پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳  |  Thursday, 28 March 2024

دیباچه

کد خبر: ۴۹۴۵۲
تاریخ انتشار : ۱۹ : ۱۶ - ۰۵ تير ۱۳۹۸

محمد حسن گودرزی : در دهه شصت میلادی، تلوزیون رفته رفته جای خود را در بین خانواده ها باز کرده بود و پدیده جدیدی که در مقایسه با سینما، سابقه چندانی نداشت تبدیل به یکی از بخش های زندگی فرهنگی خانواده ها در سراسر جهان شده بود.

دیدن سریال های تلویزیونی در آن زمان به تدریج جای خود را در بین سرگرمی های روزمره مردم باز کرد و سریال های مختلف و با موضوعات گوناگون تولید و در تلویزیون به نمایش درآمدند. یکی از این سریال ها که در ایران هم طرفداران زیادی داشت، ماموریت: غیرممکن (Mission: Impossible) بود که در ایران با نام بالاتر از خطر شناخته می شد. این سریال از سال 1966 تا 1973 مخاطبان بسیاری را به خود جذب کرد.

نگاهی به موسیقی متن فیلم ماموریت: غیرممکن |  آهنگی برای جیمز باند دوران ما + بشنوید

بیست و سه سال بعد، تصمیم بر آن شد که اولین نسخه سینمایی این سریال در سال 1996 ساخته و در سینما ها به نمایش دربیاید. فیلم ماموریت: غیرممکن به کارگردانی بریان دی پالما و بازی تام کروز در نقش اصلی آن در کنار حضور ستارگانی از جمله ژان رنو، با استقبال بسیاری رو به رو شد و فیلم با هزینه 80 میلیونی خود فروش تجاری 457 میلیون دلاری داشته باشد. به روز شدن بسیاری از عناصر سریال از جمله موسیقی متن آن در نسخه سینمایی باعث شد که تماشاگران استقبال و ارتباط خوبی با این فیلم برقرار کنند.

موسیقی متن فیلم ماموریت: غیرممکن، اجرای مجدد نسخه سریال آن بود که توسط آهنگساز آرژانتینی، لالو شیفرین (Lalo Schifrin) متولد 1932، ساخته شده بود. اجرای مجدد این موسیقی توسط دو آهنگساز به نام های آدام کلایتون (Adam Clayton) و لَری مولِن جونیور (Larry Mullen Jr) انجام شد.

کلایتون که در سال 1960 در انگلستان به دنیا آمد، قبل از ماموریت: غیرممکن، بیش از همه برای عضویت در گروه مطرح U2 معروف بود. کلایتون به همراه گروه U2 جوایز متعددی را در کار خود کسب کرده بود که از جمله آنها می توان به 22 جایزه گِرِمی، از جمله جایزه گِرِمی برای بهترین آهنگ راک یا گروه راک و آلبوم سال اشاره کرد.مولِن، دیگر آهنگساز این فیلم در سال 1961 در ایرلند به دنیا آمده بود و به مانند کلایتون سابقه همکاری با گروه موسیقی U2 را داشت.

در ابتدا، آلن سیلوستری برای ساختن موسیقی متن فیلم استخدام شد و 23 دقیقه از موسیقی فیلم را هم ساخت. با این همه در طول مدت ساخت موسیقی و با توجه به تفاوت های دیدگاهی در مورد موسیقی بین سیلوستری و تهیه کنندگان، موسیقی سیلوستری رد شد و با موسیقی جدید آهنگساز مطرح دیگری به نام دنی الفمن جایگزین شد. اما تِم معروف فیلم توسط کلایتون و مولن بازسازی شد.

نگاهی به موسیقی متن فیلم ماموریت: غیرممکن |  آهنگی برای جیمز باند دوران ما + بشنوید

اما این دو موسیقی دان گروه U2، در مورد اینکه چگونه آهنگ افسانه ای شیفرین را بازسازی کنند بسیار به مشکل برخوردند. کلایتون نسخه خود را در نیویورک ساخت و مولن این کار را در بین جلسلات تمرینی گروه U2 به اتمام رساند. در نهایت در عرض یک ماه، دو نسخه از این آهنگ و پنج ریمیکس از آهنگ تِم ماموریت: غیرممکن به وجود آمد.

نتیجه این تلاش ها موفقیت این آهنگ بدون کلام در ایالات متحده بود که در رتبه هفتم Billboard Hot 100 قرار گرفت. علاوه بر این این آهنگ در رتبه اول چارت موسیقی در کشورهای فنلاند، مجارستان و ایسلند شد. این آهنگ، در قسمت های بعدی فیلم ماموریت غیرممکن که در سال های 2000، 2006، 2011، 2015 و 2018 ساخته شدند هم مورد استفاده قرار گرفت.


تعداد بازدید : 0



منبع: دیباچه
نام:
ایمیل:
* نظر:
مطالب برگزیده
صحبت‌های احساسی مارال بنی آدم، در گفتگو با ویژه برنامه «مدیا»

پروین اعتصامی، قبل از اینکه یک شاعر و ادیب باشد، یک انسان بوده است!

۱۵:۱۸  -  ۲۳ اسفند ۱۴۰۲
گفتگو ویژه برنامه مدیا با سعید الهی تهیه کننده فیلم‌های سینمایی میرو و قویدل

مطمئنم شهید آوینی اگر زنده بود، به مستند «قویدل» جایزه می‌داد / باید باور کنیم که در اتاق شیشه‌ای زندگی می‌کنیم

۱۳:۱۱  -  ۲۳ اسفند ۱۴۰۲
گلر تیم ملی هندبال در گفت‌وگو با «دیباچه» مطرح کرد؛

مربیان خارجی تاثیر مثبتی بر روی تیم ملی داشتند/ وقتی توپ گل نمی‌شود، مقصر مربی نیست

۱۱:۳۸  -  ۲۰ اسفند ۱۴۰۲
مدیرکل اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی استان تهران در گفتگو با دیباچه:

انجمن موسیقی فعالی در استان تهران نداریم/ موسیقی نسبت به تئاتر و هنرهای تجسمی مظلوم‌تر است

۱۱:۱۷  -  ۱۴ اسفند ۱۴۰۲
گفتگو ویژه برنامه مدیا با «خسرو احمدی» که دهه شصتی‌ها او را به نام «دولنگ» می‌شناسند

متاسفانه تلویزیون برای کودکان امروزی هیچ برنامه خوبی ندارد!

۱۳:۰۷  -  ۱۷ اسفند ۱۴۰۲
صحبت‌های انتقادی حسین عابدینی بازیگر سریال « بچه های مدرسه همت » علیه «مهران رجبی»

«مهران رجبی» کنترات برداشته، نباید فقط پولو ببینه و با کله شیرجه بزنه؛ بازیگری را با بیزینس اشتباه گرفته!

۱۶:۵۳  -  ۱۴ اسفند ۱۴۰۲
رئیس مرکز مطالعات راهبردی و آموزش وزارت کشور با دیباچه مطرح کرد؛

هدف اصلی جشنواره ی « رای ملت » تببین گری و جهاد تبیین است/ پای جشنواره "رای ملت" به انتخابات ریاست جمهوری کشیده می‌شود!

۱۳:۰۸  -  ۱۰ اسفند ۱۴۰۲