جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳  |  Friday, 29 March 2024

دیباچه

کد خبر: ۴۹۳۸۶
تاریخ انتشار : ۱۹ : ۱۷ - ۰۵ خرداد ۱۳۹۸
گزارش ویژه دیباچه درباره هتاکی« احد قدمی»به بزرگان اهل سنت و نظر متفاوت استاد فاطمی نیا

فاطمه شعبانی : « احد قدمی» مداحی که در شب ولادت امام حسن مجتبی(ع) به مقدسات اهل سنت توهین و مداحی وی از شبکه پنجم سیما به صورت زنده پخش می شد توسط قوه قضاییه احضار و پس از تفهیم اتهام ابتدا بازداشت و با قرار تامین کیفری آزاد شد. گفته می شود « قدمی » نسبت خانوادگی با محمود احمدی نژاد دارد و داماد خواهر رئیس جمهور سابق کشورمان است.در پی این قصور صورت گرفته درپخش صحبتهای مداح هتاک، با دستور زئیس رسانه ملی مدیر شبکه پنج سیما و مدیر پخش این شبکه برکنار شدند. برهیچ کس پوشیده نیست که کشورما در شرایط حساسی به سر می برد و بیش از هرزمان دیگری نیاز به اتحاد تمام قومیتها در سراسر کشور است. دراین میان گاهی کسی یا کسانی خواسته و ناخواسته کاری می­کنند که موجب تفرقه بین قومیت و مذاهب مختلف می­شود، وقتی این سخن از زبان مداحی باشد و به صورت زنده از تلویزیون پخش شود حساسیتها دوچندان می­گردد. به این بهانه با حاج«مصطفی خورسندی» رئیس کانون مداحان و شاعران آئینی کل کشور و نیز با حاج غلامرضا سازگار رئیس جامعه مداحان کل کشور گفتگو کردیم.

برخورد با دستگاه قضا است!

مداحی در ایران عمر دیرینه ای دارد مداحانی که در گذشته با دانش دینی و مطالعه دقیق در حوزه اسلام منعکس کننده حقیقتهای نابی بودند که عاشقان به مکتب اسلام را میخکوب می کردند. مداحانی که اخلاق و حرمت مسجد را نگه می­داشتند و هرکلامی را به زبان نمی­آوردند نه اهل سیاست بودند و نه اهل استفاده از ملودی های لس آنجلسی؛ هرچه بود ساختار هیاتی خودنمایی می­کرد و اتصال بین بنده با خدای متعال به بهترین شکل ممکن برقرار می­شد ؛این روزها آن شور و قدرت مداحی کمتر خود را به رخ می کشد هرچند هستند هنوز مداحان مخلص که حقایق اسلام را زیبا بیان می­کنند و البته تعداشان کم هم نیست. 

رئیس جامعه مداحان کل کشور :مسئول این قضیه در درجه اول تلویزیون است | دستگاه قضا  برخورد جدی کند

حاج« غلامرضا سازگار» رئیس جامعه مداحان کل کشور درباره مداحی که با به کاربردن تعابیری که موجب توهین به اهل تسنن شده است می­گوید:« به نظرم مسئول این قضیه در درجه اول تلویزیون است!! تلویزیون نباید پخش زنده را در اختیار حتی من غلامرضا سازگار با 60-70 سال سابقه مداحی بگذارد چه برسد به یک جوان مداح!. این خطایی است که در درجه اول تلویزیون کرده و در درجه دوم متوجه خود مداح است. هرکس در هرجایگاهی که است و هرکاری که انجام می­دهد باید به کارش وارد و عالم باشد. نمی­گویم مداح برود علم فقه بخواند اما حداقل منبر که می رود بداند چه می­گوید و هرحرفی را کجا باید بزند یا نزند. حرف و صحبتی که موجب اختلاف شیعه و سنی می شود را روی منبر نزند. تنبیه این مداح با دستگاه دولتی و قضایی است که باید با اشخاصی که دانسته یا نادانسته موجب خدشه دار شدن احساسات اهل تسنن می­شوند برخورد جدی کند.»

