جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳  |  Friday, 29 March 2024

دیباچه

کد خبر: ۴۹۲۲۲
تاریخ انتشار : ۴۳ : ۰۹ - ۰۲ اسفند ۱۳۹۷

نفیسه صباغی : گويي اخبار گراني و تورم تمامي ندارد و روزي نيست كه خبري در مورد گراني اجناس و كالاهاي مورد نياز مردم به‌گوش نرسد. فقر،مشكلات زيادي را بر جامعه به ويژه طبقه متوسط و ضعيف تحميل كرده است. سفره‌هاي كوچك مردم حالا ديگر كوچك‌تر شده و در اين ماراتن نفس‌گير گراني و پايين بودن درآمدها،مدیریت زندگی سخت تر شده است.

 اما در چنين شرايطي برخي از مسئولان تنها به ابراز همدري با مردم و با جملاتي مانند اينكه «مردم مشكلات معيشتي دارند» بسنده مي‌كنند و دريغ از اقداماتي كه بتواند اندكي از سنگيني باري كه به مردم تحميل شده را بكاهد. افزايش بسيار زياد قيمت اقلام خوراكي به‌ويژه گوشت و مرغ وضعیت عجیب و غریبی را برای مردم ايجادكرده به طوري كه تعداد زيادي از افراد براي خريد گوشت در صفهاي طولاني، ساعتها انتظار می کشند تا با قيمتي مناسبتر گوشت تهيه كنند.

شركت‌هاي خودروسازي نيز به عنوان پيشتازان در عرصه گران كردن محصولات، گوي سبقت را از ديگر رقبا ربوده‌اند و با همسان كردن قيمت‌هاي خود با بازار، محصولات بي‌كيفيت خود را با قيمت‌هاي نجومي به مردم عرضه مي‌كنند. افزايش بسيار زياد قيمت مسكن در 6 ماهه گذشته، مجددا بازار مسكن را در ركود فرو برد چراكه قيمت‌هاي بالاي مسكن به هيچ عنوان با درآمد و جيب مردم همخواني ندارند و مجبورند با همان اجاره‌هاي بالاي منازل خود روزگار بگذرانند. حال اين سوال مطرح است كه در چنين شرايط سخت اقتصادي مسئولان براي افزايش قدرت خريد مردم چه راهكارهايي درنظر گرفته‌اند؟

آيت آلله هاشم هاشم زاده هريسي عضو مجلس خبرگان رهبری در رابطه با مشكلات معيشتي مردم با بيان اينكه فقري كه بر مردم مستولي شده واقعا براي مسئولان نظام خجالت آور است به «ديباچه» گفت: يكي از عبادات مهم براي مسئولان كشور مبارزه جدي با فقر است و در اين زمينه اولين گام اين است كه بايد مسئولان بدانند فقرجانكاه در جامعه وجود دارد و معيشت مردم با مشكلات جدي مواجه شده است تا جايي كه بخش اعظمي از جامعه براي تهيه مايحتاج روزانه و حتي درمان و تامين دارو متحمل معضلات بسياري مي‌شوند.

فقر زيبنده ملت ايران نيست! بنده خودم در زیرزمین خانه ای زندگی می کنم  که روزهاهم باید لامپ روشن کنم

اين عضو خبرگان رهبري ادامه داد: هرچند مسئولان بارها اعلام كرده‌اند كه از مشكلات معيشت مردم خبر دارند اما بنده اين موضوع را قبول ندارم زيرا اطلاع يافتن مسئولان از مشكلات جامعه، عمدتا مبتني بر گزارش‌ها يا اخباري است كه به آنها منتقل مي‌شود درحالي كه اينها گزارش است و افرادي كه داراي پست و مقام هستند، خودشان نمي‌توانند شرايط سخت زندگي مردم و اين فقر جدي را از نزديك لمس كنند چگونه مسئولي كه از حقوقي بالا برخوردار است و در خانه‌اي خوب زندگي مي‌كند مي‌تواند سوختن مردم در فقر و بي‌پولي را درك كند؟ پس به همين دليل مسئولان نمي‌توانند راهكارهاي درستي براي از بين بردن فقر در جامعه ارائه دهند زيرا قدم اول تشخيص درست درد است و در اين صورت است كه مي‌توان به درمان آن پرداخت. اما وقتي مسئولان كشور واژه فقر را به معناي واقعي آن هيچگاه درك نمي‌كنند، چگونه مي‌توانند براي فقرزدايي برنامه‌هاي عملي ارائه دهند. نبايد فراموش كنيم فقر آتشي است كه دين، دنيا، زندگي و عدالت انصاف را مي‌سوازند ديانت را از بين مي برد و كفر به دنبال دارد و اصولا از آن به عنوان مرگ سرخ ياد مي‌شود.

