چهارشنبه ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۳  |  Wednesday, 24 April 2024

دیباچه

کد خبر: ۴۹۴۳۲
تاریخ انتشار : ۴۶ : ۱۲ - ۲۸ خرداد ۱۳۹۸

محسن میرزازاده خواننده و نوازنده کرمانجی در گفتگو با دیباچه گفت: من سالهاست کار می‌کنم اما یکبار اداره ارشاد به من زنگ نزد تا بگوید شما سبک موسیقی کرمانجی را راه انداختی پس ما هم به شما زمینه می‌دهیم تا بیایی موسیقی خود را اجرا کنی!

این خواننده که پیش تر در عرصه نوازندگی فعالیت داشت در رابطه با سبک کرمانجی گفت: سبک کرمانجی درواقع ترکیبی از موسیقی پاپ و محلی است به این صورت که در اکستر من ، علاوه بر صدای درام وگیتار الکتریک صدای "کمانچه"،"دوتار" و"سورنا" هم شنیده می‌شود. یکی از دلایلی که این سبک از موسیقی را شروع کردم این بود که تا سال 1390 هنوز کسی نمی‌دانست موسیقی "کرمانجی" چیست ومن تصمیم گرفتم به همراه یک تیم کاملا حرفه‌ای متشکل از افرادی نظیر "دکتر حسن روشن"،"اسماعیل حسین پور"،"صادق آئینه" وافراد دیگری این کار را تنظیم کنیم و نتیجه خوبی گرفتیم تا در حال حاضر مردم بدانندکه "کردی کرمانجی" چه زبان شیرینی است و با نوع پوشش و طرز زندگی اهالی این خطه آشنا شوند.

گفتند

وی در رابطه با وضعیت حال حاضر موسیقی محلی و دلیل گرایش کمتر جوانان به این نوع از موسیقی اظهار داشت: یکی از راه‌هایی که باعث می‌شود خواننده‌های استان‌ها بیشتر فعالیت کنند و کارهای خود را با کیفیت بهتری به گوش مردم برسانند و مردم هم بپسندند،پخش این کارها از رسانه ملی است. اگر قرار باشد کارها با هزار مشقت در استان‌ها تولید شود و بنا به دلایلی از پخش آن جلوگیری شود انگیزه کار کردن خواننده‌های محلی از دست می‌رود و این موسیقی شیرین که در خون و رگ ماست کمتر شنیده می‌شود و درواقع نتیجه آن این می‌شود که مردم و بخصوص جوان ترها کمتر این سبک از موسیقی را بشناسند. اگر به این خواننده‌ها میدان بدهند و اجازه دهند کارشان در شبکه‌های سراسری پخش شود،می‌توان مطمئن بود که از 5 جوانی که موسیقی گوش می‌دهند حداقل سه نفر به سمت موسیقی محلی گرایش پیدا کنند.

میرزازاده افزود: الان بیشتر مخاطبان از افراد فارس زبان هستند و زمانی که برج میلاد کنسرت گذاشتم نصف سالن از میان مخاطبان فارس بودند به این دلیل که این سبک را دوست داشتند چرا که حال و حس خوبی داشت. البته در رابطه با پیشرفت خودم باید بگویم من نه آشنا و پارتی داشتم و نه مسأله دیگری درمیان بود بلکه من موسیقی ام را خوب خرج کردم و به من میدان دادند و من هم ترک به ترک سعی کردم بهتر کار کنم تا مورد استقبال عموم قرار بگیرد. درحال حاضر افرادی که کار موسیقی می‌کنند به سمت موسیقی‌های "فولک" رفته‌اند،مثل "علی زندوکیلی" و"مهران مدیری" که بسیار خوب کار می‌کنند. بنابراین چیزی داخل این موسیقی هست که افراد به دنبال این سبک می‌روند البته یک عده خودشان محلی هستند و به سمت موسیقی‌های محلی می‌روند اما عده دیگری که محلی نیستند پس چیزی در این نوع موسیقی دیده‌اند که به سمت آن می‌روند.

خواننده سبک کرمانجی در پاسخ به این پرسش خبرنگار حوزه موسیقی دیباچه که" در شروع آیا ترسی از عدم استقبال مردم از این سبک جدید نداشت"؟ بیان کرد: من در شروع مورد نقد و انتقاد مردمان خودم در خراسان بودم که به طور مثال در این موسیقی فقط باید از ساز دوتار استفاده شود و شما حق نداری دوتار را درکنار سازهایی نظیر گیتار،پیانو و... قرار دهید. اما الان طوری شده که اغلب خواننده‌هایی که در خراسان هستند سبک من را پیش گرفته‌اند. حتی در مورد شعر اوایل شاعرانی که با من کار می‌کردند می‌گفتند اگر می‌شود ما به همان رسم و رسوم کرمانجی شعر بگوییم اما من می‌گفتم شما ترانه کرمانجی بگویید،شعرهای کرمانجی سه مصرعی هستند و همه می‌گفتند باید به آن صورت شعر بگوییم اما در این بخش هم ساختارشکنی‌هایی شد واتفاقات جدیدی افتاد که در حال حاضر همه چیز را عوض کرد به طوری که خیلی از کرمانج زبان‌های خراسان سبک من را دوست دارند به این دلیل که باعث و بانی این موضوع شدم که خیلی‌ها مردم کرمانج زبان را بشناسند و بدانند کجاها زندگی می‌کنند و حتی مردمان فارس زبان موسیقی ما را زمزمه می‌کنند.

