پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳  |  Thursday, 18 April 2024

دیباچه

کد خبر: ۴۹۵۰۶
تاریخ انتشار : ۳۶ : ۱۲ - ۲۷ تير ۱۳۹۸

 مراسم نکوداشت محمد تهامی‌نژاد و ابراهیم مختاری، شب گذشته (چهارشنبه ۲۶ تیر) در هتل پارسیان انقلاب به همراه تقدیر از سه کارگردان مستند برگزار شد.

اسطوره های سینمای مستند مورد تجلیل قرار گرفتند

به گزارش دیباچه،در ابتدای این مراسم، محسن استادعلی، کارگردان سینمای مستند گفت: « این شب به احترام شغل کارگردانی برپا شده است و بسیار خوشحالم که با نام دو ستون سینمای مستند که با پژوهش‌ها و فیلم‌های‌شان زندگی کردم (ابراهیم مختاری و محمد تهامی‌نژاد) گره خورده است.»

در ادامه، روبرت صافاریان، منتقد و پژوهشگر سینما درباره ابراهیم مختاری گفت: «معمولا ما تجربه‌های‌مان را جمع‌بندی نمی‌کنیم اما ابراهیم مختاری در فیلم‌ها و کتاب‌هایش این‌کار را انجام می‌دهد. او تنها تئورسین سینمای مستند است که سعی می‌کند آن‌را به مرحله نظریه ارتقا دهد.»

 «چیزی که در اکثر آثار تهامی‌نژاد موج میزند این است که با حفظ فاصله و بدون تعجیل به نظاره سوژه‌ها می‌پردازد. من اعتقاد دارم که او در کارش به سبک مشاهده‌گری رسیده است.»

مهدی قربان‌پور،مستند ساز  گفت: «ابراهیم مختاری را با فیلم «اجاره‌نشین‌ها» می‌شناسم که در جشنواره‌ای در اصفهان نمایش داده شد و من برای دیدن این فیلم اشتیاق زیادی داشتم. درواقع با دیدن این فیلم به سینمای مستند علاقمند شدم.»

در ادامه لوح انجمن صنفی کارگردانان سینمای مستند با حضور بابک بهداد، مهدی قربان‌پور و روبرت صافاریان،  به ابراهیم مختاری اهدا شد.

ابراهیم مختاری گفت: « این شب برای من معنای دیگری دارد و آن در کنار محمد تهامی‌نژاد بودن است. از هیات مدیره انجمن کارگردانان مستند برای برپایی جشن امشب تشکر می‌کنم.»

تجلیل از محمد تهامی‌نژاد، ادامه بخش این مراسم بود.

آزاده بیزارگیتی، مستدساز، در مراسم نکوداشت تهامی‌نژاد گفت: «تهامی‌نژاد را از سال‌ها پیش می‌شناسم و از او بسیار آموخته‌ام. او اهل پژوهش است و در اتاق تاریکش به سینمای مستند مومنانه معنا بخشید.»

وی ادامه داد: «تهامی نژاد کسی است که در کارنامه پنجاه و چند ساله خود در سینمای مستند به جز پژوهش و ساختن مستند، هزاران فیلم کوتاه را در فیلمخانه ملی بدون هیچ هیاهو و رقابتی مورد بررسی قرار داده است.»

گیتی با بیان اینکه در سینمای مستند از ستاره‌سازی سینمای بلند خبری نیست، گفت: «تهامی‌نژاد برای نسل من ستاره راهگشای سینمای مستند است.»

کارگردان عاشق

محمدرضا اصلانی از مستندسازان پیشکسوت نیز گفت: «برخلاف برخی هنرها مانند نقاشی و موسیقی که مستقل و واحد هستند، سینما برآیند همه اندیشه‌های بشری در جهان امروز است. کسانی که مستند می‌سازند باید جهان بینی داشته باشند زیرا بدون دانش علوم انسانی نمی‌توان سینما داشت.»

این سینماگر خاطرنشان کرد: «در سینما کسانی هستند که نظریه‌پرداز هستند و تهامی‌نژاد تنها یک سینماگر مستند نیست بلکه محققی است که شیوه تحقیق را در سینمای ایران پایه‌گذاری کرد. در واقع او با این‌کار حوزه تخصص خودش را مشخص کرد.»

وی ادامه داد: «تهامی‌نژاد به سوژه‌های تحقیقاتی‌اش عشق داشت و تنها به عنوان یک شغل به ان نگاه نمی‌کرد. او یک رویکرد ارتودوکسی نسبت به مسائلی که با آن درگیر بود، داشت. بودن افرادی مانند تهامی‌نژاد در این خانواده دریچه‌ای است به عنوان چهره انسان که با حضور خود امر اخلاق مهمی را اخطار می‌کند. تهامی‌نژاد هیچ پروژه‌ای را نکشت و سوژه‌هایی را که می‌توانست فراموش شود، به آنها زندگی داد و این یعنی انسانیت مطلق.»

