شنبه ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳  |  Saturday, 20 April 2024

دیباچه

کد خبر: ۴۹۵۲۲
تاریخ انتشار : ۳۸ : ۱۱ - ۰۲ مرداد ۱۳۹۸
بیوک میرزایی بازیگر تئاتر، سینما و تلویزیون در گفتگو با دیباچه مطرح کرد:

اعظم صفایی: بیوک میرزایی بازیگر و صداپیشه در گفتگویی اختصاصی با دیباچه گفت: بازیگر در حد قد و قواره نوید محمدزاده زیاد داریم اما به بخشی از آنها فرصت‌ها داده نشده که آرزو می‌کنیم کارگردان‌ها از آنها هم استفاده کنند.

این بازیگر در خصوص فعالیتهای اخیر خود به خبرنگار دیباچه گفت: من کارمند واحد نمایش رادیو هستم و در کلیه کارهایی نمایشی رادیو فعالیت دارم در کنار این کار در برنامه صبح جمعه که برنامه‌ای 40 ساله است فعالیت می‌کنم؛ علاوه براین در حال تمرین تئاتری با نام"تضاد نوعی منافع" به کارگردانی"فرهاد تجویدی" هستم. همچنین در تلویزیون در حال پیش تولید سریالی به تهیه کنندگی"محمدعلی اسلامی" هستیم که کاری 30 قسمتی است و درکنار آن در سریالی 60 قسمتی با نام "افسانه هزارپایان" فعالیت دارم که احتمالا در یکی دو ماهه اخیر پخش خواهد شد.

وی علت حضور کمرنگ اش در سریال‌های تلویزیونی را به نسبت سالهای گذشته این گونه مطرح کرد: الان بخشی از کارگردان‌ها تیم‌های خود را دارند و با آنها کار می‌کنند از طرفی برخی کارهایی که پیشنهاد می‌شوند کارهای خوبی نیستند یا متن خوب ندارند و یا مسائل مالی خوبی ندارند. به همین دلیل من و همکارانم در این کارها بازی نمی‌کنیم و گرنه حرفه ما بازیگری است. یک سال و نیم درگیر سریال "افسانه هزارپایان " بودم و در کنار آن دوتا تله فیلم کار کردم. به تازگی هم از طرف سیروس مقدم دعوت به بازی شدم اما به این علت که برسر مسائل مالی با تهیه کننده به توافق نرسیدیم، پیشنهاد را نپذیرفتم.

میرزایی در رابطه با وضعیت حال حاضر تولیدات تلویزیونی و کاهش مخاطبان این رسانه بیان کرد: یک دلیل عمده این موضوع این است که درحال حاضر عده‌ای از کارگردانان توانمند ما بیکار هستند و یا کار نمی‌کنند. علاوه براین برخی از متون فیلمنامه‌ای حرفه‌ای و خوب نیستند و حتی تلویزیون هم اعلام می‌کند که این رسانه بازتابی که در قدیم داشته است را ندارد و خود مسئولان سازمان هم به دنبال ایراد کار هستند. واقعیت این است که تلویزیون در این چندساله بردی که داشت را از دست داده و کارها کیفیت مطلوب گذشته را ندارد سریال‌هایی مثل "مدار صفر درجه" ، "کلاه پهلوی"، "پهلوانان نمی‌میرند"، "باغ گیلاس"، "آپارتمان" و... هنوز که هنوز است از شبکه‌های مختلف پخش می‌شوند و مردم آنها را دوست دارند درصورتیکه الان در روز سه چهار سریال پخش می‌شود اما ماندگار نیستند البته نه اینکه بخواهیم همه آنها را رد کنیم چون کارهای خوب هم داریم اما در نهایت به نظر می‌آید روند تولید سریال‌های خوب در حال کاهش است و کیفیت لازم را ندارد.

