پنجشنبه ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۳  |  Thursday, 25 April 2024

دیباچه

کد خبر: ۱۳۳۷۵
تاریخ انتشار : ۵۱ : ۱۶ - ۰۵ تير ۱۳۹۵
دیباچه: هفته گذشته به ترتیب آلبوم‌های «امیر بی‌گزند» محسن چاوشی، «گذر اردیبهشت» گروه دال، «دخت پری‌وار» علیرضا قربانی، «تا نفس هست» شهرام شکوهی، «دور» ماکان اشگواری و «حالم خوبه» بابک جهانبخش در فهرست شش آلبوم پرفروش هفته قرار گرفتند.



به گزارش خبرنگار موسیقی دیباچه، هفته گذشته فهرست فروش آلبوم‌های موسیقی تنها یک تغییر عمده داشت و آن راه یافتن آلبوم «تا نفس هست» شهرام شکوهی به فهرست شش آلبوم پرفروش هفته بود هرچند این تغییر حاصل تخفیف 70 درصدی آلبوم اخیر شهرام شکوهی بود تا آلبوم «دوئل در آینه» رضا یزدانی جای خود را در این فهرست به «تا نفس هست» بدهد. اما «امیر بی‌گزند» محسن چاوشی همچنان بی‌رقیب پیشتازی خود را در فهرست فروش سایت بییپ‌تونز ادامه می‌دهد و همچنان صدرنشین این فهرست است.

«تا نفس هست»تخفیف بده، پرفروش شو!

اما «تا نفس هست» آلبوم جدید شهرام شکوهی توسط هنر اول پردیسان پاسارگاد منتشر شده و آهنگ‌های آن ساخته خود او، مجید اسد اصلاحی، میلاد ترابی و عادل فلاح است. تنظیم و مسترینگ را مجید اسد اصلاحی، حسین کاشانیان، ایمان حجت و میلاد ترابی انجام داده‌اند و ترانه‌ها را مهلا سلیمانی، شهرام شکوهی، امین بامشاد، علی بحرینی و سید محمد کاظمی سروده‌اند.

این آلبوم 12 قطعه دارد که «دلتنگم»، «رسوا»، «تا نفس هست»، «ای دل نرو»، «این رسم کجاست»، «امان از تو»، «یادت رفته»، «تسلیم»، «برکه و ماه»، «عاشق بمون» و «سراپا عاشق» نام دارند و قطعه آخر نیز ریمیکس آهنگ «تا نفس هست» است. حسین کاشانیان، پیام طونی، کریم قربانی، عادل فلاح، میلاد ترابی، مجید اسد اصلاحی، آرسام بابایی، مهدی پاشا و مهرداد نصیر شعیبی با گیتار اسپنیش، ویولن، ویولنسل، سازهای الکترونیک، کمانچه و کمالین، پرکاشن و سنتور در آلبوم «تا نفس هست» به نوازندگی پرداخته‌اند.

«تا نفس هست» آلبومی به سبک پاپ است که در آن از المان‌های موسیقی اسپانیایی استفاده شده است. شاگرد حاتم عسگری که پیشتر آلبوم‌های «مدارا» و «کولی عشق» از او منتشر شده و در آلبوم «من و ما» هم با تک‌آهنگ «مقدس» در کنار خوانندگانی چون مرتضی پاشایی، محسن چاوشی، مهدی یراحی، رضا صادقی و ... حضور داشته، خوانندگی موسیقی تیتراژ برنامه «شام ایرانی»، سریال «زمانی برای عاشقی» و «به خاطر مونا» را نیز در کارنامه خود دارد.

دیباچه - آلبوم تا نفس هست

امیر بی‌گزند؛ پرفروش بی‌رقیب

«امیر بی گزند» پس از «من آن سیزدهم» دومین آلبوم چاوشی است که در آن از اشعار کلاسیک استفاده شده و این نشان دهنده رویکرد جدید این خواننده به آثار ادبی عرفانی و کلاسیک ایران است. چاووشی سعی دارد بیانی جدید از این اشعار به مخاطبانش ارائه دهد. برگزار نکردن کنسرت و همچنین وسواس زیاد چاوشی در ارائه آلبوم از دلایل دور از دسترس بودن محسن چاوشی و به تبع آن پرفروش شدن آلبوم‌هایش است.

