چهارشنبه ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۳  |  Wednesday, 24 April 2024

دیباچه

کد خبر: ۱۳۲۰۷
تاریخ انتشار : ۳۴ : ۱۷ - ۰۴ تير ۱۳۹۵
آیین دیدار مستندهای «شاعران مشروطه» و «شهرآشوب» برگزار شد
دیباچه: هشتاد و دومین آیین دیدار فیلم‌های گروه هنروتجربه، به دو مستند «شاعران مشروطه» و «شهرآشوب» به کارگردانی امیر فرض‌اللهی اختصاص داشت.



به گزارش دیباچه به نقل از پایگاه اطلاع رسانی گروه سینمایی هنر و تجربه، محمدرضا عالی پیام در این مراسم با اشاره به اینکه مستند «شاعران مشروطه» را پیش از این دیده است، اظهار کرد: خوش‌حال هستم که بار دیگر می‌توانم به تماشای این مستند بنشینم و امیدوارم مشکلات فنی در آن وجود داشت برای اکران عمومی آن‌ها حل شده باشند.

دیباچه-مشروطهاو ادامه داد: اما اگر بخواهیم به این مستند امتیاز بدهیم، امتیاز بالای ۹۰ می‌گیرد، چون کار کردن درباره موضوعات تاریخی بسیار سخت است، از این جهت که وقتی می‌خواهی درباره تاریخ صحبت کنی، معمولا از کسی باید بیشتر و کسی باید کمتر حرف بزنی ، اما من فکر می‌کنم در این مستند درباره همه با ظرافت صحبت کنند. به هر جهت از تاریخ مشروطه نمی‌توان برخی شعرا را حذف کرد و آن‌ها حضور داشته‌اند.

در این مراسم احمد نگهبان گوینده هر دو مستند با بیان اینکه برای ساخت این این آثار سختی‌های زیادی را کشیده‌ شده است، عنوان کرد: این سختی مخصوصا برای «شاعران مشروطه» که آرشیوهای زیادی نداشتیم یا در اختیار افرادی بود که به راحتی نمی‌توانستیم به آن‌ها دست پیدا کنیم، سخت‌تر بود.

او در ادامه اظهار کرد: شیوه ساخت این مستندها به شکلی بود که آقای فرض‌اللهی در ابتدا متن آن‌را نوشته بود و دو سال برای ویرایش آن وقت گذاشت، خود من دو سال این متن‌ها را می‌خواندم. دو سال هم زمان برد تا تصاویر نهایی شد و مستند «شاعران مشروطه» ساخته شد. مستند «شهر آشوب» هم با اندیشه چندین و چندین ساله ساخته شده و کارگردان قلم را در کنار دوربین قرار داده و این آثار را ساخته است.

امیر فرض‌اللهی، نویسنده و کارگردان هر دو مستند با حضور در برنامه عنوان کرد: این مستندها قرار نبود در تابستان اکران شوند و برنامه ما برای پاییز بود، اما از آن‌جایی که مدیران گروه هنر و تجربه همیشه مناسبات را در نظر می‌گیرند، پیشنهاد کردند که در مناسبت تاریخی یعنی ۲ تیر ۱۲۸۷ که اولین شهید روزنامه نگار یعنی صوراسرافیل که به همراه تحریریه‌اش شب قبل از به توپ بستن مجلس برای تحصن می‌روند، و محمدعلی شاه دستور می‌دهد آن‌ها را دستگیر و اعدامی فجیع که شامل تکه‌تکه کردن است، انجام دهند، فیلم‌ها را اکران کنیم.

او در ادامه با تاکید بر اینکه تاریخ مطبوعات اولین شهید روزنامه‌نگار را محمد مسعود اعلام کرده است، عنوان کرد: این موضوع غلط است و ما در روند ساخت مستند کشف کردیم این‌طور نیست و اولین شهید روزنامه نگار صوراسرافیل است. در این دوره باید آزاد اندیش‌هایی مانند ایشان را که دنبال ثروت اندوزی نبودند و به دنبال حقیقت بودند، گرامی بداریم. آن‌ها مثل روزنامه نگاران امروزی واسط  بین سوژه و مخاطب نبودند و تنها کپی و پیست نمی‌کردند.

این روزنامه‌نگار با اشاره به اینکه پیشنهادهای زیادی برای حضور در سیما داشته، اما ترجیح می‌داده آلوده آن نشود، گفت: من که نمی‌خواستم هیچ وقت وارد سینما شوم ولی از آن‌جایی که مستند سازی را همراه روزنامه‌نگاری می‌دانم و وجه بصری سوژه را بیشتر از وجه نوشتاری آن دانستم، نتوانستم خودم را کنترل کنم و دست به کار شدم.

او تاکید کرد: در تاریخ این سرزمین کسانی هستند که در راه آزادی جان خودشان را از دست دادند اما تاریخ کشور ما مهجور است. متاسفانه مردم ما بیشتر حسین رضازاده‌ها را می‌شناسند و من با این مستند سعی کردم نور را به گوشه‌ای از تاریخ بیندازم تا مردم ببینند که چه کسانی به جز رضازاده‌ها هستند و جان بر سر عدالت و آزادی داده‌اند.
نام:
ایمیل:
* نظر:
مطالب برگزیده
به بهانه پخش سریال "نون خ"، دیباچه بررسی کرد

آیا احیای طنز‌های تلویزیونی، تضمینی بر بازگشت مخاطب به سمت صداوسیماست؟

۱۷:۲۰  -  ۰۴ ارديبهشت ۱۴۰۳
مسئول کمیته رتبه‌بندی مرشدان فدراسیون ورزش‌های زورخانه‌ای و کشتی پهلوانی در گفتگو با دیباچه:

ورزش زورخانه ای باید به المپیک راه پیدا کند/ هزاران سال است ورزش باستانی از موسیقی و آوای حماسی بهره می‌برد

۱۷:۵۴  -  ۲۹ فروردين ۱۴۰۳
سرمربی تیم ملی هندبال جوانان دختر ایران در گفت‌وگو با«دیباچه» مطرح کرد؛

تیم ملی در گروه مرگ قرار دارد/ بازی با تیم‌های اروپایی محک خوبی است

۱۸:۱۷  -  ۲۹ فروردين ۱۴۰۳
یک کارشناس فوتسال در گفت ‌و‌ گو با «دیباچه» مطرح کرد؛

ایران تیم بهتری نسبت به رقبای آسیایی دارد/باید به تصمیم شمسایی احترام بگذاریم

۱۱:۲۹  -  ۲۵ فروردين ۱۴۰۳
ادبیات عجیب ژیلا صادقی!

جنجال خانم مجری بعد از درگذشت رضا داوودنژاد چه بود؟

۱۲:۲۹  -  ۱۵ فروردين ۱۴۰۳
پربازدیدها
آخرین اخبار