شنبه ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳  |  Saturday, 20 April 2024

دیباچه

کد خبر: ۴۹۲۸۰
تاریخ انتشار : ۰۵ : ۱۲ - ۱۷ فروردين ۱۳۹۸
ماجرای عیدی اعلامی وزارت ارشاد به فعالان سینمایی بُعد تازه ای پیدا کرد!

محمد حسن گودرزی : هر سال و با نزدیک شدن به ایام سال جدید بحث های مرتبط با عیدی گرفتن در صنوف مختلف و حوزه های مختلف اقتصادی و اجتماعی کشور داغ می شود. از اعلام مبلغ عیدی سال جدید برای کارگران و کارمندان تا نحوه و زمان پرداخت آن، این موضوع مورد توجه اقشار مختلف مردم قرار می گیرد.

هنرمندان و به طور خاص فعالان عرصه سینما هم از موضوع پرداخت عیدی مستثنی نیستند و در پایان هر سال و به رسم هر ساله از طرف وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مبالغی به خانه سینما برای پرداخت عیدی به فعالان سینمایی اختصاص می دهد.

امسال نیز به مانند سال های گذشته از طرف وزارت ارشاد، مبالغی برای دادن عیدی به فعالان عرصه سینما به خانه سینما داده شد تا از طرف این نهاد سینمایی در میان فعالان و صنوف مختلف سینمایی تقسیم شود و بر اساس اخبار منتشر شده وزارت ارشاد مبلغی معادل یک میلیارد تومان به عنوان «عیدی» به سینماگران اختصاص داد. البته گفته می شود سال 97 نیز مبلغی در حدود 900 میلیون تومان به خانه سینما به عنوان عیدی داده شد که در سکوت خبری این قضیه صورت گرفت و مشخص نشد ماجرای آن به چه شکل پیش رفت. 

آنطور که همایون اسعدیان رئیس هیات مدیره خانه سینما در این زمینه به ایلنا گفت، قرار بود که با هماهنگی وزارت ارشاد و سازمان سینمایی و پیگیری مدیرعامل خانه سینما همانند سالهای گذشته حدود یک میلیارد تومان از طریق سازمان سینمایی در اختیار خانه سینما قرار بگیرد که این اقدام انجام شد و قرار است این مبلغ بین اعضای نیازمند توزیع شود نه همه اعضا.

اسعدیان در این گفت و گو تصریح کرده بود: جز چهار صنف تدارکات، بدلکاران، دستیاران فیلمبردار و دستیاران فنی صحنه و لباس، کارت‌های هدیه صنوف دیگر به شورای مرکزی آنها تحویل داده شد تا با مدیریت خود به افرادی که مستحق هستند، اهدا شود و اعضای شورای مرکزی می‌توانستند به تشخیص خود به یک فرد یک یا دو کارت بدهند ضمن آنکه به چهار صنف سینماداران، تهیه‌کنندگان، کانون پخش‌کنندگان و مدرسان سینما نیز با تشخیص هیات مدیره و مدیرعامل و با توجه به توانایی مالی اعضای این صنف هیچ کارت هدیه‌ای تعلق نگرفت.

تناقض در ارقام اعلامی

اما در این بین اخبار ضد و نقیضی در مورد میزان مبلغ اختصاص داده شده به اصناف مختلف منتشر شد که باعث بروز حدس و گمان هایی در مورد میزان مبلغ در نظر گرفته شده و مبالغ داده شده به اشخاص شد. علی قائم مقامی یکی از اعضای هیأت مدیره خانه سینما در گفتگو با مهر درباره عیدی یک میلیارد تومانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به خانه سینما عنوان کرد: این یک میلیارد تومان در قالب کارت‌های هدیه ۲۰۰ هزار تومانی زیر نظر مدیرعامل و قائم مقام خانه سینما توزیع شده و من از و کم و کیف و تعداد دقیق کارت هدیه‌های اهدایی به هر صنف اطلاعی ندارم.

نایب رئیس انجمن مدیران تولید ادامه داد: من نمی‌دانم به هر صنف چند کارت هدیه تعلق گرفته شاید به یک صنف صد و به یک صنف ۲۰۰ کارت اختصاص داده شده است، اما همه آن کارت‌ها به مبلغ ۲۰۰ هزار تومانی بود. بعضی از صنوف به اعضای خود ۲ کارت هدیه ۲۰۰ هزار تومانی دادند.