تنظیم کنندگان این آلبوم محسن چاوشی، بهروز صفاریان، فرشاد حسامی، کوشان حداد، عادل روح نواز و بابک نقوی هستند. همچنین از اشعار مولانا، سعدی، علی اکبر یاغی تبار، پدرام پاریزی و حسین صفا در این آلبوم استفاده شده است.

دیباچه-محسن چاوشی

«گذر اردیبهشت» و یک پله صعود

 

«گذر اردیبهشت» اولین آلبوم رسمی گروه «دال» است و فضای کلی این آلبوم به موسیقی تلفیقی نزدیک است. در حالیکه این آلبوم دو هفته گذشته به عنوان سومین آلبوم پر فروش معرفی شده بود اما در هفته گذشته با یک پله صعود به رتبه دوم رسید و جای آلبوم «دور» را در این فهرست گرفت. در حالی که این آلبوم در اردیبهشت‌ماه منتشر شده، بعد از اردیبهشت‌ماه نیز همچنان به فروش خود ادامه داده است و همچون آلبوم «دور» به فروش با ثبات خود ادامه می‌دهد.

از پیانو شوپن در آهنگ بی کلام «شکوفه های زیتون» تا گام مینور هارمونیک و فضای شرقی در «هفت شهر»، از نوای ویولنسل تا ناله دودوک، همه در این آلبوم به گوش می‌رسند. موسیقی خود را پایبند سبکی خاص نمی‌داند و آزادانه به هر سو که می‌خواهد می‌رود و مخاطب را گاه در شادی اردیبهشت، گاه در غم انتظار لحظه‌ها و گاه در رقص آواز خود می‌کشاند.

اعضای گروه «دال»، امین هدایتی خواننده، شایان شکرآبی پیانیست، آهنگساز و همخوان، غزل مهدوی شاعر و ترانه سرا، میلاد سعدی و یزدان بهمنی نوازنده سازهای کوبه ای، هستند. در این آلبوم سالار غفار بجویی، داریوش آذر، مهدی کلانتری، آرش کامور، آرش آذر، مهرداد عالمی و آرین کشیشی نیز در نقش نوازنده همکاری داشته‌اند.

دیباچه - دال

«دخت پری‌وار» هم صعود کرد

آلبوم «دخت پری‌وار» اسفندماه ۱۳۹۴ منتشر شد و به دلیل اینکه قربانی مداوما کنسر‌ت‌هایش تمدید می‌شوند فروش بالای آن ادامه دار شده است در این هفته یک پله صعود را در فهرست فروش آلبوم‌های موسیقی تجربه کرد.

آهنگسازی آلبوم «دخت پریوار» را مهیار علیزاده به عهده داشته است. از موسیقی آوازی ایرانی با همراهی تعداد محدودی ساز تا موسیقی ارکسترال غربی، تک خوانی تا کرال عظیم، همه و همه در این آلبوم شنیده می‌شوند. «دخت پریوار» ایران است. آهنگسازی و خوانندگی در خدمت فضاسازی برای رسیدن به موضوع آلبوم هستند. در این آلبوم که شامل ۹ قطعه باکلام و سه قطعه سازی می‌باشد، اشعاری از سعدی، عراقی، عطار نیشابوری، هوشنگ ابتهاج، فریدون مشیری، قیصر امین‌پور، محمدعلی بهمنی و علیرضا کلیایی استفاده شده است. مهیار علیزاده در مورد این آلبوم گفته است: «ضبط وکال با دقت و وسواس بسیار بالایی انجام شده ، من و علیرضا قربانی همانند آلبوم «حریق خزان»، انرژی زیادی را برای ضبط هرچه بهتر این مجموعه صرف کرده‌ایم.»