يكي از مهمترين دلايل افزايش آسيب‌هاي اجتماعي و جرائم در سال‌هاي اخير همين فقر است. يا به عبارت ديگر افزايش نزاع‌هاي خياباني، قتل، سرقت، آدم‌ربايي و...محصول فقر است. فقر هزاران آسيب و بيماري را به دنبال دارد

بنده خودم به عنوان يكي از نمايندگان مجلس خبرگان كه با يك حقوق حداقلي بازنشستگي و در زيرزمين خانه‌اي زندگي مي‌كنم كه حتي روز هم بايد لامپ روشن كنم اما با اين‌حال، بازهم نمي‌توانم مشكلات مردمي را كه درآمدي ندارند و محبورند اجاره‌خانه بالا بپردازند را به درستي درك كنم. اتش فقر زندگي بسياري از افراد را نابود كرده است.

ملت ايران بايد عزت داشته باشد

هاشم زاده هريسي با يبان اينكه ما مردم بسيار خوبي داريم ادامه داد: امام خميني (ره) فرموده‌اند: فراموش نكنيد اين مردم( زاغه‌نشين و مستمند)شما را به اين مسئوليت‌ها رسانده‌اند پس به فريادشان برسيد . حال بايد اين سول از مسئولان كشور پرسيده شود آيا واقعا اين زندگي، شايسته ملت ايران است؟ ملت ايران بايد عزت داشته باشد نبايد هزينه‌هاي بالاي درمان كمر مردم ما را خم كند. ملت فقير، خوار است، هرچند اگر ميلياردها موشك و اسلحه هم در كشور وجود داشته باشد ما وظيفه داريم عزت مردم را حفظ كنيم براي روحانيت و مسئولان شايسته نيست كه مردم در فقر بسوزند درحال حاضر بزرگترين مشكل نظام فقر است وقتي مردم غم نان داشته باشند نمي‌توانند در برابر دشمنان باسيتند و شايدروزي عليه ما قيام كنند.

اين عضو خبرگان رهبري در مورد راهكارهاي كاهش فقر با بيان اينكه در حال حاضر برخي قصد دارند با انداختن مشكلات به گردن ديگري به‌ويژه آمريكا صورت مساله را پاك كنند خاطرنشان كرد: به اعتقاد بنده عملكرد ما در اين سال‌ها سبب بروز اين مشكلات جدي شده است. بنده سوگند مي‌خورم تمام مشكلات امروز جامعه ناشي از بي‌تدبيري بي‌كفايتي و اتخاذ سياست‌هاي اشتباه است.در حالي كه انقلاب ما انقلاب قرن است كه دنيا را تكان داد نظام ما جمهوري اسلامي است و شرط آن نيز عدالت است نظام و انقلاب بي بديل است بايد بابت عملكرد نادرستمان از مردم عذرخواهي كنيم.

مبارزه با فقر نياز به قيام همگاني دارد

وي افزود: هرچند مسئولان و دولت تدابيري براي برطرف كردن مشكلات اقتصادي جامعه انديشيده‌اند و مقام معظم رهبري نيز دستوراتي ارائه داده‌اند و بايد اذعان داشت كه به دنبال رفع اين مشكل نيز هستند اما هيچ گشايشي حاصل نشده و گويي هيچ اتفاقي نيفتاده است. به اعتقاد بنده اين مشكل جدي تنها به دست دولت برطرف نخواهد شد دولت مگر چقدر قدرت دارد؟ لازم است در اين زمينه تمام مسئولان در برابر اين مشكل احساس مسئوليت كنند. ثانيا اينكه مبارزه با فقر نياز به قيام همگاني دارد ضمن اينكه بايد ديدگاه‌ها و سياست‌ها مديريت‌ها تغيير كند زيرا محصول اين سياستها و ديدگاه‌ها فقري است كه امروز مردم ما تحمل مي كنند. مشكل ما تنها در اجرا نيست بلكه برخي از قوانين ما هم مشكل دارد.

هاشم زاده هريسي در ادامه سخنان خود با بيان اينكه حصارها و نرده‌هايي كه ميان مردم و مسئولين چه به صورت مرئي و چه به صورت نامرئي كشيده شده است بايد برچيده شود همانطور كه نرده‌هاي نمازجمعه برچيده شد تصريح كرد: در حال حاضر نرده‌هاي بسياري ميان مردم و مسئولان وجود دارد، نردهايي كه سبب شده مردم وقتي به ادارات مراجعه مي كنند سرخورده بازگردند، نرده هايي كه سبب عدم اجراي صحيح عدالت در جامعه مي‌شود، حصارهايي كه باعث عدم لمس فقر مردم از سوي مسئولان مي شود و.... فاصله عميق ميان مردم و مسئولان سبب شده صداي ناله‌هاي جانسوز مردم از فقر به گوش مسئولان نرسد. وقتي خانواده‌اي به دليل فقر توان پرداخت هزينه‌هاي درمان عزيز خود را ندارد و اين موضوع سبب مرگ عزيزش مي شود چه كسي ناله‌هاي اين فرد را مي شود؟ يا پدري كه به دليل بي پولي روي بازگشت به خانه را ندارد يا مادري كه شاهد گرسنگي فرزندش است ،همه و همه بايد برداشته شود. چرا مردم اينقدر مايوس باشند كه براي برداشتن نرده‌هاي نمازجمعه، خوشحالي كنند. بنده در مورد برداشتن نرده‌هاي نمازجمعه نيز گفتم كار بسيار پسنديده‌اي انجام شده و اصولا نبايد ميان مردم و مسئولان فاصله اي وجود داشته باشد. امروز شاهديم بسياري از مطالب نه چندان با اهميت از اسلام مطرح مي شود در حالي كه مهمترين موضوع و خواسته اسلام اين است كه مردمي كه زير پرچم اسلام زندگي مي‌كنند با عزت و عظمت زندگي كنند نه اينكه در فقر و غصه روزگار بگذرانند و در اين زمينه نيز خداوند تكاليفي را برعهده ما گذاشته‌است كه بايد انجام دهيم. انچه مهم است اينكه برخي از عملكردهاي نادرست و تدابيري كه بدون آسيب‌شناسي صورت گرفته يا افزايش خط‌قرمزها يا به عبارت بهتر پيله‌هايي كه به دور خود تنيده‌ايم و.... در اين چهل سال سبب شده تا ملت آزرده و فرسوده شوند.

