جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳  |  Friday, 29 March 2024

دیباچه

کد خبر: ۴۹۳۲۶
تاریخ انتشار : ۰۶ : ۱۲ - ۱۱ ارديبهشت ۱۳۹۸
آیا نام فیلم در موفقیت یک فیلم نقش دارد ؟

محمد حسن گودرزی :یکی از مهمترین عواملی که می تواند در بخش تبلیغات و بازاریابی یک فیلم در صنعت سینما مورد استفاده قرار بگیرد، نامی است که برای فیلم مورد نظر انتخاب شده و فیلم با آن نام اکران می شود. به طور کلی، انتخاب نام یک فیلم سینمایی تابع شرایط و سلیقه تهیه کننده، کارگردان و شرکت پخش کننده است و تلاش می شود که عنوان فیلم در عین ساده بودن به راحتی در ذهن تماشاگران بماند.

با این همه تضمینی برای خوب بودن یا بد بودن فیلمی به دلیل اسم آن وجود ندارد. برای مثال یکی از بهترین فیلم های تاریخ سینما نامی عجیب داشت. دکتر استرنج لاو:یا چگونه یاد گرفتم دست از نگرانی برداشته و بمب را دوست داشته باشم (Dr. Strangelove or: How I Learned to Stop Worrying and Love the Bomb) محصول 1964 و به کارگردانی استنلی کوبریک یکی از این نمونه ها است. اما در طول تاریخ سینما بوده اند فیلم های ضعیفی که علاوه بر ضعف های هنری، از نام خود فیلم هم ضربه خورده اند.

در این مطلب نگاهی داریم به برخی از عجیبترین و گاهی بدترین اسامی فیلم های سینمایی تاریخ سینما. باید به این نکته اشاره شود که ملاک حضور فیلم ها در این فهرست خاص بودن نام فیلم است و به هیچ عنوان ارزش هنری و فروش تجاری فیلم نقشی در حضور فیلم در این فهرست ندارد.

نگاهی به برخی از بدترین نام های فیلم های سینمایی

10- مردانی که به بزها خیره می شوند (The Men Who Stare at Goats)

مردانی که به بزها خیره می شوند در سال 2009 اکران شد. کارگردان فیلم، گرانت هسلو (Grant Heslov) است و فیلم روایتگر خبرنگاری به اسم باب ویلتون (ایوان مک گریگور) است در کشور عراق با سربازی آمریکایی به اسم لیم (جرج کلونی) آشنا می‌شود که ادعا می‌کند عضو یک گروه سری از ارتش آمریکا در این کشور بوده و از نیروهای ماورای طبیعی در مأموریت‌هایشان استفاده کرده‌اند.

فیلم علاوه بر اینکه نتوانست نظرمنتقدان را جلب کند در گیشه هم موفقیت چندانی به دست نیاورد. با این همه بازی جرج کلونی مورد تحسین منتقدان بود اما به نظر می رسد که فیلم چوب عنوان عجیب خود را خورده است.

نگاهی به برخی از بدترین نام های فیلم های سینمایی

9- بابا نوئل مریخ را فتح می کند (Santa Claus Conquers the Martians)

بابا نوئل مریخ را فتح می کند، فیلمی کمدی و علمی تخیلی به کارگردانی نیکلاس وبستر و محصول سال 1964 است. این فیلم علیرغم اینکه اکران خوبی در کریسمس داشت اما به عنوان یکی از بدترین فیلم های دهه 60 انتخاب شد. در واقع علاوه بر داستان فیلم، عنوان فیلم هم نشان از بد بودن فیلم داشت. هرچند که فیلم بعد ها به عنوان یک اثر کالت طرفداران خود را پیدا کرد.

نگاهی به برخی از بدترین نام های فیلم های سینمایی

8- ایگاه (Eegah)

ایگاه به کارگردانی نیکلاس مریوِدر (Nicholas Merriwether) در سال 1962 بر پرده سینما ها آمد و ماجرای برخورد چند جوان با یک موجود غول آسا به نام ایگاه است. جدای از نام فیلم که بسیار مسخره برای تماشاگران بود، فیلم از نظر هنری و تجاری فاجعه بار بود و به عنوان یکی از پنجاه فیلم ضعیف در کتاب پنجاه فیلم بد همه دوران ها (The Fifty Worst Films of All Time) نوشته مایکل مِدوِد (Harry Medved) در سال 1978، انتخاب شد.

نگاهی به برخی از بدترین نام های فیلم های سینمایی

7- ففت (PHFFFT)

ففت در سال 1954 و به کارگردانی مارک رابسون اکران شد. این فیلم کُمدی رمانتیکی با بازی جک لمون و جودی هالیدی، روایتگر زوجی در حال طلاق است که با دخالت اطرافیان خود وارد ماجراهای خنده داری می شوند. ففت، از نظر هنری مورد تحسین واقع شد و با فروش 1.5 میلیون دلاری خود نشان داد که نام عجیب این فیلم، توانسته تماشاگران را جذب کند. جودی هالیدی برای بازی در این فیلم نامزد جایزه بَفتای بهترین بازیگر زن خارجی در سال 1955 شد.

