سه‌شنبه ۰۴ ارديبهشت ۱۴۰۳  |  Tuesday, 23 April 2024

دیباچه

کد خبر: ۴۹۴۷۹
تاریخ انتشار : ۴۶ : ۱۱ - ۱۷ تير ۱۳۹۸
معاونت فنی و عمرانی فرمانداری تهران در گفت و گو با دیباچه مطرح کرد:

فاطمه شعبانی : اواخر بهمن ماه سال گذشته بررسی کلیات طرح زیست شبانه روی میز اعضای شورای شهر قرار گرفت و آنها به بررسی لایحه الزام شهرداری به برنامه ریزی و بستر سازی و احیا زیست شبانه پرداختند. با موافقت اعضای شورای شهر تهران با اجرای پایلوت زیست شبانه پایتخت قرار بود از ابتدای اردیبهشت ماه دیگر پایتخت حول و حوش ساعت 12 شب به خواب اجباری نرود و مغازه ها و رستورانها حتی سینما ها کرکره هایشان را پایین نشکند تا اگر کسی هوس گشت شبانه به سرش زد شهر پذیرایش باشد. موافقان این طرح معتقدند زیست شبانه باعث رونق کسب و کار شده و فرصتهای شغلی بیشتری را برای شهروندان تهران امکان پذیر می­کند و افزایش امنیت در فضاهای بی دفاع شهری در زیست شبانه امکان پذیر است. این درحالی است که فرمانداری تهران با مصوبه شورای شهر مبنی بر زیست شبانه مخالفت کرد و این مصوبه به هیئت حل اختلاف مرکز ارسال شد تا نظر نهایی در این هیئت اعلام شود. مهندس« غلامحسین آرام» معاون فنی عمرانی فرمانداری تهران می گوید:« برای چنین تصمیمی نیاز است دستگاههای بالاتر از شهر و شهرستان تصمیم گیری کنند.»

شهرنیاز به استراحت وسکوت شبانه دارد | تهران کسب وکار کم ندارد که بخواهیم شبها هم کار کنند!

دلیل مخالفت فرمانداری با این مصوبه شورای شهر چیست؟ در حالیکه موافقان این طرح می گویند زیست شبانه موجب رونق کسب کار و کاهش آسیب های اجتماعی می شود

اولا الحمدالله تهران کسب وکار کم ندارد که بخواهیم شبها هم کار کنند و این تحلیل درست نیست ، شهر به استراحت و سکوت نیاز دارد و در کشورهای توسعه یافته هم ساعاتی را برای استراحت مردم و ساکنین شهرها می گذارند؛ به هرحال اگر قرار است زیست شبانه ای هم تعریف شود در یک مکان و پیکره محدود و خاص مشخص می­کنند که در آن مکان کسب وکار، رفت و آمد و زیست شبانه باشد. زیست شبانه قطعا نیاز به تامین امنیت دارد و باید امنیتش تامین بشود وقتی نیاز به تامین امنیت است یعنی باید نیروی انتظامی و نیروهای امنیتی فعال باشند- گرچه الان همه فعال هستند و کارشان را انجام می دهند- اما اگر قرار باشد چنین فضایی ایجاد شود باید یک هماهنگی کلی در تمام دستگاهها امنیتی و انتظامی در سطح شهر ایجاد شود تا امنیت شهروندان تامین گردد. چون این هماهنگی انجام نشده بود فرمانداری با این طرح مخالفت کرد. برای چنین تصمیمی نیاز است دستگاههای بالاتر از شهر و شهرستان تصمیم گیری کنند. از طرف دیگر اگر شما بگویید کسب و کار شبانه در تهران آزاد شود نمی توان دروازه های تهران را بست که از جاهای دیگر برای کار شبانه نیایند، یکباره در شب جمعیت تهران چند برابر می شود چون یک عده از این ور آن ور می­آیند که کسب و کار انجام بدهند و شاید نشود این جمعیت را کنترل کرد. به هرصورت بحث کلی تر است و نیاز به هماهنگی بیشتر در سطح هم استان و هم ملی در سطح تهران دارد که چنین تصمیمی گرفته شود.