برخی از اصناف هم با توجه به این مسائل دریافتی های خود را اعلام کردند. سینماروزان اعلام کرد صنف بدلکاران ۶۷٫۲میلیون عیدی گرفته ، صنف چهره پردازان ۲۸میلیون و صنف صدا نیز ۳۰٫۴میلیون عیدی گرفته است. این ارقام توسط مجید علیزاده رییس صنف بدلکاران، ناهید اعلامی نایب رییس انجمن چهره پردازیان و مازیار شیخ محبوبی بازرس صنف صدا اعلام شده است. با این همه به نظر می رسد که عدم شفافیت باعث بروز مشکل برای افراد و صنوف سینمایی دریافت کننده عیدی وزارت ارشاد شده است.

عضو صنف كانون طراحان و مديران تبليغات سينماي ايران:

روش فعلی برای پرداخت عیدی ها منطقی است

با توجه به مسائل پیش آمده، دیباچه با تنی چند از اعضای صنوف مختلف سینمایی گفت و گو داشت.

فرامرز روشنایی از اعضای صنف كانون طراحان و مديران تبليغات سينماي ايران در پاسخ به سوال دیباچه در مورد دریافت عیدی در نظرگرفته شده از سوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی که به خانه سینما تعلق گرفته بود، گفت: این عیدی به ما و از سوی خانه سینما داده شده است.

روشنایی ادامه داد: من خبر اختصاص عیدی به صنف های مختلف سینمایی کشور را از طریق رسانه ها دریافت کردم و این عیدی به ما داده شده است اما در مورد مبلغ و تعداد آن ها باید با رئیس انجمن صحبت کنید.

این عضو صنف كانون طراحان و مديران تبليغات سينماي ايران در مورد شیوه پرداخت این عیدی و انتقاداتی در مورد آن می شود گفت: نظر شخصی من این است که اگر وزرات ارشاد به این نتیجه رسیده که عیدی به افرادی پرداخت شود بهترین روش، پرداخت این عیدی از سوی خانه سینما است زیرا وزارت ارشاد اشراف کاملی نسبت به صنوف سینمایی ندارد. به نظر من این روش منطقی بود زیرا خود خانه سینما هم این موضوع را به شوراهای مرکزی صنوف سپرد.

وی تصریح کرد: طبیعتا شوراهای مرکزی صنوف اعضای خود را می شناسند و از وضعیت آنها با خبر هستند. به همین دلیل این روش منطقی است و خانه سینما اشراف بیشتری نسبت به اعضای خود نسبت به وزارت ارشاد دارد.

روشنایی در ادامه با اشاره به بحث امنیت شغلی در سینما عنوان کرد: باید امنیت شغلی در بین اهالی سینما وجود داشته باشد تا نیازی به این کمک های نقدی نباشد.

وی افزود: در ده سال اخیر در بخش های مختلف فیلم های تولید شده افراد یکسانی وجود دارند و می بینید که در بخش بازیگران، بازیگرانی ثابت حضور دارند. البته تماشاگران به یک بازیگر خاص علاقه دارند و بازیگران دارای یک دوره پرکار هستند. اما با نگاهی به فیلم ها متوجه خواهید شد که حتی نقش های دسته چندم هم در دست افراد ثابت بوده و فرد جدیدی وارد این بخش نشده است.

رییس هیات مدیره انجمن تهیه‌کنندگان سینمای مستند:

ترجیح می دهم مبلغ دربافتی را اعلام نکنم

رامین حیدری فاروقی رییس هیات مدیره انجمن صنفی تهیه‌کنندگان سینمای مستند استان تهران هم در گفت و گو با دیباچه در مورد دریافت عیدی از سوی وزارت ارشاد گفت: هر سال در غالب کارت هدیه از طریق خانه سینما و از سوی وزارت ارشاد این اقدام انجام می شود.

فاروقی اعلام کرد: این هدیه به صنف ما رسیده و زمان آن قبل از عید بوده اما ترجیح می دهم مبلغ دربافتی را اعلام نکنم و بهتر است در این زمینه از خانه سینما و وزارت فرهنگ این موضوع را جویا شوید، البته حضور ذهن هم در این زمینه ندارم.

او در مورد شیوه فعلی اعطای عیدی به فعالان سینمایی کشور گفت: از نظر من این موضوع جنبه هدیه و احترام دارد و این ارقام نمی تواند زندگی کسی را متحول یا مشکلات فردی را حل کند. این ارقام برای دریافت کننده این کارت ها مبلغ چندانی نیست.

