جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳  |  Friday, 29 March 2024

دیباچه

کد خبر: ۷۱۱۱
تاریخ انتشار : ۱۴ : ۰۷ - ۲۴ فروردين ۱۳۹۵
حسین محب اهری که این روزها با دو نمایش «ننه دلاور و فرزندانش» و «شاهزاده خانم بدترکیب» روی صحنه است درباره ویژگی نقش‌هایی که در این دو اثر نمایشی برعهده دارد، سخن گفت.

دیباچه:

حسین محب‌اهری بازیگر تئاتر و تلویزیون که این روزها مشغول بازی در دو نمایش «ننه دلاور و فرزندانش» و «شاهزاده خانم بدترکیب» است در این باره گفت: هر دو نمایش «ننه دلاور و فرزندانش» به کارگردانی امیر دژاکام و «شاهزاده خانم بدترکیب» به کارگردانی مریم کاظمی از ۸ فروردین ماه و در ایام نوروز اجراهای خود را آغاز کردند.

دیباچه-حسین محب اهری


وی درباره اجرای آثار نمایشی در ایام نوروز عنوان کرد: از آنجا که برخی از مردم ما گریزان از تئاتر و به شدت علاقه مند به گذران وقت به بطالت هستند ما خودمان را آماده کرده بودیم که در ایام نوروز با سالن خالی از تماشاگر مواجه شویم چون در روزهای عادی تئاتر از مخاطب کمی برخوردار است په برسد به ایام تعطیل، اما خوشبختانه این اتفاق رخ نداد و استقبال خوبی از هر دو نمایش صورت گرفت. معتقدم تعطیلات نوروز تعطیلاتی است که با تفکر همراه است چون بهار این نوید را به مردم می دهد که همه چیز باید نو و تازه باشد و می توان از اول شروع کرد.

 

از اجرای تئاتر در تعطیلات نوروز غافل نشویم

محب اهری ادامه داد: در ایام تعطیلات علاوه بر تشویق مردم به دیدن کاخ ها و موزه ها باید آنها را به دیدن تئاتر نیز ترغیب کرد. تصور کنید خانواده ای از شهرستانی دور که در آن سالن های تئاتر کمی وجود دارد برای گذراندن تعطیلات به تهران می آید، پس این ایام فرصت مناسبی است تا آنها را به دیدن نمایش های روی صحنه دعوت کنیم. این کار نیز باید توسط رسانه ها و با اطلاع رسانی مناسب صورت گیرد و البته نمایش هایی برای اجرا در این ایام نیز انتخالب شود که مخاطب را از تئاتر دلزده نکند و تماشاگری که برای اولین بار به تئاتر می آید عطای آن را به لقایش نبخشد.

وی درباره همکاری با مریم کاظمی در نمایش «شاهزاده خانم بدترکیب» بیان کرد: من از سال ۸۶ با مریم کاظمی همکاری می کنم و «شاهزاده خانم بدترکیب» ششمین نمایشی است که با او کار می کنم. در این مدت در ۵ نمایش ویژه کودک و نوجوان و یک نمایش با عنوان «رام کردن زن سرکش» که متعلق به بزرگسالان بود بازی کردم. البته نمایش های خانم کاظمی را نمی توان تنها مختص به قشر خاصی دانست بلکه آثار او مختص زندگی است و هر سن و سالی از دیدن آنها لذت می برد.

بازیگر فیلم «فرزند چهارم» یادآور شد: من از سال ۸۶ که مریم کاظمی را پیدا کردم شیفته شیوه کاری، تخیلات، ذهن خلاق، انرژی فراوان و جدی بودن او در کارش شدم. او به شدت جدی و به کارش معتقد است. کاظمی غالبا در حال فعالیت است و من در این چند سالی که او را می شناسم ندیدم که فارغ نشسته و به چیزی فکر نکند. کار با این هنرمند برای من بسیار لذت بخش است و اگر روزی به من بگویند فردی را برای رییس جمهوری پیشنهاد بده من قطعا مریم کاظمی را معرفی خواهم کرد چون شک ندارم اوضاع مملک را درست خواهد کرد.

وی درباره نقشی که در این نمایش بر عهده دارد، توضیح داد: در این اثر نمایشی دو نقش برعهده دارم. در پرده اول نمایش پادشاه هستم و در پرده دوم در نقش پدر خانواده ای که راه و رسم درست زیستن را به شاهزاده خانم می آموزد و به او یاد می دهد که یک انسان چگونه باید زندگی کند، بازی می کنم.

 

بازی در نفش سروان و ستوان در «ننه دلاور و فرزندانش»

محب اهری درباره همکاری اش با امیر دژاکام نیز یادآور شد: نمایش «ننه دلاور و فرزندانش» هشتمین کاری است که با آقای دژاکام کار می کنم. اولین کاری که با وی انجام دادم نمایش «لیلی و مجنون» بود که سال ۸۲ به صحنه رفت. در نمایش «ننه دلاور و فرزندانش» من نقش سروان و ستوان را ایفا می کنم. اولی یک فرمانده نظامی در جنگ اول است و دومی یک ستوان جنگ دوم است.

