شنبه ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳  |  Saturday, 20 April 2024

دیباچه

کد خبر: ۴۹۲۶۷
تاریخ انتشار : ۴۶ : ۰۹ - ۲۳ اسفند ۱۳۹۷
فاطمه شعبانی : راهیان نور نامی است برای گروه بزرگی از کاروانهای سیاحتی- مذهبی که به بازدید از مناطق جنگی بازمانده از جنگ تحمیلی ایران و عراق در غرب و جنوب غربی می پردازند. سالانه شمار زیادی از علاقه مندان در ایام نوروز و تابستان راهی مناطق عملیاتی می شوند. خیلی ها برای تجدید خاطره می روند و خیلی ها می روند تا بوی عزیزانشان را در محورها استشمام کنند. آغاز سفرهای نوروزی اردوهای راهیان نور بهانه ما برای گفتگو با سردار« نادرادیبی»دبیر ستاد مرکزی راهیان نور بود.

...................

سالها بعد از راه اندازی اردوهای راهیان نور امسال استقبال از اردوها چطور بود و چه تعداد داوطلب حضور در این اردوها شدند چه اقدامات انجام داده اید؟

طی این سالها استقبال از راهیان نور افزایش پیدا کرده است و هرساله جمع کثیری از مردم به این حرکت پیوسته اند. از یک حرکت خودجوش که سال 1384 شروع شد و به قریب به 400 هزار نفر رسیده بود .امسال اما به حدود 6 میلیون نفر رسیده است و این آمار نشان می دهد که مردم ما نسبت به راهیان نور اقبال دارند. ان شاالله همچنان حجم حضور مردم در مناطق عملیاتی کاهش پیدا نکند و همچنان رو به افزایش باشد. هرچند مطمئن هستیم امسال همچنان روند رو به افزایش ادامه دارد.

چقدر برای میزبانی این حجم مسافر آمادگی دارید و در محورها چه تدارکاتی دیده اید؟

ما در مجموعه راهیان نور به حمدالله در یک شب و درآن واحد 130 هزار نفر شب بانی ایجاد کردیم. این آمار اسکان رسمی ماست و آمار غیر رسمی مکمل هایی داریم که درصورت نیاز ازش استفاده می کنیم. هرقدر که حجم زائر افزایش پیدا بکند ما هم آمادگی استقبال از مردم را داریم.

چرا اغلب اوقات ایام نوروز برای این اردوها انتخاب می شود؟

قبلا ممکن بود فقط اسفند و فروردین باشد اما در حال حاضر راهیان در طول سال و در 7 استان ادامه دارد. طبیعی است که به دلیل قرار گرفتن در ایام تعطیلات و خصوصا ایام آخر اسفند و فروردین دوران اوج حضور مردم در مناطق عملیاتی باشد و همینطور در تابستان که اوج اردوها در غرب و شمال غرب است.

گپ خودمانی دیباچه با سردار « نادر ادیبی»دبیر ستاد مرکزی راهیان نور | راهیان نور چه تاثیری دارد؟

بعد از 22 سال آیا تحقیقی روی نتایج این اردوها شده است ؟ چقدر تاثیر دارد؟ نتیجه چی بوده است؟

ما سعی کردیم همه امورات راهیان نور با تحقیق و پژوهش همراه باشد تا کمترین خطا در برنامه ریزی داشته باشیم. طبق نظر سنجی هایی که در طول سال چندین بار از مردم عزیز ما در حوزه دانش آموزی ، دانشجویی، کاروانهای عمومی و در بین خادمین و راویان و حتی مردم معمولی درمناطق عملیاتی صورت می گیرد نشانگر این است که مردم ما خیلی علاقه مند هستند به تفحص وجستجو در حوادث دفاع مقدس و مستمرا در پی این هستند که آشنایی بیشتری با سبک و سیره زندگی در زمان دفاع مقدس و شهدای گرانقدر داشته باشند.