الان طرح در چه مرحله ای است؟

فرمانداری با این طرح مخالفت کرده و مصوبه به هیئت مرکزی حل اختلاف رفته است و آنجا بررسی می­کنند و از رئیس محترم شورای شهر هم خواسته شده که به همراه فرماندار تهران در جلساتشان شرکت کنند و جمع بندی ها و فصل خطاب این بحث ها، رای است که آنجا صادر می شود.

مهندس محسن هاشمی که در مصاحبه ای مخالفتشان را با زیست شبانه اعلام کردند

در هرصورت ایشان را به عنوان رئیس شورای شهر خواسته اند و ایشان باید توضیح بدهند.

آن طور که من شنیدم اعضای کمیسیون اجتماعی شورای شهر که این طرح را مطرح کردند مد نظرشان پهنه رودکی و حوالی خیابان ولی عصر- انقلاب بوده است که پهنه ای را برای مرکز فرهنگی و زیست شبانه در نظر گرفته اند نه کل شهر

نه ، مصوبه این طور نبود و کلی و مناطق 22 گانه تهران بود چون کلی بود و محدود به جای خاصی نبود به همین دلیل مخالفت شد. اگر به صورت محدود و در قسمتی از شهر بخواهند مراسم داشته باشند مجوزهای موقتی می گیرند و کارشان را انجام می دهند. اما اگر قرار باشد شهر شبانه روزی شود مردم راغب نیستند که شبهایشان را از دست بدهند و نتوانند استراحت بکنند. این طرح احتیاج به وقت ، مطالعه و هماهنگی بیشتر در سطح شهر دارد و باید همه جانبه به موضوع نگاه کنند و ان شاالله جمع بندی نهایی را انجام دهند و رای صادر کنند.

آیا نیروی انتظامی و فرمانداری در جریان تصویب این طرح در شورای شهر نبودند؟

نه، ما در جریان نبودیم، قاعده کار همین است اگر تصمیمی بگیرند که دستگاههای دیگر هم پای کار باشند و همکاری کنند باید دستگاهای دیگر توانایی این کار را داشته باشند وقتی هماهنگی نمی شود دستگاههای دیگر هم با وجود ماموریتهای ذاتی که دارند مخالفت می­کنند. مصوبه که آمد ما در مهلت قانونی اعتراض کردیم .

بالاخره تکلیف طرح زیست شبانه چه می شود؟

هرچیز که مرکز حل اختلاف رای بدهد آن ملاک عمل می شود.


منبع: دیباچه
نام:
ایمیل:
* نظر:
مطالب برگزیده
مسئول کمیته رتبه‌بندی مرشدان فدراسیون ورزش‌های زورخانه‌ای و کشتی پهلوانی در گفتگو با دیباچه:

ورزش زورخانه ای باید به المپیک راه پیدا کند/ هزاران سال است ورزش باستانی از موسیقی و آوای حماسی بهره می‌برد

۱۷:۵۴  -  ۲۹ فروردين ۱۴۰۳
سرمربی تیم ملی هندبال جوانان دختر ایران در گفت‌وگو با«دیباچه» مطرح کرد؛

تیم ملی در گروه مرگ قرار دارد/ بازی با تیم‌های اروپایی محک خوبی است

۱۸:۱۷  -  ۲۹ فروردين ۱۴۰۳
یک کارشناس فوتسال در گفت ‌و‌ گو با «دیباچه» مطرح کرد؛

ایران تیم بهتری نسبت به رقبای آسیایی دارد/باید به تصمیم شمسایی احترام بگذاریم

۱۱:۲۹  -  ۲۵ فروردين ۱۴۰۳
ادبیات عجیب ژیلا صادقی!

جنجال خانم مجری بعد از درگذشت رضا داوودنژاد چه بود؟

۱۲:۲۹  -  ۱۵ فروردين ۱۴۰۳
مربی تیم والیبال بانوان سایپا در گفت و گو با«دیباچه» مطرح کرد؛

تجربه بالای بازیکنان باعث قهرمانی تیم شد/ تیم قوی و جنگنده‌ای داشتیم

۱۲:۲۲  -  ۲۳ اسفند ۱۴۰۲
گفتگوی کمتر دیده شده دیباچه با زنده یاد رضا داوودنژاد و همسرش

غزل بدیعی همسر زنده یاد رضا داوودنژاد: به خاطر عشق، همیشه در کنار رضا بودم

۱۲:۲۰  -  ۱۵ فروردين ۱۴۰۳
پربازدیدها
آخرین اخبار