جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳  |  Friday, 29 March 2024

دیباچه

کد خبر: ۴۹۴۴۹
تاریخ انتشار : ۴۷ : ۱۵ - ۰۵ تير ۱۳۹۸
رئیس سندیکای تولیدکنندگان کاغذ و مقوای ایران در گفت و گو با دیباچه مطرح کرد :

فاطمه شعبانی : کشاورز و تولیدکننده چشم امیدش به زمان برداشت است که زحمت یکساله اش در موقع برداشت محصول به بار بنشیند و زندگی خود و خانواده اش رونق بگیرد. گاهی مشکلاتی پیش می آید که شیرینی این برداشت را در کام تولید کننده تلخ می کند. در شرایط کنونی که تولید کنندگان گله مندند که به دلیل کمبود کاغذ و مقوای بسته بندی تولید و صادرات محصولات کشاورزی و صنایع غذایی با چالش روبرو شده است اما « ابوالفضل روغنی» رئیس سندیکای تولید کنندگان کاغذ ومقوا می گوید:« ما هیچ گونه کمبود کاغذ صنعتی برای بسته بندی نداریم بلکه مازاد برتولید هم داریم که باید صادرات شود!.»

......................

در ماه مبارک رمضان که به یکباره قیمت خرما سربه فلک کشید با مسئول انجمن خرما صحبت می کردیم ایشان ازکمبود مقوا برای بسته بندی می گفتند و از الان هشدار می دادند که فصل برداشت خرما این مشکل کمبود مقوا شوک قیمتی دیگری به این بازار وارد خواهد کرد، نظر شما چیست؟

با صراحت نظر ایشان را نقض می کنیم هیچ گونه کمبود کاغذ صنعتی برای بسته بندی از جمله بسته بندی خرما وجود ندارد!! هرکسی که مشکل دارد به سندیکای ما مراجعه کند نامه بزند میزان نیازش را اعلام کند تا ما تامین کنیم. من به عنوان رییس سندیکای تولید کنندگان کاغذ با صراحت و قاطعیت می گویم کمبود کاغذ برای بسته بندی خرما وجود ندارد دوستان باید نامه بزنند ما برای تامین کاغذ بسته بندی در خدمتشان هستیم. به ایشان هم بگویید هشدار شما به گوش مسئولین سندیکای تولید کنندگان مقوا رسیده و آنها اعلام کرده اند انجمن خرما به هرمیزان که می خواهد و نیاز دارد به صورت مکتوب به ما اعلام کنند و سندیکا موظف به تهیه وتامین کاغذ برای آنها است.

وقتی بحث گرانی اجناس می شود، بعضی بخشی از گرانی ها را به کمبود وگرانی کاغذ و مقوا برای بسته بندی ربط می دهند، این قضیه چقدر صحت دارد؟

در قیمت تمام شده کالاها هرچیزی سهمی دارد مثلا در قیمت نهایی و تمام شده خرما سهم بسته بندی کمتر از 5-7 درصد است و 90 درصدباقی مانده به حمل و نقل، حقوق و دست مزد کارگر.....مربوط است سهم قیمت کاغذ در قیمت تمام شده آنقدرها جدی نیست که این دوستان گلایه می کنند. عملا در این مدت قیمت کاغذ بسته بندی مثل بقیه چیزها به نسبت بالا رفتن دلار، بالا رفته است. مثال می زنم یک ماده مهم برای بسته بندی کاغذ بسته بندی آهار است قیمتش از کیلویی 800 تومان به2 هزار و 400-500 تومان رسیده است. دوستان تولید کننده کاغذ قیمت را بی ضابطه بالا نبرده اند پول آب، برق، گاز بالا رفته به طبع آن قیمت کاغذ هم گران شده است. در گرانی خرما سهم قیمت تمام شده برای بسته بندی خیلی زیاد نیست.

با توجه به اینکه شما رئیس صنف تولید کننده کاغذ هستید در حال حاضر میزان تولید کاغذ در کشورچقدر است و آیا نیاز کشور را برطرف می کند؟

سوال مهمی را پرسیدید. ما دربخش کاغذ بسته بندی مازداد برمصرف کشور تولید می کنیم. میزان مورد نیاز کاغذبسته بندی در کشور 750- 800 هزار تن است درحالیکه برای 2میلیون 8 هزار تن پروانه صادر شده است. درحال حاضر تقریبا یک میلیون و پانصد هزار تن بیشتر از مصرف، تولید می شود. پس ما در بخش کاغذ بسته بندی مقدار زیادی مازاد برنیاز تولید می کنیم اما در بخش کاغذ روزنامه نزدیک به 60-70 هزارتن کاغذ نیاز داریم که در داخل کشور توان تولید 40-50 هزار تن را داریم و بقیه اش باید از خارج وارد شود. در زمینه کاغذ تحریر 380 هزار تن مورد نیاز است و ظرفیتی که در کشور ایجاد شده نزیک به 180 هزار تن است و معنی اش این است که 200 هزار تن باید واردات انجام بدهیم. بنابراین در 2 حوزه باید واردات انجام بدهیم و در یک حوزه صادرات انجام بدهیم. اگر در مورد کاغذ بسته بندی صادرات انجام ندهیم کاغذ روی دست تولید کننده می ماند و وضعیت بازار را به هم می ریزند این 3 تا حوزه مستقل است باید دقت کافی داشته باشند.