این هنرمند در پاسخ به این پرسش که کار در کدام عرصه برای او جذابیت بیشتری دارد عنوان کرد: همیشه دوست دارم کار تئاتر انجام بدهم و الان هم درحال تمرین نمایش خوبی هستم ولی رادیو به شکلی منزل اول من است به این دلیل که محدودیت‌ها و معذوریت‌ها در رادیو کمتر است درنتیجه امکان و قابلیت ضبط و پخش نمایشنامه‌ها و رمان‌های خوب وجود دارد اما در تلویزیون به دلیل تصویر بودن قابل اجرا نیست. رادیو محفل فرهنگی و ادبی خوبی برای فعالیت است و ما مرتب در حال کار در این محفل هستیم. در تلویزیون هم اگر خط قرمزها کمتر در نظر گرفته شود و دست و بال هنرمندان کمتر بسته شود، می‌توان کارهای خوبی ارائه داد البته نمی‌توان گفت درکل کارهای این رسانه بد وبی کیفیت است بلکه کارگردان‌های خوبی داریم که درحال کار هستند اما این کارها مثل قبل ماندنی نیستند و به زودی از حافظه پاک می‌شوند.

وی افزود: الان در سریال‌های جدید سه چهار نفر بازیگر قدیمی می‌بینید و در عوض به وفور نیروهای تازه کاری کار می‌کنند که کمتر توانمدی دارند. تصمیم‌های درستی در انتخاب‌ها گرفته نمی‌شود و به همین دلیل هم کار کار مطلوبی نیست و مردم را جذب نمی‌کند. یکی از دلایل کمبود مسائل مالی است به طوری که چند کار به دلیل همین کمبود مسائل مالی متوقف شده، چند کاری که تصویب شده و تنها در انتظار بودجه هستند و به همین دلیل کار شروع نمی‌شود؛ برآوردی که برای سریال الف درنظر می‌گیرند خیلی پایین است و به همین خاطر تهیه کننده و کارگردان مجبور می‌شوند از بازیگران شاخص استفاده نکنند؛ به همین خاطر بر روی بازیگرانی دست می‌گذارند که توانمندی لازم را ندارند و در نتیجه نمی‌توانند با تماشاگر همذات پنداری کنند. برآوردها پایین است و گاهی این وسط بخور بخورهایی هم می‌شود که باعث می‌شود کارها کیفیت مطلوب را نداشته باشند.

بازیگر سریال "پهلوانان نمی‌میرند" در خصوص وضعیت حال حاضر تئاتر اظهار داشت: تئاتر مادر بازیگری است و مانند گود زورخانه می‌ماند. خوشبختانه اکثر بازیگران خوب ما بازیگر تئاتر هستند بازیگرانی مانند "امیرجعفری"، "نوید محمد زاده"، "فرهاد اصلانی"، "آتیلا پسیانی"، "پرویز پرستویی" همه از تئاتر آمده‌اند. پیش از انقلاب بخش زیادی از بازیگران از طریق دوبله معروف می‌شدند؛ اما الان اینطور نیست و این بازیگران به این دلیل که بازیگر تئاتر هستند درکارشان موفق و ماندنی می‌شوند. بخشی از بازیگران موسمی هستند یک سال و دوسال به دلیل جوانی، زیبایی و برند بودن بازی می‌کنند اما ماندنی نیستند آنهایی ماندگار می‌شوند که ریشه دارند.

وی افزود: در یکی از مصاحبه‌ها از من در مورد نوید محمدزاده پرسش شده بود و من اصطلاحا گفتم "نوید محمد زاده شق القمر نمی‌کند" منظورم این بود که بازیگر تئاتر است و خوب کار می‌کند اما فقط نوید محمد زاده نیست؛فرهاد اصلانی،امیرجعفری و بقیه هم هستند حالا این بازیگر روی بورس افتاده و بازی می‌کند ؛خیلی هم خوب است. اما بعضی مواقع بازیگران را به جان هم می‌اندازند .من چرا باید در مورد نوید محمدزاده بد بگویم درحالیکه او بازیگر تئاتر است و خوب کار کرده درنتیجه از هنر او استفاده می‌کنند. منتهی بازیگر در حد قد و قواره نوید محمدزاده زیاد داریم اما به بخشی از انها فرصت‌ها داده نشده که آرزو می‌کنیم کارگردان‌ها از انها هم استفاده کنند.