وی درباره رویکردی که کارگردان به نمایشنامه دارد، گفت: به هرحال هر کارگردانی نگاه ویژه خودش را به یک متن دارد و دژاکام نیز با نگاهی تراژدی - کمدی این نمایش را به صحنه برده است اما جوهره اصلی این تراژدی خیلی تلخ است. برشت از دست دادن سه فرزند یک زن دوره گرد و مصلحت اندیش را در طول جنگ به تصویر می کشد و چه چیزی بدتر از این اتفاق می تواند برای یک مادر رخ دهد و مگر ملموس تر از این وضعیت هم وجود دارد.

محب اهری در پایان صحبت هایش اضافه کرد: در حال حاضر ما شاهد ننه دلاورهای زیادی در سوریه، عراق، یمن، لبنان، آفریقا و...  هستیم. حتی معتقدم اتفاقاتی که در زمان برشت رخ داده هم‌پای وقایع دردناکی است که امروزه شاهدش هستیم. بشر از ابتدا به دلیل داشتن یک خوی وحشی دست به جنایت می زند. من همیشه در این مواقع یاد سوره ای از قرآن با این مضمون می افتم که «قسم به عصر که انسان ها زیان کارند و در خسران به سر می برند ...» این سوره نشان دهنده وضعیت انسان در طول سال ها در جوامع بشری است.

نمایش «ننه دلاور و فرزندانش» به نویسندگی برتولت برشت و کارگردانی امیر دژاکام  هر روز غیر از شنبه‌ها ساعت ۱۹:۳۰ در تالار چهارسو مجموعه تئاتر شهر روی صحنه می‌رود.

مه لقا باقری، امیر کربلایی زاده، حسین محب اهری، مرتضی رستمی، حمید فلاحی، علی محمد رادمنش، حسین شهبازی، هدیه آزاده، ابوالفضل جمشیدی، آزاده نوبهار، محمد رحیمی، محمود صفری، شبنم ابریشمی، لیلا حقانی، مسیح رحمتی، سنا رضایی، صادق ملکی، مجید رسام، حامد پور محمد، عارف عباسی، عاطفه بدیعی، مرثین واثقی، سامان میر حسینی بازیگران این نمایش هستند.

مهر نوشت: «شاهزاده خانم بدترکیب» نیز به نویسندگی اوراند هریس، ترجمه سید حسین فدایی حسین و کارگردانی مریم کاظمی از ۸ فروردین ماه ساعت ۱۸ در تالار هنر روی صحنه است. در این نمایش بازیگرانی چون حسین محب اهری، مریم کاظمی، میترا کریم خانی، هایده حسین زاده، شراره طیار، پریسا فلاح زاده، نازنین صفا، مسعود مهرابی، سعید قره داغلی، شیما میرمهدی، نرگس صفا منش، مهدی رمضان زاده، مریم علیپور، پویا ششپری، ماندانا عبقری و مهراد زمانی به ایفای نقش می پردازند.

 

 
نام:
ایمیل:
* نظر:
مطالب برگزیده
صحبت‌های احساسی مارال بنی آدم، در گفتگو با ویژه برنامه «مدیا»

پروین اعتصامی، قبل از اینکه یک شاعر و ادیب باشد، یک انسان بوده است!

۱۵:۱۸  -  ۲۳ اسفند ۱۴۰۲
گفتگو ویژه برنامه مدیا با سعید الهی تهیه کننده فیلم‌های سینمایی میرو و قویدل

مطمئنم شهید آوینی اگر زنده بود، به مستند «قویدل» جایزه می‌داد / باید باور کنیم که در اتاق شیشه‌ای زندگی می‌کنیم

۱۳:۱۱  -  ۲۳ اسفند ۱۴۰۲
گلر تیم ملی هندبال در گفت‌وگو با «دیباچه» مطرح کرد؛

مربیان خارجی تاثیر مثبتی بر روی تیم ملی داشتند/ وقتی توپ گل نمی‌شود، مقصر مربی نیست

۱۱:۳۸  -  ۲۰ اسفند ۱۴۰۲
مدیرکل اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی استان تهران در گفتگو با دیباچه:

انجمن موسیقی فعالی در استان تهران نداریم/ موسیقی نسبت به تئاتر و هنرهای تجسمی مظلوم‌تر است

۱۱:۱۷  -  ۱۴ اسفند ۱۴۰۲
گفتگو ویژه برنامه مدیا با «خسرو احمدی» که دهه شصتی‌ها او را به نام «دولنگ» می‌شناسند

متاسفانه تلویزیون برای کودکان امروزی هیچ برنامه خوبی ندارد!

۱۳:۰۷  -  ۱۷ اسفند ۱۴۰۲
صحبت‌های انتقادی حسین عابدینی بازیگر سریال « بچه های مدرسه همت » علیه «مهران رجبی»

«مهران رجبی» کنترات برداشته، نباید فقط پولو ببینه و با کله شیرجه بزنه؛ بازیگری را با بیزینس اشتباه گرفته!

۱۶:۵۳  -  ۱۴ اسفند ۱۴۰۲
رئیس مرکز مطالعات راهبردی و آموزش وزارت کشور با دیباچه مطرح کرد؛

هدف اصلی جشنواره ی « رای ملت » تببین گری و جهاد تبیین است/ پای جشنواره "رای ملت" به انتخابات ریاست جمهوری کشیده می‌شود!

۱۳:۰۸  -  ۱۰ اسفند ۱۴۰۲