برای مازاد تولیدمان بحث صادرات پیش می آید و مجدد همین که چیزی را صادر می کنیم در داخل کشور کمبود ایجاد می شود آیا این قضیه برای کاغذ هم صدق می کند؟

در مورد کاغذ بسته بندی اینطور نیست. از سالهای گذشته کاغذ بسته بندی همیشه صادرات داشته ایم و ارز آور بوده است. با این وجود متاسفانه گاهی آنقدر شل کن سفت کن بوده است که تولید کننده را گیج می کند. اتفاقا دولت باید در زمینه کاغذ بسته بندی صادرات را مدیریت کند نه آنقدر صادرات شود که در داخل کمبود داشته باشیم و نه آنقدر جلویش را بگیریم که جنس روی دست تولید کننده بماند. ما با وزارت صنایع توافق و صورت جلسه تنظیم کردیم که به ما اجازه صادرات بدهند که سر ریز تولید ما صادر شود و این صادرات به صورت درست مدیریت شود. بنابراین کمبود کاغذ از این جهت نیست که صادرات انجام می گیرد و از طرفی قاطعانه تکرار می کنم: که در بخش بسته بندی اصلا کمبودی نیست.

وزیر صنعت و آقای جهانگیری قول دادند که مشکل کاغذ را حل می کنیم یک جنبه اش واردات است و جنبه دیگرش تولید، با توجه به اینکه امسال سال رونق تولید نامگذاری شده است نمی توانیم به جای واردات کاغذ زیرساختها را بیشتر و از ظرفیت صنعتی کشور بهتر بهره برداری کنیم؟

اینکه آقای جهانگیری و وزیر ارشاد -حسب دستور رهبری- این قول را دادند برای مسئله کاغذ تحریر است. اما یکی از حرفهای ما به عنوان سندیکای تولید کننده کاغذ و مقوا این بوده است که جلوی واردات را بگیرند و به جایش برای تولید بیشتر خرج زیر ساختها کنند اما تابه حال هیچ کس حرف را گوش نکرده است. البته این حرف منطقی وجود دارد و قابل قبول است که در کوتاه مدت نمی شود کاری کرد و در کوتاه مدت باید واردات داشته باشیم اما در بلند مدت و میان مدت اگر کشور توانی دارد باید صرف زیرساختها برای تولید کاغذدر داخل کشور شود. همین الان ما 200 تن کمبود کاغذ داریم برای تولید از همین حالا باید اصلاحات کنند و مهندسی و بازسازی مجدد کنند و هم ظرفیت جدید برای تولید ایجاد کنند.

یعنی دولت با شما رایزنی کرده است که برای بلند مدت برنامه ریزی کنیم تا زیرساختها درست شود؟

نه دولت با ما صحبتی نداشته است ما صدایمان را از تریبون های مختلف نه تنها به این دولت بلکه به دولتهای محترم گذشته هم گفتیم اما کمتر مورد عنایت و توجه قرار گرفته است.

در شرایط کنونی بزرگترین مشکل صنف شما چیست؟

مشکلات که عدیده است اما بی توجهی به تولید مهم ترین و اولین مسئله ما است؛ شرایط نابرابر در کشور وجود دارد مثلا در بحث تعرفه مالیات برارزش افزوده برکاغذ برای واردات صفر است اما تولید کننده باید پرداخت کند همین یک مشکل برای به زانو درآوردن تولید کننده کافی است.! طبق معمول حمایتی که باید از تولید کننده شود نمی شود.


منبع: دیباچه
نام:
ایمیل:
* نظر:
مطالب برگزیده
صحبت‌های احساسی مارال بنی آدم، در گفتگو با ویژه برنامه «مدیا»

پروین اعتصامی، قبل از اینکه یک شاعر و ادیب باشد، یک انسان بوده است!

۱۵:۱۸  -  ۲۳ اسفند ۱۴۰۲
گفتگو ویژه برنامه مدیا با سعید الهی تهیه کننده فیلم‌های سینمایی میرو و قویدل

مطمئنم شهید آوینی اگر زنده بود، به مستند «قویدل» جایزه می‌داد / باید باور کنیم که در اتاق شیشه‌ای زندگی می‌کنیم

۱۳:۱۱  -  ۲۳ اسفند ۱۴۰۲
گلر تیم ملی هندبال در گفت‌وگو با «دیباچه» مطرح کرد؛

مربیان خارجی تاثیر مثبتی بر روی تیم ملی داشتند/ وقتی توپ گل نمی‌شود، مقصر مربی نیست

۱۱:۳۸  -  ۲۰ اسفند ۱۴۰۲
مدیرکل اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی استان تهران در گفتگو با دیباچه:

انجمن موسیقی فعالی در استان تهران نداریم/ موسیقی نسبت به تئاتر و هنرهای تجسمی مظلوم‌تر است

۱۱:۱۷  -  ۱۴ اسفند ۱۴۰۲
گفتگو ویژه برنامه مدیا با «خسرو احمدی» که دهه شصتی‌ها او را به نام «دولنگ» می‌شناسند

متاسفانه تلویزیون برای کودکان امروزی هیچ برنامه خوبی ندارد!

۱۳:۰۷  -  ۱۷ اسفند ۱۴۰۲
صحبت‌های انتقادی حسین عابدینی بازیگر سریال « بچه های مدرسه همت » علیه «مهران رجبی»

«مهران رجبی» کنترات برداشته، نباید فقط پولو ببینه و با کله شیرجه بزنه؛ بازیگری را با بیزینس اشتباه گرفته!

۱۶:۵۳  -  ۱۴ اسفند ۱۴۰۲
رئیس مرکز مطالعات راهبردی و آموزش وزارت کشور با دیباچه مطرح کرد؛

هدف اصلی جشنواره ی « رای ملت » تببین گری و جهاد تبیین است/ پای جشنواره "رای ملت" به انتخابات ریاست جمهوری کشیده می‌شود!

۱۳:۰۸  -  ۱۰ اسفند ۱۴۰۲