شنبه ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳  |  Saturday, 20 April 2024

دیباچه

کد خبر: ۴۹۳۹۰
تاریخ انتشار : ۲۷ : ۰۹ - ۰۹ خرداد ۱۳۹۸

دکتر لطیفی کارشناس برنامه شهری و منطقه ای پیرامون هزینه گران آسفالت و نگه داشت و استفاده از آن  گفت : نه تنها نگهداشت آسفالت هزینه گرانی را به شهرداری تحمیل می کند بلکه در صورت بی کیفیت بودن محصول خودروها عبوری از روی این آسفالت ها نیز متحمل هزینه های گزافی خواهند بود.

به گزارش خبرنگار دیباچه ، سالانه حدود ۵۰۰ میلیارد تومان هزینه‌ نگه داشت آسفالت‌های تهران است که با افزایش تورم این نرخ افزایش می‌یابد، شهرداری در تهران، ۳ کارخانه آسفالت فعال و چند معدن دارد که در یک شیفت کاری 3500 تن آسفالت تولید کرده و حدود ۲۵ تا ۳۰ درصد ارزان‌تر از بخش خصوصی به فروش می‌رساند و به صورت رایگان در اختیار مناطق شهرداری تهران، قرار می‌دهند.

آسفالت برای تهیه، نگه داشت و استفاده نیازمند شرایط خاص و ویژه‌ای است که اگر در هر مرحله یعنی تولید، نگه داشت، و غیره با مشکلی مواجه شود بر روی کیفیت آن تأثیر گذاشته و در این شرایط تنها نظارت دقیق می‌تواند مانع از آن شود که کیفیت آسفالت کاهش پیدا کند.

پیرامون آسفالت های شهری خبرنگار دیباچه با دکتر لطیفی کارشناس برنامه ریزی شهری و منطقه ای و عضو هیات علمی دانشگاه علامه طباطبایی به گفتگو نشست .

دکتر غلامرضا لطیفی به خبرنگار دیباچه گفت: پیش از آنکه آسفالت برای یک خیابان مورد استفاده قرار گیرد قطعا ابتدا باید زیرساختهای آن ساخته شود و پس از طراحی و ساخت زیرساخت ها اقدام به ریختن آسفالت در کف خیابان صورت بگیرد که متاسفانه در خیلی از خیابان‌های شهری این امر لحاظ نمی‌شود.

وی با اشاره به اینکه برخی اوقات به صورت تعجیلی اقدام به آسفالت یک خیابان صورت می‌گیرد تصریح کرد: این آسفالت ها در مقابل گرما مقاوم نبوده و با روندگی در اثر اقلیم باعث ایجاد چاله و دست انداز می شود .

عضو هیئت علمی دانشگاه علامه با تاکید بر اینکه شهرداری تهران دارای ۲۲ منطقه است که می تواند در این امر گره گشا باشد،گفت: شهرداری می تواند هر شهردار را موظف کند که وب لاینی برای ترمیم آسفالت های منطقه خود در نظر بگیرند و با در نظر گرفتن این تایم و محدوده مناطق را ملزم به ترمیم چاله ها و دست اندازهای ناشی از تخریب آسفالت های خیابان ها نمایند و در غیر اینصورت امتیاز منفی برای آن حوزه و منطقه در نظر گرفته شود.

وی با تاکید بر اینکه هزینه های بالایی در برابر ترمیم آسفالت های خیابان ها در نظر گرفته می شود تصریح کرد: البته تحمیل هزینه های بیشتری نیز برای شهروندان به دنبال دارد که بیشتر این هزینه ها به خودروهای شخصی است که از این خیابان‌ها عبور می‌کنند و آسیب‌هایی که به این خودروها وارد می‌شود هزینه‌های گرانی را برای صاحبان آن به دنبال دارد همچنین در شب که دید کمتری نسبت به خیابان ها وجود دارد این آسیب‌ها به مراتب بیشتر خواهد بود و حتی ممکن است ایجاد تصادف کند.

وی با اشاره به زیرساختهای خیابانها در شهرهای دیگر از جمله اصفهان گفت: شهر اصفهان در بحث آسفالت به کیفیت آن توجه ویژه ای دارد لذا به همین دلیل در مقایسه آسفالت اصفهان با تهران دو مفهوم متفاوت را می توان جستجو کرد.تهران با این که بزرگترین کلان شهر کشور است و فرض بر اینکه بزرگراه‌ها بتواند از کیفیت آسفالت بهتری برخوردار باشند، وزن خودروها و تردد شبانه روزی بر روی آسفالت بزرگراهها به مرور نه که شاید در کوتاه مدت به تخریب آسفالت منجر شود.

وی در ادامه با تاکید بر اینکه با توجه به وزن خودروها و تردد آنها نمی توان به ماندگاری بیشتر آسفالت های امیدوار بود خاطر نشان کرد: با توجه به شرایط آب و هوایی و اقلیم که موجب تخریب برخی از این آسفالت ها میشود ترمیم خیابان ها بلافاصله در دستور کار شهرداری قرار بگیرد چرا که حتما باید زیرساخت های لازم برای آسفالت های شهری در نظر گرفته شده و اگر کیفیت مناسبی نداشته باشد شرکت مسئول مورد مواخذه قرار بگیرد ودر واقع نیازمند یک امر نظارت در حوزه مدیریت شهری است که از بیس برنامه ریزی تا طراحی و اجرا باید به طور جدی دنبال شود.

گفت و گو از : آذر رجبی

منبع: دیباچه
برچسب ها: آسفالت
نام:
ایمیل:
* نظر:
مطالب برگزیده
سرمربی تیم ملی هندبال جوانان دختر ایران در گفت‌وگو با«دیباچه» مطرح کرد؛

تیم ملی در گروه مرگ قرار دارد/ بازی با تیم‌های اروپایی محک خوبی است

۱۸:۱۷  -  ۲۹ فروردين ۱۴۰۳
یک کارشناس فوتسال در گفت ‌و‌ گو با «دیباچه» مطرح کرد؛

ایران تیم بهتری نسبت به رقبای آسیایی دارد/باید به تصمیم شمسایی احترام بگذاریم

۱۱:۲۹  -  ۲۵ فروردين ۱۴۰۳
ادبیات عجیب ژیلا صادقی!

جنجال خانم مجری بعد از درگذشت رضا داوودنژاد چه بود؟

۱۲:۲۹  -  ۱۵ فروردين ۱۴۰۳
مربی تیم والیبال بانوان سایپا در گفت و گو با«دیباچه» مطرح کرد؛

تجربه بالای بازیکنان باعث قهرمانی تیم شد/ تیم قوی و جنگنده‌ای داشتیم

۱۲:۲۲  -  ۲۳ اسفند ۱۴۰۲
گفتگوی کمتر دیده شده دیباچه با زنده یاد رضا داوودنژاد و همسرش

غزل بدیعی همسر زنده یاد رضا داوودنژاد: به خاطر عشق، همیشه در کنار رضا بودم

۱۲:۲۰  -  ۱۵ فروردين ۱۴۰۳
گفتگو دیباچه با کارگردان سریال «از سرنوشت»

« رضا داوودنژاد » در رفاقت، مرام و غافلگیری، دست به نقد بود!

۱۶:۳۲  -  ۱۴ فروردين ۱۴۰۳
پربازدیدها
آخرین اخبار