وی مبالغ منتشر شده و بحث اختلاف های موجود در مورد آن اعلام کرد: برخی از اصناف دوست دارند در اخبار حاضر باشند. من خودم بیشتر به این فکر می کنم که رفتار های ما چقدر اثر بخشی دارد. من مانند سال های گذشته مبلغ دریافتی را دریافت کردم و بعد از ارائه به دبیرخانه از انها خواستم بر اساس فرمی که سال های قبل داشتیم و براساس متغیر هایی که داشتیم این عیدی را توزیع کنند.

فاروقی گفت: تا جایی که من می دانم این ارقام نمی تواند همه افراد همه صنوف را پوشش دهد. البته این موضوع که مبلغ اختصاص داده شده ما به التفاوتی دارد یا ندارد نیاز به پیگیری دارد. من در حال حاضر در مورد ارقام حضور ذهن ندارم و اگر هم داشتم هم نمی گفتم.

تائید دریافت عیدی، بی اطلاع از دریافت عیدی !

دیباچه با دو تن دیگر از اعضا صنوف سینمایی ایران هم گفت و گوی کوتاهی داشت. علی نیک رفتار رئیس انجمن صنفی کارگری عکاسان سینمای استان تهران  با تائید دریافت مبلغ عیدی از خانه سینما گفت که این عیدی ها به صورت کارت هدیه بوده است.

عضو هیات مدیره  انجمن صنفی کارگری عکاسان سینمای استان تهران در مورد میزان عیدی اظهار بی اطلاعی کرد و گفت که در این زمینه آمار دقیق را از خانه سینما بپرسید

وی در مورد اقدام وزارت ارشاد در مورد دادن مبلغ عیدی به خانه سینما هم اعلام کرد کرد: به هر حال صنف های سینمایی بیشتر با خانه سینما در ارتباط هستند و فکر نمی کنم این کار، اقدام اشتباهی بوده باشد.

اما سید هادی اسلامی نایب رئیس انجمن جلوه های ویژه بصری با رد دریافت عیدی از سوی خانه سینما اعلام کرد : تا انجایی که من اطلاع دارم نه. هیچ عیدی دریافت نکرده ایم.

وی با اظهار بی اطلاعی از این موضوع گفت: من اصلا اطلاعی از این موضوع ندارم و این مطلب را از شما دارم می شنوم. با اینکه نایب رئیس صنف هستم اما در مورد پرداخت عیدی از سوی وزارت ارشاد هیچ اطلاعی ندارم.

پایگاه خبری دیباچه این آمادگی را دارد تا بر اساس رسالت خبری خود و در  جهت شفاف سازی ،میزبان مسئولان خانه سینما باشد . 


منبع: دیباچه
برچسب ها: عیدی خانه سینما
نام:
ایمیل:
* نظر:
مطالب برگزیده
یک کارشناس فوتسال در گفت ‌و‌ گو با «دیباچه» مطرح کرد؛

ایران تیم بهتری نسبت به رقبای آسیایی دارد/باید به تصمیم شمسایی احترام بگذاریم

۱۱:۲۹  -  ۲۵ فروردين ۱۴۰۳
ادبیات عجیب ژیلا صادقی!

جنجال خانم مجری بعد از درگذشت رضا داوودنژاد چه بود؟

۱۲:۲۹  -  ۱۵ فروردين ۱۴۰۳
مربی تیم والیبال بانوان سایپا در گفت و گو با«دیباچه» مطرح کرد؛

تجربه بالای بازیکنان باعث قهرمانی تیم شد/ تیم قوی و جنگنده‌ای داشتیم

۱۲:۲۲  -  ۲۳ اسفند ۱۴۰۲
گفتگوی کمتر دیده شده دیباچه با زنده یاد رضا داوودنژاد و همسرش

غزل بدیعی همسر زنده یاد رضا داوودنژاد: به خاطر عشق، همیشه در کنار رضا بودم

۱۲:۲۰  -  ۱۵ فروردين ۱۴۰۳
گفتگو دیباچه با کارگردان سریال «از سرنوشت»

« رضا داوودنژاد » در رفاقت، مرام و غافلگیری، دست به نقد بود!

۱۶:۳۲  -  ۱۴ فروردين ۱۴۰۳
سرمربی تیم ملی ووشو در گفت‌وگو با «دیباچه» مطرح کرد؛

هدف کسب بهترین نتیجه در آسیاست/ بدون تغییر ترکیب، راهی انتخابی جام جهانی خواهیم شد

۱۲:۰۸  -  ۲۲ اسفند ۱۴۰۲
پربازدیدها
آخرین اخبار