر آشنايي با اين سرفصل‌هاي كليدي به شناختي كافي از فيلم‌سازان و فيلم‌هاي شاخص هر ژانر مي‌رسد و علاوه بر كسب چشم‌اندازي كامل از مهم‌ترين گونه‌‌هاي سينمايي اطلاعات مناسبي براي تحليل و ارزيابي آنها به دست مي‌آورد.

در انتهاي هر فصل بخشي هم به بررسي جايگاه و وضعيت هر ژانر در سينماي ايران اختصاص يافته تا خواننده به تأثير مثبت يا منفي ژانرهاي سينمايي در شكل‌گيري سليقه‌ي فيلمسازان ايراني و جهت‌دهي به مسير حرفه‌اي‌شان پي ببرد.

دیباچه-راهنمای ژانر


ژانرهاي سينمايي در عين سادگي به ‌شدت پيچيده‌اند. از پشتوانه‌ي غني تاريخي‌اي برخوردارند كه در گذر زمان افت و خيزهاي زيادي را تجربه كرده است. در كتاب «راهنماي ژانر؛ معرفي و بررسي ده گونه‌ي سينمايي»، تلاش شده در قالب يك اثر كاربردي مسير اين شناخت هموار شود. خوانندگاني كه پيش از اين مجبور بودند دانش سينمايي خود را در زمينه‌ي ژانرها با رجوع به منابع پراكنده و محدود افزايش دهند حالا مجموعه‌اي مفصل در اختيار دارند كه قرار است تصوير دقيقي از ده ژانر اصلي سينمايي برايشان ترسيم كند.

حسين معززي‌نيا در بخشي از پيش‌گفتار اين كتاب نوشته است: «جايگاه، تعريف و اهميت ژانر در سينماي ما هميشه مسئله‌اي مبهم و سوءتفاهم برانگيز بوده. هرچه‌قدر در حوزه‌ي توليد ابهام داريم، در تعريف و تحليل مباني ژانر نيز دچار آشفتگي هستيم. به آرشيو مطبوعات و كتاب‌هاي سينمايي‌مان كه سر بزنيد، از دهه‌هاي دور تا سال‌هاي اخير، به‌ندرت متن خوب و جامعي در تعريف مفهوم ژانر و دامنه‌هاي آن مي‌يابيد ... در نتيجه، بسياري از جوان‌هاي سينمادوست و آنها كه تازه به مطالعات سينمايي علاقه‌مند شده‌اند، از همان ابتدا با اطلاعات غلط و تعاريف ناقصي مواجه مي‌شوند كه آنها را درباره‌ي مفهوم و كاركرد ژانر دچار گمراهي مي‌كند».

يحيي نطنزي در تدوين كتاب «راهنماي ژانر؛ معرفي و بررسي ده گونه‌ي سينمايي»، بسته به فراخور بحث در مواردي از ترجمه‌ي مطالب منتقدان برجسته‌اي همچون ديويد بوردول، كريستين تامسون، ديويد تامسون و راجر ايبرت، استفاده و تلاش كرده خلاء موجود را در زمينه‌ي مطالعات ژانري در سينماي ايران پر كند و به خواننده كمك كند درك و لذت خود از كيفيتِ محتوايي و بصريِ آثار سينمايي را بالا ببرد.

چاپ دوم «راهنماي ژانر؛ معرفي و بررسي ده گونه‌ي سينمايي» را نشر چشمه در 340 صفحه و به قيمت 25 هزار تومان منتشر كرده است.
نام:
ایمیل:
* نظر:
مطالب برگزیده
یک کارشناس فوتسال در گفت ‌و‌ گو با «دیباچه» مطرح کرد؛

ایران تیم بهتری نسبت به رقبای آسیایی دارد/باید به تصمیم شمسایی احترام بگذاریم

۱۱:۲۹  -  ۲۵ فروردين ۱۴۰۳
ادبیات عجیب ژیلا صادقی!

جنجال خانم مجری بعد از درگذشت رضا داوودنژاد چه بود؟

۱۲:۲۹  -  ۱۵ فروردين ۱۴۰۳
مربی تیم والیبال بانوان سایپا در گفت و گو با«دیباچه» مطرح کرد؛

تجربه بالای بازیکنان باعث قهرمانی تیم شد/ تیم قوی و جنگنده‌ای داشتیم

۱۲:۲۲  -  ۲۳ اسفند ۱۴۰۲
گفتگوی کمتر دیده شده دیباچه با زنده یاد رضا داوودنژاد و همسرش

غزل بدیعی همسر زنده یاد رضا داوودنژاد: به خاطر عشق، همیشه در کنار رضا بودم

۱۲:۲۰  -  ۱۵ فروردين ۱۴۰۳
گفتگو دیباچه با کارگردان سریال «از سرنوشت»

« رضا داوودنژاد » در رفاقت، مرام و غافلگیری، دست به نقد بود!

۱۶:۳۲  -  ۱۴ فروردين ۱۴۰۳
سرمربی تیم ملی ووشو در گفت‌وگو با «دیباچه» مطرح کرد؛

هدف کسب بهترین نتیجه در آسیاست/ بدون تغییر ترکیب، راهی انتخابی جام جهانی خواهیم شد

۱۲:۰۸  -  ۲۲ اسفند ۱۴۰۲
پربازدیدها
آخرین اخبار