مورد تایید ما نیست!

حاج« مصطفی خورسندی» رئیس کانون مداحان و شاعران آئینی کل کشور با اشاره به اینکه هرگونه فعالیتی چه علنی چه غیرعلنی که منجر به از بین بردن اتحاد شیعه و سنی بشود مورد تایید ما نیست می­گوید:« ما مکلف هستیم به دیگران و اعتقاداتشان احترام بگذاریم؛کجای دین به دنبال عدم اتحاد و جدایی بوده است؟ دین ما دین اتحاد و مذهب شیعه مذهب مهربانی است. طبق فرمایش مقام معظم رهبری همه ما باید توجه کنیم که جمله ای را بیان نکنیم که موجب ناراحتی عزیزان اهل تسنن در هرکجای کشور شود. » خورسندی این نکته را هم تذکر می­دهند که ما درسراسر کشور80 هزار مداح داریم که ممکن است یک نفر از این 80 هزار نفر خطا کند و این دلیل این نیست که این کار موجب تعقیب جامعه ذاکرین شود. جامعه ذاکرین یقینا این گونه بیان ها و این گونه رفتارها را مورد تایید قرار نمی­دهند. لذا من اینجا رسما اعلام می کنم این نوع رفتارها مورد تایید ما نیست.

آب درآسیاب دشمن

رئیس کانون مداحان و شاعران آئینی کل کشور با بیان این نکته که دشمن به دنبال از بین بردن اتحاد شیعه و سنی است و تفکر تفرقه بینداز و حکومت کن تفکر انگلیس و اسرائیل است و اینها نانشان در ایجاد تفرقه به دست می­آورند توصیه می­کند:« به هرصورت باید عزیزان شیعه و اهل سنت توجه کنند که آنها هم کاری نکنند که اتحاد ما از بین برود. ضمنا کسانی که این ویدیو ها را منتشر می­کنند اینها هم آب در آسیاب دشمن می ریزند، سایتهای خارجی که به دنبال از بین بردن اتحاد شیعه و سنی هستند همه تلاششان این است که با بزرگنمایی این قضیه احساسات اهل سنت را جریحه دار کنند.» خورسندی با اشاره به اینکه در شرایط فعلی کشور ما بیش از هرزمانی نیاز به اتحاد ویژه داریم ادامه می­دهد:« توجه به مواردی که همگی به آن اعتقاد و حساسیت داریم همچون توحید، نبوت و معاد و همچنین توجه به داشته ها و نقاط اتحادی مان باعث می شود که دشمن نتواند از این فضا سود ببرد و شاد بشود.»

رئیس جامعه مداحان کل کشور :مسئول این قضیه در درجه اول تلویزیون است | دستگاه قضا  برخورد جدی کند

نشستن پای درس استاد

در سالهای اخیر بعضی از مداحان- چه در مصیبتها و چه مداحی ها- سعی در روضه باز خواندن دارند و شاید این عامل بعضی از این قضایای پیش آمده باشد، خورسندی پاسخ می­دهد:« یک نکته را عرض کنم ذاکرین عزیزی که پای درس اساتید توانمند نشسته اند به این امور توجه دارند. من به آموزش ونشستن پای صحبت اساتید بزرگوار اعتقاد دارم و از ذاکرین عزیز خواهش می­کنم پای درس علما و منبر وعاظ توانمند و اساتید برجسته بنشینند و شیوه های صحیح خواندن روضه را یاد بگیرند. اگر گاهی مجلس می­طلبد که روضه را مکشوف بخوانند توجه کنند بعضی امور را با اشاره و با بیان مواردی که موجب اختلاف نشود بگویند گاهی با یک اشاره صل الله علیک یااباعبدالله مجلس متحول می­شود..»

کارما سلبی نیست!

