شنبه ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳  |  Saturday, 20 April 2024

دیباچه

کد خبر: ۱۳۹۵۳
تاریخ انتشار : ۳۱ : ۱۰ - ۰۹ تير ۱۳۹۵
در گفت‌وگو با دبیاچه عنوان شد:
دیباچه: حافظ موسوی؛ شاعر و دبیر جایزه شعر شاملو از آغاز داوری آثار دومین دوره این جایزه ادبی خبر داد.



حافظ موسوی؛ شاعر و دبیر جایزه شعر شاملو که در خرداد ماه دومین فراخوان آن اعلام شد در گفت وگو با خبرنگار دیباچه گفت: تا به امروز چیزی حدود 120 کتاب به دست ما رسیده است که برآورد من این است که در این دوره بین دویست تا دویست و پنجاه کتاب به دستمان برسد که کتاب های را بین داوران توزیع کرد ه ایم و داوران کارشان را آغاز کرده اند و من امیدوار هستم که تا اواخر شهریور مرحله اول به اتمام برسد و بعد وارد فاز دوم بشود. وی در مورد شکل داوری و تفاوت آن با دوره اول بیان کرد: داوری ما کماکان در دو مرحله انجام خواهد شد که در مرحله اول ما سه نفر داور داریم که از بین کتاب های رسیده چیزی حود 10 تا 20 کتاب را انتخاب کنند. این سه داور با دید ادبی به شعر نگاه خواهند کرد.

دیباچه-حافظ موسوی

دبیر جایزه شعر شاملو درباره داوری در مرحله دوم چنین ادامه داد: در مرحله دوم مانند دوره گذشته سعی خواهیم کرد که طیفی از کارشناسان رشته های مختلف مانند جامعه شناسی ادبیات، خود ادبیات، نقد ادبی، شاعران صاحب نام و آدم هایی در حوزه های مختلف ادبی را لحاظ کنیم و به جمع داوری اضافه‎شان کنیم.

دبیر جایزه شعر شاملو ضمن اعلام این که در این دوره و در مدت برگزاری نمایشگاه کتاب به 60 ناشر نامه نوشته اند و از آنها درخواست کرده اند که کتاب های منتشر شده در سال 94 را برای آنها بفرستند ادامه داد: سال پیش ما این  کار را انجام دادیم و امسال خیلی جدی تر به این امر پرداختیم و به ناشرانی که در زمینه شعر فعالیت دارند نامه فرستادیم. تا به این جای کار غیر از دو سه تا نشر شناخته شده در حوزه شعر مانند چشمه، بوتیمار، نگاه و داستان که در دوره قبل هم با ما همکاری خوبی داشته اند و کتاب هاشان را برای ما فرستاده اند اما متاسفانه بسیاری از ناشران در حوزه شعر حتی این مقدار به خودشان زحمت نداده اند که سه نسخه از کتابی را که درآورده اند برای ما بفرستند و ادامه داد: انتظار ما این بود که مثلا ناشری که در نمایشگاه کتاب یک غرفه 50، 60 متری داشته است و چیزی حدود 40، 50 تا کتاب شعر و اغلب اینها را با سرمایه خود شاعران چاپ کرده است؛ یعنی از شاعر پول گرفته و کتاب را چاپ کرده این مقدار می باید مسئولیت داشته باشد که سه نسخه از این کتاب ها را برای بررسی در یک چنین جایزه ای برساند.

وی در پاسخ به این سوال که دلیل همکاری نکردن ناشران را چه می داند گفت: متاسفانه غیر از یک تعداد از ناشران مابقی ناشران ظاهرا بیشتر به جنبه تجاری ماجرا فکر می کنند تا به جنبه های ادبی و فرهنگی ماجرا و این اتفاق حداقل تبلیغی هست که می توانند انجام بدهند برای کتاب هایی که درآوردند و در قبالش سود بردند. متاسفانه یک چنین احساس مسئولیتی در تعدادی از ناشران ما وجود ندارد و دبیر جشنواره ضمن بیان ناخرسندی از این وضعیت ادامه داد: خوشبختانه خود شاعران استقبال کردند و در عوض خود شاعران کتاب ها را برای ما می فرستند.

