پنجشنبه ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۳  |  Thursday, 25 April 2024

دیباچه

کد خبر: ۱۳۴۳۹
تاریخ انتشار : ۵۶ : ۱۲ - ۰۶ تير ۱۳۹۵
دیباچه: ابراهیم ابراهیمیان کارگردان فیلم «ااآدت نمی کنیم» در گفت و گو با جواد یحیوی در سومین برنامه «آپاراتچی» که بر روی سایت آپارات قرار گرفته است، درباره اتفاقاتی که دامن گیر فیلمش شد، از اکران تا توقیف و رفع توقیف این فیلم گفت تا حال و هوای امروز سینمای ایران و نسخه ای که حال آن را بهتر می کند.

به گزارش دیباچه، وی در ابتدا اظهار کرد: چندوقت پیش به یک دوستی می گفتم «ااآدت نمی کنیم» برای ابراهیم ابراهیمیان شده یک حریفِ چغرِ بد بدن، واقعا بیچاره ام کرده، همه تجربه هایی که یک فیلمساز می تواند در 30 سال فیلم سازیش در تمام فیلم هایش تجربه بکند برای من در «ااآدت نمی کنیم» به یکباره دارد اتفاق می افتد. از ابتدای پیش تولید و ماجرایی که در حاشیه دچارش شد و

بعد که رسیدیم به جشنواره فجر و اینکه خیلی مظلوم واقع شد و به سادگی از کنارش گذاشتند و رسیدیم به چرخه اکران و منتظر اینکه تمام آن اتفاقات تلخ را پشت سر بگذارد و برویم با یک فروش خوب اما بعد از هفت روز اکران یهو فیلم توقیف می شود و بعد با رایزنی هایی که می کنیم فیلم رفع توقیف می شود. من تقریبا همه چیز را با «ااآدت نمی کنیم» تجربه کردم و چند شب پیش با خودم می گفتم کاش زودتر اکرانش تمام شود چراکه ممکن است تا آخر اکران بلاهای دیگری هم سر ما بیاید.

 

ابراهیمیان تصریح کرد: این اتفاقات خیلی برایم عجیب بود چون مسئله پخش تیزر و پخش آگهی را همه دوستان سینمایی به نوعی به آن واکنش نشان داده اند که باید تشکری بکنم از دوستان اتحادیه کانون کارگردانان که تمام قد پشت فیلم من ایستادند برای اینکه این ماجرا ختم شود ولی من اون روزها سوالی داشتم که چرا این فیلم، همزمان با ما تیزر فیلم های دیگری هم پخش می شد و چندین ماه است که این اتفاق درحال رخ دادن است و مگر ما اقدام کردیم برای اینکه چیزی را به شبکه ای بدهیم تا آن ها پخش کنند و برایمان تبلیغ کنند، بلکه اتفاقی ست که مرسوم می افتد و به گیشه سینما کمک می کند و بعد این سوال برایم مطرح می شد که چرا فیلم «ااآدت نمی کنیم»؟! چرا این اتفاق برای باقی فیلم ها رخ نداد؟!

دیباچه-ابراهیم ابراهیمیان


وی افزود: ما یک افتتاحیه خیلی خوب داشتیم و بالواقع در سه روز اول نزدیک به سیصد و ... میلیون تومان فیلم فروش داشت که خیلی فروش خوبی برای یک درام اجتماعی بود و فیلم ما به قول پخش کننده از فیلم خودشان هم پیش تر بود و این حال همه ما را خوب کرده بود و در هفته اول حس خیلی خوبی داشتیم و البته امروز هم این فروش بد نیست و همین امروز فیلم از مرز یک میلیارد گذشته است و وارد باشگاه میلیاردی ها شد ولی می توانست این اتفاق خیلی زودتر بیفتد و امروز از مرز دو میلیارد گذشته باشد و پتانسیل این اتفاق را داشت و پاسخگوی نیاز مخاطب هست.

خیلی ها به من می گفتند این توقیف به نفع تو می شود و من در یک جمله می گفتم نه کاملا به ضررم تمام می شود برای اینکه من همه چیزم را از دست می دهم، برای اینکه خبر بد به راحتی همه جا منتشر می شود و بعد دوباره رساندن خبر رفع توقیفی به مخاطب خیلی سخت تر است و هنوز خیلی ها می گویند مگر فیلم رفع توقیف شده و دوباره به چرخه اکران بازگشته؟! هیچ پتانسیلی هم برای تبلیغ برای فیلم ما وجود ندارد که اعلام کنیم رفع توقیف شده و در حال اکران است. سعی می کنیم در فضای مجازی اعلام کنیم که فیلم در حال اکران است و رفع توقیف شده است.