نگاهی به برخی از بدترین نام های فیلم های سینمایی

6- ایست ! یا مامانم شلیک می کنهStop! Or My Mom Will Shoot) )

ایست ! یا مامانم شلیک می کنه در سال 1992 بر پرده سینما ها ظاهر شد. این فیلم به کارگردانی راجر اپاتیس وود (Roger Spottiswoode) روایتگر پلیسی به نام اندرو بوموسکی (سیلوستر استالون) است که شاهد دخالت مادر خود در زندگی خود و تاثیرات ان در زندگی شغلی خود است. این فیلم که یکی از معدود تلاش های استالون برای بازی در سینمای کُمدی و تغییر در کارنامه بازیگری وی بود، به طرز بدی اثری ضعیف از آب درآمد. فیلم در گیشه فروش خوبی نداشت و منتقدان از بازی استالون انتقاد کردند. استالون برای این فیلم برنده جایزه تمشک طلایی بدترین بازیگر مرد شد.

نگاهی به برخی از بدترین نام های فیلم های سینمایی

5- رستگاری در شاوشِنگ (The Shawshank Redemption)

رستگاری در شاوشنگ یک فیلم درام جنایی به کارگردانی فرانک دارابونت در سال 1994 بر پرده سینما ها امد. این فیلم داستان اندی دوفرین (تیم رابینز) بانکدار جوانی را روایت می کند که به جرم قتل همسر و معشوقه پنهانی‌اش به حبس ابد در زندان ایالتی شائوشنک محکوم شده و در تلاش برای خلاص شدن از این زندان است. فیلم علیرغم موفقیت هنری بسیار خوبی که بدست آورد و در هفت رشته نامزد جایزه اسکار شد اما با بی مهری تماشاگران رو به رو و از نظر تجاری شکست خورد. با اینکه دلیل اصلی شکست تجاری فیلم، زمان بد اکران آن بود، اما از نظر برخی از منتقدان عنوان فیلم چیزی از فیلم را به تماشاگر منتقل نمی کرد و به راحتی نادیده گرفته می شد. رستگاری در شاوشِنگ بعد ها در شبکه ویدئویی موفقیت زیادی کسب کرد.

نگاهی به برخی از بدترین نام های فیلم های سینمایی

4- آنها به اسب ها شلیک می کنند، نمی کنند ؟ (They Shoot Horses, Don't They?)

آنها به اسب ها شلیک می کنند، نمی کنند ؟ یک فیلم درام به کارگردانی سیدنی پولاک است که در سال ۱۹۶۹ اکران شد. ماجرای فیلم دربارهٔ افراد گوناگونی است که همگی سخت در تلاش هستند تا در یک مسابقه رقصِ استقامتی برنده شوند و یک مجری فرصت‌طلب، آنرا را ترغیب به رقابت می‌نماید.

این فیلم علیرغم عنوان عجیبی که داشت از نظر هنری موفق بود. این فیلم نامزد دریافت ۹ جایزه اسکار در شاخه‌های گوناگون بود که در یک رشته برنده شد. گیگ یانگ برای این فیلم جایزه اسکار بهترین بازیگر نقش مکمل مرد را دریافت کرد. ضمن اینکه فیلم با بودجه 4 میلیون دلاری خود، 12 میلیون دلار فروش تجاری داشت.

نگاهی به برخی از بدترین نام های فیلم های سینمایی

3- مردی انگلیسی که از تپه ای بالا رفت ولی از کوهی پائین آمد (The Englishman Who Went Up a Hill But Came Down a Mountain)

مردی انگلیسی که از تپه ای بالا رفت ولی از کوهی پائین آمد، به کارگردانی کریستوفر مونگر (Christopher Monger) فیلمی محصول سال 1995 است. این فیلم روایتگر نقشه کش جوانی است که اعتقاد دارد که کوهی که در کنار یک روستا قرار دارد تپه ای بیشتر نیست و باید از نقشه پاک شود.

این فیلم 10 میلیون دلار در جهان فروش تجاری داشت اما نکته جالب توجه این بود که این فیلم با توجه به توصیفی طنز آمیز و محبت آمیز از مردم محلی که ماجرای فیلم در آن اتفاق می افتد باعث جلب توجه توریست به این منطقه شد. در واقع می توان گفت عنوان عجیب فیلم بیش از آنکه به آن ضربه بزند در جهت موفقیت این فیلم گام برداشت.