رئیس کانون مداحان در پاسخ این سوال که اگر مداحی برحسب تصادف خطایی انجام بدهد شما چه برخوردی می­کنید می­گوید:« کار ما سلبی نیست و کار ایجابی است اگر لازم باشد سیستم های دیگری این موارد را پیگیری می­کنند. تلاش ما این است که کار به اینجا نرسد که خدای نکرده از سخنان ذاکر سوء برداشت شود، تلاشمان این است که تذکرات لازم را بدهیم. تاکید می­کنیم باید فضای کاری به نوعی باشد که به هرشکل اگر خطایی سر زد طبق قانون مجموعه مداحان کشور بتواند با خاطی برخورد لازم را داشته باشد در حالا حاضر در حوزه کاری ما برخورد سلبی وجود ندارد به دنبال این هستیم به کسانی که عمدا و سهوا خطایی ازشان سرمی زند تذکر لازم بدهیم و جلوی تکرار خطا را بگیریم.»

شاید منظور همسر امام حسن بوده!

خورسندی درباره این نکته که فرزند استاد فاطمی نیا از زبان استاد نقل کردند که شاید منظور مداح از ملعونه همسر امام حسن مجتبی(ع) باشد می­گوید:« البته چون به صراحت بیان نکرده است من هم دقیقا نمی­توانم بگویم بعید نیست منطورش خانمی باشد که به امام حسن(ع) زهر داده است اما کلی عرض می کنم: دشمن برداشت خودش را می­کند دشمن برای بعضی موارد مطالبی را ارائه می­کند که موجب اختلاف سنی و شیعه شود ما نباید نباید خودمان را در معرض اتهام قرار بدهیم.»


منبع: دیباچه
نام:
ایمیل:
* نظر:
مطالب برگزیده
صحبت‌های احساسی مارال بنی آدم، در گفتگو با ویژه برنامه «مدیا»

پروین اعتصامی، قبل از اینکه یک شاعر و ادیب باشد، یک انسان بوده است!

۱۵:۱۸  -  ۲۳ اسفند ۱۴۰۲
گفتگو ویژه برنامه مدیا با سعید الهی تهیه کننده فیلم‌های سینمایی میرو و قویدل

مطمئنم شهید آوینی اگر زنده بود، به مستند «قویدل» جایزه می‌داد / باید باور کنیم که در اتاق شیشه‌ای زندگی می‌کنیم

۱۳:۱۱  -  ۲۳ اسفند ۱۴۰۲
گلر تیم ملی هندبال در گفت‌وگو با «دیباچه» مطرح کرد؛

مربیان خارجی تاثیر مثبتی بر روی تیم ملی داشتند/ وقتی توپ گل نمی‌شود، مقصر مربی نیست

۱۱:۳۸  -  ۲۰ اسفند ۱۴۰۲
مدیرکل اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی استان تهران در گفتگو با دیباچه:

انجمن موسیقی فعالی در استان تهران نداریم/ موسیقی نسبت به تئاتر و هنرهای تجسمی مظلوم‌تر است

۱۱:۱۷  -  ۱۴ اسفند ۱۴۰۲
گفتگو ویژه برنامه مدیا با «خسرو احمدی» که دهه شصتی‌ها او را به نام «دولنگ» می‌شناسند

متاسفانه تلویزیون برای کودکان امروزی هیچ برنامه خوبی ندارد!

۱۳:۰۷  -  ۱۷ اسفند ۱۴۰۲
صحبت‌های انتقادی حسین عابدینی بازیگر سریال « بچه های مدرسه همت » علیه «مهران رجبی»

«مهران رجبی» کنترات برداشته، نباید فقط پولو ببینه و با کله شیرجه بزنه؛ بازیگری را با بیزینس اشتباه گرفته!

۱۶:۵۳  -  ۱۴ اسفند ۱۴۰۲
رئیس مرکز مطالعات راهبردی و آموزش وزارت کشور با دیباچه مطرح کرد؛

هدف اصلی جشنواره ی « رای ملت » تببین گری و جهاد تبیین است/ پای جشنواره "رای ملت" به انتخابات ریاست جمهوری کشیده می‌شود!

۱۳:۰۸  -  ۱۰ اسفند ۱۴۰۲