این بازیگر در ادامه در رابطه با امنیت شغلی بازیگران گفت: بخشنامه زده بودند بازنشستگان حق کار ندارند و ما عنوان کردیم بازیگری بازنشستگی ندارد بازیگر تا زمانی که صدا و سلامت و توانمندی دارد می‌تواند کار کند؛ما در کنار پیشکسوتان قوت گرفتیم در رادیو بازیگران قولی مثل "نوزری"، "مقبلی"، "سارنگ"، "مشکین"، "تفکری" و"تابش" داشتیم و در کنار اینها رادیو را شناختیم. نسل جوان اگر در کنار پیشکسوتان کسب تجربه نکنند چطور کار را یاد بگیرند. به همین دلیل بسیاری از بازیگران ما یا بیمه نبوده و یا بازنشستگی نداشته‌اند و در نهایت به آنها گفته‌اند بازنشسته شده‌اید و دیگر به شما کار نمی‌دهیم. بازیگر تا وقتی بدن سالمی دارد قادر به کار کردن است و هرچه بگذرد توانمندتر می‌شود چون دوره بیشتری گذرانده است. اگر این بازیگران را کنار بگذارند ناجوانمردی است..

بیوک میرزایی در انتها گفت: من نزدیک به چهل سال است کار می‌کنم و همچنان مستأجر هستم از نظر مالی و مادی این حرفه من را تأمین نمی‌کند با اینکه در رادیو،تئاتر،دوبله و تلویزیون کار می‌کنم اما باز هم شرایط مناسبی ندارم البته به لطف خدا حقوق کارمندی دارم اما خیلی‌ها این حقوق را هم ندارند و روزهای بدی را می‌گذرانند. آرزو می‌کنم مسئولان به این موضوعات توجه کنند، امنیت شغلی که در خیلی از کشورها در رابطه با هنرمندان وجود دارد در مملکت ما وجود ندارد و ما هنرمندان همواره نگران هستیم.


منبع: دیباچه
نام:
ایمیل:
* نظر:
مطالب برگزیده
سرمربی تیم ملی هندبال جوانان دختر ایران در گفت‌وگو با«دیباچه» مطرح کرد؛

تیم ملی در گروه مرگ قرار دارد/ بازی با تیم‌های اروپایی محک خوبی است

۱۸:۱۷  -  ۲۹ فروردين ۱۴۰۳
یک کارشناس فوتسال در گفت ‌و‌ گو با «دیباچه» مطرح کرد؛

ایران تیم بهتری نسبت به رقبای آسیایی دارد/باید به تصمیم شمسایی احترام بگذاریم

۱۱:۲۹  -  ۲۵ فروردين ۱۴۰۳
ادبیات عجیب ژیلا صادقی!

جنجال خانم مجری بعد از درگذشت رضا داوودنژاد چه بود؟

۱۲:۲۹  -  ۱۵ فروردين ۱۴۰۳
مربی تیم والیبال بانوان سایپا در گفت و گو با«دیباچه» مطرح کرد؛

تجربه بالای بازیکنان باعث قهرمانی تیم شد/ تیم قوی و جنگنده‌ای داشتیم

۱۲:۲۲  -  ۲۳ اسفند ۱۴۰۲
گفتگوی کمتر دیده شده دیباچه با زنده یاد رضا داوودنژاد و همسرش

غزل بدیعی همسر زنده یاد رضا داوودنژاد: به خاطر عشق، همیشه در کنار رضا بودم

۱۲:۲۰  -  ۱۵ فروردين ۱۴۰۳
گفتگو دیباچه با کارگردان سریال «از سرنوشت»

« رضا داوودنژاد » در رفاقت، مرام و غافلگیری، دست به نقد بود!

۱۶:۳۲  -  ۱۴ فروردين ۱۴۰۳
پربازدیدها
آخرین اخبار