اغلب کسانی که در این اردوها شرکت می کنند از چه قشر و چه رده سنی هستند؟

سامانه آمارگیری ما نشان می دهد که بیش از 70 درصد سن راهیان نور بین 15-30 سال هستند این جوان بودن نشان می دهد نسلی هستند که در طول دفاع مقدس نبودند و در حال حاضر علاقه مند به این فضا هستند.

هدف از در قالب آموزشی قرار گرفتن این اردوها چیست؟ مثلا دوره عملی درس آمادگی دفاعی دبیرستان...

قشر دانش آموز و دانشجوی ما باید بدانند که در طول تاریخ کشورشان و خصوصا دفاع مقدس- که یکی بهترین مظاهر از مجاهدات ملت ایران است- چی گذشته است. دست اندرکاران دفاع مقدس در تلاش هستندکه در بخش های مختلفی که می تواند آشنا کند با جوانها در میان بگذارند. کتابهای درسی یکی از موضوعاتی است که باید خیلی جدی بهش نگاه کرده باشد.2واحد اختیاری دفاع مقدس که در دانشگاهها تدریس می شود و همچنین درس آمادگی دفاعی دبیرستان. حضور در مناطق عملیاتی بهترین فضا برای دانش آموزان ما است که با موضوع دفاع مقدس و آن حوادث تاریخی بیشتر آشنا بشوند.

راهیان نور به نوعی گردشگری جنگ به حساب می آید، آیا تلاشی برای جذب گردشگر خارجی شده است؟

سال گذشته راهیان نور از قریب به 53 کشور جهان زائر یا به قول دوستان توریست جنگ داشت. این توریستها در مناطق عملیاتی جستجوگر حوادث آن ایام ما بودند و خیلی مشتاق بودند که بدانند دلیل پیروزی ملت ایران و مقاومت ایران چه بوده است؟ بعد از تلاشهایی که صورت گرفت برای آمادگی و سازمان دهی بهتر، قرارگاه راهیان نور بین الملل در ستاد راه اندازی شد که با استفاده از دستگاههای متولی بتوانند هم در جذب هم در ارائه آنچه که در زمان دفاع مقدس اتفاق افتاده برای زائران خارجی تلاش بیشتری بکنند.

اغلب این توریستها از چه کشورهایی بودند ؟

آسیایی، اروپایی، آفریقایی... ما از اقصا نقاط دنیا توریست داشتیم.

نکته ای که خیلی مهم است و با توجه به هجمه های تبلیغاتی که روی عدم امنیت این اردوها می شود شما جهت تامین امنیت این اردوها چه اقداماتی انجام داده اید؟

در مجموعه راهیان نور ما هم در بخش امنیت ، هم در بخش ایمنی وضعیت بسیار خوبی داشتیم. به حمدالله به نسبت و کثرت سفرهای راهیان نور صورت می گیرد کمترین حادثه را در طی سالهای گذشته داشته ایم. با بررسی آماری که از حوادث جاده ای در کشور داریم راهیان نور یکی از سفرهای بسیار کم خطر بوده است. در حقیقت درمجموعه راهیان نور ارائه یک الگوی سفر ایمن را طراحی کردند که با توجه به ظرفیت حمل و نقل جاده ای مسافر در مسائل مختلف و آموزش دادن به متولیان حوزه های راهیان نور برای کاهش خطرات در مجموعه راهیان نور از حمل و نقل و ترابری، تا مراکز اسکان ما و مراکز راهیان نور در سالهای گذشته کاهش حوادث را به دنبال داشته است. با جستجو در حوادث معمول مناطق عملیاتی و همینطور مقایسه اش با حوادث جاده ای نشان دهنده این است که راهیان نور ملاحضات کنترلی اش بیشتر از طرحهای دیگر است و این نتیجه یک کار جهادی همه متولیان راهیان نور و علاقه مندان و خادمان شهدا در مناطق عملیاتی در سفرهای راهیان نور است.

