سه‌شنبه ۰۴ ارديبهشت ۱۴۰۳  |  Tuesday, 23 April 2024

دیباچه

کد خبر: ۴۹۴۷۳
تاریخ انتشار : ۵۲ : ۱۲ - ۱۳ تير ۱۳۹۸

مرتضوی تولید کننده برتر در صنایع دستی با اشاره اینکه صادرات نفت قیمتی تعیین شده از قبل را دارد، گفت: برای صادرات روزانه 10 هزار کالای صنایع دستی که هر کدام 600 یورو هزینه داشته باشد، به عبارتی 6 میلیون یورو روزانه نصیب ایران خواهد شد و صادرات صنایع دستی جایگزینی مناسب برای صنعت نفت خواهد بود.

مرتضی مرتضوی در گفتگو با خبرنگار دیباچه پیرامون بیانات مقام معظم رهبری در حمایت از تولید ملی گفت: در کشور ایران چیزی حدود 3 برابر صنایع دستی دنیا تنوع کالا در صنعت دستی وجود دارد،به عبارتی اگر تنوع همه صنایع در دنیا با هم جمع شود و در 3 ضرب شود، تازه به تنوع صنایع دستی در ایران می رسد.

مرتضوی با اشاره به اینکه بین 3 تا 5 میلیون نفر هنرمند صنایع دستی کار در کشور وجود دارد، اظهار داشت: این 3 تا 5 میلیون نفر قابلیت جایگزینی صنایع دستی را با نفت برای کشور دارند، به عبارتی استفاده از وجود چنین هنرمندانی که گنجی برای هر کشور در دنیا هستند صادرات صنایع دستی کشور را به زودی و به راحتی جایگزین صادرات صنعت نفت خواهد کرد.

وی پیرامون بیانات مقام معظم رهبری که فرمودند امیدوارم روزی شیر چاههای نفت بسته شود و ایران متکی به صادرات تولیدات داخلی باشد، تصریح کرد: اگر روزی صادرات یک میلیون و 300 هزار بشکه نفت وجود داشته باشد، بهترین حالت ممکن برای صادرات نفت کشوراست این درحالی است اگر بشکه ای یک میلیون حساب شود تنها6 دلار از هر بشکه نفت نصیب ایران می شود.

این تولید کننده برتر با تاکید بر اینکه همیشه نفت کشور پیش فروش شده است و قیمت فروش آن همان قیمت توافقی اولیه است و هیچ افزایش قیمتی برایش وجود ندارد، تاکید کرد: بنابراین هزینه هنگفتی بر روی دست کشور گذاشته و از جمله این هزینه ها شامل هزینه استخراج، پایش، مالیات، دور زدن تحریم ها که همگی بر ایران تحمیل شده است و هزینه هایی که به حساب ذینفعان صادرات نفتی می رود.

مرتضوی با تاکید بر اینکه شاید 45 55 و یا 49 51 درصد مبلغ توافقی میان ایران و کشورهای مورد قرار داد باشد، ولی بیشترین منفعت از صادرات نفت به سرمایه گذاران در این صنعت تعلق گرفته است، تصریح کرد: اگر روزانه 10 هزار کالای صنایع دستی 600 یوریی صادرات وجود داشته باشد، برای صادرات روزانه 1 میلیون بشکه نفت 6 دلار کسب می شده ،این در حالی است که برای صادرات روزانه 10 هزار کالای صنایع دستی که هر کدام 600 یورو هزینه داشته باشد به عبارتی 6 میلیون یورو را روزانه نصیب ایران خواهد کرد.

مرتضوی اذعان داشت: یکی از مهمترین موضوعاتی که در صادرات نفت مطرح است،  حداکثر تولید کشور یک میلیون و 500 هزار بشکه نفت بوده ولی در صنایع دستی حداقل صادرات 10 هزارکالای صنایع دستی در روز است که در حال حاضر با همین شرایط خرید کم و با همین شرایطی که برای هنرمندان در کشور وجود دارد قادر به تولید 100 هزار کالای صنایع دستی به صورت روزانه خواهیم بود.