مردم از عملكردهاي اشتباه ما به ستوه آمده‌اند

وي با بيان اينكه شادي مردم از برداشتن نرده‌هاي در نمازجمعه مويد دو مطلب است خاطرنشان كرد: اول اينكه مردم از اين خط قرمزها، نرده‌ها و به عبارت بهتر عملكردهاي اشتباه ما به ستوه امده‌اند و به دنبال پناهگاهي هستند و با تغييري كوچك شاد مي شوند كه اين نشان دهند لزوم تغيير در رويكردها و رويه‌هاي ماست. در قانون اساسي ما تنها 4 مسئله غيرقابل تغيير است،جمهوريت نظام، اسلاميت، ولايت و مذهب تشيع كه محتواي اسلامي بدنه نظام است و غير اين 4 موضوع همه چيز قابل تغيير است. در حالي كه در اين چهل سال شاهديم كه وقتي رويه‌اي (ولو نادرست) اتخاذ شد به همان صورت اجرايي شده و حاضر به تغيير آن هم نيستيم در حالي كه ضرورت دارد هر انچه نياز به تغيير دارد اصلاح شود با تغيير رويكردها و عملكردهاي نادرست شادي به زندگي مرد باز مي‌گردد و مردم با طيب‌خاطر به نظام وفادار مي‌مانند مشكلات عديده در كشور سبب شده تا بسياري از سرمايه‌هاي انساني از كشور فرار كنند.


منبع: دیباچه
نام:
ایمیل:
* نظر:
مطالب برگزیده
صحبت‌های احساسی مارال بنی آدم، در گفتگو با ویژه برنامه «مدیا»

پروین اعتصامی، قبل از اینکه یک شاعر و ادیب باشد، یک انسان بوده است!

۱۵:۱۸  -  ۲۳ اسفند ۱۴۰۲
گفتگو ویژه برنامه مدیا با سعید الهی تهیه کننده فیلم‌های سینمایی میرو و قویدل

مطمئنم شهید آوینی اگر زنده بود، به مستند «قویدل» جایزه می‌داد / باید باور کنیم که در اتاق شیشه‌ای زندگی می‌کنیم

۱۳:۱۱  -  ۲۳ اسفند ۱۴۰۲
گلر تیم ملی هندبال در گفت‌وگو با «دیباچه» مطرح کرد؛

مربیان خارجی تاثیر مثبتی بر روی تیم ملی داشتند/ وقتی توپ گل نمی‌شود، مقصر مربی نیست

۱۱:۳۸  -  ۲۰ اسفند ۱۴۰۲
مدیرکل اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی استان تهران در گفتگو با دیباچه:

انجمن موسیقی فعالی در استان تهران نداریم/ موسیقی نسبت به تئاتر و هنرهای تجسمی مظلوم‌تر است

۱۱:۱۷  -  ۱۴ اسفند ۱۴۰۲
گفتگو ویژه برنامه مدیا با «خسرو احمدی» که دهه شصتی‌ها او را به نام «دولنگ» می‌شناسند

متاسفانه تلویزیون برای کودکان امروزی هیچ برنامه خوبی ندارد!

۱۳:۰۷  -  ۱۷ اسفند ۱۴۰۲
صحبت‌های انتقادی حسین عابدینی بازیگر سریال « بچه های مدرسه همت » علیه «مهران رجبی»

«مهران رجبی» کنترات برداشته، نباید فقط پولو ببینه و با کله شیرجه بزنه؛ بازیگری را با بیزینس اشتباه گرفته!

۱۶:۵۳  -  ۱۴ اسفند ۱۴۰۲
رئیس مرکز مطالعات راهبردی و آموزش وزارت کشور با دیباچه مطرح کرد؛

هدف اصلی جشنواره ی « رای ملت » تببین گری و جهاد تبیین است/ پای جشنواره "رای ملت" به انتخابات ریاست جمهوری کشیده می‌شود!

۱۳:۰۸  -  ۱۰ اسفند ۱۴۰۲