دیباچه - دخت پری وار

«دور» و همچنان دوست‌داشتنی

آلبوم «دور» کار جدیدی است از ماکان اشگواری و امیر صارمی و سبک موسیقی در این آلبوم را جایی بین موسیقی جز و پاپ باید دانست. حدودا همه آهنگ‌ها با صدای خواننده و یک گیتار کلاسیک اجرا شده‌اند. البته ریتم‌ها و هارمونی آثار بعضی قسمت‌ها به سمت موسیقی جز تمایل پیدا می‌کند. پرفروش شدن این آلبوم بسیار غیر منتظره بود چرا که به نظر نمی‌رسید عموم مخاطبان را با خود همراه کند اما مخاطبان سایت بییپ‌تونز با سلیقه عمل کردند و آنقدر این آلبوم را به صورت مجاز تهیه کردند که تا اوایل هفته پیش این آلبوم چند هفته در مقام دوم پرفروش‌های هفته بود اما در هفته گذشته با جابجایی‌های صورت گرفته و اخبار تمدید کنسرت‌های علیرضا قربانی، «دور» ماکان اشگوتری به رتبه پنج فهرست سقوط کرد.

فضای آلبوم مخاطب را به یاد آثار سهیل نفیسی و فراتر از آن ابراهیم منصفی می‌اندازد. فضایی بدون تزئینات اضافی، تنها صدای خواننده با همراهی گیتار است که به گوش می‌رسند.

در این آلبوم ماکان اشگواری می‌خواند، امیر صارمی گیتار می‌نوازد، سردار سرمست نوازنده پیانو الکتریک است، سهیل پیغمبری کلارینت نواز و بردیا کیارس نوازنده ویولن آلتو و ویولن است. همچنین کریستف رضاعی تنظیم سازهای زهی را در این آلبوم به عهده داشته است.

دیباچه - دور

حال جهانبخش با «حالم خوبه» سقوط کرد!

آلبوم «حالم خوبه» که بابک جهانبخش خواننده آن است در اردیبهشت‌ماه منتشر شد و دو هفته گذشته مقام پنجم را در فهرست پرفروش‌های بییپ‌تونز به خود اختصاص داده بود، در هفته پیش و با ورود آلبوم «تا نفس هست» شهرام شکوهی به فهرست پرفروش‌ها، به رتبه ششم رضایت داد و بسنده کرد تا در این هفته شاهد سه نماینده از موسیقی پاپ در فهرست پرفروش‌ها باشیم.

اشکان موسوی، نیما رمضان، فیروز ویسانلو، پیام طونی، بابک یوسفی، رضا تاجبخش، هادی جداری، آرمین قیطاسی، مسعود همایونی، همایون پشت دار، بهمن میرزاده و میلاد بابایی در این اثر به نوازندگی پرداخته اند. همچنین میکس و مسترینگ کار را آرش پاکزاد به عهده دارد. این آلبوم شامل ده قطعه به نام‌های حالم خوبه، تصمیم، تورو دوست دارم، پاییز، جاذبه ، شاید، خاص، هرگز، باید برم و می‌ترسم است.

 

دیباچه - بابک جهانبخش

 
نام:
ایمیل:
* نظر:
مطالب برگزیده
به بهانه پخش سریال "نون خ"، دیباچه بررسی کرد

آیا احیای طنز‌های تلویزیونی، تضمینی بر بازگشت مخاطب به سمت صداوسیماست؟

۱۷:۲۰  -  ۰۴ ارديبهشت ۱۴۰۳
مسئول کمیته رتبه‌بندی مرشدان فدراسیون ورزش‌های زورخانه‌ای و کشتی پهلوانی در گفتگو با دیباچه:

ورزش زورخانه ای باید به المپیک راه پیدا کند/ هزاران سال است ورزش باستانی از موسیقی و آوای حماسی بهره می‌برد

۱۷:۵۴  -  ۲۹ فروردين ۱۴۰۳
سرمربی تیم ملی هندبال جوانان دختر ایران در گفت‌وگو با«دیباچه» مطرح کرد؛

تیم ملی در گروه مرگ قرار دارد/ بازی با تیم‌های اروپایی محک خوبی است

۱۸:۱۷  -  ۲۹ فروردين ۱۴۰۳
یک کارشناس فوتسال در گفت ‌و‌ گو با «دیباچه» مطرح کرد؛

ایران تیم بهتری نسبت به رقبای آسیایی دارد/باید به تصمیم شمسایی احترام بگذاریم

۱۱:۲۹  -  ۲۵ فروردين ۱۴۰۳
ادبیات عجیب ژیلا صادقی!

جنجال خانم مجری بعد از درگذشت رضا داوودنژاد چه بود؟

۱۲:۲۹  -  ۱۵ فروردين ۱۴۰۳