شنبه ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳  |  Saturday, 20 April 2024

دیباچه

کد خبر: ۱۳۱۷۸
تاریخ انتشار : ۰۲ : ۰۵ - ۰۵ تير ۱۳۹۵
«ارادتمند؛ نازنین، بهاره، تینا» تازه‌ترین فیلم عبدالرضاكاهانى پروانه نمایش نگرفت. خبر کوتاهی که زمزمه آن از مدت‌ها قبل شنیده می‌شد اما سوال اصلی اینجاست فیلمی که به تعبیر یکی از اعضای شورای پروانه نمایش تحت هیچ شرایطی قابل اصلاح نیست، اصلا چگونه مجوز ساخت گرفت؟



به گزارش خبرنگار سینمایی دیباچه،پس از خبر رسمی توقیف فیلم «ارادتمند؛ نازنین، بهاره، تینا»ی عبدالرضا کاهانی، خبرنگار سینمایی دیباچه تلاش زیادی برای گفت‌وگو با اعضای شورای صدور پروانه نمایش و حبیب‌ ایل‌بیگی (معاون ارزشیابی و نظارت سازمان سینمایی) کرد و طی تماس‌های تلفنی با عدم پاسخ‌گویی مسئولین مواجه شد.

حبیب ایل‌بیگی در مواجهه با این سوال:«آیا این تصمیم‌ فضای سینما را متشنج نمی‌کند؟» سکوت کرد و ترجیح داد جوابی ندهد، اما مجید رضابالا معتقد بود: «وزیر ارشاد، معاون سازمان سینمایی، مدیر کل دفتر سینمای حرفه‌ای پاسخ‌گو باشند و این تصکیک هیچ ارتباطی به من و دیگر اعضای شورا ندارد!»
براساس این گزارش، مجید رضابالا عضو شورای پروانه نمایش دیگر فردی بود که براى روشن شدن موضوع به سراغش رفتیم اما در پاسخ به سوال ما با اشاره به اینکه این موضوع هیچ ربطی به رسانه و خودش ندارد ادامه داد: «بنده منکر وظیفه مهم و سنگین خودم در این شورا نمی‌شوم اما ظهر جمعه دنبال جوابی می‌گردید که نمی‌توانم در موردش حرفی بزنم.
وی تاکید کرد:«ما نمی‌توانیم نتیجه جلسه محرمانه‌مان را اعلام کنیم و ترجیح می‌دهیم تمام صحبت‌ها محرمانه باقی بماند و فقط نتیجه‌گیری جلسات رسانه‌ای شود.»

eradatmandnazaninbaharehtinaactress1


 

با نگاهی دوباره به توضیحات مجید رضابالا به عنوان یکی از اعضای شورای پروانه نمایش می‌توان گفت که نکته او مبنی بر محرمانه ماندن صحبت‌های جلسه کاملا درست اما در شرایطی که تمامی موارد مربوط به فیلم کاهانی پیش از این از سوی یکی دو عضو دیگر این شورا رسانه‌ای نشده باشد. پس این سوال پیش می‌آید که اساسا شورای پروانه نمایش محصولی که دیده‌اند همان فیلمنامه‌ای بوده است که توسط شورای پروانه ساخت متشکل از جمال شورجه، مجید رضابالا، حسین کرمی، اکبر نبوی، محمدباقر قهرمانی، همایون اسعدیان و منوچهر شاهسواری تائید شده يا اینکه کاهانی فیلمنامه دیگری را به جای آنچه از ارشاد مجوز گرفته ساخته است؟

آنچه بر حساسیت این ماجرا افزوده نگرانی از تکرار مواردی از این دست است. هنوز ماجرای ورود ناگهانی وزیر ارشاد به اکران «50 کیلو آلبالو» از یاد نرفته، فیلمی که فراغ از درجه کیفی‌اش به هرحال از شورای پروانه نمایش ارشاد مجوز اکران گرفته بود و مهمتر آنکه همین فیلمنامه پیش از این توسط شورای پروانه ساخت تائید شده بود اما در اواخر اکران عمومی و پس از اینکه فیلم کاملا به فروش میلیاردی خود دست یافت ناگهان وزیر ارشاد از محتوی فیلم ابزار شرمندگی می‌کند و به فاصله چند ماه در موردی مشابه حجت‌الله ایوبی رئیس سازمان سینمایی و معاون وزیر ارشاد نسبت به محتوای «ارادتمند؛ نازنین، بهاره، تینا» که با مجوز سازمان مطبوعش ساخته شده ابزار بی اطلاعی می‌کند و توقیف این فیلم را تصمیم اعضای شورای پروانه نمایش دانسته است.

به هرترتیب به نظر می‌رسد در حال حاضر در سازمان سینمایی هیچ رویه مشخصی در قبال صدور پروانه ساخت و نمایش وجود ندارد و این دو شورا هر کدام ساز خود را می‌زنند و شاید بهتر باشد پس از ماجراهایی نا امید کننده فیلم پروانه نمایش دار «رستاخیز» مسولان سازمان سینمایی فکری به حال اعتبار مجوزهای خود کنند و شاید در این شرایط بد نباشد شورای عالی نظارت سینما بالاخره از سایه بیرون بیاید و در چنین مواردی اثرگذار باشد.
نام:
ایمیل:
* نظر:
مطالب برگزیده
سرمربی تیم ملی هندبال جوانان دختر ایران در گفت‌وگو با«دیباچه» مطرح کرد؛

تیم ملی در گروه مرگ قرار دارد/ بازی با تیم‌های اروپایی محک خوبی است

۱۸:۱۷  -  ۲۹ فروردين ۱۴۰۳
یک کارشناس فوتسال در گفت ‌و‌ گو با «دیباچه» مطرح کرد؛

ایران تیم بهتری نسبت به رقبای آسیایی دارد/باید به تصمیم شمسایی احترام بگذاریم

۱۱:۲۹  -  ۲۵ فروردين ۱۴۰۳
ادبیات عجیب ژیلا صادقی!

جنجال خانم مجری بعد از درگذشت رضا داوودنژاد چه بود؟

۱۲:۲۹  -  ۱۵ فروردين ۱۴۰۳
مربی تیم والیبال بانوان سایپا در گفت و گو با«دیباچه» مطرح کرد؛

تجربه بالای بازیکنان باعث قهرمانی تیم شد/ تیم قوی و جنگنده‌ای داشتیم

۱۲:۲۲  -  ۲۳ اسفند ۱۴۰۲
گفتگوی کمتر دیده شده دیباچه با زنده یاد رضا داوودنژاد و همسرش

غزل بدیعی همسر زنده یاد رضا داوودنژاد: به خاطر عشق، همیشه در کنار رضا بودم

۱۲:۲۰  -  ۱۵ فروردين ۱۴۰۳
گفتگو دیباچه با کارگردان سریال «از سرنوشت»

« رضا داوودنژاد » در رفاقت، مرام و غافلگیری، دست به نقد بود!

۱۶:۳۲  -  ۱۴ فروردين ۱۴۰۳
پربازدیدها
آخرین اخبار