جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳  |  Friday, 19 April 2024

دیباچه

کد خبر: ۱۲۶۵۷
تاریخ انتشار : ۴۹ : ۱۳ - ۰۱ تير ۱۳۹۵
روز گذشته مراسم افطاری علی مرادخانی؛ معاون امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار شد و غایب بزرگ این مراسم؛ مهدی شفیعی مدیرکل مرکز هنرهای نمایشی بود.

به گزارش خبرنگار تئاتر دیباچه، روز گذشته مراسم افطار علی مرادخانی برگزار شد و غایب بزرگ این مراسم،مهدی شفیعی؛ مدیرکل مرکز هنرهای نمایشی بود. این اتفاق سبب شده است گمانه‌زنی‌هایی در مورد وضعیت مرکز هنرهای نمایشی شکل گیرد.

یکی از این گمانه‌زنی‌ها در این مورد است که مدیر مرکز هنرهای نمایشی با علی مرادخانی به مشکل برخورده است و این سوال مطرح می‌شود که آیا شفیعی چهارمین مدیر کل مستعفی معاونت هنری خواهد بود؟

اما در آن مراسم افطاری، اتفاقی دیگر نیز در شرف وقوع بود؛ قرار بود در این مزاسم به‌صورت رسمی علی‌اکبر صفی‌پور جایگزین بهرام جمالی شود و برخی گمانه‌زنی‌ها از مشکل میان این دو مدیر حکایت دارد.

دیباچه- علی‌اکبر صفی‌پور و مهدی شفیعی

پیش از این در مورد صفی‌پور و رزومه‌اش اطلاع رسانی شده بود. یکی از آخرین مسئولیت‌های او، مدیریت کل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان شرقی بوده است. وی همزمان با این مسئولیت، دبیر بیست‌وهفتمین جشنواره تئاتر آذربایجان‌شرقی نیز بود. در آن زمان بسیاری از هنرمندان عرصه تئاتر از این‌که او دبیر جشنواره است اعلام نارضایتی کرده بودند و اعتقاد داشتند که دبیر یک جشنواره باید در مورد آن اطلاعات داشته باشد اما صفی‌پور استاد تاریخ است و دانشی درمورد تئاتر ندارد.

نارضایتی اهالی تئاتر پس از برگزار شدن جشنواره تئاتر استانی شدت گرفت و این جشنواره درگیر حاشیه‌هایی شدید شد.

اهالی تئاتر آذربایجان نسبت به عملکرد این مدیر اعتراض داشتند چرا که اقدامی بی‌سابقه صورت گرفت، مراسم اختتامیه این جشنواره برگزار نشد و نمایش‌های دو نمایش منتخب داوران نیز به جشنواره تئاتر فجر معرفی نشد تا این استان تنها با یک نمایش در سی‌وچهارمین جشنواره تئاتر فجر حضور یابد. جوایز منتخبان این جشنواره نیز در اختیار هنرمندان قرار نگرفت.

اداره کل ارشاد استان آذربایجان شرقی درمورد دلیل این اقدام خود بیانیه‌ای صادر کرد که در آن نوشته شده بود «به دلیل به نمایش درآمدن صحنه‌هایی مغایر با ضوابط ابلاغی و موارد مورد تایید دبیرخانه جشنواره در اجرای برخی  از گروه‌های راه‌یافته به بخش مسابقه، تنها یک اثر به جشنواره تئاتر فجر معرفی می‌شود و مراسم اختتامیه نیز برگزار نمی‌شود.

در آن دوران رامین راستی؛  مسئول انجمن هنرهای نمایشی استان آذربایجان‌شرقی در مورد حاشیه‌ای پیش آمده در جشنواره تئاتر استانی آذربایجان‌شرقی، می‌گوید: با توجه به اینکه علی‌اکبر صفی‌پور دبیر این جشنواره، مدیر کل اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان‌شرقی نیز هست، تصمیم گرفته است به‌دلیل تخلف گروه‌های شرکت کننده در این جشنواره، مراسم اختتامیه را برگزار نکند و نمایشی را معرفی نکند. پیرو اطلاعیه‌ای که حدود یک‌ماه بعد از سوی این اداره منتشر شد، علی‌اکبر صفی‌پور به‌عنوان دبیر جشنواره استانی آذربایجان‌شرقی یک اثر را انتخاب و به مرکز هنرهای نمایشی معرفی کرد و من نیز به‌عنوان رییس انجمن هنرهای نمایشی این استان، نامه‌ای را خطاب به مدیر کل ارسال کردم که نباید در حق دیگران اجحاف شود و باید جوایز افرادی که در جشنواره تخلف نکرده‌اند، به آنها داده شود. می‌شد آثار خاطی یا افراد خطاکار را بنا به تشخیص مدیر کل یا همان دبیر جشنواره، کنار گذاشت و جوایز باقی دوستان را به آنها داد. هنوز پاسخ نامه من نیامده است و ازهمین‌رو نامه دومم را ارسال کرده‌ام و منتظر پاسخ هستم.

در نهایت این نارضایتی‌ها ادامه پیدا کرد. شاید حضور نداشتن مهدی شفیعی، به این اتفاقی که تئاتر آذربایجان شرقی را به حاشیه برده بود، مربوط باشد اما اصل داستان تغییر نمی‌کند؛ با این تفاسیر آیا علی‌اکبر صفی‌پور فرد مناسبی برای سپردن یکی از مهم‌ترین بنیادهای مرتبط با موسیقی و تئاتر را که برخی از مهم‌ترین سالن‌های تئاتر و کنسرت را در اختیار دارد، اقدامی شایسته است؟ باید عملکرد این مدیر جدید را دید و سپس در این مورد به نتیجه رسید.
نام:
ایمیل:
* نظر:
مطالب برگزیده
یک کارشناس فوتسال در گفت ‌و‌ گو با «دیباچه» مطرح کرد؛

ایران تیم بهتری نسبت به رقبای آسیایی دارد/باید به تصمیم شمسایی احترام بگذاریم

۱۱:۲۹  -  ۲۵ فروردين ۱۴۰۳
ادبیات عجیب ژیلا صادقی!

جنجال خانم مجری بعد از درگذشت رضا داوودنژاد چه بود؟

۱۲:۲۹  -  ۱۵ فروردين ۱۴۰۳
مربی تیم والیبال بانوان سایپا در گفت و گو با«دیباچه» مطرح کرد؛

تجربه بالای بازیکنان باعث قهرمانی تیم شد/ تیم قوی و جنگنده‌ای داشتیم

۱۲:۲۲  -  ۲۳ اسفند ۱۴۰۲
گفتگوی کمتر دیده شده دیباچه با زنده یاد رضا داوودنژاد و همسرش

غزل بدیعی همسر زنده یاد رضا داوودنژاد: به خاطر عشق، همیشه در کنار رضا بودم

۱۲:۲۰  -  ۱۵ فروردين ۱۴۰۳
گفتگو دیباچه با کارگردان سریال «از سرنوشت»

« رضا داوودنژاد » در رفاقت، مرام و غافلگیری، دست به نقد بود!

۱۶:۳۲  -  ۱۴ فروردين ۱۴۰۳
سرمربی تیم ملی ووشو در گفت‌وگو با «دیباچه» مطرح کرد؛

هدف کسب بهترین نتیجه در آسیاست/ بدون تغییر ترکیب، راهی انتخابی جام جهانی خواهیم شد

۱۲:۰۸  -  ۲۲ اسفند ۱۴۰۲
پربازدیدها
آخرین اخبار