شنبه ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳  |  Saturday, 20 April 2024

دیباچه

کد خبر: ۱۲۹۰۳
تاریخ انتشار : ۲۴ : ۱۲ - ۰۲ تير ۱۳۹۵
جشنواره‌ها، بلیت‌ها، جنجال‌ها
دیباچه: در پی انتشار فراخوان انتخاب سامانه فروش بلیت جشنواره تئاتر فجر، به بررسی نحوه فعالیت سامانه‌های فروش بلیت در جشنواره‌های فجر پرداخته‌ایم



 

به گزارش خبرنگار تئاتر دیباچه؛ چندی پیش به‌منظور دعوت از سامانه‌های فروش بلیت اینترنتی برای همکاری با سی‌وپنجمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر، فراخوانی از سوی دبیرخانه این جشنواره منتشر شد.

در این فراخوان آمده است: «دبیرخانه سی‌وپنجمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر برای تامین امکانات فروش و ارائه الکترونیکی‌اینترنتی بلیت‌های جشنواره، از شرکت‌ها و موسسات برخوردار از زیرساخت‌ها و شرایط لازم و دارای تجارب کافی در این امر، دعوت به همکاری می‌کند.»

در ادامه این فراخوان، شیوه ثبت نام و ... درج شده است. بنا بر این فراخوان، تا روز 15تیرماه، باید این پیشنهادها به دبیرخانه جشنواره برسد و در نهایت شهریورماه، دبیرخانه جنواره تئاتر فجر، موسسه مورد نظر خود را معرفی می‌کند.

این اقدام سی‌وپنجمین جشنواره تئاتر فجر سبب شد مروری داشته باشیم بر تاریخچه فروش اینترنتی بلیت جشنواره‌های تئاتر، موسیقی و فیلم فجر.

دیباچه-بلیت

هشت در هشت؛ هشت دوره جشنواره با هشت سامانه!

نخستین جشنواره‌ای که نسبت به استفاده از بلیت اینترنتی اقدام کرد، جشنواره موسیقی فجر بود. بیست‌وچهارمین جشنواره موسیقی فجر در سال 87 پیش‌فروش اینترنتی کنسرت‌ها را آغاز کرد.

البته درکنار لقب پیشروترین جشنواره فجر ایران، می‌توان به جشنواره موسیقی فجر لقب دیگری را نیز نسبت داد؛ بی‌ثبات‌ترین جشنواره به‌لحاظ استفاده از سامانه فروش بلیت!

در سال 87؛ بیست‌وچهارمین جشنواره موسیقی فجر، سایت‌های اینترنتی www.nay.ir (سایت انجمن موسیقی) ، www.impo.ir (از این سایت هیچ اطلاعی در دست نیست) و www.fadjrmusic.ir (سایت جشنواره موسیقی فجر) را برای بلیت‌فروشی در اختیار گرفت.

سال 88، 89 و 90؛ یعنی همزمان با بیست‌وپنجمین، بیست‌وششمین و بیست‌وهفتمین جشنواره موسیقی فجر، سایت انجمن موسیقی بیلت‌فروشی کنسرت‌ها را انجام داد.

اما بلیت‌فروشی بیست‌وهشتمین جشنواره موسیقی فجر برعهده موسسه «سی‌گذر» (www.sigozar.com) قرار گرفت.

سال 92 و 93، سامانه «ایران کنسرت» (www.iranconcert.com) عهده‌دار فروش بلیت کنسرت‌های بیست‌وهشتمین و بیست‌ونهمین جشنواره موسیقی فجر شد.

اما در سال 94 بلیت‌فروشی جشنواره موسیقی فجر، به دوره بیست‌وچهارم بازگشت و باز سه موسسه عهده‌دار فروش بلیت‌های این جشنواره شدند. تیوال (www.tiwall.com)، می‌رسی (www.miresi.ir) و 84200 (www.84200.ir) بلیت‌فروشی دوره گذشته جشنواره موسیقی فجر را انجام دادند.

تا سال گذشته جشنواره موسیقی فجر، هشت دوره بلیت‌فروشی اینترنتی داشته و در این هشت دوره، از هشت سایت برای بلیت‌فروشی بهره برده است! در ادامه به بررسی این هشت سایت می‌پردازیم.

سامانه‌های یک‌ساله از قدیم تا امروز

www.nay.ir سایت انجمن موسیقی است و کاملا طبیعی بود که این سایت مسئولیت بلیت‌فروشی را برعهده داشته باشد چرا که تا دوره سی‌ام جشنواره موسیقی فجر، این انجمن مسئول برگزاری جشنواره بود اما انجمن موسیقی تصمیم گرفت از سال 91 بلیت‌فروشی را بر عهده موسسه دیگری قرار دهد.

