جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳  |  Friday, 29 March 2024

دیباچه

کد خبر: ۱۲۷۴۷
تاریخ انتشار : ۴۸ : ۱۴ - ۰۱ تير ۱۳۹۵
دیباچه: منوچهر محمدی درباره تازه‌ترین وضعیت اثر گفت: همچنان در مرحله نگارش فیلمنامه به سر می‌بریم. فیلمنامه این سریال برای ۳۲ قسمت نوشته می‌شود که در این میان ۲۶ قسمت نوشته شده و بعد از انجام اصلاحات به تأیید سازمان صداوسیما رسیده است.



به گزارش دیباچه به نقل از نسیم آنلاین، «دا» در زبان کردی معنای «مادر» را می‌دهد اما در فرهنگ ایران‌زمین چند سالی است که این واژه مترادف شده با نام یکی از پرمخاطب‌ترین آثار ادبی گونه دفاع مقدس یعنی کتاب خاطراتی با نام «دا». نویسنده این اثر سیده اعظم حسینی که خود اصالتی کرد دارد، کوشیده در این رمان موضوع مقاومت مادران ایرانی در جنگ ایران و عراق را زمینه‌ای کند برای یک واقعه‌نگاری جذاب و البته ملموس.

«دا» شامل سه قسمت است؛ قسمت نخست کتاب سال‌های ابتدایی زندگی خانم حسینی در عراق و مهاجرت اجباری خانواده وی تحت فشار رژیم بعث را روایت می‌کند. قسمت دوم کتاب به شرح فعالیت‌های حسینی در جریان جنگ ایران و عراق پرداخته است و قسمت سوم کتاب هم درباره زندگی شخصی حسینی و ماجرای ازدواج وی است.

«دا» نخستین بار هشت سال قبل منتشر شد و مدتی بعد از انتشار برخی از بازیگران زن سینمای ایران و از جمله خانم‌ها پریوش نظریه، افسانه بایگان و نیوشا ضیغمی کوشیدند با حضور در روایت تلویزیونی اثر به معرفی این کتاب به مخاطبان بپردازند. تجدید چاپ‌های متعدد «دا» موجب شد سینماگران مختلف متوجه جنبه‌های تصویری اثر شوند که آن را مناسب اقتباسی ایده‌آل برای سینما یا تلویزیون می‌کرد.

دیباچه-دا


البته که بالا بودن حجم نماهای جنگی اثر این پیش‌نیاز را هم ایجاد می‌کرد که ارگانی متولی تولید نسخه سینمایی یا تلویزیونی اثر شود. حوزه هنری که خود کتاب «دا» را منتشر کرده بود برای تولید محصول تصویری از این کتاب پیشقدم شد. نویسنده کتاب نیز بدون دریافت مبلغی، امتیاز تولید محصول تصویری را به حوزه واگذار کرد.

حوزه هنری در ابتدا بنا بود یک نسخه سینمایی از این کتاب را با حضور آقایان همایون اسعدیان و منوچهر محمدی به عنوان کارگردان و تهیه‌کننده تولید کند و کار نگارش فیلمنامه هم در دستور کار قرار گرفت اما همزمان با نگارش وقتی مشخص شد داستان منبع گسترده‌تر از آن است که بتوان آن را در یک نسخه سینمایی جای داد تصمیم بر این شد سریالی تلویزیونی بر اساس «دا» تولید شود و بر این اساس نگارش فیلمنامه نیز برای سریال انجام شد.

نگارش سریال خیلی خوب پیش رفت و اسعدیان و گروهش توانستند فیلمنامه سریال را به سرعت و البته با دقت فراوان بنویسند اما از جایی به بعد وقتی مشخص شد هزینه‌های تولید سریال آن‌قدر بالاست که حوزه هنری نمی‌تواند به تنهایی از پس هزینه‌ها برآید، تصمیم گرفته شد سریال با مشارکت رسانه ملی تولید شود اما از بخت بد همزمان با این تصمیم رسانه ملی هم دوران رکود اقتصادی خود را تجربه می‌کرد و همین کار تولید را عقب انداخت تا هفته‌های اخیر که زمزمه‌هایی مبنی بر آغاز پیش‌تولید سریال در نیمه دوم سال جاری شایعه شد؛ زمزمه‌هایی که البته چندان که باید جدی نبود.

برای آنکه از تازه‌ترین وضعیت تولید «دا» باخبر شویم سراغ منوچهر محمدی تهیه‌کننده اثر رفتیم. منوچهر محمدی که از تهیه‌کنندگان شناخته‌شده در سینمای ایران است درباره تازه‌ترین وضعیت اثر گفت: همچنان در مرحله نگارش فیلمنامه به سر می‌بریم. فیلمنامه این سریال برای ۳۲ قسمت نوشته می‌شود که در این میان ۲۶ قسمت نوشته شده و بعد از انجام اصلاحات به تأیید سازمان صداوسیما رسیده است.