نگاهی به برخی از بدترین نام های فیلم های سینمایی

2- موجودات غریبه شگفت انگیزی که از زندگی کردن دست کشیدن و تبدیل به زامبی های مخلوط شدند (The Incredibly Strange Creatures Who Stopped Living and Became Mixed-Up Zombies)

موجودات غریبه شگفت انگیزی که از زندگی کردن دست کشیدن و تبدیل به زامبی های مخلوط شدند فیلمی ترسناک به کارگردانی رِی دنیس اِستِکلر (Ray Dennis Steckler) است که در سال 1964 ساخته و به نمایش درامد. این فیلم در مورد سه دوست است که از کارناوالی عجیب بازدید می کنند و به دام گروهی از هیولا ها می افتند. بودجه فیلم تنها 38 هزار دلار بود و کارگردان برای ساخت فیلم به شدت مقتصد عمل کرد. اما فیلم از نظر تجاری شکست خورد و منتقدان این فیلم را که عنوان بسیار طولانی و عجیبی داشت را به عنوان بدترین فیلم ساخته شده تا آن زمان برگزیدند.

در مستندی به نام بدترین فیلم های ساخته شده (The 50 Worst Movies Ever Made) که در سال 2004 منتشر شد، این فیلم به عنوان بدترین فیلم انتخاب شده است.

نگاهی به برخی از بدترین نام های فیلم های سینمایی

1- به وونگ فو، ممنون برای همه چیز، جولی نیومار (To Wong Foo, Thanks For Everything, Julie Newma)

به وونگ فو، ممنون برای همه چیز، جولی نیومار فیلمی کمدی محصول سال ۱۹۹۵ به کارگردانی بیبان کیدرون است. این فیلم داستان سه مرد را روایت می کند که علاقه به پوشیدن لباس زنانه دارند. این سه نفر برای شرکت در مسابقه‌ای عازم لوس آنجلس می‌شوند اما آنها بلیط هواپیمای خود را با کادیلاک معاوضه می کنند و در طول مسیر خود با اتفاقات گوناگونی رو به رو می شوند.

فیلم به دلیل داستان جالب جاده ای خود توجه بسیاری جلب کرد و بسیاری از تماشاگران بدون توجه به عنوان عجیب فیلم به تماشای آن رفتند تا فیلم با فروش 47 میلیونی خود و با توجه به بودجه ناچیز خود موفقیت تجاری خوبی داشته باشد. منتقدان هم تا حدودی از فیلم استقبال کردند و پاتریک سوآیزی و جان لوگزایمو برای این فیلم نامزد جایزه گلدن گلوب بهترین بازیگر مکمل مرد کمدی شدند.

منبع: دیباچه
نام:
ایمیل:
* نظر:
مطالب برگزیده
صحبت‌های احساسی مارال بنی آدم، در گفتگو با ویژه برنامه «مدیا»

پروین اعتصامی، قبل از اینکه یک شاعر و ادیب باشد، یک انسان بوده است!

۱۵:۱۸  -  ۲۳ اسفند ۱۴۰۲
گفتگو ویژه برنامه مدیا با سعید الهی تهیه کننده فیلم‌های سینمایی میرو و قویدل

مطمئنم شهید آوینی اگر زنده بود، به مستند «قویدل» جایزه می‌داد / باید باور کنیم که در اتاق شیشه‌ای زندگی می‌کنیم

۱۳:۱۱  -  ۲۳ اسفند ۱۴۰۲
گلر تیم ملی هندبال در گفت‌وگو با «دیباچه» مطرح کرد؛

مربیان خارجی تاثیر مثبتی بر روی تیم ملی داشتند/ وقتی توپ گل نمی‌شود، مقصر مربی نیست

۱۱:۳۸  -  ۲۰ اسفند ۱۴۰۲
مدیرکل اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی استان تهران در گفتگو با دیباچه:

انجمن موسیقی فعالی در استان تهران نداریم/ موسیقی نسبت به تئاتر و هنرهای تجسمی مظلوم‌تر است

۱۱:۱۷  -  ۱۴ اسفند ۱۴۰۲
گفتگو ویژه برنامه مدیا با «خسرو احمدی» که دهه شصتی‌ها او را به نام «دولنگ» می‌شناسند

متاسفانه تلویزیون برای کودکان امروزی هیچ برنامه خوبی ندارد!

۱۳:۰۷  -  ۱۷ اسفند ۱۴۰۲
صحبت‌های انتقادی حسین عابدینی بازیگر سریال « بچه های مدرسه همت » علیه «مهران رجبی»

«مهران رجبی» کنترات برداشته، نباید فقط پولو ببینه و با کله شیرجه بزنه؛ بازیگری را با بیزینس اشتباه گرفته!

۱۶:۵۳  -  ۱۴ اسفند ۱۴۰۲
رئیس مرکز مطالعات راهبردی و آموزش وزارت کشور با دیباچه مطرح کرد؛

هدف اصلی جشنواره ی « رای ملت » تببین گری و جهاد تبیین است/ پای جشنواره "رای ملت" به انتخابات ریاست جمهوری کشیده می‌شود!

۱۳:۰۸  -  ۱۰ اسفند ۱۴۰۲