از www.impo.ir هیچ اطلاعی در دست نیست و گویا سال 87 این سایت آمد، بلیت‌فروشی جشنواره را انجام داد و به ناگاه غیب شد!

www.fadjrmusic.ir؛ یعنی سایت جشنواره موسیقی فجر را شاید بتوان منطقی‌ترین سامانه برای بلیت‌فروشی جشنواره موسیقی فجر دانست اما نکته قابل توجه این است که این ساین تنها در سال نخست اجرای این طرح به فروش بلیت مبادرت کرد و در نهایت از سال دوم اجرایی شدن فروش اینترنتی بلیت، سایت رسمی جشنواره موسیقی فجر از گردونه خارج شد.

www.sigozar.com؛ «سی گذر» به‌عنوان دروازه فروش اینترنتی در سال 86 ثبت شده است. این سایت امروز هم موجود است اما از بهمن‌ماه 94 به‌روز نشده است. شاید بتوان گفت ظهور سامانه‌های تخصصی‌تر و یا گرافیک‌تر و موفق‌تر در حوزه تبلیغات، کمی فعالیت‌های این موسسه را تحت تاثیر قرار داده است.

www.iranconcert.com؛ ایران‌کنسرت فعالیت خود را از سال 76 شروع کرده است. این موسسه علاوه‌بر فروش اینترنتی بلیت‌های کنسرت، در زمینه تولید و نشر موسیقی و ارائه بلیت تئاتر نیز فعالیت می‌کند. ایران‌کنسرت را بسیاری از مخاطبان به عنوان مرکزی برای مطلع شدن از کنسرت‌ها و تهیه کردن بلیت‌های آنها می‌دانند درنتیجه اعلام شدن این موسسه برای فروش بلیت کنسرت‌های جشنواره موسیقی فجر، به هیچ عنوان اتفاق غریبی نبود که البته دو سال پیاپی به طول انجامید.

www.tiwall.com؛ تیوال را اغلب مخاطبان به عنوان سایت فعال در زمینه تئاتر می‌شناسند که علاوه بر معرفی و ارائه بلیت نمایش‌های روی صحنه، زمینه را برای گفت‌وگوی مخاطبانش فراهم می‌آورد اما این سایت، مدت‌هاست در حوزه معرفی آثار موسیقایی، سینمایی و ... نیز فعالیت می‌کرد. این سایت مدتی است نسبت به ارائه بلیت‌های موسیقی و سینما نیز ورود کرده است. با توجه به اینکه حداقل این سامانه نزد مخاطبان تئاتر کاملا شناخته شده بود، می‌شد تا حدودی این اقدام را قابل قبول دانست اما درمورد سایر سامانه‌‌هایی که در این سال معرفی شدند، نمی‌توان با قطعیت اظهار نظر کرد.

www.84200.ir؛ سامانه فروش بلیت 84200، مرجع اختصاصی فروش بلیت کنسرت است که تحت نظارت و حمایت موسسه فرهنگی «آوای هنر» است و از سال 88 فعالیت خود را آغاز کرده است. سپرده شدن بلیت‌فروشی جشنواره موسیقی فجر به این سامانه با توجه به صبغه موسیقاییش منطقی به نظر می‌رسد. امیدواریم  این اقدام ستاد برگزاری جشنواره در راستای معرفی کردن یک پتانسیل دیگر به سامانه‌های فروش کنسرت باشد.

www.miresi.ir؛  سایت می‌رسی هم‌زمان با برگزاری سی‌ویکمین جشنواره موسیقی فجر آغاز به کار کرد. شنیده‌ها حاکی از تعلق داشتن این موسسه به تهمورس پورناظری است. البته این مساله چندان غیرمحتمل به نظر نمی‌رسد چراکه میرسی از اسفندماه سال گذشته که اختتامیه سی‌ویکمین جشنواه موسیقی فجر برگزار شد تا کنون تنها نسبت به بلیت‌فروشی کنسرت کیخسرو پورناظری که در روزهای پایانی تیرماه برگزار می‌شود، اقدام کرده است. این اتفاق این تصور را به وجود می‌آورد که بلیت‌فروشی جشنواره موسیقی فجر، بسیار سودآور است و می‌ارزد که تنها برای بلیت‌‌فروش مشترک این رویداد مهم و همچنین فروش بلیت‌های کنسرت خانوادگی، سامانه بلیت‌فروشی تاسیس شود! امید است که این سامانه به سرنوشت «ایمپو» دچار نشود.

 

اصولا در ایران اغلب حرکت‌ها با از این شاخه به آن شاخه پریدن همراه است اما جشنواره موسیقی فجر در این حوزه از خود جدیتی مثال‌زدنی نشان داده است.

جشنواره فیلم فجر؛ بی‌حاشیه و ثابت قدم در بلیت‌فروشی

سال 88 و همزمان با بیست‌وهشتمین دوره جشنواره فیلم فجر، سامانه بلییت‌فروشی جشنواره فیلم فجر راه‌اندازی شد. در این زمینه جشنواره فیلم فجر را بسیار ثابت‌قدم دانست. این جشنواره در مدت هفت سال که بلیت‌فروشی اینترنتی را در دستور کار خود قرار داده است، همواره از سامانه www.fajrticket.ir که سامانه رسمی فروش بلیت‌های این جشنواره است.