حافظ موسوی زمان به پایان رسیدن مرحله اول را در اواخر شهریور پیش بینی کرد و گفت: داوران مرحله اول کارشان را آغاز کرده اند و سعی خواهیم کرد که در مرحله دوم طیفی از کارشناسان رشته های مختلف مانند جامعه شناسی ادبیات، خود ادبیات، نقد ادبی، شاعران صاحب نام و آدم هایی در حوزه های مختلف ادبی را لحاظ کنیم و به جمع داوری اضافه‎شان کنیم. ما انتظار داریم که تا نیمه اول شهریور ماه مرحله اول داوری به پایان برسد که بعد از پایان مرحله اول و اعلام نتایج مرحله اول آغاز خواهد شد تا وارد مرحله و از نیمه دوم شهریور آغاز بشویم. وی ادامه داد: برنامه ما به این ترتیب است که 21 آذر ماه که زاد روز شاملو هست بتوانیم آن را برگزار کنیم.

دبیرجایزه شعر شاملو در پاسخ به این سوال که آیا در سال های آینده، دبیری این جایزه را خواهد پذیرفت گفت: البته قرار نیست که دبیری این جایزه را من بری مدت زمانی طولانی بر عهده داشته باشم. فقط دوره اول دبیر بودم و دوره دوم را هم درواقع به اصرار دوستان پذیرفتم جایزه یک نهاد است که امیدوارم که سال های سال ادامه داشته باشد که آن برگزار می کند.

در سال گذشته اولین دوره از جایزه شعر شاملو در 18 دی ماه و در خانه‌موزه احمد شاملو برگزار شد. در دوره اول مجموعه شعرهای «این کشتی پراسرار» از‌ علی باباچاهی و «منظومه‌ بازگشت و اشعار دیگر» از محمد شمس لنگرودی هر کدام با پنج رای، به‌طور مشترک، به‌عنوان برگزیده این دوره از جایزه معرفی شدند.همچنین مجموعه شعرهای «اندوه تحمیلی» از فرزاد آبادی و «مدارک جعلی» اثر سعدی گلبیانی نیز عنوان دوم مشترک را از آن خود کردند.
نام:
ایمیل:
* نظر:
مطالب برگزیده
سرمربی تیم ملی هندبال جوانان دختر ایران در گفت‌وگو با«دیباچه» مطرح کرد؛

تیم ملی در گروه مرگ قرار دارد/ بازی با تیم‌های اروپایی محک خوبی است

۱۸:۱۷  -  ۲۹ فروردين ۱۴۰۳
یک کارشناس فوتسال در گفت ‌و‌ گو با «دیباچه» مطرح کرد؛

ایران تیم بهتری نسبت به رقبای آسیایی دارد/باید به تصمیم شمسایی احترام بگذاریم

۱۱:۲۹  -  ۲۵ فروردين ۱۴۰۳
ادبیات عجیب ژیلا صادقی!

جنجال خانم مجری بعد از درگذشت رضا داوودنژاد چه بود؟

۱۲:۲۹  -  ۱۵ فروردين ۱۴۰۳
مربی تیم والیبال بانوان سایپا در گفت و گو با«دیباچه» مطرح کرد؛

تجربه بالای بازیکنان باعث قهرمانی تیم شد/ تیم قوی و جنگنده‌ای داشتیم

۱۲:۲۲  -  ۲۳ اسفند ۱۴۰۲
گفتگوی کمتر دیده شده دیباچه با زنده یاد رضا داوودنژاد و همسرش

غزل بدیعی همسر زنده یاد رضا داوودنژاد: به خاطر عشق، همیشه در کنار رضا بودم

۱۲:۲۰  -  ۱۵ فروردين ۱۴۰۳
گفتگو دیباچه با کارگردان سریال «از سرنوشت»

« رضا داوودنژاد » در رفاقت، مرام و غافلگیری، دست به نقد بود!

۱۶:۳۲  -  ۱۴ فروردين ۱۴۰۳
پربازدیدها
آخرین اخبار