میرزازاده که در جشنواره‌های موسیقی شرکت داشته و جوائزی دریافت کرده درخصوص تأثیر برگزاری این جشنواره‌ها در بهتر شدن تولیدات فرهنگی در عرصه موسیقی کشور گفت: قطعا تأثیر دارد اما به طور نمونه وقتی جشنواره اقوام برگزار می‌شود اتفاق خاصی نمی‌افتد به این دلیل که یک نفر از تهران نمی‌آید تا در این جشنواره موسیقی پاپ اجرا کند بلکه یک عده رفیق در کنار هم هستند که سالی یک بار در این جشنواره برنامه اجرا می‌کنند،اما اگر بطور مثال در جشنواره فجر جو رقابتی باشد که در یک سانس به طور نمونه بهنام بانی سانس بعدی محسن میرزازاده و سانس بعدش بهترین خواننده موسیقی بندرعباس برنامه اجرا کند و همین طور به ترتیب همه امکان اجرای برنامه داشته باشند من به شما می‌گویم که خواننده‌های استانی با خواننده‌های پاپ چند چند می‌شوند به این دلیل که استانی‌ها هم واقعا بی نظیر می‌خوانند اما این اتفاق نمی‌افتد.

وی افزود: من سالهاست کار می‌کنم اما یکبار اداره ارشاد به من زنگ نزد تا بگوید شما سبک موسیقی کرمانجی را راه انداختی پس ما هم به شما زمینه می‌دهیم تا بیایی موسیقی خود را اجرا کنی! من تا به حال همچین چیزی ندیده‌ام،مردم ما را می‌شناسند اداره‌ها هم می‌شناسند اما تا به حال نشده رسما دعوت شویم ما اول باید از اداره ارشاد شهرستان مان اقدام کنیم تا نامه نگاری کنند و بعد نمونه کار بفرستیم. تنها دلیلی که من شناخته شدم این بود که من موسیقی ام را فیوژن کار کردم و یکسال جشنواره فجر آمدیم و دوتار را در کنار ساز "کلارنس" آوردیم و به ما گفتند "اجازه کار ندارید،چه کسی گفته شما دارید موسیقی محلی کار می‌کنید! من گفتم"پوشش من زبان من ارکستر من با پوشش محلی هستند حالا من دارم کار جدیدی ارائه می‌دهم دوتار را در کنار کلارنس و کمانچه را در کنار پیانو آوردیم تا نوای لالایی مادری کرد را بیان کنیم اما تأثیری نداشت و گفتند بروید به دنبال کارتان!پس به نظر شما ما چه باید بکنیم تا موسیقی مان را به گوش مردم برسانیم!

وی در رابطه با دشواری‌های برگزاری کنسرت عنوان کرد: ما باید چکار باید کنیم تا موسیقی مان را در پایتخت به گوش مردم برسانیم؛کنسرت را باید خودمان برگزار کنیم و الان هم که باید 10 درصد عواید کنسرت را به ارشاد بدهیم و تبلیغات هم بسیار سنگین و گران و به هیچ گونه‌ای راهی وجود ندارد که بتوانیم این کار را انجام بدهیم،البته با تمام این وجود خدا روشکر می‌کنم که همیشه بلیط‌های ما به فروش می‌رسد و من تنها در مورد خودم صحبت نمی‌کنم و افرادی را می‌شناسم که صدایی جادویی دارند اما تهیه‌کننده‌ها هیچ وقت دنبال این‌ها نمی‌روند و دنبال بچه‌های پاپ هستند البته این نوع موسیقی هم خوب است و تغییر زیادی کرده اما خوب می‌دانید که این نوع موسیقی تاریخ مصرفی دارد یک خواننده سه تا چهارسال در پاپ رو بورس است و بعدش خواننده دیگری می‌آید.


منبع: دیباچه
برچسب ها: محسن میرزازاده
نام:
ایمیل:
* نظر:
مطالب برگزیده
به بهانه پخش سریال "نون خ"، دیباچه بررسی کرد

آیا احیای طنز‌های تلویزیونی، تضمینی بر بازگشت مخاطب به سمت صداوسیماست؟

۱۷:۲۰  -  ۰۴ ارديبهشت ۱۴۰۳
مسئول کمیته رتبه‌بندی مرشدان فدراسیون ورزش‌های زورخانه‌ای و کشتی پهلوانی در گفتگو با دیباچه:

ورزش زورخانه ای باید به المپیک راه پیدا کند/ هزاران سال است ورزش باستانی از موسیقی و آوای حماسی بهره می‌برد

۱۷:۵۴  -  ۲۹ فروردين ۱۴۰۳
سرمربی تیم ملی هندبال جوانان دختر ایران در گفت‌وگو با«دیباچه» مطرح کرد؛

تیم ملی در گروه مرگ قرار دارد/ بازی با تیم‌های اروپایی محک خوبی است

۱۸:۱۷  -  ۲۹ فروردين ۱۴۰۳
یک کارشناس فوتسال در گفت ‌و‌ گو با «دیباچه» مطرح کرد؛

ایران تیم بهتری نسبت به رقبای آسیایی دارد/باید به تصمیم شمسایی احترام بگذاریم

۱۱:۲۹  -  ۲۵ فروردين ۱۴۰۳
ادبیات عجیب ژیلا صادقی!

جنجال خانم مجری بعد از درگذشت رضا داوودنژاد چه بود؟

۱۲:۲۹  -  ۱۵ فروردين ۱۴۰۳
پربازدیدها
آخرین اخبار