سه برابر صنایع دستی دنیا، تنوع کالا در صنعت دستی ایران وجود دارد | بدون امضا و با آرم کشورشان محصولاتمان را به خودمان می فروشند

این تولید کننده برتر در صنایع دستی با اشاره به اینکه باید فقط به فکر فروش این صنعت باشیم، افزود: دو معضل بزرگ برای این صنعت وجوددارد که یکی نحوه ارائه این محصول است که متاسفانه بسته بندی خوبی برای این محصولات وجود ندارد و دوم عدم فرهنگ سازی برای معرفی این کالا به شهروندان است.

وی با اشاره به واردات صنایع دستی بی کیفیت از چین و سایر کشورها اذعان داشت: کشورهایی مثل چک، پاکستان محصولات ایران را بدون امضا تهیه و با آرم کشور خود با بسته بندی شکیل دوباره به کشور ایران می فروشند و این امر بسیار دردناک و قابل تامل است.

مرتضوی با تاکید بر اینکه ضعف در حمایت از تولید کنندگان در صنایع دستی و هنرمندان درکشور وجود دارد، افزود: گرفتن مجوز و ارائه آن برای رونق بخشیدن به این صنعت هفت خوان رستم را طی می کند و قوانین دست و پا گیری برای صنعتگر در این عرصه وجود دارد که اگر این موانع رفع شوند،کشور ایران قطعا در صادرات صنایع دستی در دنیا اول خواهد بود.

وی در پایان خاطر نشان کرد: این قابلیتها در کشور وجود دارد که با رونق صادرات صنایع دستی می توان جلوی صادرات نفت را گرفت و در آمد کشور را از نفت پایه به درآمد حاصل از صنعت دست ساز کشور رساند.

گفت و گو از : آذر رجبی

منبع: دیباچه
نام:
ایمیل:
* نظر:
مطالب برگزیده
مسئول کمیته رتبه‌بندی مرشدان فدراسیون ورزش‌های زورخانه‌ای و کشتی پهلوانی در گفتگو با دیباچه:

ورزش زورخانه ای باید به المپیک راه پیدا کند/ هزاران سال است ورزش باستانی از موسیقی و آوای حماسی بهره می‌برد

۱۷:۵۴  -  ۲۹ فروردين ۱۴۰۳
سرمربی تیم ملی هندبال جوانان دختر ایران در گفت‌وگو با«دیباچه» مطرح کرد؛

تیم ملی در گروه مرگ قرار دارد/ بازی با تیم‌های اروپایی محک خوبی است

۱۸:۱۷  -  ۲۹ فروردين ۱۴۰۳
یک کارشناس فوتسال در گفت ‌و‌ گو با «دیباچه» مطرح کرد؛

ایران تیم بهتری نسبت به رقبای آسیایی دارد/باید به تصمیم شمسایی احترام بگذاریم

۱۱:۲۹  -  ۲۵ فروردين ۱۴۰۳
ادبیات عجیب ژیلا صادقی!

جنجال خانم مجری بعد از درگذشت رضا داوودنژاد چه بود؟

۱۲:۲۹  -  ۱۵ فروردين ۱۴۰۳
مربی تیم والیبال بانوان سایپا در گفت و گو با«دیباچه» مطرح کرد؛

تجربه بالای بازیکنان باعث قهرمانی تیم شد/ تیم قوی و جنگنده‌ای داشتیم

۱۲:۲۲  -  ۲۳ اسفند ۱۴۰۲
گفتگوی کمتر دیده شده دیباچه با زنده یاد رضا داوودنژاد و همسرش

غزل بدیعی همسر زنده یاد رضا داوودنژاد: به خاطر عشق، همیشه در کنار رضا بودم

۱۲:۲۰  -  ۱۵ فروردين ۱۴۰۳
پربازدیدها
آخرین اخبار