این کارگردان با اظهار تاسف عنوان کرد: در  شهرستان ها ما نزدیک 40 سینما برای نمایش فیلم داشتیم و این تعداد در عرض یک هفته به 60- 70 سینما داشت می رسید ولی یکسری سینماها وقتی بهشان دستور رسید که فیلم را پایین بیاورید فیلم های دیگر را جایگزین کردند و براساس قراردادی که با آن ها داشتیم گفتند تا دو هفته دیگر فعلا فیلم شما اکران نشود و پس از آن هم گفتند فیلم های جدید می خواهد بیاید، دو فیلم کمدی قرار است اکران شود و... به این ترتیب من به جرئت می توانم بگویم که از روز استارت این فیلم تا الان من یک روز خوش ندیدم، بیچاره ام کرده اند، پوستم را کنده اند و خیلی روزهای سختی را طی کرده ام. این فیلم بیش از حد مظلوم واقع شده است، دیگر بس است و وقت این است که کمی به این فیلم کمک کنند تا دیده شود، کمی زیادی به آن مشت زده اند...

 

وی ادامه داد: یادمه بچه بودیم و برخورد سلبی و قهری با ویدیو می شد و اگر کسی آن را در دست می گرفت انگار فعل حرام انجام می داد، حال یک شبکه ای دارد محصول داخلی را تبلیغ می کند محصولی که باعث می شود مخاطب داخلی این محصول را بیشتر خریداری کند، آقای داوودنژاد یک بیانه ای داد که خیلی خوب بود در این بیانیه گفته بودند که اگر یک شبکه ای یخچال داخلی ما را تبلیغ بکند و مردم بروند محصول ایرانی داخلی خریداری کنند بهتر نیست تا اینکه یک برند خارجی را خریداری کنند تا فروش آن ها بیشتر شود، شما دارید به فروش یک محصول داخلی کمک می کنید در حالی که اینهمه هم شعار داده می شود که محصول داخلی خریداری شود خب حالا آیا سینما جزو محصولات تولید داخلی نیست؟! اگر نیست تکلیف ما را مشخص کنید.

ابراهیمیان بیان کرد: من هیچوقت فیلمنامه ای را نمی برم ارشاد که بگویند برو و پشت سرت را نگاه نکن، پس ما یک بار خودمان را سانسور کرده ایم و در چارچوب و مواضع و قوانین جمهوری اسلامی داریم فیلم می سازیم، پس وقتی که پروانه ساخت و پروانه نمایش صادر می شود و تیزرها مجوز می گیرند حال یهشبکه ای آن ها را پخش کند چه ایرادی می تواند داشته باشد، ثمره این حرکت را دیدیم پس چرا باید جلوی آنچه که به حال خوب سینمای ایران کمک می کند را گرفت؟! حال خوب سینما را خراب کرده اند، حال خوب سینما را گرفتند...

 

ادامه این گفت و گو را در سایت آپارات برنامه آپاراتچی ببینید...
نام:
ایمیل:
* نظر:
مطالب برگزیده
به بهانه پخش سریال "نون خ"، دیباچه بررسی کرد

آیا احیای طنز‌های تلویزیونی، تضمینی بر بازگشت مخاطب به سمت صداوسیماست؟

۱۷:۲۰  -  ۰۴ ارديبهشت ۱۴۰۳
مسئول کمیته رتبه‌بندی مرشدان فدراسیون ورزش‌های زورخانه‌ای و کشتی پهلوانی در گفتگو با دیباچه:

ورزش زورخانه ای باید به المپیک راه پیدا کند/ هزاران سال است ورزش باستانی از موسیقی و آوای حماسی بهره می‌برد

۱۷:۵۴  -  ۲۹ فروردين ۱۴۰۳
سرمربی تیم ملی هندبال جوانان دختر ایران در گفت‌وگو با«دیباچه» مطرح کرد؛

تیم ملی در گروه مرگ قرار دارد/ بازی با تیم‌های اروپایی محک خوبی است

۱۸:۱۷  -  ۲۹ فروردين ۱۴۰۳
یک کارشناس فوتسال در گفت ‌و‌ گو با «دیباچه» مطرح کرد؛

ایران تیم بهتری نسبت به رقبای آسیایی دارد/باید به تصمیم شمسایی احترام بگذاریم

۱۱:۲۹  -  ۲۵ فروردين ۱۴۰۳
ادبیات عجیب ژیلا صادقی!

جنجال خانم مجری بعد از درگذشت رضا داوودنژاد چه بود؟

۱۲:۲۹  -  ۱۵ فروردين ۱۴۰۳