آیا در انتخاب اتوبوسهای سالم و راننده های مطمئن تر دقت شده است؟

این کنترل ها به شدت اعمال می شود. ما در راهیان نور به هیچ اتوبوسی که استاندارد نباشد اجازه حرکت در مسیر جاده ها را نخواهیم داد. مجموعه قرارگاه راهیان نور و نیروی انتظامی کمک زیادی در حل و فصل این مسائل و در توسعه استانداردهای لازم سفر در راهیان نور را داشته اند، این کنترل ها به شد اعمال می شود و به همین دلیل سفرهای راهیان نور جز سفرهای ایمن در کشور شناخته شده است.

من فرزندم می خواهد به این اردوها برود تا چه مقدار خیالم از بابت فرزندم راحت باشد؟

خیالتان خیلی راحت باشد. تمام ملاحضات کنترلی انجام می شود در هر اتوبوسی که حرکت می کند -خصوصا برای دانش آموزان- مدیر کاروان، مدیر فنی، مبلغ و راوی داریم. در سیستم حمل و نقل مجموعه راهیان نور سیستم جوان سازی شده و ملاحظات کنترلی اش خیلی بیشتر از شرکتهای دیگر است. هم از جهت رانندگانی که آموزش دیده و هم کنترلی که روی خودرو هست. از مرکز کنترل شدید روی این خودروها اعمال می شود . از طرف دیگرمسافرانی که در اتوبوسها حضور دارند خودشان ادوات کنترلی هستند و به محض مشاهده هر خطایی از حرکت این اتوبوسهای می توانند در سامانه ها تماس بگیرند و اطلاعات لازم این سفر را در اختیار قرار بدهند. مسافرین می توانند خودشان به اعمال راننده و اتوبوس نظارت داشته باشند. الحمدالله حوادث راهیان نور به نسبت سفرهای مکرر به شدت پایین است.

خصوصا در ایام نوروز که جاده ها خیلی شلوغ و پرتردد است، نظارت و کنترل پلیس تشدید شده است؟

تشدید اقدامات کنترلی درالزامات و دستور کار پلیس و مجموعه است و این همیشگی است و خصوصا در این ایام و در مسیرهای پرحادثه اقدامات شدیدتر اعمال می شود. منع تردد در ساعات مختلف در مسیرهای پرحادثه و غیره با دقت بیشتری اعمال می شود.

منبع: دیباچه
نام:
ایمیل:
* نظر:
مطالب برگزیده
یک کارشناس فوتسال در گفت ‌و‌ گو با «دیباچه» مطرح کرد؛

ایران تیم بهتری نسبت به رقبای آسیایی دارد/باید به تصمیم شمسایی احترام بگذاریم

۱۱:۲۹  -  ۲۵ فروردين ۱۴۰۳
ادبیات عجیب ژیلا صادقی!

جنجال خانم مجری بعد از درگذشت رضا داوودنژاد چه بود؟

۱۲:۲۹  -  ۱۵ فروردين ۱۴۰۳
مربی تیم والیبال بانوان سایپا در گفت و گو با«دیباچه» مطرح کرد؛

تجربه بالای بازیکنان باعث قهرمانی تیم شد/ تیم قوی و جنگنده‌ای داشتیم

۱۲:۲۲  -  ۲۳ اسفند ۱۴۰۲
گفتگوی کمتر دیده شده دیباچه با زنده یاد رضا داوودنژاد و همسرش

غزل بدیعی همسر زنده یاد رضا داوودنژاد: به خاطر عشق، همیشه در کنار رضا بودم

۱۲:۲۰  -  ۱۵ فروردين ۱۴۰۳
گفتگو دیباچه با کارگردان سریال «از سرنوشت»

« رضا داوودنژاد » در رفاقت، مرام و غافلگیری، دست به نقد بود!

۱۶:۳۲  -  ۱۴ فروردين ۱۴۰۳
سرمربی تیم ملی ووشو در گفت‌وگو با «دیباچه» مطرح کرد؛

هدف کسب بهترین نتیجه در آسیاست/ بدون تغییر ترکیب، راهی انتخابی جام جهانی خواهیم شد

۱۲:۰۸  -  ۲۲ اسفند ۱۴۰۲
پربازدیدها
آخرین اخبار