چهارشنبه ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۳  |  Wednesday, 24 April 2024

دیباچه

کد خبر: ۴۹۴۰۰
تاریخ انتشار : ۱۵ : ۱۰ - ۱۸ خرداد ۱۳۹۸

محمد حسن گودرزی : از دهه 1920 و زمانی که ابرقهرمانان رنگارنگ و گوناگون وارد مطبوعات و کمیک بوک ها شدند مدت زمان بسیاری می گذرد و شاید کمتر کسی در ان دوران فکر می کرد که این قهرمانان کاغذی روزی به عنوان بخش بزرگی از صنعت سینما در بین تماشاگران محبوبیت کسب کنند. بَتمن(Batman) را می توان یکی از معروفترین ابرقهرمانان تاریخ دانست که توانسته علاوه بر محبوبیت، از نظر تجاری میلیون ها دلار نصیب شرکت های فیلمسازی کند.

اولین اقتباس سینمایی از بتمن، در سال 1966 انجام شد که چندان مورد توجه واقع نشد.در سال 1989، تیم بِرتون تصمیم گرفت که اقتباس سینمایی خود را از این کمیک بوک مشهور انجام دهد. فیلم با حضور ستارگانی مانند مایکل کیتون در نقش بتمن و جک نیکلسون در نقش جوکر،موفقیت تجاری عظیمی به دست آورد. فیلم با هزینه 34 میلیون دلاری خود،موفق شد که فروش حیرت انگیز 411.3 میلیون دلاری در جهان داشته باشد. علاوه بر این موفقیت تجاری و تحسین های منتقدان سینمایی، جایزه اسکار بهترین طراحی صحنه را به دست آورد. موسیقی متن بتمن یکی از مواردی بود که منتقدان در مورد زیبایی و جذابیت آن در نقد های خود تاکید داشتند.

نگاهی به موسیقی فیلم بتمن « 1989» | آهنگی برای قهرمان خفاشی +بشنویدر

دَنی اِلفمَن (Danny Elfman) سازنده موسیقی متن فیلم بتمن،در سال 1953 و در شهر لس آنجلس به دنیا آمد.در دبیرستان وی شیفته موسیقی بود و بعد از اینکه از دبیرستان اخراج شد با برادرش ریچارد، به فرانسه رفت تا بیشتر با موسیقی آشنا شود. ماجراهای بزرگ پی وی (Pee-wee's Big Adventure) به کارگردانی تیم برتون در سال 1985، اولین کار سینمایی مهم دنی الفمن به شمار می آید هر چند که اولین همکاری های وی در زمینه ساخت موسیقی با افراد مختلف از سال 1977 آغاز شد.

تا قبل از بتمن، الفمن کار ساخت موسیقی متن چند فیلم ار برعهده داشت که از مهمترین آنها می توان به بیتل جویس (Beetlejuice) محصول 1987 به کارگردانی تیم برتون اشاره کرد. این سابقه همکاری ها باعث شد که الفمن، اولین انتخاب برتون برای ساخت موسیقی بتمن باشد.

الفمن بعدها و در مصاحبه هایی که در DVD بتمن منتشر شد گفت که جان پِترز که تهیه کننده فیلم بود در مورد توانایی وی درساخت موسیقی متن این فیلم شک و تردید داشت. از سویی دیگر الفمن در مصاحبه ای که در سال 1989 با مجله Keyboard انجام داد گفته بود که بزرگ بودن پروژه وی را نگران کرده بود و علاوه بر این وی هیچ شناختی از بتمن تا آن زمان نداشت. با این همه برتون از انتخاب خود دفاع کرد تا در نهایت موسیقی متن بتمن توسط الفمن ساخته شد. فیلم توانست یک جایزه گِرِمی را نصیب الفمن و تیم آهنگسازیش کند و آلبوم موسیقی متن فیلم هم همزمان با فیلم منتشر شد. کاری که در دهه 80 به ندرت صورت می گرفت و آلبوم موسیقی متن بتمن توانست در رتبه 30 چارت موسیقی بیلبورد قرار بگیرد.

نگاهی به موسیقی فیلم بتمن « 1989» | آهنگی برای قهرمان خفاشی +بشنویدر

بعد از این فیلم و تحسین های آن، دوران حرفه ای الفمن وارد دوره جدیدی شد. در دهه نود، الفمن همکاری خود را با برتون در فیلم های ادوارد دست قیچی (1990)، بازگشت بتمن(1992)، مریخ حمله می کند (1997) و اسلیپی هالو (1999) ادامه داد. در سال 1997، الفمن برای ساخت موسیقی متن مردان سیاه پوش و فیلم دیگری به نام ویل هانتینگ خوب نامزد جایزه اسکار شد. ماهی بزرگ (2003) به کارگردانی تیم برتون و میلک (2008) به کارگردانی گاس ون سنت دیگر نامزدی های الفمن برای اسکار بودند. آخرین کارهای وی ساخت موسیقی متن فیلم های دامبو (2019) و مردان سیاه پوش : بین المللی (2019) است. در پائین می توانید آهنگ فیلم بتمن را بشنوید:

تعداد بازدید : 0


منبع: دیباچه
نام:
ایمیل:
* نظر:
مطالب برگزیده
به بهانه پخش سریال "نون خ"، دیباچه بررسی کرد

آیا احیای طنز‌های تلویزیونی، تضمینی بر بازگشت مخاطب به سمت صداوسیماست؟

۱۷:۲۰  -  ۰۴ ارديبهشت ۱۴۰۳
مسئول کمیته رتبه‌بندی مرشدان فدراسیون ورزش‌های زورخانه‌ای و کشتی پهلوانی در گفتگو با دیباچه:

ورزش زورخانه ای باید به المپیک راه پیدا کند/ هزاران سال است ورزش باستانی از موسیقی و آوای حماسی بهره می‌برد

۱۷:۵۴  -  ۲۹ فروردين ۱۴۰۳
سرمربی تیم ملی هندبال جوانان دختر ایران در گفت‌وگو با«دیباچه» مطرح کرد؛

تیم ملی در گروه مرگ قرار دارد/ بازی با تیم‌های اروپایی محک خوبی است

۱۸:۱۷  -  ۲۹ فروردين ۱۴۰۳
یک کارشناس فوتسال در گفت ‌و‌ گو با «دیباچه» مطرح کرد؛

ایران تیم بهتری نسبت به رقبای آسیایی دارد/باید به تصمیم شمسایی احترام بگذاریم

۱۱:۲۹  -  ۲۵ فروردين ۱۴۰۳
ادبیات عجیب ژیلا صادقی!

جنجال خانم مجری بعد از درگذشت رضا داوودنژاد چه بود؟

۱۲:۲۹  -  ۱۵ فروردين ۱۴۰۳