در ادامه برنامه، محسن استادعلی، محمدرضا اصلانی و بیزار گیتی، روی صحنه آمدند و از محمد تهامی‌نژاد تجلیل کردند.

محمد تهامی‌نژاد نیز در مراسم نکوداشت خود گفت: «شب کارگردانان مستند دارای زبان مشخصی است که به مرور زمان قابل درک است. این شب قطعا در یادها و خاطره‌ها خواهد ماند. امشب نخستین دوره این جشن  برگزار شده است و نهایت سعی و تلاش شده تا بی‌نقص مدیریت شود.»

تقدیر از سه مستندساز

در ادامه این مراسم، مهدی گنجی بیانیه هیات داوران را قرائت کرد و بعد از آن آرش اسحاقی و هادی معصوم‌دوست روی صحنه آمدند و از سه کارگردان مستندساز تقدیر کردند.

تندیس بهترین کارگردانی مستند کوتاه به شیرین برق‌نورد برای مستند «پنهان» اهدا شد.

تندیس بهترین فیلم مستند نیمه بلند مستند به سیدمهدی موسوی برزکی برای مستند «همه نیمه من» اهدا شد.

تندیس بهترین کارگردانی فیلم مستند بلند هم به مهدی باقری برای مستند «در جستجوی خانه خورشید» تعلق گرفت.

دراین مراسم، هنرمندانی چون منوچهر شاهسواری، مصطفی آل‌احمد، محمد آفریده، امیر تاجیک، خسرو دهقان، ارد زند، سعید رشتیان، روانبخش صادقی، همایون امامی، مسعود جعفری‌جوزانی، پژمان مظاهری‌پور، حمید جعفری، حسین حق‌گو، مینا کشاورز، کیوان کثیریان، حمید سهیلی، مرتضی رزاق‌کریمی، مهدی باقری، مهدی گنجی، پیروز کلانتری، علیرضا حسینی، علیرضا دهقان، زینب تبریزی، جعفر صانعی‌مقدم، علی قائم‌مقامی، مهدی قربان‌پور، جواد وطنی، محسن استادعلی، بابک بهداد، آرش اسحاقی، مهدی اسدی، شهنام صفاجو، مهرداد زاهدیان، محسن دامن‌زن، محسن خانجهانی، پدرام اکبری، محسن سخا، بهمن کیارستمی، حمیدجعفری، محمدرضا فرطوسی، محمدصادق جعفری، پریسا عشقی، نوا رضوانی، حسین ریگی، میثم شاه‌بابایی، فرزاد توحیدی، مهرداد اسکویی، روبرت صافاریان، رامین حیدری فاروقی و ... حضور داشتند.


نام:
ایمیل:
* نظر:
مطالب برگزیده
یک کارشناس فوتسال در گفت ‌و‌ گو با «دیباچه» مطرح کرد؛

ایران تیم بهتری نسبت به رقبای آسیایی دارد/باید به تصمیم شمسایی احترام بگذاریم

۱۱:۲۹  -  ۲۵ فروردين ۱۴۰۳
ادبیات عجیب ژیلا صادقی!

جنجال خانم مجری بعد از درگذشت رضا داوودنژاد چه بود؟

۱۲:۲۹  -  ۱۵ فروردين ۱۴۰۳
مربی تیم والیبال بانوان سایپا در گفت و گو با«دیباچه» مطرح کرد؛

تجربه بالای بازیکنان باعث قهرمانی تیم شد/ تیم قوی و جنگنده‌ای داشتیم

۱۲:۲۲  -  ۲۳ اسفند ۱۴۰۲
گفتگوی کمتر دیده شده دیباچه با زنده یاد رضا داوودنژاد و همسرش

غزل بدیعی همسر زنده یاد رضا داوودنژاد: به خاطر عشق، همیشه در کنار رضا بودم

۱۲:۲۰  -  ۱۵ فروردين ۱۴۰۳
گفتگو دیباچه با کارگردان سریال «از سرنوشت»

« رضا داوودنژاد » در رفاقت، مرام و غافلگیری، دست به نقد بود!

۱۶:۳۲  -  ۱۴ فروردين ۱۴۰۳
سرمربی تیم ملی ووشو در گفت‌وگو با «دیباچه» مطرح کرد؛

هدف کسب بهترین نتیجه در آسیاست/ بدون تغییر ترکیب، راهی انتخابی جام جهانی خواهیم شد

۱۲:۰۸  -  ۲۲ اسفند ۱۴۰۲
پربازدیدها
آخرین اخبار