پنجشنبه ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۳  |  Thursday, 25 April 2024

دیباچه

کد خبر: ۱۳۸۵۷
تاریخ انتشار : ۲۳ : ۱۵ - ۰۸ تير ۱۳۹۵
دیباچه: مریم مالمیر با اشاره به تحقیقاتی که برای اجرای نمایش «خواهران پاپن» انجام داده است، عنوان کرد این نمایش اقتباسی از نمایشنامه «کلفت ها» است و براساس یک داستان واقعی شکل گرفته است.به گزارش دیباچه به نقل از مهر، مریم مالمیر نویسنده و کارگردان نمایش «خواهران پاپن» درباره اجرای این اثر نمایشی گفت: نمایش «خواهران پاپن» از ۱۰ تیرماه اجرای عمومی خود را در تماشاخانه استاد انتظامی خانه هنرمندان ایران آغاز می کند. «خواهران پاپن» براساس نمایشنامه «کلفت ها» اثر ژان ژنه شکل گرفته است.

وی ادامه داد: من سال ۸۶ شاگرد استاد سمندریان بودم و در آموزشگاه سمندریان با نمایشنامه «کلفت ها» آشنا شدم. آن زمان ما اتودهای مختلفی از این اثر می زدیم که مورد پسند آقای سمندریان قرار می گرفت. بعد از آن حدود سه سال قبل این نمایش را در جشنواره تئاتر استان تهران به صحنه بردم که مدت ۱۰ شب نیز در تالار محراب اجرای عمومی داشت اما برای اجرای عمومی نمایش که از ۱۰ تیرماه آغاز می شود تحقیقات و تحلیل های بیشتری نسبت به منبع اصلی کار داشته ام.

دیباچه-خواهران پاپن


 

مالمیر متذکر شد: نمایشنامه «کلفت ها» ژان ژنه از روی یک داستان واقعی که در سال ۱۹۳۳ رخ داده، اتفاق افتاده است. بر این اساس که دو خواهر به نام پاپن در در خانه ای خدمتکار بودند و طی یک جنون آنی خانم و دختر خانه ای را که در آن کار می کردند به قتل می رسانند. زمانی که متوجه شدم این نمایشنامه براساس یک داستان واقعی شکل گرفته است کلا رویکرد و تحلیلم نسبت به متن تغییر کرد و برای نگارش شخصیت دو کلفت نمایش از این داستان واقعی الهام گرفتم.

وی تصریح کرد: در تحقیقاتم با جلسات دادگاه این دو خواهر نیز روبرو شدم. طبق نظر روانشناسان این دو خواهر افراد آرام و سربه زیری بودند که در یک لحظه دچار جنون شده و دست به قتل زده بودند. خانم خانه رفتار مناسبی با آنها نداشته است در همین حین یک شب برق خانه اتصالی می کند و اتو می سوزد این دو خواهر که می دانستند با رفتار نامناسب خانم خانه روبرو می شوند و پول اتو از دستمزدشان کم می شود طی یک اقدام جنون آمیز زمانی که خانم خانه و دخترش به منزل باز می گردند آنها را می کشند و بعد با خونسردی به اتاقشان رفته و می خوابند.

این کارگردان تئاتر با اشاره به رویکرد جامعه شناختی که این نمایش دارد، گفت: رسیدن به جنون آنی در جامعه امروز هم وجود دارد. آدم هایی دور و بر ما زندگی می کنند که افراد آرام و معمولی هستند اما به دلیل بروز اتفاقی که از نظر ما بی اهمیت است، دست به جنایت می زنند. این افراد به دلیل داشتن عقده های درونی و تحقیر شدن دست به این اعمال می زنند.

وی در پایان درباره شیوه اجرایی و فضاسازی نمایش توضیح داد: ابتدا قصد داشتم نمایش را بدون استفاده از دیالوگ و با تکیه بر بدن بازیگر و حرکات فرم اجرا کنم اما متوجه شدم که دیالوگ ها نقش مهمی در کار دارند و ممکن است مخاطب در لحظه هایی متوجه ماجرا نشود به همین جهت در حال حاضر دیالوگ و حرکات فرم در کنار هم در نمایش حضور دارند. همچنین صحنه پردازی نیز به شکل فرمالیستی و موجز است و ۴ نردبان در اندازه های مختلف، یک میز کشیده و یک تاب وسایل صحنه را تشکیل می دهد. زمان و مکان نیز در نمایش مشخص نیست.

«خواهران پاپن» بر اساس داستانی واقعی است که روایتگر داستان دو خواهر کلفتی است که خانم خانه‌ای را که در آن کار می‌کنند با وسایل آشپزخانه به قتل می‌رسانند.

ساناز روشنی، مونا سهراب‌حقیقت و رکسانا قاری بازیگران این نمایش‌ هستند. همچنین الهام خضری‌پور طراح صحنه و لباس، نگین بصیری طراح گریم، پردیس پرمون دستیار کارگردان، آرزو رفیعی منشی‌صحنه، مهران افشاری ساخت تیزر، مهناز سلیمان نژاد طراح پوستر، امیر قالیچی تبلیغات مجازی دیگر عوامل اجرایی این اثر هستند.

نمایش «خواهران پاپن» نوشته و کار مریم مالمیر ۱۰ تا ۳۰ تیر ماه ساعت ۲۱ به مدت ۴۵ دقیقه در سالن استاد انتظامی خانه هنرمندان واقع در خیابان طالقانی، خیابان شهید موسوی شمالی، ضلع جنوبی باغ هنر، بام خانه هنرمندان به صحنه می‌رود.
نام:
ایمیل:
* نظر:
مطالب برگزیده
به بهانه پخش سریال "نون خ"، دیباچه بررسی کرد

آیا احیای طنز‌های تلویزیونی، تضمینی بر بازگشت مخاطب به سمت صداوسیماست؟

۱۷:۲۰  -  ۰۴ ارديبهشت ۱۴۰۳
مسئول کمیته رتبه‌بندی مرشدان فدراسیون ورزش‌های زورخانه‌ای و کشتی پهلوانی در گفتگو با دیباچه:

ورزش زورخانه ای باید به المپیک راه پیدا کند/ هزاران سال است ورزش باستانی از موسیقی و آوای حماسی بهره می‌برد

۱۷:۵۴  -  ۲۹ فروردين ۱۴۰۳
سرمربی تیم ملی هندبال جوانان دختر ایران در گفت‌وگو با«دیباچه» مطرح کرد؛

تیم ملی در گروه مرگ قرار دارد/ بازی با تیم‌های اروپایی محک خوبی است

۱۸:۱۷  -  ۲۹ فروردين ۱۴۰۳
یک کارشناس فوتسال در گفت ‌و‌ گو با «دیباچه» مطرح کرد؛

ایران تیم بهتری نسبت به رقبای آسیایی دارد/باید به تصمیم شمسایی احترام بگذاریم

۱۱:۲۹  -  ۲۵ فروردين ۱۴۰۳
ادبیات عجیب ژیلا صادقی!

جنجال خانم مجری بعد از درگذشت رضا داوودنژاد چه بود؟

۱۲:۲۹  -  ۱۵ فروردين ۱۴۰۳