وی ادامه داد: با سرعت فعلی قاعدتاً ظرف ۲ تا سه ماه آینده کار نگارش سریال به پایان می‌رسد و بعد از آن است که باید تأمین اعتبار لازم برای تولید صورت گیرد.

این تهیه‌کننده درباره زمان احتمالی آغاز پیش‌تولید رسمی «دا» به «صبح نو» اظهار داشت: واقعیت این است که تغییرات مدیریتی که در رسانه ملی به وجود آمده احتمالاً باعث خواهد شد مدیران میانی و اعضای شوراهای داخلی سازمان هم تغییر کنند و طبیعی است که این در مسیر تولید کمی وقفه می‌اندازد. از آن گذشته مشکلات مالی ماه‌های اخیر رسانه ملی باعث شده که نتوان تاریخ دقیقی برای آغاز پیش‌تولید اعلام کرد اما شخصاً آرزو می‌کنم بتوانیم این کار را تا پایان سال جاری کلید بزنیم.

منوچهر محمدی که سابقه تولید آثاری نظیر«میم مثل مادر»، «ارتفاع پست» و «طلا و مس» را در کارنامه دارد درباره اینکه آیا همچنان قرار است همایون اسعدیان کارگردانی را انجام دهد

بیان داشت: ایشان از ابتدای پروژه در کنارمان بوده‌اند و طبیعی است که کارگردانی سریال هم توسط خودشان انجام خواهد شد.

محمدی با اشاره به عظیم بودن تولید «دا» بیان کرد: وسعت پروژه این نیاز را ایجاد می‌کند که ارگان‌های متولی سینمای جنگ و دفاع مقدس کنار رسانه ملی باشند تا با همیاری یکدیگر، بتوانند پروژه و محصولی منطبق با نیازهای ژانر جنگ خلق کنند.

حال باید منتظر ماند و دید ارگان‌های متولی سینمای دفاع مقدس که در سال‌های اخیر تعدادشان کم هم نشده و البته کم هم محصول بی‌کیفیت درباره دفاع مقدس تولید نکرده‌اند، برای اقتباس یکی از بهترین آثار ادبی حوزه دفاع مقدس به کمک رسانه ملی خواهند آمد یا نه؟

هرچه نباشد «دا» محصولی است که اثرگذاری ادبی کافی و وافی خود را داشته است و وقتش است که یک نسخه تصویری درجه یک از آن استخراج شود.
نام:
ایمیل:
* نظر:
مطالب برگزیده
صحبت‌های احساسی مارال بنی آدم، در گفتگو با ویژه برنامه «مدیا»

پروین اعتصامی، قبل از اینکه یک شاعر و ادیب باشد، یک انسان بوده است!

۱۵:۱۸  -  ۲۳ اسفند ۱۴۰۲
گفتگو ویژه برنامه مدیا با سعید الهی تهیه کننده فیلم‌های سینمایی میرو و قویدل

مطمئنم شهید آوینی اگر زنده بود، به مستند «قویدل» جایزه می‌داد / باید باور کنیم که در اتاق شیشه‌ای زندگی می‌کنیم

۱۳:۱۱  -  ۲۳ اسفند ۱۴۰۲
گلر تیم ملی هندبال در گفت‌وگو با «دیباچه» مطرح کرد؛

مربیان خارجی تاثیر مثبتی بر روی تیم ملی داشتند/ وقتی توپ گل نمی‌شود، مقصر مربی نیست

۱۱:۳۸  -  ۲۰ اسفند ۱۴۰۲
مدیرکل اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی استان تهران در گفتگو با دیباچه:

انجمن موسیقی فعالی در استان تهران نداریم/ موسیقی نسبت به تئاتر و هنرهای تجسمی مظلوم‌تر است

۱۱:۱۷  -  ۱۴ اسفند ۱۴۰۲
گفتگو ویژه برنامه مدیا با «خسرو احمدی» که دهه شصتی‌ها او را به نام «دولنگ» می‌شناسند

متاسفانه تلویزیون برای کودکان امروزی هیچ برنامه خوبی ندارد!

۱۳:۰۷  -  ۱۷ اسفند ۱۴۰۲
صحبت‌های انتقادی حسین عابدینی بازیگر سریال « بچه های مدرسه همت » علیه «مهران رجبی»

«مهران رجبی» کنترات برداشته، نباید فقط پولو ببینه و با کله شیرجه بزنه؛ بازیگری را با بیزینس اشتباه گرفته!

۱۶:۵۳  -  ۱۴ اسفند ۱۴۰۲
رئیس مرکز مطالعات راهبردی و آموزش وزارت کشور با دیباچه مطرح کرد؛

هدف اصلی جشنواره ی « رای ملت » تببین گری و جهاد تبیین است/ پای جشنواره "رای ملت" به انتخابات ریاست جمهوری کشیده می‌شود!

۱۳:۰۸  -  ۱۰ اسفند ۱۴۰۲