این جشنواره در حالی این روش بلیت‌فروشی را درنظر گرفته است که بسیاری از سایت‌ها سامانه بلیت‌فروشی آثار سینمایی را دارند. این اقدام جشنواره فیلم فجر، سبب می‌شود که بلیت‌فروشی این جشنواره وارد حاشیه نشود  و تصوراتی مبنی بر سود مالی، پارتی‌بازی در زمینه انتخاب سامانه و ... برای آن به وجود نیاید.

دیباچه-بلیط 2فراخوانی که می‌تواند فرصت باشد

جشنواره تئاتر فجر نیز از سال 88؛ همزمان با بیست‌وهشتمین دوره خود، بلیت‌فروشی اینترنتی خود را آغاز کرد.

این جشنواره از سال 88 تا سال 91 بلیت‌فروشی آثار ارائه شده در جشنواره را به سایت‌های Gishetheater.com و Gishetheater.ir؛ یعنی سایت گیشه تئاتر شهر سپرده بود که این اقدام جشنواره کاملا طبیعی بودو این سایت به مجموعه تئاتر شهر وابسته است و طبیعتا در آن زمان بهترین و مرتبط‌ترین سایت برای فروش بلیت محسوب می‌شد.

در سی‌ودومین دوره جشنواره تئاتر فجر، در سال 92، بلیت‌فروشی به سایت ایران کنسرت سپرده شد که در کنار ارائه بلیت‌های کنسرت‌ها به‌‎صورت محدود نسبت به بلیت‌فروشی تئاتر نیز مبادرت می‌کند.

اما در دوره‌های سی‌وسوم وسی‌وچهارم این بلیت‌فروشی به سایت تیوال که یکی از تخصصی‌ترین سایت‌ها در حوزه تئاتر است سپرده شد.

حال در دوره سی‌وپنجم، ستاد برگزاری جشنواره تئاتر فجر فراخوان منتشر کرده تا سایتی را برای بلیت‌فروشی در نظر بگیرد. این اقدام جشنواره با در نظر گرفتن فراگیر شدن سامانه‌های فروش بلیت تئاتر همچون تیکت؛ tik8.com و ... منطقی به نظر می‌آید و می‌توان به این اقدام جشنواره به‌عنوان امکانی برای سامانه‌های جدیدالتاسیس فروش اینترنتی بلیت تئاتر نگاه کرد که اتفاقی بسیار مثبت است اما امیدواریم این اتفاق در فضایی منصفانه و به دور از هرگونه لابی‌گری و ... رخ بدهد.

لزوم تعیین سایتی واحد برای بلیت‌فروشی جشنواره‌ای

البته اگر جشنواره‌های تئاتر و موسیقی فجر به جشنواره فیلم تاسی می‌کردند و همچون این جشنواره، سامانه‌ای را مخصوص بلیت‌فروشی آثار حاضر در جشنواره تئاتر فجر در نظر می‌گرفتند، بسیار شایسته‌تر بود و در این صورت دیگر حرف و حدیث و حاشیه‌ای در این زمینه پیش نمی‌آمد.

در این صورت مخاطبان نیز گیج نمی‌شوند چراکه می‌دانند در زمان مقرر دقیقا باید به کدام سایت مراجعه و بلیت‌های مورد نظر خود را تهیه کنند.

 
نام:
ایمیل:
* نظر:
مطالب برگزیده
سرمربی تیم ملی هندبال جوانان دختر ایران در گفت‌وگو با«دیباچه» مطرح کرد؛

تیم ملی در گروه مرگ قرار دارد/ بازی با تیم‌های اروپایی محک خوبی است

۱۸:۱۷  -  ۲۹ فروردين ۱۴۰۳
یک کارشناس فوتسال در گفت ‌و‌ گو با «دیباچه» مطرح کرد؛

ایران تیم بهتری نسبت به رقبای آسیایی دارد/باید به تصمیم شمسایی احترام بگذاریم

۱۱:۲۹  -  ۲۵ فروردين ۱۴۰۳
ادبیات عجیب ژیلا صادقی!

جنجال خانم مجری بعد از درگذشت رضا داوودنژاد چه بود؟

۱۲:۲۹  -  ۱۵ فروردين ۱۴۰۳
مربی تیم والیبال بانوان سایپا در گفت و گو با«دیباچه» مطرح کرد؛

تجربه بالای بازیکنان باعث قهرمانی تیم شد/ تیم قوی و جنگنده‌ای داشتیم

۱۲:۲۲  -  ۲۳ اسفند ۱۴۰۲
گفتگوی کمتر دیده شده دیباچه با زنده یاد رضا داوودنژاد و همسرش

غزل بدیعی همسر زنده یاد رضا داوودنژاد: به خاطر عشق، همیشه در کنار رضا بودم

۱۲:۲۰  -  ۱۵ فروردين ۱۴۰۳
گفتگو دیباچه با کارگردان سریال «از سرنوشت»

« رضا داوودنژاد » در رفاقت، مرام و غافلگیری، دست به نقد بود!

۱۶:۳۲  -  ۱۴ فروردين ۱۴۰۳
پربازدیدها
آخرین اخبار